handdator

Visa fullständig version : restpause-seten? (DC)


Suhain
2005-07-11, 20:11
Vad är det för nåt? att man tex kör 4 reps på restpause-seten ??
vad är restpauce seten?? *screwy*

johnnytex
2005-07-11, 23:37
Vad är det för nåt? att man tex kör 4 reps på restpause-seten ??
vad är restpauce seten?? *screwy*

Saxar in från DC-manualen:

"First exercise smythe incline presses (ill use the weights I use for example) 135 for warm-up for 12--185 for 8 warm-up--225 for 6-8 warm-up-----then 375 for 8 reps to total absolute failure (then 12-15 deep breaths) 375 for 2-4 reps to total absolute failure (then 12-15 deep breaths) 375 for 1-3 reps to absolute total failure (then a 20-30 second static hold) DONE!--that’s it 375lbs for 8+4+3= 375 for 15 reps rest paused....."

Förstod du det nu?

Suhain
2005-07-12, 06:18
Saxar in från DC-manualen:

"First exercise smythe incline presses (ill use the weights I use for example) 135 for warm-up for 12--185 for 8 warm-up--225 for 6-8 warm-up-----then 375 for 8 reps to total absolute failure (then 12-15 deep breaths) 375 for 2-4 reps to total absolute failure (then 12-15 deep breaths) 375 for 1-3 reps to absolute total failure (then a 20-30 second static hold) DONE!--that’s it 375lbs for 8+4+3= 375 for 15 reps rest paused....."

Förstod du det nu?

Asså rp är dem där andetagen man tar?
RP seten är när man räknar ihop alla reps på dem 3 gångerna man har kört efter sina andetag o hur många man har klarat av, man räknar ihop alla repsen och får sitt rp set eller?

z_bumbi
2005-07-12, 07:00
Asså rp är dem där andetagen man tar?
RP seten är när man räknar ihop alla reps på dem 3 gångerna man har kört efter sina andetag o hur många man har klarat av, man räknar ihop alla repsen och får sitt rp set eller?

Rest paus set är när man gör ett kortare uppehåll i ett set och sen fortsätter på träna samma övning, ett restpaus-set är alla repsen inklusive de pauser man gör.

Jag skulle aldrig räkna ihop alla repsen utan skriva 7,4,2 om jag kört 7 reps, paus följt av 4 reps, ny paus följt av 2 reps. Räknar man ihop repsen vet man ju inte hur man har ökat.

Suhain
2005-07-12, 07:43
Rest paus set är när man gör ett kortare uppehåll i ett set och sen fortsätter på träna samma övning, ett restpaus-set är alla repsen inklusive de pauser man gör.

Jag skulle aldrig räkna ihop alla repsen utan skriva 7,4,2 om jag kört 7 reps, paus följt av 4 reps, ny paus följt av 2 reps. Räknar man ihop repsen vet man ju inte hur man har ökat.

Aight, när det gäller viktökningen. Om jag tex kör ett RP-set på 50 kg på Rak bänkpress, ska jag då nästa gång jag kör Rak bänkpress igen (vilket blir efter 2 veckor för att det skall gå runt) öka vikten till 55 kg och köra Rp-set på det?

sunkan
2005-07-12, 07:55
Aight, när det gäller viktökningen. Om jag tex kör ett RP-set på 50 kg på Rak bänkpress, ska jag då nästa gång jag kör Rak bänkpress igen (vilket blir efter 2 veckor för att det skall gå runt) öka vikten till 55 kg och köra Rp-set på det?

eller öka reps antalet

Suhain
2005-07-12, 07:58
eller öka reps antalet
Öka reps antalet på samma vikt som ja körde förut?

sunkan
2005-07-12, 07:59
Öka reps antalet på samma vikt som ja körde förut?

ja...gjorde du t.ex. 14reps på 50kg idag så ska du endera höjja till 52,5kg och göra så många du orkar eller fortsätta på 50kg ock göra minst 15reps

aliquis
2005-07-12, 08:03
Mycket DC nu, hur tycker ni resultaten är?

Suhain
2005-07-12, 08:04
Mycket DC nu, hur tycker ni resultaten är?
SKa börja köra DC i mitten av Aug när deffen e slut.

sunkan
2005-07-12, 08:04
Mycket DC nu, hur tycker ni resultaten är?

körde inte så länge men lite tror jag nog att det han hände+ att det är ett roligt träningsätt :thumbup:

Suhain
2005-07-12, 08:05
ja...gjorde du t.ex. 14reps på 50kg idag så ska du endera höjja till 52,5kg och göra så många du orkar eller fortsätta på 50kg ock göra minst 15reps

Angående hur länge man ska köra den här, det tar ju 2 veckor för det hela att gå runt, så jag ska typ låta det gå runt 3 gånger (6veckor) sen köra normalt ett tag och sen börja om igen?

aliquis
2005-07-12, 08:20
körde inte så länge men lite tror jag nog att det han hände+ att det är ett roligt träningsätt :thumbup:Mjo, roligt har det verkat hela tiden. Frågan är om stretchbiten faktiskt fungerar och har en effekt, och så tycker jag det blir rätt låg volym/muskel, men å andra sidan körs ju det som körs intensivt så det kanske räcker till.

pellepedal
2005-07-12, 08:41
körde inte så länge men lite tror jag nog att det han hände+ att det är ett roligt träningsätt :thumbup:

Körde du kosten som DC rekommenderar?

johnnytex
2005-07-12, 10:30
Mycket DC nu, hur tycker ni resultaten är?

Jag tycker det varit kanon! Jag körde "traditionell" 4-split innan och bytte mest för att få lite variation och för det verkade vara ett kul sätt. Jag skulle nog vilja påstå att ökar ökat snabbare nu än innan. OCh samtidigt är det kul att verkligen få ge 100% och inte mesa runt på 20set. Det finns ju en del DC-journaler du kan spana in här på brädan ;)

Angående hur länge man ska köra den här, det tar ju 2 veckor för det hela att gå runt, så jag ska typ låta det gå runt 3 gånger (6veckor) sen köra normalt ett tag och sen börja om igen?

Man kan väl köra så länge man vill, men jag skulle absolut ge det mer än 6 veckor för att verkligen kunna uttvärdera vad man tyckte. Visst ökar du inget på 6 veckor så byter man ju, men låt det ta lite tid så du kan se hur det går :)

z_bumbi
2005-07-12, 10:41
Aight, när det gäller viktökningen. Om jag tex kör ett RP-set på 50 kg på Rak bänkpress, ska jag då nästa gång jag kör Rak bänkpress igen (vilket blir efter 2 veckor för att det skall gå runt) öka vikten till 55 kg och köra Rp-set på det?

Jag gissar att det finns ett antal reps man bör nå innan man höjer vikten när det gäller DC och du inte höjer vikten innan du når det antalet.

Leta reda på så mycket information som möjligt om du nu tänker köra DC och var medveten om att det som först dök upp numera har ändrats ganska mycket så det gäller att hitta något ställe som har kvar information om det senaste som är skrivet om den.
Mycket av infon har plockats bort från nätet av någon anledning så det blir att leta en del.

pellepedal
2005-07-12, 11:23
Angående hur länge man ska köra den här, det tar ju 2 veckor för det hela att gå runt, så jag ska typ låta det gå runt 3 gånger (6veckor) sen köra normalt ett tag och sen börja om igen?

Du ska köra med maximal intensitet i typ 4-6 veckor, lite beroende på hur länge du orkar. Sen kör du sk cruise weeks när du kör samma upplägg, men du kör kanske lite lättare och 20 reps, eller du testar lite nya saker...
Sen kör du på för fullt i 4-6 veckor igen...

Det är viktigt att du tar dessa cruise weeks, annrs bränner du snart ut dig..

pellepedal
2005-07-12, 11:27
Jag gissar att det finns ett antal reps man bör nå innan man höjer vikten när det gäller DC och du inte höjer vikten innan du når det antalet.
För de flesta muskelgrupper ska du ligga mellan 12-20 reps. När du närmar dig 20 reps ökar du på vikten...
Vader kör du 12 reppare på i DC-style. (explosivt upp, 5 sekunder ner, och stretch i 15 sek.)
Quads kör du raka set, ett tungt set på 6 reps, och ett tungt set på 20 reps.
Sen finns det ett antal övningar som lämpar sig dåligt åt att köra RP på, emn det kan man nog tänka ut själv...


Mycket av infon har plockats bort från nätet av någon anledning så det blir att leta en del.
Dante har plockat ner det mesta för att skriva om det.
Dessutom vill han försöka dra sig tillbaka från internet. Han börjar tröttna på alla frågevisa nybörjare som frågar samma sak varje dag år ut och år in...

johnnytex
2005-07-12, 11:30
Missförstod nog din fråga Suhain, kolla pellepedals svar istället ;)

Suhain
2005-07-12, 12:57
Quads kör du raka set, ett tungt set på 6 reps, och ett tungt set på 20 reps.




Förstod inte det där :em:

mystic[-_-]
2005-07-12, 13:03
Förstod inte det där :em:

Rakt set = Vanligt set till fail ingen RP.

pellepedal
2005-07-12, 14:25
Förstod inte det där :em:

Kör ett set på 6 reps. Det ska vara en tung vikt... Du ska absolut inte klara 7 reps.

Sen kör du ett set på 20 reps. Oxå det ska vara tungt.. Du ska vara tvungen att stanna upp ibland och flämta som en hund... Sk breathing squats t.ex.


Hur länge har du tränat riktigt hårt och seriöst?
Äter du som en flodhäst för att öka i vikt? Hur mycket protein per dag t.ex.?
Hoppar du över nåt träningspass ibland?

Suhain
2005-07-12, 15:27
Hur länge har du tränat riktigt hårt och seriöst?
Äter du som en flodhäst för att öka i vikt? Hur mycket protein per dag t.ex.?
Hoppar du över nåt träningspass ibland?

Jag har tränat i 2 år nu, seriöst från första början.
Aa jag jag gjorde tills jag började deffa 4 månader sen. Visste inte hur mycket protein jag åt/äter, om inte jag använder mig av kosttillskott, vilket jag bara har använt nu när ja har deffat, men de slut nu. :(
Nope, hoppar aldrig över ngn träningspass om inte jag är sjuk.

pellepedal
2005-07-12, 17:55
Jag har tränat i 2 år nu, seriöst från första början.
Aa jag jag gjorde tills jag började deffa 4 månader sen. Visste inte hur mycket protein jag åt/äter, om inte jag använder mig av kosttillskott, vilket jag bara har använt nu när ja har deffat, men de slut nu. :(
Nope, hoppar aldrig över ngn träningspass om inte jag är sjuk.

Ok.. Öka på ditt matintag en hel del, främst proteinet...
Testa hur det fungerar att köra DC..
Hoppas bara du inte är rädd för lite smärta... ;)

Suhain
2005-07-12, 18:08
Ok.. Öka på ditt matintag en hel del, främst proteinet...
Testa hur det fungerar att köra DC..
Hoppas bara du inte är rädd för lite smärta... ;)

Hey! No pain, No game :D

pellepedal
2005-07-12, 18:10
Hey! No pain, No game :D
men jag råder dig ändå att läsa Cycle On Pennies.
Du får en bättre helhetssyn på hela systemet, timingen av kosten och så...
Börja kör exakt som Dante rekommenderar, och ändra efter din kropp efter hand..

Suhain
2005-07-12, 18:50
men jag råder dig ändå att läsa Cycle On Pennies.
Du får en bättre helhetssyn på hela systemet, timingen av kosten och så...
Börja kör exakt som Dante rekommenderar, och ändra efter din kropp efter hand..

aa ja läst hälften av den här:
http://freakzonline.com/forums/printthread.php?t=22233

ska läsa nu igen :) han verkar verkligen veta vad han håller på med.

pellepedal
2005-07-12, 18:55
aa ja läst hälften av den här:
http://freakzonline.com/forums/printthread.php?t=22233

ska läsa nu igen :) han verkar verkligen veta vad han håller på med.

Jo. Det är en hel del bra byggare han jobbat med.
Det är även en del proffs som har anlitat honom under de senaste åren.

Suhain
2005-07-12, 18:57
Jo. Det är en hel del bra byggare han jobbat med.
Det är även en del proffs som har anlitat honom under de senaste åren.

Han vill ju få i sig 500 g protein varje dag, jag som väger 71 kg, (deffat ner från 78 :hbang: ) ska få i mig, 250-300 g varje dag enligt dc kosten, eller hur?

pellepedal
2005-07-12, 19:04
Han vill ju få i sig 500 g protein varje dag, jag som väger 71 kg, (deffat ner från 78 :hbang: ) ska få i mig, 250-300 g varje dag enligt dc kosten, eller hur?

2 gram per pound rekommenderar han.
1 kg = 2,2 pound.