Visa fullständig version : Bacon?
Idag stekte jag 250gr bacon och då det var stekt så vägde det 130gr. Om man nu ska räkna ut hur många gr fett det innehåller så blir det helt fel.
Enligt Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1 så innehåller 100gr ostekt bacon 32gr fett och 100gr stekt bacon 24gr fett.
250gr ostekt bacon blir då: 80gr fett.
130gr stekt bacon blir då 31gr fett.
Hur går detta ihop=)?
WHITEFOLKS
2005-07-09, 15:06
Plus att den del fett "rinner bort" när man steker/lägger på papper efter.
Idag stekte jag 250gr bacon och då det var stekt så vägde det 130gr. Om man nu ska räkna ut hur många gr fett det innehåller så blir det helt fel.
Enligt Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1 så innehåller 100gr ostekt bacon 32gr fett och 100gr stekt bacon 24gr fett.
250gr ostekt bacon blir då: 80gr fett.
130gr stekt bacon blir då 31gr fett.
Hur går detta ihop=)?
Du har väl stekt ditt bacon, hårdare än livsmedelsverket. :confused:
YNGVE
grisbil3n
2005-07-10, 02:10
Är bacon bara dåligt ur näringssynpunkt etc?
Brisk Snu Garvo
2005-07-10, 07:25
Nej men ät det inte för mycket eftersom stekt mat inte är det nyttigaste.
Tricklev
2005-07-10, 12:32
Nej men ät det inte för mycket eftersom stekt mat inte är det nyttigaste.
:confused:
Detta har jag aldrig hört något om, varför är stekt mat onyttig?
En massa fett, och inte så bra fett.
Sedan är väl de aminer som bildas vid stekningen inte übernyttiga i större mängder heller. Man minskar dock problemet genom att inte steka så hårt, alternativt inte äta eventuella svartbrända delar.
Markus H
2005-07-10, 13:23
All stekt mat är väll mer eller mindre canser framkallande, men varför ska man låta sådana skit saker hindra en från att äte det som man tycker är gott..?? Mig hindrar det inte iaf.
All stekt mat är väll mer eller mindre canser framkallande, men varför ska man låta sådana skit saker hindra en från att äte det som man tycker är gott..?
För att man inte vill utveckla cancer, möjligen ...? :D
(Jo, jag vet att man inte kan rätta sig efter varje cancerlarm och att det förmodligen var ungefär det du menade, men jag kunde inte låta bli, det var ju öppet mål ...)
Men hypen kring akrylamid var nog lite överdriven. Först var de livsfarligt, också en dag försvann all hysteri kring det
Men är det inte så att man ska räkna kalorier/fett/protein/ från rått kött?
För det "förvinner" väl inget när man tillagar köttet? Alltså i proteinväg tex...
Jag är lite förvirrad för jag läste i "Effektiv bodybuilding" av Ove Rytter att man skulle väga och räkna otillagat. men nu blir jag osäker..
Någon som vet?
// Fischer :hbang:
King Grub
2005-07-12, 12:00
Men är det inte så att man ska räkna kalorier/fett/protein/ från rått kött?
För det "förvinner" väl inget när man tillagar köttet? Alltså i proteinväg tex...
Jag är lite förvirrad för jag läste i "Effektiv bodybuilding" av Ove Rytter att man skulle väga och räkna otillagat. men nu blir jag osäker..
Någon som vet?
// Fischer :hbang:
Näringsvärdena och energivärdena i tabeller och på förpackningar gäller otillagad vara, om annat inte anges.
Slartibartfast
2005-07-12, 12:16
Det här har jag även haft nojja över. Jag steker 180 g kycklingfilé och när jag väger den stekt så väger skiten bara 100 g??
King Grub
2005-07-12, 12:17
Det här har jag även haft nojja över. Jag steker 180 g kycklingfilé och när jag väger den stekt så väger skiten bara 100 g??
Är det konstigt? Det är ganska mycket vatten i kött.
Slartibartfast
2005-07-12, 12:29
Är det konstigt? Det är ganska mycket vatten i kött.
Nä egentligen inte. Så det innehåller ändå lika mycket protein som 180 g okokt? *frågar dumma frågor*
Chandler
2005-07-12, 13:16
Nä egentligen inte. Så det innehåller ändå lika mycket protein som 180 g okokt? *frågar dumma frågor*
Inte avdunstar väl proteinet? ;)
Slartibartfast
2005-07-12, 13:24
Inte avdunstar väl proteinet? ;)
:em:
Ja precis!
Det var det jag också funderade över...man måste ju kanske räkna i rått tillstånd innan man har tillagat?
Nej! Protein, kolhydrater och fett avdunstar INTE. Fett kan i viss mån smälta och rinna ut, men inte riktigt i den omfattning som man ibland "vill" tro, tyvärr. Det enda som avgår är vatten - om ni inte har marinerat i konjak eller något, för då avgår ju även alkoholen, som bekant. ;)
F..ö. tycker jag att det frågan är :em: bara om man "borde" kunna den (högskolepoäng i näringslära etc.). Ibland tycker jag att det finns en tendens att svara VÄL drygt på allvarligt menade "enkla" frågor här (man skulle kunna säga en del om detta utifrån vilken kategori som svarar drygast oftast också ...).
Chandler
2005-07-13, 10:30
F..ö. tycker jag att det frågan är :em: bara om man "borde" kunna den (högskolepoäng i näringslära etc.). Ibland tycker jag att det finns en tendens att svara VÄL drygt på allvarligt menade "enkla" frågor här (man skulle kunna säga en del om detta utifrån vilken kategori som svarar drygast oftast också ...).
Om det här på något sätt är riktat mot mig är jag djupt sårad.
:D
Direkt beredd att skriva "riktade sig inte till någon personligen" - fast sedan såg jag :D , så jag ändrade mig ... Kanske rent av BORDE skrivit "riktade sig till de som känner sig träffade" ... :D
Finns kalkonbacon och nånting dom kallar för baconette (tror det är griskött) från Gröne Slaktaren med 3% fett. Smakar helt ok.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.