handdator

Visa fullständig version : Boxning & Muskler


Dalì
2005-07-09, 14:14
I boxning vilka typer av muskler är mera än andra mest framhävande för att kunna sänka motståndaren alt. slå knockout?

Ger tricepsträning mera press o tyngd i slaget?
Eller skulle en större mängd träning för axlarna ge bättre effekt?
Eller ger rätt mängd bicepsträning bättre kraft i högerkrokar? Alt uppercuts?

andeN.
2005-07-09, 14:37
Gå till en boxningsklubb och provträna och se vad de tränar.

Nils.R
2005-07-09, 14:43
Det är först och främst en bra teknik som ger kraft i slagen.

palme
2005-07-09, 14:57
En KO handlar om VART du TRÄFFAR, man måste inte ha perfekt teknik men träffar man hårt på rätt ställe...ja tänk själv.

Stark rygg, mage, triceps och axlar är ett plus. Men bästa är att vara genomtränad.

Men som sagt en KO handlar om träffytan. Sikta på hakspetsen.

toso
2005-07-09, 15:15
Jag tror att det är bra om man är stark i hela kroppen. Tittar du på boxningsfilmer så tränar proffsen ben bröst rygg, ja allt. Som sagt handlar det om teknik men jag tror också att vissa är födda med slagkraften. Om du tittar på boxningsfilmer där Mike Tyson endast är 14 år och inte har lyft en hantel i hela sitt liv så slår han ändå ut äldre vältränade sparringmotståndare.
Vissa övningar rekommenderar tränare att undvika pga av att du kan bli seg i slagen. Bänkpress är en sådan övning och de föreslår flyes istället som inte ger den effekten i lika stor utsträckning.

Beast
2005-07-09, 15:46
Benen är också väldigt viktiga om du själv ska kunna ta några slag. Men främst som sagt tekniken.

leopoldi
2005-07-09, 15:57
Det är inte främst musklerna som bygger slagkraft. Det viktigaste är "tekniken" o hur snabbt du kan slå. Mkt kommer i rotationen i höften. Ett exemplel jag tränar boxning med en kille som tränat i massa fler år än mig o tävlingsboxats o hållt på med Mixed Martial Arts. Han väger kanske runt 70kg o jag runt 90kg o jag lyfter säkert dubbelt så mkt som han i militärpress, bra mkt mer i tricepspress, betydligt starkare i ryggen eller vilken muskel ni vill för den delen. Men han slår 3-4ggr hårdare än mig.

Som ngn skrev sikta på att bli genomtränad, bra ben o mage hjälper, stabil bål är nyckeln, men bygg inte FÖR mkt muskler om du vill sikta på boxning.

Weird
2005-07-09, 16:16
blir inget hårt slag om du slår med bara armen. du ska slå med hela kroppen så får du mer tyngd bakom slagen. sen så beroro det väldigt mycke på vart du träffar .....

pocoloco
2005-07-10, 07:59
Att boxas eller sparkas eller vad man gör, är som att utföra en basövning!

saftpojken
2005-07-10, 09:57
I boxning vilka typer av muskler är mera än andra mest framhävande för att kunna sänka motståndaren alt. slå knockout?

Ger tricepsträning mera press o tyngd i slaget?
Eller skulle en större mängd träning för axlarna ge bättre effekt?
Eller ger rätt mängd bicepsträning bättre kraft i högerkrokar? Alt uppercuts?


Som Newton en gång så vackert formulerade: F = m*a

Dvs. det är massa och acceleration som du vill ha. Tyngd bakom slaget och en jävla massa acc.

Sen är det precis som weird och leo skriver: tekniken som avgör.