Visa fullständig version : Nattarbete
Jag har en liten fundering kring kosthållning vid nattarbete. Är inom sjukvården och då får man dras med skittider, längsta passet sträcker sig mellan 21:00 till 07:15. Hur ska man egentligen äta under dessa timmar om man är ute efter muskeltillväxt? Ska man stoppa i sig fett, protein och kolhydrater som om det var på dagen man åt eller ska man se upp för vissa saker?
Brisk Snu Garvo
2005-07-10, 07:24
Jag har hört att det är bäst för magen att inte äta efter 24 typ. Så ät inte på hela natten och kompensera detta under morgonen och kvällen skulle jag nog försöka med. Jobbar du ständig natt så kan du nog vänja magen vid ätandet.
Matte_Maiden
2005-07-10, 10:51
Jag har hört att det är bäst för magen att inte äta efter 24 typ. Så ät inte på hela natten och kompensera detta under morgonen och kvällen skulle jag nog försöka med. Jobbar du ständig natt så kan du nog vänja magen vid ätandet.
What the...?
Vilket kommer att leda till höga blodsockervärden, som i sin tur kommer att resultera i höga insulinpåslag, vilka kommer att binda fettsyror. Att förbise att kroppen behöver energi, samt att proteinsyntesen försämras, det är heller inte något smart val.
Käka precis som annars. Magen har ingen klocka.
Förbränningen går ner något under natten, oavsett om du jobbar eller bara är vaken väldigt sent. Men som sagt, ät som vanligt.
Är du aktiv på natten måste du naturligtvis äta då - du sover ju på dagen sen, och då äter du ju inte.
Förbränningen går ner något under natten, oavsett om du jobbar eller bara är vaken väldigt sent. Men som sagt, ät som vanligt.
Är det inte så att förbränningen går ner något när man (brukar) sova. Eller är det bara för att det är mörkt ute som förbränningen går ner?
Nalle_Björn
2005-07-12, 22:58
Inom Kriminalvården är det nattpass mellan 19.00 och 08.00 som gäller :D
Som tidigare har sagt, ät som vanligt.. runt 2-3 mellan måltiderna. När man går på passen brukar man äta både på dagen innan och hela natten.. hehe *spy*
no1fitness
2005-07-13, 04:40
Är det inte så att förbränningen går ner något när man (brukar) sova. Eller är det bara för att det är mörkt ute som förbränningen går ner?
Funderar också på det med förbränningen under natten.
Jag har jobbat natten i flera år och har aldrig haft något problem med att deffa trots nattarbete. Är jag ett freak elller ? :D
Klart du ska äta under natten ! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.