handdator

Visa fullständig version : omvänd bänkpress?


Johan86
2005-07-10, 20:47
hur gör man onvänd bänkpress? denna finns inte i övningsbanken?

Allan
2005-07-10, 20:51
Du har samma fattning på stången som vid bicepscurl och kör helt vanlig bänkpress.


allan

Lillgrabben
2005-07-10, 20:55
hur gör man onvänd bänkpress? denna finns inte i övningsbanken?


http://home.vicnet.net.au/~capo/fotog/baz_bp_oct99.jpg

Lillgrabben
2005-07-10, 20:57
Dock så är väl det knappast en övning jag skulle rekommendera om du inte har tillgång till mycket vana passare alternativt ett power rack.


Om du skulle missa ett lyft finns det stor risk att du böjer handlederna bakåt samt tappar i ansiktet.....

30cm
2005-07-10, 20:58
Är den bra för något annat än variation?

Allan
2005-07-10, 20:59
Är den bra för något annat än variation?

Givetvis. Men man ska ha lite mer än normalstyrka för att dra nytta av den.


allan

Lillgrabben
2005-07-10, 21:04
Tanken med reverse bänk är väl att du ska kunna vika in armbågarna ännu mera mot kroppen än i smalbänk. Därigenom "ska" du kunna isolera triceps bättre.

Huruvida övningen är bra?

Svar; alla övningar är bra om du kan finna vettig användning för dom. Jag tror iallafall inte att en som inte specialtränar bänk / triceps för bänkpress behöver bekymra sig om reversebänkar.... För att isolera triceps finns det säkerligen minst lika bra övningar som är mindre riskabla!!

30cm
2005-07-10, 21:04
Givetvis.

Vad är den bra för?

edit: Tack Lillgrabben!

Deadlift
2005-07-10, 21:11
Tanken med reverse bänk är väl att du ska kunna vika in armbågarna ännu mera mot kroppen än i smalbänk. Därigenom "ska" du kunna isolera triceps bättre.

[

Jag tycker det är en ganska bra övning att variera med ibland, typ sista 1-2 set i bänkpress för lite variation och extra tryck i triccarna:)

the_PL_man
2005-07-10, 22:11
Tanken med reverse bänk är väl att du ska kunna vika in armbågarna ännu mera mot kroppen än i smalbänk. Därigenom "ska" du kunna isolera triceps bättre.

Huruvida övningen är bra?

Svar; alla övningar är bra om du kan finna vettig användning för dom. Jag tror iallafall inte att en som inte specialtränar bänk / triceps för bänkpress behöver bekymra sig om reversebänkar.... För att isolera triceps finns det säkerligen minst lika bra övningar som är mindre riskabla!!

Som alltid så är variation trevligt. Kör den ibland som pressövning för triceps.
Dock som Lillgrabben påpekar : Kör den inte utan van passare!

/the_PL_man

Johan86
2005-07-11, 06:09
det var någon som skrev i en annan tråd att man kunde köra denna i kabelmaskinen.detta måste vara mkt säkrare.hur gör man denna i kabel?

Allan
2005-07-11, 17:52
det var någon som skrev i en annan tråd att man kunde köra denna i kabelmaskinen.detta måste vara mkt säkrare.hur gör man denna i kabel?

I kabelmaskinen?
:MrT:

Johan - strunta i den där övningen. Du ska bli bra på vanliga bänkar innan du börjar lalla - och med lalla menar jag huvudet neråt samt omvänd fattning. Vanliga bänkar samt snedbänk räcker sååååå bra.


allan

jwzrd
2005-07-11, 18:00
För att kidsen ska förstå så ska man aldrig använda ordet "räcker" eller "duger". I deras öron betyder det Näst Bäst. Det är inte Näst Bäst. Vanlig rak jävla bänkpress är bäst. Näst bäst är snedbänk, hantelpressar osv osv. En bit ifrån det (Efter att man redan kört dom, då som komplement, omväxling osv för någon som är björnstark så finns det utrymme för att göra YTTERLIGARE lite till förutom det som redan gjorts). Att tro att man kan basera någon seriös träning på enbart specialövningar (Det här gäller DIG) är bara trams. Det fungerar inte. NEJ. Och NEJ du är inte undantaget, jag lovar.

Bite
2005-07-11, 18:07
Johan kanske menar en roddövning för baksida axlar, har sett att nån skriver om den som "omvänd bänkpress" här och där minns jag.

Allan
2005-07-11, 18:45
Johan kanske menar en roddövning för baksida axlar, har sett att nån skriver om den som "omvänd bänkpress" här och där minns jag.

Folk är inte kloka. Är man det minsta osäker på vad övningar heter kan man titta i övningsbanken högst upp i det här forumet.


allan

Johan86
2005-07-11, 18:46
I kabelmaskinen?
:MrT:

Johan - strunta i den där övningen. Du ska bli bra på vanliga bänkar innan du börjar lalla - och med lalla menar jag huvudet neråt samt omvänd fattning. Vanliga bänkar samt snedbänk räcker sååååå bra.


allan


tack allan.det var detta jag ville höra