handdator

Visa fullständig version : Vad är vidd och bredd på rygg?


Suhain
2005-07-11, 12:50
Kan ngn ge flera exempel av övningar som är till för Vidd och sen BRedd

A.K.O.A
2005-07-11, 13:06
Får jag flika in en fråga på detta ämne? Rodd i maskin och med stång, tar den på bredd eller tjocklek? Samma fråga gällande latsdrag till bröstet: bredd eller tjocklek? (allts denna övning:http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html)

sunkan
2005-07-11, 13:07
chins/latsdrag för vidd och roddövningar, mark för tjocklek

RobbeliRobban
2005-07-11, 13:23
Enskilda muskler växer inte sig antingen tjocka eller vida, men det visste väl förhoppningsvis alla.

Ryggen består av ett härke av muskler, men för att förenkla det så kan vi säga såhär: Ryggen består av lattisimus, teres major, trapezius, rhomboideus och erector spinae.

I rodd och latsdrag/chins/pullups jobbar du huvudsakligen med latissimus. Dvs den stora muskeln från höften upp i armhålan, "vingarna".

I hög rodd (dvs där armbågarna går högt, ut från kroppen) jobbar du mer med rhomboideus (muskeln mellan skulderbladen).

I marklyft jobbar du mer med resten, trapezius (nacken) och erector spinae (kotlettraden).

Vad behöver du då för ryggen? Rodd eller latsdrag, ev. ngn form av hög rodd, och marklyft. Då blir ryggen både tjock och bred och stark och stor.

aliquis
2005-07-11, 14:27
Rodd ger väl rätt bra bredd också?
Inget av det lär ju ta enbart på det ena eller andra, både rodd o pullups tar på ryggen ;)

Vidd och bredd är samma sak. Tjocklek är något annat ;)

pellepedal
2005-07-11, 16:31
För ordentlig bredd: stretcha, stretcha, stretcha... tungt och mycket.

mentzer
2005-07-15, 07:10
För ordentlig bredd: stretcha, stretcha, stretcha... tungt och mycket.

Skönt, då kan jag sluta köra rygg, ska bara stretcha ryggen framöver... ;)

RobbeliRobban
2005-07-15, 07:24
För ordentlig bredd: stretcha, stretcha, stretcha... tungt och mycket.

Skäms på dig. Du som är PT och allt.

pellepedal
2005-07-15, 09:13
Skönt, då kan jag sluta köra rygg, ska bara stretcha ryggen framöver... ;)

Självklart i kombination med tung träning. Trodde att tom ni förstod det. *screwy*