handdator

Visa fullständig version : skada ryggen om man inte kör ben?


Johan86
2005-07-10, 21:03
har hört folk som sagt att man skadar ryggen om man inte kör ben när man styrketränar.hur kan detta komma sig? om jag förståt rätt så är det vaderna som orsaker besvär.stämmer detta?

Fatcan
2005-07-10, 21:05
Hur ska vaderna orsaka ryggproblem? *screwy*

Fettecke
2005-07-10, 21:31
har hört folk som sagt att man skadar ryggen om man inte kör ben när man styrketränar.hur kan detta komma sig? om jag förståt rätt så är det vaderna som orsaker besvär.stämmer detta?

det kan ju ha något med saken att göra, då man "ska" lyfta med benen i vardagslivet, orkar inte benen med så gör ju ryggen merparten av lyftet, och då finns ju störe skaderisk... detta är inte bevisat, utan bara vad jag lärt mig sen tidig ålder, "Lyft aldrig med ryggen, lyft med benen istället"

har svårt att tro att det är precist vaderna som skadar ryggen :D

aliquis
2005-07-11, 00:31
har hört folk som sagt att man skadar ryggen om man inte kör ben när man styrketränar.hur kan detta komma sig? om jag förståt rätt så är det vaderna som orsaker besvär.stämmer detta?
Fast det är ju inget problem eftersom man kör ben när man styrketränar?

Johan86
2005-07-11, 06:06
Fast det är ju inget problem eftersom man kör ben när man styrketränar?


anledningen till att jag tagit en paus med benträningen är för att mina armar släpar efter rejält jämfört med låren.och så tar det som bara den på benen på mitt sommarjobb

Sve
2005-07-11, 06:45
anledningen till att jag tagit en paus med benträningen är för att mina armar släpar efter rejält jämfört med låren.och så tar det som bara den på benen på mitt sommarjobb

Sluta lipa som en kärring: "jag vill inte träna för jag växer ohejdat" (sure sure)

antingen kniper du å kör ben som en man eller så är det bara för dig att beställa träningsgrejjer från tv-shop.

Johan86
2005-07-11, 06:47
inte kul och ha lår som är närmare 60cm omkrets och biceps som är lite över 30cm

Sve
2005-07-11, 06:51
inte kul och ha lår som är närmare 60cm omkrets och biceps som är lite över 30cm

Hur kul vore det med lår på 30cm å biceps på 60 då?

Sluta träna ben är ju verkligen en bra lösning...skärp dig nu.

Jorgen
2005-07-11, 07:58
inte kul och ha lår som är närmare 60cm omkrets och biceps som är lite över 30cm
Det är hur kul som helst skulle jag tycka.
Bara att lägga lite mer krut på armarna och köra benen som vanligt.
Problem solved.

Det hade inte sett vidare symetriskt ut om du hade haft 60 i armar och 60 i lår heller. :D

RobbeliRobban
2005-07-11, 08:11
Du skadar inte ryggen för att du inte styrketränar ben. Som du själv skriver så använder du benen på jobbet, och har förmodligen starkare ben än medelsvensson pga din "vardagsmotion"-dessutom har du bättre och starkare rygg pga träning-du ligger redan på + sas, en otränad skadar sig lättare än dig. Vill du inte styrketräna ben och bara träna överkropp, så finns det inget som säger att du måste eller ens bör.

pellepedal
2005-07-11, 08:32
anledningen till att jag tagit en paus med benträningen är för att mina armar släpar efter rejält jämfört med låren.och så tar det som bara den på benen på mitt sommarjobb

Du vet om att även armarna växer av tunga knäböj?

Ame
2005-07-11, 10:10
inte kul och ha lår som är närmare 60cm omkrets och biceps som är lite över 30cm
Haha, detdär är ju nästan exakt vad jag har. Förrutom att jag nog har lite mer lår och aningen mindre armar.

aliquis
2005-07-11, 11:09
anledningen till att jag tagit en paus med benträningen är för att mina armar släpar efter rejält jämfört med låren.och så tar det som bara den på benen på mitt sommarjobb
Och det blir armarna större av? Kanske de blir, men isf borde väl äta/sova mer ge samma resultat?
Var nöjd med att benen växer istället, skitsvårt att få dem att göra det ju =P

aliquis
2005-07-11, 11:10
inte kul och ha lår som är närmare 60cm omkrets och biceps som är lite över 30cm
Mina lår e ca 59 och min högerarm ca 35. Nej, det är inte kul, benen borde vara 10cm grövre, de är ju fortfarande pinnar ;)

Johan86
2005-07-11, 18:59
Du vet om att även armarna växer av tunga knäböj?


hur kommer detta sig?

Jax
2005-07-11, 20:59
Mätte mina ben för första gången nu bara för att veta hur groteskt stort 60 cm är. Hm, det är precis vad jag har. Grattis du har lika tjocka ben som en maratonlöpare och du vet ju hur groteskt stora dom är *rolleyes*

Seså, tillbaka in under stången och böj med dig pöjk.