handdator

Visa fullständig version : Marklyft med hantlar, varför inte!


Myten
2005-07-10, 17:18
Provade och köra lite marklyft med hantlar under dagens ryggpass, kändes lite annorlunda..
Kändes mer som mitten av ryggen jobbade under stående fas!

Fettecke
2005-07-10, 18:40
jag stukade foten igår när jag var ute och gick...

ditt påstående är ju framfört... och frågan i din tråd är ?

nej, men seriöst... det är inte ofta man ser någon göra marklyft med hantlar, ifall man gör det så är det inte vanligt, samt att alla gym har inte hantlar på 50kg+, gymmet jag tränar på har som max 36kg... och det är för lite... uppvärmning typ.

sedan tror jag att skivstång är bättre i det avseende att det speglar verkligheten lite mer... ifall du ska lyfta nånting tungt så har du oftast objektet framför dig, som en bil eller vad som helst, inte vid sidan om dig...

å andra sidan spelar det nog ingen roll... jag gjorde knäböj förut med hantlar...

pellepedal
2005-07-10, 18:43
jag stukade foten igår när jag var ute och fick...

ditt påstående är ju framfört... och frågan i din tråd är ?

Har du en taskig dag idag eller? *screwy* :MrT:

Fettecke
2005-07-10, 18:48
Har du en taskig dag idag eller? *screwy* :MrT:
njaa, delvis :D... jag märkte efteråt att det inte lät så snyggt som jag tänkte när jag skrev det... nej, det va inte menas som offensivt

Baha
2005-07-10, 18:48
Jag tycker det är en helt ok övning, håller man hantlarna efter sidan så tar den mer på benen än vanlig mark som jag ser det. ryggen blir lite mer upprätt.

blir ju lite annolunda än med stång så käönde du det i mitten av ryggen då antar jag det tog där.

problemet är för många dock kanske hitta tunga hantlar nog bara. :) Skulle det finnas riktigt feta hantlar jdär jag tränade så skulle jag defenitvt kölra övningen.

Myten
2005-07-10, 19:22
Jag tycker det är en helt ok övning, håller man hantlarna efter sidan så tar den mer på benen än vanlig mark som jag ser det. ryggen blir lite mer upprätt.

blir ju lite annolunda än med stång så käönde du det i mitten av ryggen då antar jag det tog där.

problemet är för många dock kanske hitta tunga hantlar nog bara. :) Skulle det finnas riktigt feta hantlar jdär jag tränade så skulle jag defenitvt kölra övningen.


Har inte nått problem med det, hatlarna går väl upp till 70 pannor!
Är inte särkilt stark så det blir inte ett problem.

Allan
2005-07-10, 19:24
Det kan bli lite instabilt så ladda inte på för mycket. För övrigt kan man köra framåtlutande rodd med hantlat istället för skivstångsrodd - kanonövning! Likaså raka mark med hantlar är en riktig grymming.


allan

Myten
2005-07-10, 19:29
Det kan bli lite instabilt så ladda inte på för mycket. För övrigt kan man köra framåtlutande rodd med hantlat istället för skivstångsrodd - kanonövning! Likaså raka mark med hantlar är en riktig grymming.


allan

Ingen risk, jag kör strikt och söligt!
Har tyvärr inte drabbats av viktkåtus bacillus!
Framåtlutande rodd har jag varit sugen på länge, behöver nån PT som hjälper en eller så får man prova själv som vanligt!