handdator

Visa fullständig version : Var hamnar vätskan från kreatinm?


Fredrik790
2005-07-11, 11:21
Om jag har förstått det hela rätt så sker det bla en ökad vätskeansamling i framförallt muskelvävnad vid användandet av kreatin monohydrat. Min fråga är om detta stämmer eller om det även lagras vätska mellan huden och muskelvävnad, vilket kan ge ett pluffsigt intryck. Många kosttillskottstillverkare hävdar att detta är en myt, men ibland hör man motsatsen från tränande som använder km. Skulle uppskatta era erfarenheter runt ämnet.

Akilles
2005-07-14, 19:27
Jag kan bara förstås uttala mig utifrån mina erfarenheter. När jag äter kreatin blir jag rejält plufsig. I ansiktet och mellan muskler och hud över resten av kroppen. Jag märker skillnaden direkt. För 7 dagar sedan påbörjade jag mitt uppehåll efter min andra åttaveckorsperiod med kreatin. Mycket plufs har försvunnit på dessa dagar.

Jag vet inte om folk samlar på sig kreatinvätska på oliak vis. I mitt fall kanske det beror på att jag ätit full dos, trots att jag inte väger så mycket. Jag tänker att eftersom jag inte har så hemskt mycket muskelmassa att lagra kreatinet i, så kanske en del samlas på andra ställen. Det sägs ju att ett överskott av kreatin kissas ut, så denna tanke kan mycket väl vara felaktig.

Frazze
2005-07-14, 19:59
Kreatin lagras i muskelceller. Du kan inte lagra kreatin i fettceller.

Akilles
2005-07-14, 20:08
Är det bara fett som ligger mellan muskler och hud då? När man är i varma länder blir man ju också pluffsig för att man samlar vatten mellan musklerna och huden. Ju.

aliquis
2005-07-14, 21:36
Möjligtvis något lite i ansiktet, men tycker inte det är så farligt.

Mac
2005-07-15, 13:59
jag brukar känna att jag blir lite plufsigare på magen

Fredrik790
2005-07-15, 15:32
Vad är er uppfattning/erfarenheter om att kreatinpyruvat och citrat skulle binda mindre mängd vätska jämfört med monohydrat?