handdator

Visa fullständig version : Vlcd


superforce
2005-07-10, 16:10
Hej!

Tänkte köra en VLCD i två/tre veckor som en hårdstart till den senare deffen..

Frågan är vad för tillskott jag ska köra på då?

Har läst lite på kollo och fått i hop det till i princip någonsorts MRP och fiskolja..

Men vad ska man köra för MRP? Ska man satsa på Fairings Complete Diet, eller finns det några andra bra?

Några andra tips när vi väl är i ämnet? *popcorn*

nordland
2005-07-10, 17:05
totalt onödigt med en MRP.. Köp ett rent Kaseinprotein och käka en frukt eller något fullkorns rikt bröd till det... De flesta MRP´s på marknaden har Maltodextrin som främsta kolhydratkälla och ofta en liten mängd fruktos... Och maltodextrin vet vi ju alla är en snabb kolhydrat. Så... Men bestäm själv......

Jocke77
2005-07-10, 20:41
det har jag alltid undrat över varför de oftast finns maltodextrin i en mrp? *screwy*

superforce
2005-07-11, 20:15
totalt onödigt med en MRP.. Köp ett rent Kaseinprotein och käka en frukt eller något fullkorns rikt bröd till det... De flesta MRP´s på marknaden har Maltodextrin som främsta kolhydratkälla och ofta en liten mängd fruktos... Och maltodextrin vet vi ju alla är en snabb kolhydrat. Så... Men bestäm själv......

Anledningen att jag har tittat på Complete Diet - är hela grejen att den är just för VLCD.. validerad och allt vad den är.. :D

Därmot om man endast tar kaseinprotein och lite frukt/liknande, så kommer man missa alla de mineraler och annat mumbojumbo som krävs för att man ska leva någorlunda bra.. :) Dessa finns ju just i den MRP..

Det är den enda MRP som jag sett som är för VLCD, även om det egentligen inte innebär att den är den enda som funkar för det..

Berry
2005-07-11, 20:31
Anledningen att jag har tittat på Complete Diet - är hela grejen att den är just för VLCD.. validerad och allt vad den är.. :D

Därmot om man endast tar kaseinprotein och lite frukt/liknande, så kommer man missa alla de mineraler och annat mumbojumbo som krävs för att man ska leva någorlunda bra.. :) Dessa finns ju just i den MRP..

Det är den enda MRP som jag sett som är för VLCD, även om det egentligen inte innebär att den är den enda som funkar för det..

Skulle jag ge mig på en VLCD skulle jag satsa på Protec eller Sloow Protein som proteintillskott och förutom det äta kyckling och torsk som proteinkällor. Vidare är det näringsrika grönsaker som gäller - morötter, broccoli och så vidare. Råris för kolhydrater och grovt bröd att komplettera proteinpulvret med som mellanmål tillsammans med grönsaker/frukt. Lite olivolja på grönsakerna och omega-3-tillskott till det, alternativt byta torsken mot lax. Har man svårt med frukt och grönsaker kan det vara lämpligt med någon multivitamintablett.

Skit i MRP, att basera sitt kolhydratintag på malto är bara värdelöst.

Jay-Z
2005-07-11, 20:40
Skulle jag ge mig på en VLCD skulle jag satsa på Protec eller Sloow Protein som proteintillskott och förutom det äta kyckling och torsk som proteinkällor. Vidare är det näringsrika grönsaker som gäller - morötter, broccoli och så vidare. Råris för kolhydrater och grovt bröd att komplettera proteinpulvret med som mellanmål tillsammans med grönsaker/frukt. Lite olivolja på grönsakerna och omega-3-tillskott till det, alternativt byta torsken mot lax. Har man svårt med frukt och grönsaker kan det vara lämpligt med någon multivitamintablett.

Skit i MRP, att basera sitt kolhydratintag på malto är bara värdelöst.

I agree.

En annan, och väldigt viktig, fördel med grönsaker är att de innehåller fibrer. För lite fibrer gör att magen inte mår så bra, med eventuell förstoppning som följd. Ett annat alternativ är att slänga in lite psylliumfrön, 2-3 matskedar/dag, som komplement till grönsakerna. Ang. optimalt fiberintag tror jag det är rätt individuellt, men det ska inte föraktas och ej förglömmas.

superforce
2005-07-11, 22:35
I agree.

En annan, och väldigt viktig, fördel med grönsaker är att de innehåller fibrer. För lite fibrer gör att magen inte mår så bra, med eventuell förstoppning som följd. Ett annat alternativ är att slänga in lite psylliumfrön, 2-3 matskedar/dag, som komplement till grönsakerna. Ang. optimalt fiberintag tror jag det är rätt individuellt, men det ska inte föraktas och ej förglömmas.

Mmm.. fibrer är viktiga.

Tänkte att jag skulle hålla mig till en shake-diet så att säga. Endast flytande föda, dock med inslag av nötter och diverse fiberinlägg..

Anledningen till det är att jag på senare tid verkligen fixat till min mathållning, med en rejäl fettminskning i början, dock har fettet med samma mat och träning på senare tid återigen kommit.

Vilket jag egentligen inte förstår hur. :furious:

z_bumbi
2005-07-12, 06:46
VLCD är inte till för någon som ska deffa, det är till för någon som behöver minska mycket på kroppsvikten snabbt pga av att den väger så mycket att det är hälsovådligt.

Man kan använda måltidsersättare som en mellanmål under en diet men då är det ingen VLCD.

superforce
2005-07-12, 08:46
VLCD är inte till för någon som ska deffa, det är till för någon som behöver minska mycket på kroppsvikten snabbt pga av att den väger så mycket att det är hälsovådligt.

Man kan använda måltidsersättare som en mellanmål under en diet men då är det ingen VLCD.

Jag tänkte köra VLCD i ca två veckor, för att bli av med det "värsta" fettet..

Så att det är hälsovådligt alltså? Ska ju inte köra så länge så man lär väl inte tappa mer än max fem kilo?

Börjar ju bli knäpp över allt fettet vägrar komma av längre... :cryout:

Jay-Z
2005-07-12, 08:49
VLCD är inte till för någon som ska deffa, det är till för någon som behöver minska mycket på kroppsvikten snabbt pga av att den väger så mycket att det är hälsovådligt.


LCD då?

Ja, strikt talat så är ju en riktig VLCD-diet extremt kalorifattig. Och längre tid än två veckor bör läkarövervakas. Jag tror att i verkligheten är mycket av det som kallas VLCD-dieter inom träningsområdet egentligen LCD-dieter.

z_bumbi
2005-07-12, 08:59
Jag tänkte köra VLCD i ca två veckor, för att bli av med det "värsta" fettet..

Så att det är hälsovådligt alltså? Ska ju inte köra så länge så man lär väl inte tappa mer än max fem kilo?

Börjar ju bli knäpp över allt fettet vägrar komma av längre... :cryout:

Hur mycket fett räknar du med att tappa på två veckor?
Går du över till en VLCD så bränner/tömmer du mer glukogen och då tappar du i vikt, sen när du börjar äta mer kolhydrater igen så går du upp igen.

superforce
2005-07-12, 09:04
Hur mycket fett räknar du med att tappa på två veckor?
Går du över till en VLCD så bränner/tömmer du mer glukogen och då tappar du i vikt, sen när du börjar äta mer kolhydrater igen så går du upp igen.

Tre-fyra kilo fett..

Är det verkligen så lätt att jojo-banta upp de kilo fett man blivit av med bara för att man börjar äta?

Har ju fastnat hårt i deffen, och kommer inte någonstans..
(Nu blir det lite linfrö/havregröt.. :eating: )