handdator

Visa fullständig version : Vilka sevärdheter i Europa får vi inte missa?


JAM
2005-07-11, 12:14
Nu är det bestämt att jag och en kompis ska ut på bilsemester i Europa i augusti. Vi har ännu inte riktigt bestämt hur vi ska åka och hur länge vi ska vara borta. Personligen tycker jag att det skulle vara roligt att på ett ungefär åka som jag ritat ut på den bifogade kartan. Det blir dock rätt långt... Jag skulle dock tycka att det skulle vara roligt att åka ner över Alperna, se Venedig, Rom, Pisa och franska riviäran för att sedan åka "hemmåt" på något lämpligt sätt...

Nå, om du skulle åka ner genom Tyskland, något alpland, Italien, Frankrike och några länder norrut, vad skulle du då inte vilja missa?

PS. Jaja, min fina röda färdväg ritade jag rätt snabbt. :)

skaparn
2005-07-11, 12:44
Nu är det bestämt att jag och en kompis ska ut på bilsemester i Europa i augusti. Vi har ännu inte riktigt bestämt hur vi ska åka och hur länge vi ska vara borta.

Se till att vara kvar till 27 augusti då Vuelta A España har sin första etapp med start i Granada. Jag är helt seriös, även för någon som inte gillar cykling är det en upplevelse att se ett större lopp.

http://www.lavuelta.com/

edit: min spanska är kass, det skulle in ett "a" och ett tilde

Frantic
2005-07-11, 13:00
hur länge är ni borta? Oktoberfest i Tyskland kanske:D

Gå till biblioteket och låna en guidebok. Jag tror att Lonely Planet har en för bilsemestrar i Europa. Där står nog så gott som allt ni behöver veta

Edit: Heter det Oktoberfest förresten....?

Frazze
2005-07-11, 13:00
Skulle nog ha tagit en tur ner till barcelona på vägen, efter Paris alltså, och sedan åkt längs den franska sydkusten in i Italien. Fina ställen. Hemvägen där genom gråtyskland skulle jag nog också lagt om lite :)

JAM
2005-07-11, 13:36
Se till att vara kvar till 27 augusti då Vuelta A España har sin första etapp med start i Granada. Jag är helt seriös, även för någon som inte gillar cykling är det en upplevelse att se ett större lopp.

http://www.lavuelta.com/*skriver upp tipset*
Den 27 aug har vi förmodligen varit ute på vägarna i 10 dagar ungefär.

JAM
2005-07-11, 13:40
hur länge är ni borta? Oktoberfest i Tyskland kanske:D

Gå till biblioteket och låna en guidebok. Jag tror att Lonely Planet har en för bilsemestrar i Europa. Där står nog så gott som allt ni behöver vetaTyvärr, så länge kommer vi inte att vara ute. Skulle dock säkert vara roligt! Öl och tyskor... :)

Ska kolla in Lonely Planet...Skulle nog ha tagit en tur ner till barcelona på vägen, efter Paris alltså, och sedan åkt längs den franska sydkusten in i Italien. Fina ställen. Hemvägen där genom gråtyskland skulle jag nog också lagt om lite :)Det blir lite långt att åka ända till Barcelona. Den rutt jag skissade upp blir ca 550 mil och redan där är det jävligt långt... :(

Jag tänkte mig dock resan omvänt mot det du skrev - ner genom tyskland och hem via Paris. Hur skulle du ha åkt ner? Berlin kan ju vara roligt att se. Dessutom blir den sträckan ganska rak... Det behövs så att hela resan inte blir så jäkla lång!

Bärs
2005-07-11, 13:53
Jag tycker det ser lite väl ambitiöst ut. Ta Frankrike, England och Beneluxländerna en annan gång och koncentrera er på Mellaneuropa den här gången. Ta er ner ganska snabbt till huvudmålet, t.ex. Rom, och sedan turistar ni er uppåt igen i lugn takt. Missa inte Wien och Prag. Även Budapest kan lätt fås med. Avstånden är ganska korta i Centraleuropa när man väl är där.

JAM
2005-07-11, 13:57
Jag tycker det ser lite väl ambitiöst ut. Ta Frankrike, England och Beneluxländerna en annan gång och koncentrera er på Mellaneuropa den här gången. Ta er ner ganska snabbt till huvudmålet, t.ex. Rom, och sedan turistar ni er uppåt igen i lugn takt. Missa inte Wien och Prag. Även Budapest kan lätt fås med. Avstånden är ganska korta i Centraleuropa när man väl är där.
Ja, förmodligen har du rätt... ( :( )
England har vi uteslutit för längesen, men just Paris vore så kul att se! Både han och jag har mestadels varit på charterresor med familjen (nästan enbart runt medelhavet) eller på festarresor (Kos, Cypern), så nu vill vi se något annat. Just Paris lockar lite... Men kanske blir det lite långt som sagt. Hmm...

Arne Persson
2005-07-11, 14:03
Glöm inte att besöka Luxemburg! Skall åka dit på Onsdag. Ett mkt rikt och vackert land. Superb öl!!!!!

Bärs
2005-07-11, 14:04
Ja, förmodligen har du rätt... ( :( )
England har vi uteslutit för längesen, men just Paris vore så kul att se! Både han och jag har mestadels varit på charterresor med familjen (nästan enbart runt medelhavet) eller på festarresor (Kos, Cypern), så nu vill vi se något annat. Just Paris lockar lite... Men kanske blir det lite långt som sagt. Hmm...

Ta Beneluxländerna och Frankrike då och strunta i Italien i Centraleuropa. Man orkar inte med hur många nya intryck som helst och det är inte så skoj att sitta på motorvägen hela tiden. Själva "landet" finns ju vid sidan av vägen, på små grusvägar genom små byar och uråldriga småstäder. Det är där uppleveleserna finns, men då går det också långsamt. Satsa på kvalitet framom kvantitet.

Vill man bila i södra Europa är det bättre att flyga dit och hyra bil på stället.

Bärs
2005-07-11, 14:09
Glöm inte att besöka Luxemburg! Skall åka dit på Onsdag. Ett mkt rikt och vackert land. Superb öl!!!!!

Sant, avverkade en morgonfartlek i Luxemburgs "lilla Schweiz" i höstas. Spännande land med intressant matkultur. Åt rökt svinnacke med en tjock bondbönbaconsås. Perfekt till ölet.

Tolkia
2005-07-11, 14:43
Rom är underbart. Underbart. Men jag håller helt med alla som redan sagt att ni bör dela upp resan i två, varför inte t.ex. en med Rom och en med Paris som huvudmål? Det är inte speciellt kul om man måste stressa omkring så att man i slutänden bara vet att man varit i de olika städerna men inte minns något från dem (typ "omogen-tågluffare-syndromet").

Vidare är Prag, Wien och Budapest också fantastiska städer. Och Berlin är hur tufft som helst (Deutschland, Deutschland über alles - och ja, tyskar kan engelska). Rekommenderas!

Arne Persson
2005-07-11, 14:50
Sant, avverkade en morgonfartlek i Luxemburgs "lilla Schweiz" i höstas. Spännande land med intressant matkultur. Åt rökt svinnacke med en tjock bondbönbaconsås. Perfekt till ölet.

Diekirchöl?

Nalfaren
2005-07-11, 15:24
Jag va nere i Paris ett par dagar ensam i Oktober, åkte från London
och sedan tillbaka till London. Men Paris var riktigt härligt, såg alla
de vanliga sevärdigheterna, varför inte ta ett rejält cardio, step pass
å spring uppför eifeltornet ;)

Gillar du konst så besök Louvre, men Triumfbågen var inget särskilt,
men jag tog en heldag och promenerade till bågen å vidare till Eifel-
då gick det rätt bra ;)

undvik dock Erotic museét, det sög balle :)

Hitta en mysig bar, hittade en första kvällen å blev polare
med ägaren och bartendern.. Satt till 02 med dem varje
kväll så sista kvällen drog de ut mig på underground club
till 06.00.. å en härligt god fransk frukost...

Undvik att handla mat, restauranger etc vid de stora
turistgatorna, dyrt å brutalt äckligt.. man kan höra microljudet
plinga när de varmt resterna... Däremot på bakgatorna finns
det riktigt fina platser, fråga gärna de boende.. men börja
fråga på "ursäkta" etc på franska å säg sedan på engelska
att du är från sverige etc.. de är mycket mer tolleranta då
än om du är "engelsman" ;)

Faen skoj, lycka till!
Tänk även på att det är dryga böter att prata i telefon
samtidigt som du kör i vissa länder!

Kwon
2005-07-11, 15:43
Pizzorna i Paris dock är inte så goda. (OM du skulle få för dig att äta pizza en gång)

Undvik dom!

Eiffeltornet e ju ett måste.

Undvik stationen Pigalle, det e värsta hookerstället hehe. Prostitutes överallt.

Jag tog en nattlig runda runt Paris för å kolla lite barer o ställen o Paris allmänt.

Vissa platser hade lite Gamla stan feeling, kör stationerna runt Chatelet så hittar du bra ställen, pubar etc.

Nalfaren
2005-07-11, 15:53
Pizzorna i Paris dock är inte så goda. (OM du skulle få för dig att äta pizza en gång)
Undvik dom!



Håller med, deras "olja" eller "sås" va inget att ha...

Det tog mig dock 3 dagar att lära mig navigera genom att gå i Paris,
I sverige har vi mest kvarter som ser ut som # men i Paris är det mer *
Vilket innebär att om du går upp, höger, ned, vänster så hamnar DU INTE
på samma ställe du började, hehe.. gick faen 1 timme å hamnade på exakt
samma ställe.. då blev jag rädd, trodde sådant bara skedde på film ;(

Cilia
2005-07-11, 15:56
jag Älskar Paris.
Jag har varit där massor av gånger och aldrig varit uppe i Eiffeltornet så enligt mig är inte det ett måste.

Marais-kvarteren däremot är ett måste.
Jag gillar även Quartier Latin.
Pigalle är visst massa horkvarter men också massa butiker med roliga saker om man gillar sånt. Apropå horor så var jag sist på en restaurang i 2dra Arr som var ett gammalt bordell men jag har inte adressen. Fast det gick inte och se vad det varit men tillräcklig historia för att Parisarna skulle vara upphetsade.

Paris ska göras á pied så ta med dig bra skor.

Äta ska ni göra på bakgator, gå in några kvarter och leta upp en kvartersrestaurang där dom har en menu och så tar ni den. Det brukar vara det mest prisvärda då är det en 4-5 rätters menu

På Ils st Luis så finns det en restaurang där man får äta hur mycket man vill. Försöker komma på namnet. Det är lite barbariskt å andra sidan är ön så liten så den går och hitta.

Rom är också fantastiskt och jag skulle säga godare mat om man som jag är matglad. Sen är det en underbar stad och bara gå i med.

Fast jag håller med om att det verkar vara en lång runda men du säger inte hur länge ni ska vara ute. Jag skulle nog ta paris och sedan korsa och köra Budapest, Prag upp.

Bärs
2005-07-11, 18:46
Diekirchöl?

Låter bekant. Mycket bekant.

Arne Persson
2005-07-11, 18:55
Låter bekant. Mycket bekant.

Gott, Mycket gott! Deras öl exporteras inte pga allt dricks upp inom landet.

Myten
2005-07-11, 19:31
Skåda galten Arne Porsson från Öresundsbron!
Det första steget ut i Europa börjar med att besöka detta svin!

http://www.joelcomm.com/archives/pig.jpg

emmphiil
2005-07-12, 14:30
JAg tycker att du utan tvekan ska ta dig igenom Österrike närmare bestämt Tirol (Tyrolen).. Mkt fin natur med höga toppar att bestiga... går även mkt bra att åka skidor... Ta bilen över Grossglocknermassivet är mitt tips!!