handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram för frisörer


brolinho
2005-07-10, 00:12
Hej.

En vän till mig ska gå frisörgymnasiet i höst. Hon frågade vilka övningar hon skulle träna för att klara av det så bra som möjligt. När jag tänker efter är det ju axlar, triceps, ryggen samt "knipmusklerna" i handen.

Några tips på bra övningar, tänkte mest på om någon har fått göra samma schema..

Herkulez
2005-07-10, 00:17
ja för att orka just klippa behöver man itne så mycket muskler, men för att undvika alla förslitningskador så är det ju bra att ha väl genomtränade muskler.

Just frisörer brukar väl få ont mest i axlar och rygg om jag inte har helt fel, träna upp rotatorkuffen borde ju vara väldigt viktigt.

Zozza
2005-07-10, 00:18
Hej.

samt "knipmusklerna" i handen.


Om ni är bra vänner vet jag en övning hon kan köra.

Hihihihihih :D

Lillgrabben
2005-07-10, 00:24
Precis som Herkulez säger så brukar många frisörer få problem med axlar, nacke, rygg etc. En kompis fru är frisör eller jag kanske skulle säga fd frisör. Numera har hon sabbade axlar så till den milda grad att hon är 75 % sjukpensionär & har klassad arbetsskada.

Det som tar kål på kroppen för dom är den statiska belastningen då de klipper. Ofta är inte arbetsställningarna speciellt bra så jag tror det kan vara bra att försöka förebygga eventuella problem. Allsidig träning av axlar, rygg, armar borde vara bra. Avslappningsövningar, stretching av problemområden, regelbunden massage torde också vara fint för en blivande frisör!

brolinho
2005-07-10, 00:33
Tack för alla svar :)

Ps. Nä hon har kille ;)

grisbil3n
2005-07-10, 01:29
Däremot blir man fan inte försvagad av att klippa. Min farmor spöade mig i armbrytning fram tills dess att jag va 14-15 bast, och då har jag aldrig varit klen, tvärtom. Min farmor var då frisör...

YTS
2005-07-10, 01:42
En bekant berätta om en frisör, som musklerna, som håller ihop fingrarna hade växt så mycket att de stod ut på handryggen.

YNGVE

Tolkia
2005-07-10, 05:47
Förvånar mig inte; jag spelade m ycket piano när jag var yngre, och mina händer har helt klart ändrat utseende sedan jag slutade, i synnerhet muskeln på utsidan av handen har krympt rejält.

För att undvika ont i axlarna (som lär vara frisörernas akilleshäl) är det nog också bra med "småpauser" med lite stretching och axelrullning, typ - ungefär som för oss kontorsråttor.

z_bumbi
2005-07-10, 10:22
Ofta är inte arbetsställningarna speciellt bra så jag tror det kan vara bra att försöka förebygga eventuella problem. Allsidig träning av axlar, rygg, armar borde vara bra. Avslappningsövningar, stretching av problemområden, regelbunden massage torde också vara fint för en blivande frisör!

Armar skulle jag träna försiktigt, mer massa ger större belastning på axlar och rygg och även om man självklart bör träna dem i viss mån så får man väga fördelar mot nackdelar.

Mage och ben får man inte heller glömma bort, man står eller "sittstår" väldigt mycket.