handdator

Visa fullständig version : Hur kommer ågren till hjärnan. ?


Brisk Snu Garvo
2005-07-09, 22:56
Vad fan ... Jag har semester i 5veckor, solen skiner, ändå går jag och tänker på jobbet och har ågren i största allmänhet, på gränsen till lätt depression... en anings 30årskris kanske ? blä för allt ... Vad ska jag göra för att rycka upp mej.. ? :confused:

High1ander
2005-07-09, 23:01
Vad fan ... Jag har semester i 5veckor, solen skiner, ändå går jag och tänker på jobbet och har ågren i största allmänhet, på gränsen till lätt depression... en anings 30årskris kanske ? blä för allt ... Vad ska jag göra för att rycka upp mej.. ? :confused:
Jag har haft 30 och 40 årskriser i mitt liv, och jag har precis fyllt 20 :/
Om du verkligen tycker det är jobbigt så fixa en "kognitiv psykolog" då "felet" är i dina tankebanor, om du själv säger du tänker på jobb osv. Du har semester njut FFS, skitsamma om London brinner, folk svälter i Afrika, om jobbet suger eller du saknar jobbet: Inte fan blir det bättre att tänka på sådana saker om man ändå inte gör något åt det? Och kan man inte göra något åt det så är det inte värt att tänka på.

Brisk Snu Garvo
2005-07-09, 23:05
Jag jobbade kväll sista veckan och då gnällde en viss idiot på mej hela tiden och sprang runt och hetsade upp alla på firman över saker som skulle ha ansetts som helt normala på dagtid.... jag borde supa mej full men har ingen lust till det heller .....

High1ander
2005-07-09, 23:08
Jag jobbade kväll sista veckan och då gnällde en viss idiot på mej hela tiden och sprang runt och hetsade upp alla på firman över saker som skulle ha ansetts som helt normala på dagtid.... jag borde supa mej full men har ingen lust till det heller .....
Du har semester, slipper sådana idioter igen, behöver jag förklara mer varför du borde vara glad?

X-Change
2005-07-09, 23:22
Om man viste hur "ågren" (ångest) uppkom till 100% så skulle man nog kunna bota/behandla den bättre, men i dagsläget vet ingen säkert.
Läkare som tror på tror på naturvetenskapen hävdar att olika kemiska reaktioner (olikartade ämnen skapas, eller att det skapas för lite eller för mycket av ämnen som hjärnan behöver för att kunna fungera korrekt), medan psykologer tror att psykiska problem (såsom ångest) beror på t ex "arvet", miljön runt patienten mm.

Vad du ska göra är att njuta (enkelt att säga, men svårt att klara). Har varit/är i samma sits som dig så jag vet hur du känner dig.
Mitt tips är att sätta "guldkant" på tillvaron. Ta en sovmorgon om du känner för det, laga mat själv eller gå ut och ät, ta en promenad och njut av vädret, träna, spela tv-spel.
Effektivast blir de här förslagen om du gör de tillsammans med någon t ex en vän, familj, fru/flickvän.
Vad som helst fungerar så länge du vill göra det. Tänk på att du är ledig och inte behöver binda upp dig eller känna något tvång att göra något.

Jag gissar mig till att du mår "dåligt" när du är ensam, för då har du tid att fundera över allt som du "måste" göra, som du borde göra, eller sånt som du önskar att du kunde göra något åt; Men när du är sysselsatt och har folk runt omkring dig som roar dig så glömmer du dina bekymmer.
Första steget är att kunna vara lycklig och se positiva saker tillsammans med någon. Det andra steget är det svåra - Att vara positiv och kunna njuta av ensamheten - Det är få som klarar det.

Kan nog inte ge dig mer hjälp än såhär. Det är mycket svårare att ge "bra" råd över internet.
Annars tycker jag att du ska prata med en psykolog, det är inget skämigt att våga ta hjälp av andra för att lösa problem.

Kom ihåg att alla människor har rätt att vara lyckliga och du likaså och är du inte lycklig - Se till att göra något åt det!

Lycka till.

High1ander
2005-07-09, 23:37
Om man viste hur "ågren" (ångest) uppkom till 100% så skulle man nog kunna bota/behandla den bättre, men i dagsläget vet ingen säkert.
Läkare som tror på tror på naturvetenskapen hävdar att olika kemiska reaktioner (olikartade ämnen skapas, eller att det skapas för lite eller för mycket av ämnen som hjärnan behöver för att kunna fungera korrekt), medan psykologer tror att psykiska problem (såsom ångest) beror på t ex "arvet", miljön runt patienten mm.

Smärre fel där... De som vill trycka in en massa droger i dig eller säga att alla fel på dig är pga. kemisk obalans är "också" psykologer. Sen har du dem som snackar om sociala orsaker, de som snackar om betingade saker, de som snackar om perceptionen och tankemönster, sen har vi Freud, sen kan man slänga in Gestalt också... Alla har olika sätt att lösa saker på. Jag tycker att i det här fallet, då man inte kan koppla bort "tankar" att kognitiv, tankemönster och perception är "mest lämpad" för att fixa till problemen. Liksom vi har på kollozzeum har svårt att ta reda på om något har hänt Brisk Snu Garvo i den orala fasen, om han har blivit lärd att tycka som han tycker, eller att hans sociala tillvara sätter krav på honom, eller att han saknar viktiga signalsubstanser. Jag pratar generellt, och jag tycker att problemet bör lösas med att se positiva saker med tillvaron och inte negativa, FFS att ta semester ska man fan inte få ångest för, vad är det för samhälle vi lever i?

X-Change
2005-07-09, 23:55
Smärre fel där... De som vill trycka in en massa droger i dig eller säga att alla fel på dig är pga. kemisk obalans är "också" psykologer. Sen har du dem som snackar om sociala orsaker, de som snackar om betingade saker, de som snackar om perceptionen och tankemönster, sen har vi Freud, sen kan man slänga in Gestalt också... Alla har olika sätt att lösa saker på. Jag tycker att i det här fallet, då man inte kan koppla bort "tankar" att kognitiv, tankemönster och perception är "mest lämpad" för att fixa till problemen. Liksom vi har på kollozzeum har svårt att ta reda på om något har hänt Brisk Snu Garvo i den orala fasen, om han har blivit lärd att tycka som han tycker, eller att hans sociala tillvara sätter krav på honom, eller att han saknar viktiga signalsubstanser. Jag pratar generellt, och jag tycker att problemet bör lösas med att se positiva saker med tillvaron och inte negativa, FFS att ta semester ska man fan inte få ångest för, vad är det för samhälle vi lever i?

Det stämmer att även psykologer tror på kemisk obalans i kroppen.
Du har också rätt om att vi på kolozzeum har svårt att hjälpa Brisk Snu Garvo pga av att vi aldrig träffat honom utan bara läst nåt inlägg av honom här på brädan.
Jag är inte påläst om vare sig Freud eller Gestalt (mer än att namnen låter bekanta) och jag är inte heller så djupt insatt i psykologi rent allmänt.

Vad jag var ute efter var att på ett sånt smidigt sätt som möjligt förklara och ge tips på vad man kan göra för att komma ifrån ångestkänslor.

Det hade inte varit något problem att skriva en hel avhandling om ångest (finns redan högvis med sånt), men min filosfi är att man inte ska göra problemen större än vad de är.

Jag pratar generellt, och jag tycker att problemet bör lösas med att se positiva saker med tillvaron och inte negativa, FFS att ta semester ska man fan inte få ångest för, vad är det för samhälle vi lever i?

Man kan inte blunda för negativa saker, det gäller bara att inse att de negativa sakerna inte har något positivt värde i sig och är därför inte värt något.
Kort sakt - "Se, begrunda och släppa taget om de negativa tankarna"

Samhället är kallt, opersonligt och fyllt med stress - Inte konstigt att folk mår som de mår då.

Diskuterar gärna mer

High1ander
2005-07-10, 00:13
Det stämmer att även psykologer tror på kemisk obalans i kroppen.
Du har också rätt om att vi på kolozzeum har svårt att hjälpa Brisk Snu Garvo pga av att vi aldrig träffat honom utan bara läst nåt inlägg av honom här på brädan.
Jag är inte påläst om vare sig Freud eller Gestalt (mer än att namnen låter bekanta) och jag är inte heller så djupt insatt i psykologi rent allmänt.

Vad jag var ute efter var att på ett sånt smidigt sätt som möjligt förklara och ge tips på vad man kan göra för att komma ifrån ångestkänslor.

Det hade inte varit något problem att skriva en hel avhandling om ångest (finns redan högvis med sånt), men min filosfi är att man inte ska göra problemen större än vad de är.



Man kan inte blunda för negativa saker, det gäller bara att inse att de negativa sakerna inte har något positivt värde i sig och är därför inte värt något.
Kort sakt - "Se, begrunda och släppa taget om de negativa tankarna"

Samhället är kallt, opersonligt och fyllt med stress - Inte konstigt att folk mår som de mår då.

Diskuterar gärna mer
Saken med positiva - negativa tankar handlar inte om att man ska bry sig om dem eller dem, utan hur man ska tolka situationer.

Om din bil sprängs så ska du tolka det som "ja, antgligen slipper jag den skrothögen och kan köpa en ny" istället för "åååhhh nej, min älska bil kommer aldrig hitta en likadan".

Om chefen skickar en på en utbildning så ska man tänka "Fan, bossen tycker det är värt att lägga ner pengar på mig för att vidarutbilda mig" istället för "Ohh, nej, chefen tycker jag är dum i huvudet och vill bara bli av med mig".

Sen kan sådant gå till det extrema åt båda hållen, ena att man bara klagar på sig själv och ser allt negativt med sig själv, omvärlden och framtiden, kallas "negative triad". Eller så har man motsatsen, att man tycker att allt är OK trots det inte är det, man tar skit från allt och alla, man är en obotlig optimistiker.

Det kognitiva perspektivet vill att man ska se de ljusa aspekterna ur situationer, och det är just det jag menar, om man tycker att semester är något dålig eller mår illa till mods av det, då är det fel på hur man tänker.
Sen jag är ingen psykologiexpert, men har läst lite iaf om ämnet...

Personligen så lever jag inte som jag lär, och det är pga. jag har en mycket fucked up syn på livet, som är i korta drag cynisk och pessimitiskt med en gömd optimism utan dess like, dvs jävligt "dual" och smått komplex (alltid kul att tro man är komplex iaf, man vill ju inte vara simpel).

Men dina förslag är bra.

Sen folk får ju "semsterångest", antar att det är som allt annat, folk tror de måste hinna med allt, om de inte är rockstars innan de är 27 så är livet förbi.
När folk jobbar så ska man hinna med att vara på jobbet, träna, umgås med barnen, ha tid för polarna, fixa ett underbart sexliv med sin partner, sen ska man ha tid för sina hobbisar, för annars är man misslyckad.

Sen när det är semester, då ska man hinna slappna av, festa, göra nya saker, hålla ordningen på pengarna, låta barnen ha kul, spajsa upp sexlivet med partnern, osv.

Folks jävla föreställningar om vad de ska hinna med är problemen.

X-Change
2005-07-10, 01:27
Saken med positiva - negativa tankar handlar inte om att man ska bry sig om dem eller dem, utan hur man ska tolka situationer.


Vad jag tänker är att man ska acceptera att man både har negativa och positiva tankar (det går inte att hindra någon av dem), men sen ska man alltid som du säger sätta det positiva mot det negativa för en situation innehåller oftast två eller fler synsätt (det är sällan något är endera svart eller vit).

Låt oss säga bilen du nämner, den sprängs.

1.a argumentet är det negativa - "Min drömbil, den är oersättbar. Jag kommer aldrig hitta en bättre bil än den!"

Sen prövar vi positivt tänkande och argument 2. - "Tänk om jag eller min familj eller någon annan blivit skadade, då hade jag kanske förlorat det som betyder mest av allt för mig"

Alltså vinner det positiva argumentet, eftersom det har större värde.
Det går nästan alltid att komma på något positivt ur vad som helst även om det då lätt ses som idiotisk ironi.

Min åsikt var alltså precis som du skrev att det kan gå extremt åt båda hållen och om man helt ignorerar negativa händelser så för man en rätt skev verklighetsuppfattning, alltså måste man kunna se negativa saker FÖR att sen tolka dem.
Skulle vilja påstå att våra åsikter väver in i varandra, det är bara det att jag har svårt att få fram allt över internet pga att jag i regel tänker i flera spår samtidigt.

Jag lever inte heller som jag lär, jag försöker så gott det går. Men man är inte mer än människa.
Personer som blint följer andras eller sina egna filosofier har nog tappat lite av nyfikenheten av att se på saker från olika perspektiv.

Jorgen
2005-07-10, 10:09
Håll er i skinnet.

Semiramis
2005-07-10, 10:44
Fysisk aktivitet och dagsljus kan hjälpa. Hoppas det känns bättre snart.

X-Change
2005-07-10, 10:50
Håll er i skinnet.

Varför varnar du oss, Jorgen?

Jorgen
2005-07-10, 10:52
Varför varnar du oss, Jorgen?
Inte er.
Dom som skrev dom posterna jag raderade skall passa sig.

Dom vet vem dom är.

30cm
2005-07-10, 11:16
Sen kan sådant gå till det extrema /.../ att man tycker att allt är OK trots det inte är det, man tar skit från allt och alla, man är en obotlig optimistiker.

Finns det några problem med att alltid vara lycklig, oberoende av situation?

Personligen så lever jag inte som jag lär, och det är pga. jag har en mycket fucked up syn på livet, som är i korta drag cynisk och pessimitiskt med en gömd optimism utan dess like, dvs jävligt "dual" och smått komplex (alltid kul att tro man är komplex iaf, man vill ju inte vara simpel).
Om jag tycker att allt är skit ändrar jag på min livssyn, oavsett om jag lurar mig själv eller inte. Om en lögn gör mig lycklig försöker jag tro på den. Varför avstå lycka för sanningens fördel? Det är inte värt att grubbla om man missar njutningen i livet. "Det ska va gutt å leva, annars kan de kvitta" :)
Varför är det så bra att vara komplex? Har komplexitet ett egenvärde? Jag förstår inte varför det skulle ha det. Utveckling är inveckling.

Trevligt att ni håller så hög nivå! :thumbup:

Bolio
2005-07-10, 11:27
För en gångs skull håller jag med 30cm.

High1ander
2005-07-10, 13:32
Finns det några problem med att alltid vara lycklig, oberoende av situation?


Om jag tycker att allt är skit ändrar jag på min livssyn, oavsett om jag lurar mig själv eller inte. Om en lögn gör mig lycklig försöker jag tro på den. Varför avstå lycka för sanningens fördel? Det är inte värt att grubbla om man missar njutningen i livet. "Det ska va gutt å leva, annars kan de kvitta" :)
Varför är det så bra att vara komplex? Har komplexitet ett egenvärde? Jag förstår inte varför det skulle ha det. Utveckling är inveckling.

Trevligt att ni håller så hög nivå! :thumbup:
Jag är helt OK med att andra människor begår självbedrägeri och "lurar sig själv till lycka", för skitsamma som du säger hur lycka uppstår. Men det duger inte åt mig, jag har inga problem att tänka negativt om saker, jag tänker inte hålla på med självbedrägeri för att få någon sorts lycka. Detta är dels pga. jag tycker livet är bitterljuvt, där man behöver negativa saker för att uppskatta det positiva sakerna i livet.

Bara för jag vet vad som är fel på mig betyder inte att jag tycker det är fel. Jag skulle kunna tala om vad psykologer från de fem olika perspektiven skulle säga om mig och mina orsaker till eventuella problem eller lösningar, men jag vill inte lösa det, jag vill ha det som det är, för jag tycker det är rätt (mina eventuella problem kommer att lösas då de ska lösas). Svårt att förklara men så är det för mig.
"Om det vore lätt att göra det rätta valet så skulle alla göra det".

Jag tar inte inte droger, även om jag vet att de kan ge "lycka", tar du droger, gör du allt för att maximera din lycka? Skulle du hellre var ett efterblivet barn som hela tiden är glad, än en upplyst geni som är nere? Som vi säger i USA "Ignorance is a bliss".
Alltså tro nu inte att jag är ett geni eller att jag gör allt för att vara nere eller feltolkar saker negativt, för så är det inte, jag är inte deprimerad, jag försöker bara se allt så "realistiskt" som möjligt.

Om min bil sprängs så tänker jag "Fan min älsklingsbil är borta, men det finns fler fiskar där ute", vilket är en blandning.

Angående komplexitet så var det ju småironi på en själv, annars hade jag inte gjort det inom parantes om att alla vill ju vara komplexa. Menar på att vi alla människor vill se oss som egna individer som varken följer samhällets tryck eller genernas bestämda karta.

Sen för att förtydliga varför det är bra att vara "smånegativ och realistisk" är ju för att man inte heller ska bara rationalisera bort saker. Om en flickvän gör slut så kan det vara skönt att kanske tänka, "nej hon var dum och det var hon det är fel på som dumpa mig, inge fel på mig". För om man inte reflekterar över vad man själv gjort för fel så kommer man säkert begå samma fel igen, och vem vill bli dumpad av sina tjejer hela tiden. Men som sagt, ska inte vara extremt åt båda hållen.

30cm
2005-07-10, 14:46
...man behöver negativa saker för att uppskatta det positiva sakerna i livet.


Negativa saker går inte att helt undvika. Men man behöver inte göra det mer negativt än nödvändigt.

...jag vill inte lösa det, jag vill ha det som det är, för jag tycker det är rätt (mina eventuella problem kommer att lösas då de ska lösas). Svårt att förklara men så är det för mig.
"Om det vore lätt att göra det rätta valet så skulle alla göra det".


Menar du att ödet löser dina problem bäst? Menar du att det är moraliskt fel att lösa problem? Jag förstår inte riktigt. Du kanske bara säger att lite problem är bra? I såna fall håller jag med dig.

Jag tar inte inte droger, även om jag vet att de kan ge "lycka", tar du droger, gör du allt för att maximera din lycka?

Det kan ge kraftig lycka under kort tid. Överkonsumtion leder till en minskning av de kroppsegna "lyckosubstanserna" vilket gör att det på lång sikt leder till olycka. Jag kan mycket väl tänka mig att ta droger, dock inte för mycket eller för ofta.

Skulle du hellre var ett efterblivet barn som hela tiden är glad, än en upplyst geni som är nere?

Ja.
Men hellre geni och glad.


Sen för att förtydliga varför det är bra att vara "smånegativ och realistisk" är ju för att man inte heller ska bara rationalisera bort saker. Om en flickvän gör slut så kan det vara skönt att kanske tänka, "nej hon var dum och det var hon det är fel på som dumpa mig, inge fel på mig". För om man inte reflekterar över vad man själv gjort för fel så kommer man säkert begå samma fel igen, och vem vill bli dumpad av sina tjejer hela tiden. Men som sagt, ska inte vara extremt åt båda hållen.

Jag håller med om att man måste se sina brister för att kunna ta bort dom.

Karate_kid
2005-07-10, 15:29
Jag jobbade kväll sista veckan och då gnällde en viss idiot på mej hela tiden och sprang runt och hetsade upp alla på firman över saker som skulle ha ansetts som helt normala på dagtid.... jag borde supa mej full men har ingen lust till det heller .....


hahah. var det chefen ? Om inte , inte fan ska du tåla att nån jävla snoris skäller på dig.Sätt han på plats, visa var skåpet ska stå!Aldrig att man tar nån skit, tänk efter för dig själv. Vem fan är han egentligen ? seriöst VEM ÄR HAN? Är han biff `? Om inte , ät han ! :D

High1ander
2005-07-10, 15:51
Menar du att ödet löser dina problem bäst? Menar du att det är moraliskt fel att lösa problem? Jag förstår inte riktigt. Du kanske bara säger att lite problem är bra? I såna fall håller jag med dig.
Inte ödet eller så, utan mer att vissa problem ska man helt enkelt ha och inte försöka hitta simpla lösningar, är man ledsen för att t.ex. en tjej lämnat en eller någon dött så ska man få vara ledsen. Sen är ju vissa problem just sådana viktiga saker som olika kriser vilket man inte bara ska "springa igenom".

Nej, inte moraliskt fel att lösa problem. Jag ger råd till andra hur de bör lösa problem osv, jag själv kanske inte skulle lösa problemen på samma sätt, för jag har antagligen en annan syn på liv och en annan filosofi som inte går ihop med att lösa problemen. Det som funkar för mig funkar inte garanterat för andra.


Det kan ge kraftig lycka under kort tid. Överkonsumtion leder till en minskning av de kroppsegna "lyckosubstanserna" vilket gör att det på lång sikt leder till olycka. Jag kan mycket väl tänka mig att ta droger, dock inte för mycket eller för ofta. Precis, och samma sak kan ju vara inom andra områden, att om man ser för positivt hela tiden så kanske man "flyr" från det faktum att det kanske är något fel på en som man borde fixa. För att ta till blivit "lämnad av tjejen"-exemplet igen så tycker jag att det är bra att gå igenom sina egna fel man kanske begått som sabbat relationen så man inte sabbar och mår dåligt för framtida relationer igen, också för att utvecklas och bli en bättre människa som kanske inte begår samma fel mot sin partner.
Summan av kademmuman är att om man har otur så kan man precis som med droger köpa tillfällig lycka genom att rationalisera för mycket.

30cm
2005-07-10, 20:16
Då förstår jag ungefär hur du tänker :)

När lycka ändå är på tapetern har jag en bra artikel om det:
http://davidmyers.portfoliocms.com/Brix?pageID=48

X-Change
2005-07-10, 22:34
Finns det några problem med att alltid vara lycklig, oberoende av situation?..

Ja det finns problem. Om man konstant upplever endast lycka så kan det nog stiga en åt huvudet. Man tappar alltså sin realistiska förmåga att se på saker och ting, vilket gör att ens världsbild går i kras så fort man stöter på en motgång.
Jag tycker att man ska sträva emot att känna lycka konstant, så länge som man klarar av att se nycktert på händelser som sker runt omkring dig.

Det är likadant med självförtroende. Ett perfekt exempel på det är fotbollstjärnorna, t ex Henrik Larsson - Han är bland de bästa i världen på sin sport, men står ändå med båda fötterna i marken och klarar av att visa upp en ödmjuk sida även utanför planen, men sen finns det självklart en hel del stjärnor där "stjärnstatusen" har stigit dem åt huvudet och de tror att de är rättifärdigade till nästan vad som helst bara för att de är jäkligt vassa på fotboll.

Varför är det så bra att vara komplex? Har komplexitet ett egenvärde? Jag förstår inte varför det skulle ha det. Utveckling är inveckling.

Jag tror att de flesta eftersträvar att vara "komplexa", ett "oförstått geni" osv. Just för att komplexa personer ofta brukar uträtta "stora" saker och uppnår en slags respekt och högaktning från andra människor.
Själv så tänker jag på Sagan om Ringen och Star Wars lite nu. Där har vi intäckter på miljarder på berättelser om komplexa "hjältar" som kämpar för ett högre mål med sina liv som insatser, just för det anses de vara komplexa då de uppnåt en högre insikt - en mening med livet (den olösliga frågan).

Om jag tycker att allt är skit ändrar jag på min livssyn, oavsett om jag lurar mig själv eller inte. Om en lögn gör mig lycklig försöker jag tro på den. Varför avstå lycka för sanningens fördel? Det är inte värt att grubbla om man missar njutningen i livet. "Det ska va gutt å leva, annars kan de kvitta"

Det är din syn på livet, men sen klarar du även av att se påståenden om livet som stämmer för dig med. Du vet alltså enligt dina egna filosofiska tankar hur livet runt "dig" fungerar. Och med den insikten att falla tillbaka på kan du alltid kosta på dig en "lögn" för att känna lycka.
Du skriver senare att du vid några engångstillfällen skulle kunna använda droger för att uppnå lycka, men det är också en grej som bara fungerar för dig, eftersom att genom din självkännedom klarar av att se att den här gången kan jag använda droger och andra gånger så avstår du.

Men majoriteten av Sveriges befolkning klarar inte det. Varför skulle det annars konsumeras så mycket tidningar för snabbantningskurer, modetidningar, matriella saker som bilar, båtar, mode rent allmänt och hygienartiklar som t ex smink? Jag tror det beror på att människan i grund och botten är lat och vill se den snabbaste lösningen på problemet och vad är lättare - att köpa sig lycka, eller söka lyckan inombords och upptäcka vem du egentligen är?
Om du blir lycklig en gång av droger varför inte fortsätta? Och när "lycko-effekten" avtar så ökar man bara dosen, och när det slutar fungera så testar man en tyngre drog.

Trevligt att ni håller så hög nivå!

Trevligt att du fick diskutionen att fortsätta! ;)

Diana
2005-07-11, 03:29
X-change :bow:

30cm
2005-07-11, 10:24
Ja det finns problem. Om man konstant upplever endast lycka så kan det nog stiga en åt huvudet. Man tappar alltså sin realistiska förmåga att se på saker och ting, vilket gör att ens världsbild går i kras så fort man stöter på en motgång.
Jag tycker att man ska sträva emot att känna lycka konstant, så länge som man klarar av att se nycktert på händelser som sker runt omkring dig.

Det är likadant med självförtroende. Ett perfekt exempel på det är fotbollstjärnorna, t ex Henrik Larsson - Han är bland de bästa i världen på sin sport, men står ändå med båda fötterna i marken och klarar av att visa upp en ödmjuk sida även utanför planen, men sen finns det självklart en hel del stjärnor där "stjärnstatusen" har stigit dem åt huvudet och de tror att de är rättifärdigade till nästan vad som helst bara för att de är jäkligt vassa på fotboll.


Verkar förnuftigt.

Jag tror att de flesta eftersträvar att vara "komplexa", ett "oförstått geni" osv. Just för att komplexa personer ofta brukar uträtta "stora" saker och uppnår en slags respekt och högaktning från andra människor.
Själv så tänker jag på Sagan om Ringen och Star Wars lite nu. Där har vi intäckter på miljarder på berättelser om komplexa "hjältar" som kämpar för ett högre mål med sina liv som insatser, just för det anses de vara komplexa då de uppnåt en högre insikt - en mening med livet (den olösliga frågan).


Själv gillar jag att förenkla. Einstein sade något i stil med "Sträva mot att göra allt så enkelt som möjligt, men inte enklare".

Jag tycker att både Sagan om Ringen och Star Wars är löjliga och tråkiga, men jag vet att många gillar sånt. Varför skulle man förstå meningen med livet för att man tänker komplext?

Det är din syn på livet, men sen klarar du även av att se påståenden om livet som stämmer för dig med. Du vet alltså enligt dina egna filosofiska tankar hur livet runt "dig" fungerar. Och med den insikten att falla tillbaka på kan du alltid kosta på dig en "lögn" för att känna lycka.
Du skriver senare att du vid några engångstillfällen skulle kunna använda droger för att uppnå lycka, men det är också en grej som bara fungerar för dig, eftersom att genom din självkännedom klarar av att se att den här gången kan jag använda droger och andra gånger så avstår du.


Jag kan bara säga hur jag uppfattar verkligheten. Sen kan jag inbilla mig att andra uppfattar den ungefär likadant.

Om du blir lycklig en gång av droger varför inte fortsätta? Och när "lycko-effekten" avtar så ökar man bara dosen, och när det slutar fungera så testar man en tyngre drog.


Därför att drogmissbrukare inte verkar vara speciellt lyckliga. Till slut skulle doserna bli så stora att det skulle leda till döden.

Slartibartfast
2005-07-11, 10:32
Drugs is the shit!

X-Change
2005-07-11, 20:46
Verkar förnuftigt.

Själv gillar jag att förenkla. Einstein sade något i stil med "Sträva mot att göra allt så enkelt som möjligt, men inte enklare".
Jag tycker att både Sagan om Ringen och Star Wars är löjliga och tråkiga, men jag vet att många gillar sånt. Varför skulle man förstå meningen med livet för att man tänker komplext?

Håller med dig där. Finns ingen anledning att göra saker svårare än vad de är.
Sagan om Ringen och Star Wars var de "enklaste" exemplen jag kom på, eftersom de hör till fantasy-genren, där hjältar och kampen mellan ont och gott är självklar.
Det finns inget som säger att man förstår meningen med livet bara för att man tänker komplext, eftersom meningen på livet inte har något svar (förut från djurriket - fortplantning och överlevnad. Men pga att vi människor har utvecklats så pass mycket vill vi ha en djupare innebörd, där vi kan få ut mer av vår vistelse på jorden).
Meningen med livet har olika innebörd för varje enskild person. Det som är livsviktigt för den ena är för den andra helt oviktigt.

MEN folk tror att meningen med livet bara har ett svar och därför vill de vara "hjältar". Tänk om Sagan om Ringen hade hänt på riktigt! Vilket paradis - endera är du på den onda eller den goda sidan. Svart eller vitt - där finns det ingen kompromiss eller sk. "gråzon".

Därför att drogmissbrukare inte verkar vara speciellt lyckliga. Till slut skulle doserna bli så stora att det skulle leda till döden.

Haha! Du missförstod mig där. Jag pratade inte om dig utan just den osäkra "medelsvensson".
Medelsvensson tror att droger ger lycka, så han provar det - det ger lycka, men kortvarig sådan. Så medelsvensson prövar droger på nytt och sen rullar det på och snart är han fast i drogmissbruket - olyckligare än innan han började med droger, men nu måste han även kämpa mot sitt drogberoende.

Jag tror ingen lycklig person vaknar och skuttar upp ur sängen med tanken "Oj vilket vackert väder! Vad lycklig jag är! Kanske ska man pröva knark idag!", utan det är endera osäkra och olyckliga personer som endera faller för grupptryck eller skänker sitt sista hopp om lycka till drogerna och det är de som lättast blir offer för drogmissbruk.