handdator

Visa fullständig version : Fredrik Paulun

Snake
2005-07-09, 19:22
Tycker man läser titt som tätt här på forumet och andra ställen att kost-ikonen Paulun ofta har fel i det han skriver. Han refererar sällan till saker som han kläcker ur sig.

När jag började träna så läste jag många av hans böcker och tyckte de var rätt så vettiga, men man börjar ju tveka om han är så jävla bra som alla försöker få honom att verka, när t.ex. Grubben kastar fram referenser som är direkta motsatser till det Paulun skriver.

Nån som kan lista några skrönor som han skrivit?

Matkrig
2005-07-09, 19:51
Jag tycker mest han är svår att ta på allvar med tanke på hur han själv ser ut!

Berry
2005-07-09, 19:54
Fredrik Paulun har väl som många andra teoriserat utifrån den forskning som funnits till hands och dessa teorier har i vissa fall motbevisats av ny forskning. I övrigt tycker jag främst att han överdriver betydelsen av GI (eftersom han lanserade det i Sverige och fortfarande gör stora pengar på att skriva och föreläsa om det kanske?) för hälsa och välmående.

Edit: För att förtydliga så håller jag med om det Lizzie skriver om att han på ett lättbergripligt sätt lyckas få många att äta och leva bättre, vilket garanterat inte behöver vara samma sak som optimalt i bodybuildingsyfte :thumbup:

Lizzie
2005-07-09, 20:01

Hur seriös är du då??
Jag tycker Paulun har stor kunskap om kost å näring, och han lär ut det på ett bra och enkelt sätt. Klart att han vill tjäna pengar - vill inte alla det? Man behöver inte köpa hans grejer om man är emot honom, inte heller gifta sig med han om man tycker han är ful!

Tolkia
2005-07-09, 22:19
Problemet med Paulún är väl inte så mycket vad Paulún själv säger och gör som vad alla mindre nogräknade damtidnings-, kvällstidnings- och TV-journalister påstår att han säger och gör. Ryckt ur sitt sammanhang eller tolkat av någon som inte har en aning om vad det egentligen är fråga om kan den intelligentaste slutsats förvandlas till fullständiug gallimattias.

Lizzie
2005-07-10, 09:13
Berry...ser du in i framtiden vad jag skriver?? ;)
Jag fattar inte varför ditt inlägg ligger före mitt? Är det jag som är snurrig??

Berry
2005-07-10, 13:50
Berry...ser du in i framtiden vad jag skriver?? ;)
Jag fattar inte varför ditt inlägg ligger före mitt? Är det jag som är snurrig??

Japp, ge mig 1000 spänn så ska jag berätta din framtid :D

Nej, men i mitt inlägg kan du se att min edit gjordes efter att du skrev ditt.

Åse Columbus
2005-07-10, 14:08
Fredrik Paulun tränar regelbundet....att han sen inte tränar för att ställa sig på en scen eller bli plåtad utan skjorta....gör ju inte hans träning kass för de.

Han tränar för att må bra....ibland blir de mer ...ibland mindre...precis som de flesta som har träningen som en livsstil utan att bli fanatiska...utan för att må bra helt enkelt!

Han har inspirerat många o bara det tycker ja e toppen.
Sen får alla använda det han säger i enlighet med sin egen livshållning...eller strunta i honom, men han behöver inte vara kass bara för att man inte tycker som han gör...eller? *grr27*

Jarod
2005-07-10, 14:20
Tycker man läser titt som tätt här på forumet och andra ställen att kost-ikonen Paulun ofta har fel i det han skriver.

Hänvisa gärna till vilka trådar du syftar på.

Annars håller jag med Åse. Paulun är enormt duktig på det han gör och vad jag vet så har han väl väldigt sällan fel i det han skriver.

Till er som "dissar" Paulun i denna tråden (och i andra) borde nog tänka två gånger. Min kvalificerade gissning är att alla ni kombinerat inte har en hundradel av den kunskap som han har. Vill ni sen inte köpa hans böcker - fine!
*slap*

Nismo
2005-07-10, 14:39
Tycker man läser titt som tätt här på forumet och andra ställen att kost-ikonen Paulun ofta har fel i det han skriver. Han refererar sällan till saker som han kläcker ur sig.
Fel o fel...han lär väl ut från de forskningsrapporter osv som fanns just då, sen kommer det hela tiden nya rapporter som ändrar eller säger något annat. Det som han skrivit i någon gammal bok kanske inte alltid är up to date med de nya rönen.
Därav kanske många tycker att "han skriver fel", men just när han skrev det var det rätt.

Förstår man vad jag menar??

MrBoris
2005-07-10, 17:54
yepp glasklart ;)

pellepedal
2005-07-10, 18:45
Finns ingen som har rätt i allt den skriver, varken paulun eller Grub.

aliquis
2005-07-10, 18:52
Och att han ändrar sig och är alldeles för fanatisk vad gäller gi och skiter i allt annat?

Tolkia
2005-07-10, 19:02
Och att han ändrar sig och är alldeles för fanatisk vad gäller gi och skiter i allt annat?
Men, allvarligt talat, GÖR han verkligen det? Jag håller helt med om att det är det intryck man kan få av hur han citeras i artiklar av typen "Åsa gick ned 30 kg med GI-metoden, gå med i (S)expressens satsning "GI-viktkoll" du också!" och "Amelia tipsar dig om fem dieter som fungerar", men hur hans "totalbudskap" egentligen ser ut måste jag erkänna att jag har dålig koll på. Jag tycker att det verkar underligt att en person med hans gedigna utbildning, och som trots allt kan försörja sig på att fara runt och föreläsa på relativt seriösa ställen (alltså inte bara herbalifepartyn eller något) skulle ha så stora kunskapsluckor att halva Kolozzeums medlemskader kan slå honom på fingrarna. Jag kan bara tala för mig själv, och jag kan det INTE. Så tills jag sett övertygande bevis väljer jag nog att tro att felet ligger i tolknigen av budskapet snarare än hos budskapet i sig.

Snake
2005-07-10, 19:34
Jarod

Gjorde för ett tag sen ett ihopplock till en kompis som avgudar Paulun, och vill minnas att det var King Grub som skrivit det mesta som jag fick ihop (från ett annat forum), Lizard var nog med på ett hörn också.

"Ett grundexempel på felaktighet är t ex strösocker: i Pauluns tabell står 97. Varifrån kommer siffran? Enligt Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8 är siffran 81.2.

En annan enligt paulun "Morgonpromendaer är bra och om man vill ha optimalt fettförbränning skall man dricka 2 koppar kaffe och 1/2 liter vatten blandat med 20g protein för att undvika muskelnedbryttning!"

"It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue."

Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53. Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins.

Vassleproteinpulver ger lika stort insulinpåslag som rent druvsocker.

"Fasting subjects consumed a 50-gram glucose drink... peanuts, a protein bar, or a protein drink in a counterbalanced fashion.

Insulin concentrations peaked at 40 minutes in the glucose drink group and was similar in all but the peanuts group."

J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.

"fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet. Achten J, Jeukendrup AE.

En till:
Man kan alltså inte heller räkna ut ett medelvärde på måltiden vad gäller GI genom att titta på de enskilda livsmedlens GI (oavsett vad Paulun har skrivit - han har fel). Och protein och fett avgör GI:t på en måltid mer än vad kolhydraterna gör. Det går alltså inte att räkna ut några exakta värden med tabeller, matvåg och kalkylator. Fingervisningar - javisst. Att låta en större del av kolhydratinnehåller i en måltid utgöras av livsmedel med lägre individuellt GI höjer ju aldrig det totala GI:t. Men det är många andra faktorer som spelar in, och kolhydraterna i sig är inte ens den mest betydande faktorn, så något exakt värde i ett "mixed meal" kan man inte kalkylera utan blodtester."

Smail
2005-07-11, 10:48
Jarod

"Ett grundexempel på felaktighet är t ex strösocker: i Pauluns tabell står 97. Varifrån kommer siffran? Enligt Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8 är siffran 81.2. "

Är det inte olika referensvärden då? Pauluns refernsvärde kanske är vitt bröd medan Lee et al. använder sig av glukos????

King Grub
2005-07-11, 11:02
Är det inte olika referensvärden då? Pauluns refernsvärde kanske är vitt bröd medan Lee et al. använder sig av glukos????

Nej. Båda är med vitt bröd som 100-referens.

Frazze
2005-07-11, 11:23
Jarod

Gjorde för ett tag sen ett ihopplock till en kompis som avgudar Paulun, och vill minnas att det var King Grub som skrivit det mesta som jag fick ihop (från ett annat forum), Lizard var nog med på ett hörn också.

"Ett grundexempel på felaktighet är t ex strösocker: i Pauluns tabell står 97. Varifrån kommer siffran? Enligt Lee BM, Wolever TMS. Effect of glucose, sucrose and fructose on plasma glucose and insulin responses in normal humans: comparison with white bread. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 924-8 är siffran 81.2.

En annan enligt paulun "Morgonpromendaer är bra och om man vill ha optimalt fettförbränning skall man dricka 2 koppar kaffe och 1/2 liter vatten blandat med 20g protein för att undvika muskelnedbryttning!"

"It can be concluded that food proteins differ in their capacity to stimulate insulin release, possibly by differently affecting the early release of incretin hormones and insulinotropic amino acids. Milk proteins have insulinotropic properties; the whey fraction contains the predominating insulin secretagogue."

Am J Clin Nutr. 2004 Nov;80(5):1246-53. Glycemia and insulinemia in healthy subjects after lactose-equivalent meals of milk and other food proteins: the role of plasma amino acids and incretins.

Vassleproteinpulver ger lika stort insulinpåslag som rent druvsocker.

"Fasting subjects consumed a 50-gram glucose drink... peanuts, a protein bar, or a protein drink in a counterbalanced fashion.

Insulin concentrations peaked at 40 minutes in the glucose drink group and was similar in all but the peanuts group."

J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4. Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.

"fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet. Achten J, Jeukendrup AE.

En till:
Man kan alltså inte heller räkna ut ett medelvärde på måltiden vad gäller GI genom att titta på de enskilda livsmedlens GI (oavsett vad Paulun har skrivit - han har fel). Och protein och fett avgör GI:t på en måltid mer än vad kolhydraterna gör. Det går alltså inte att räkna ut några exakta värden med tabeller, matvåg och kalkylator. Fingervisningar - javisst. Att låta en större del av kolhydratinnehåller i en måltid utgöras av livsmedel med lägre individuellt GI höjer ju aldrig det totala GI:t. Men det är många andra faktorer som spelar in, och kolhydraterna i sig är inte ens den mest betydande faktorn, så något exakt värde i ett "mixed meal" kan man inte kalkylera utan blodtester."

Jadu. Har du tänkt på att iaf det med morgonpromenaden var något han skrev runt 98-99-00, dvs några år innan den forskningsrapport du hänvisar till gjordes. I övrigt tänker jag inte försvara Paulun speciellt mycket mer, han är en nutritionist som skriver populärvetenskapliga böcker. Jag tror för övrigt inte att det finns någon i hans profession vars åsikter och tankar delas med alla andras.

Men jag måste också nämna det här med att han inte ser ut som en bodybuilder, alltså vet han ingenting om kost för tränande individer-snacket, med en gammal favorit: Jag bryr mig inte om i fall min tandläkare har hål i tänderna.

Davil
2005-07-11, 11:27
Själv har jag börjat ta Fredrik på mindre allvar efter att han sa att snabb-makaroner är snabbare kolhydrater än "långtids"-makkisar, och att man skall undvika färdigblandad juice då de innehåller tillsatt socker.

Pellefant
2005-07-11, 21:13
och att man skall undvika färdigblandad juice då de innehåller tillsatt socker.

Det stämmer väl ofta tyvärr?

King Grub
2005-07-11, 21:17
Det stämmer väl ofta tyvärr?

Nej, juice är skyddat och innehåller bara ren pressad frukt. Tillsätter man socker får man inte kalla det juice, utan nektar, måltidsdryck, saft eller något.

Att kolhydraterna i den naturliga juicen (och frukt) också bara är socker: strösocker, druvsocker och fruktsocker, är en sak, men det är inget tillsatt.

WHITEFOLKS
2005-07-11, 21:17
Juice får endast innehålla frukt. Annars får den kallas nektar eller liknande.

edit: too late.

King Grub
2005-07-11, 21:18
Juice får endast innehålla frukt. Annars får den kallas nektar eller liknande.

http://bestsmileys.com/signs3/23.gif

WHITEFOLKS
2005-07-11, 21:22
I slowpokelandet? definitivt :)

Akilles
2005-07-12, 12:51
Att kolhydraterna i den naturliga juicen (och frukt) också bara är socker: strösocker, druvsocker och fruktsocker

Någon på forumet frågde för ett tag sedan vilken stärkelsebaserad kolhydratkälla med låg energitäthet hon kunde äta. Hon ville inte äta frukt eftersom den innehåller enkla sockerarter och för att hon ville mata sina muskler, inte sin lever. Savret hon fick var: Grönsaker.

När jag läser på paket med frysta grönsaker som blomkål, broccoli, morot, bönor etc (utan tillsatt socker, vilket kan ingå ibland) står det ungefär såhär: Näringsvärde per 100 g: Kolhydrat...4 g varav sockerarter...4 g. What? Hur är det nu; socker eller stärkelse?