handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott, eller inte?


Jansi
2005-07-11, 14:44
Tja, är så att jag är i desperat behov av lite grundläggande råd, brukar läsa Kolozzeum regelbundet men förstår ungefär hälften *rolleyes* , tänkte höra med er. Är så att jag tränat nu i 4-5 månader, har gått ned 20+kg (fortfarande överviktig dock :( ) och behöver lite råd. Jag kör cykling 1 mil på morgonen och 1 mil på kvällen, och styrketräning 4 dagar i veckan. Allting verkar funka bra, men är så att jag är lite orolig över mitt protein intag. Funderar starkt på att investera i lite Vassle protein eller någe, vore det nånting för mig som försöker gå ner i vikt? fyller det fortfarande en viktig funktion? eller är det något annat jag borde fylla på med?
Tacksam för eventuella svar

Frazze
2005-07-11, 14:51
Tja, är så att jag är i desperat behov av lite grundläggande råd, brukar läsa Kolozzeum regelbundet men förstår ungefär hälften *rolleyes* , tänkte höra med er. Är så att jag tränat nu i 4-5 månader, har gått ned 20+kg (fortfarande överviktig dock :( ) och behöver lite råd. Jag kör cykling 1 mil på morgonen och 1 mil på kvällen, och styrketräning 4 dagar i veckan. Allting verkar funka bra, men är så att jag är lite orolig över mitt protein intag. Funderar starkt på att investera i lite Vassle protein eller någe, vore det nånting för mig som försöker gå ner i vikt? fyller det fortfarande en viktig funktion? eller är det något annat jag borde fylla på med?
Tacksam för eventuella svar
Börja med att berätta hur du äter idag, så man kan se hurvida det går att pillra in ett tillskott någonstans. I övrigt: Grattis till din viktnedgång.

tinkerbell
2005-07-11, 15:03
Grattis för din viktnedgång :) fortsätt bara å kämpa bättre blir de nog. Eftersom du lyckats gå ned 20kg lär du ju sköta kosten bra? Varför inte satsa på lågsamt protein i form av kasein innan läggdags eller som mellanmål?

Du behöver ju inte, eftersom du är orolig över ditt proteinintag skulle du kunna satsa på lågsamt protein, men tänk på att kesella/keso/kvarg finns :)

500g Kvarg ger ~60g protein, går hur bra som helst som mellanmål eller innan läggdags.

Lycka till

MVH tinkerbell

Jansi
2005-07-11, 15:57
Tackar Frazze och Tinker, ja det är lite svårt och säga exakt hur jag äter eftersom det är väldigt varierande, det jag äter överlägset mest av är iaf kyckling & lax fileér men försöker hålla mig på relativt lågt kalori och fett intag, men äter nog på tok för mycket kolhyderater, har lite av en pasta passion :em: jag äter mellan 1200-1500 kcal om dagen. Så ett slöare protein vore bättre för mig än ett snabbt som Vassle? ok kan någon rekommender exakt vilken burk jag borde köpa? :thumbup: känner mig minst sagt vilsen på produkt sidan.

Nils.R
2005-07-11, 17:05
Tycker 1200-1500 låter väldigt lite,hur mkt väger du?

mangemani
2005-07-11, 17:21
du får väl i dej tillräckligt med snabba kolhydrater efter styrkepassen får jag hoppas :) ?

A.K.O.A
2005-07-11, 17:27
Äter du verkligen sex mål mat om dagen? Har en kompis som fick börja äta mer mat oftare, han åt bara en eller två ggr mat om dagen... Han började äta sex ggr om dagen, lite mindre portioner varje gång- vips 5kg på två månader

Jansi
2005-07-11, 18:09
Jag äter nog egentligen extremt mycket för lite men har helt enkelt blivit så, är livrädd för att min ämnesomsättning e så låg nu så om jag börjar äta normalt så går jag upp galet mycket i vikt :( men jag är 188 lång och väger 120kg nu, och jag äter kanske 3 gånger om dan, har lite svårt o få det o funka med 5-6, provade det i början men nästan omöjligt när man jobbar som jag gör just nu (jobbar i skogen). Hur gör jag för att få upp min ämnesomsättning utan att gå upp i vikt? har jag missförstått allt?


Mange: Tror faktiskt jag sjabblar en hel del med det, brukar inte vara direkt sugen på något att äta dom närmsta timmarna efter träning faktiskt.

mangemani
2005-07-11, 18:21
woopsidaisy,där har du då gått miste om nått mycket viktigt=(.


du ökar din ämnesomsättning genom att öka ditt kcal intag för att sen ligga på den kcal siffran ett tag,om detta går att utföra utan att lägga på sej fett kan jag ej svara på tyvär=/.

A.K.O.A
2005-07-11, 18:35
Jag äter nog egentligen extremt mycket för lite men har helt enkelt blivit så, är livrädd för att min ämnesomsättning e så låg nu så om jag börjar äta normalt så går jag upp galet mycket i vikt :( men jag är 188 lång och väger 120kg nu, och jag äter kanske 3 gånger om dan, har lite svårt o få det o funka med 5-6, provade det i början men nästan omöjligt när man jobbar som jag gör just nu (jobbar i skogen). Hur gör jag för att få upp min ämnesomsättning utan att gå upp i vikt? har jag missförstått allt?


Mange: Tror faktiskt jag sjabblar en hel del med det, brukar inte vara direkt sugen på något att äta dom närmsta timmarna efter träning faktiskt.


Vad jag har fattat det som så tar kroppen upp det du äter snabbare om blodsockret är lågt innan du äter (rätta mig om jag har fel) äter du ofta håller du blodsockret på en jämn nivå = du blir mindre sugen på godis och dyl.

Kanske skulle testa att ha med dig frukt?

Ninjasmurf
2005-07-11, 19:29
Jag äter nog egentligen extremt mycket för lite men har helt enkelt blivit så, är livrädd för att min ämnesomsättning e så låg nu så om jag börjar äta normalt så går jag upp galet mycket i vikt :( men jag är 188 lång och väger 120kg nu, och jag äter kanske 3 gånger om dan, har lite svårt o få det o funka med 5-6, provade det i början men nästan omöjligt när man jobbar som jag gör just nu (jobbar i skogen). Hur gör jag för att få upp min ämnesomsättning utan att gå upp i vikt? har jag missförstått allt?


Mange: Tror faktiskt jag sjabblar en hel del med det, brukar inte vara direkt sugen på något att äta dom närmsta timmarna efter träning faktiskt.

satsa på en banan efter träningen och ett mål mat när du kommer hem..

äter man lite men ofta ökar man ämnesomsättningen...och det är ju inte så svårt att ta med sig någon form av matsäck även om man jobbar i skogen

Jansi
2005-07-11, 20:14
Ah ok så helt klart att man ska försöka käka lite oftare, nej det är inte svårt att ta med sig matsäck men problemet är att jag oftast jobbar 6-7 timmar i sträck eftersom det är rätt långa sträckor att gå till bilen o.s.v så brukar det bli att man hoppar över rasterna, tack så mkt för råden killar ska försöka bättra mig *flex*

Snake
2005-07-13, 16:49
satsa på en banan efter träningen och ett mål mat när du kommer hem..

äter man lite men ofta ökar man ämnesomsättningen...och det är ju inte så svårt att ta med sig någon form av matsäck även om man jobbar i skogen

En banan är inte mycket att hänga i julgranen, relativt långsam kolhyderatkälla dessutom.

Sen så är det verkligen så att ämnesomsättningen ökar om man äter oftare? Är det inte bara blodsockerkurvan som hålls på en stadig/konstant nivå och på så vis minskar fettinlagringen från insulinet? Grub?

King Grub
2005-07-13, 16:56
Sen så är det verkligen så att ämnesomsättningen ökar om man äter oftare?

Antagligen inte.

"Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency."

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70. Meal frequency and energy balance.

Ulf A Big
2005-07-14, 12:57
Orsaken till de regelbundna målen handlar i första han om att kroppen känner av att tillgången av mat är stor och lagrar inte energin. Men det är inte samma sak som att det går att äta hur som helst utan kosten måste fortfarande var näringsriktig och lagom i energimängd.

Om någon är intresserad av funktionerna bakom det här så kommer King Grub att ta det här om en liten stund.

Frågan var egentligen kostillskottens vara eller icke vara. Ett plus är att volymen på maten blir mindre.

aliquis
2005-07-14, 14:36
Kör på vassleprotein runt styrketräningspassen du, och fortsätt som vanligt, -20kg är ju skitbra.