handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt med olika proteinkällor?


tp_88
2005-07-10, 21:23
Hej.

Har en fråga ang. hur viktigt det är att blanda olika proteiner med olika aminosyresammansättningar under dagen;

Jag är ingen hejare på att laga mat direkt, så jag gör ofta t.ex. fisk i ugnen på morgonen och äter sedan upp den under dagen vid varje måltid. Till dricker jag mjölk. Sista målet innan läggdags består också nästan alltid av kasein. Nästa dag kanske jag gör något med färs. Alltså, jag varierar oftast inte under dagen, men däremot mellan olika dagar. Har detta nån betydelse?

YTS
2005-07-11, 00:51
Äter man proteinkällor med hög proteinkvalité typ kött, fisk, mjölk och ägg, så är det inte så noga med att kombinera olika proteinkällor, eftersom de har hög halt av samtliga essentiella aminosyror. Om man däremot är vegetarian, så bör man kombinera sädesslag med baljväxter (bönor, ärter och linser) för att komplettera sädesslagens brist på lysin med baljväxterna dito överskott och tvärtom för metionin + cystin.

Här kan du läsa utförligare om aminosyrabalansering:
http://web.telia.com/~u30010580/proteingraf.html


YNGVE

aliquis
2005-07-11, 12:58
Som sagt, är proteinet redan fullvärdigt ger det dig ju vad det behöver, fast blanda i det fallet är väl sällan fel heller eftersom du förhoppningsvis lyckas öka upp den aminosyra som det nu råkar finnas minst av i förhållande till behovet.
Däremot finns det väl ingen större vits med att blanda ett redan bra protein med ett dåligt, men om du har ett dåligt från början lönar det sig ju att ta ett bra med ;), fast å andra sidan kan ett dåligt och ett bra bli ännu bättre än det bra ockå.

Så tja, blanda är bra, äta varierat är bra, men DU behöver nog knappast oroa dig, eftersom du är både allätare och antagligen äter massa protein. Värre om du är fattigt och i princip bara lever på säg majs.

CroCop
2005-08-27, 09:12
Hur är det med havregrynsgröt, proteinet i gröten måste man väl blanda med något för att den ska bli fullvärdig? räcker det med mjölk säg 2-3dl till 3 portioner gröt?

HenrY
2005-08-27, 11:14
Hur är det med havregrynsgröt, proteinet i gröten måste man väl blanda med något för att den ska bli fullvärdig? räcker det med mjölk säg 2-3dl till 3 portioner gröt?

Vet att ägg gör proteinet i havregrynen fullvärdigt!
Gröt o ägg = mums! :thumbup:

Sverker
2005-08-27, 12:21
Hur är det med havregrynsgröt, proteinet i gröten måste man väl blanda med något för att den ska bli fullvärdig? räcker det med mjölk säg 2-3dl till 3 portioner gröt?


Tar du 2-3 dl mjölk till din grötskål får du en aminosyrasammansättning som är näst intill perfekt ( BV långt över 100 ). Mycket bättre än något proteintillskott på marknaden.

Sverker
2005-08-27, 12:22
Vet att ägg gör proteinet i havregrynen fullvärdigt!
Gröt o ägg = mums! :thumbup:


Njaa...ägg är fullvärdigt i sig och kan alltså inte komplettera upp proteinet i havre. Det finns inget överskott av någon aminosyra att ta av.

johan83
2005-08-27, 13:17
Finns det någonstans där man kan se vilka livsmedel som har överskott/underskott av speciella aminosyror?

Själv äter jag ganska mycket havregryn, råggryn, bröd, pasta mm. Kan mjölkprudukter komplettera alla dessa livsmedels protein? Hur mycket behövs för att göra proteinet fullvärdigt, räcker det om mjölkprodukten utgör 20-30% av måltidens protein?
Har köttprodukter lika mycket överskott av aminosyror som mjölkprodukter?

King Grub
2005-08-27, 14:26
Finns det någonstans där man kan se vilka livsmedel som har överskott/underskott av speciella aminosyror?

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2815.aspx

CroCop
2005-08-27, 15:18
Tar du 2-3 dl mjölk till din grötskål får du en aminosyrasammansättning som är näst intill perfekt ( BV långt över 100 ). Mycket bättre än något proteintillskott på marknaden.
Precis det svar jag ville ha! :) Men för att vara lite jobbig, är mjölk inte fullvärdigt i sig ? Frågar eftersom du skrev att ägg är det och att det därför inte kan komplettera upp havret.

King Grub
2005-08-27, 15:27
Precis det svar jag ville ha! :) Men för att vara lite jobbig, är mjölk inte fullvärdigt i sig ? Frågar eftersom du skrev att ägg är det och att det därför inte kan komplettera upp havret.

Mjölkprotein är helt fullvärdigt i sig.

Mjölkprotein, både vassle och kasein, har ett överskott av lysin. Havre har ett underskott av lysin. Tillsammans? Perfekt.

Sverker
2005-08-27, 15:32
Precis det svar jag ville ha! :) Men för att vara lite jobbig, är mjölk inte fullvärdigt i sig ? Frågar eftersom du skrev att ägg är det och att det därför inte kan komplettera upp havret.


Sökfunktionen *grr27*

Jag har skrivit de på några andra ställen.

Mjölk är inte helt perfekt. BV ligger kring 85 - 90 ( tror jag ) och har en brist på svavelaminosyrorna methionin och cystein. Mjölk har däremot ett kraftigt överskott av aminosyran lysin.

Vete, havre, råg , korn, ris dvs ceralier har ett överskott på svavelaminosyrorna men ett kraftigt underskott på lysin :(

Detta betyder att mjölk + vete är en bra kombination. Mjölk + havre är en ännu bättre kombination eftersom underskottet av lysin är mindre hos havre.

Detta är betydelsfull kunskap för vegetarianer eftersom ceralierna ensamma aldrig kan ge ett fullgott proteintillskott. Vegtarianer kan kombinera ceralierna med soja eller andra böner och linser som precis som mjölk har överskott av lysin men brist på svavelaminosyrer.

YTS
2005-09-05, 17:43
Njaa...ägg är fullvärdigt i sig och kan alltså inte komplettera upp proteinet i havre. Det finns inget överskott av någon aminosyra att ta av.


Där har du faktiskt fel Sverker.
Enligt Chemical Score metoden, så är havre fullvärdigt på alla aminosyror utom lysin, vilket ligger på 78% av fullvärdigt. Ägg har ett kraftigt överskott av lysin på 135% av fullvärdig halt. Genom att ta 60 viktprocent havre och 40 viktprocent hela ägg, nås 100% av fullvärde på Lysin för blandningen.

YNGVE

Sverker
2005-09-05, 17:49
Där ser man. Jag backar :bow:

Mackan.D
2005-09-05, 18:13
Tar du 2-3 dl mjölk till din grötskål får du en aminosyrasammansättning som är näst intill perfekt ( BV långt över 100 ). Mycket bättre än något proteintillskott på marknaden.

är det okej att dricka det sidan om, eller ska det hällas i gröten? kanske en ganska dum fråga..

King Grub
2005-09-05, 18:20
Det blandas i magsäcken.

krille93
2012-07-16, 10:24
Kanske redan finns en tråd med min fråga men kan lägga den i denna tråden tror jag.
Är det viktigt att man varierar sitt proteinintag från olika föda? Jag äter nästan samma mat varje dag, och det jag undrar då är om proteinuptaget från mina källor har blivit sämre eftersom det bara är från samma föda hela tiden? Finns kanske någon som undrat samma sak, länka gärna tråd om det isf :)

King Grub
2012-07-16, 10:25
Det är inte viktigt för proteinets skull.

tjing
2012-07-16, 10:44
Kanske redan finns en tråd med min fråga men kan lägga den i denna tråden tror jag.
Är det viktigt att man varierar sitt proteinintag från olika föda? Jag äter nästan samma mat varje dag, och det jag undrar då är om proteinuptaget från mina källor har blivit sämre eftersom det bara är från samma föda hela tiden? Finns kanske någon som undrat samma sak, länka gärna tråd om det isf :)

Äter du fullvärdiga källor är det skit samma sett till endast proteinupptag/proteinsammansättning.

begt
2012-07-16, 10:59
Sen är det inte ett absolut "måste" att äta fullvärdigt protein vid varje mål, då kompletterande aminosyror från tidigare måltider finns kvar i blodet. Det är rimligen bättre att alltid äta fullvärdigt protein ur muskelsynpukt, men det kan bli en ensidig kost om det är vad allt går ut på.

krille93
2012-07-16, 11:20
Det är inte viktigt för proteinets skull.

Vad är det viktigt för?

tjing
2012-07-16, 11:21
Vad är det viktigt för?

Näring; vitaminer/mineraler etc.

Eller riskfaktorer kopplade till intag av en speciell matvara.

King Grub
2012-07-16, 11:21
Andra näringsämnen möjligen. Beror på hur helheten ser ut.

krille93
2012-07-16, 11:32
Andra näringsämnen möjligen. Beror på hur helheten ser ut.

Okej men säg den ser bra ut och jag får i mig allt jag behöver, blir inte upptaget från proteinet sämre om jag bara äter från samma källa? Säg jag får allt mitt protein från kyckling, blir inte upptaget sämre med tiden eftersom kroppen bara får det från just den källan? Har hört att man ska byta proteinkällor för att kroppen inte ska vänja sig vid samma källa hela tiden för att den då inte tar upp proteinet i källan lika lätt *gah!*därför jag frågar :smash:

King Grub
2012-07-16, 11:34
blir inte upptaget från proteinet sämre om jag bara äter från samma källa?

Det vore synnerligen olämpligt ur överlevnadssynpunkt, om man i tider då det fanns ont om föda och kosten var ensidig, till råga på allt började ta upp näringen ur det som finns sämre och sämre.

begt
2012-07-16, 11:36
Kroppen är oerhört effektiv på att ta upp alla makronäringsämnen.

älskarcola
2012-07-16, 11:53
Hur är det med Quorn produkter?
Äter det ibland !

begt
2012-07-16, 12:01
Hur är det med Quorn produkter?
Äter det ibland !

Quorn är fullvärdigt protein. http://www.quorn.se/Om-Quorn/

älskarcola
2012-07-16, 12:04
Quorn är fullvärdigt protein. http://www.quorn.se/Om-Quorn/

yay *flex*

King Grub
2012-07-16, 12:13
http://journals.cambridge.org/article_S0029665110001400