handdator

Visa fullständig version : fråga angående räkna ut kcal förbrukning


yeyoya
2005-07-08, 22:48
hej

undrar denna gången... ( har blivit många frågor på sista tiden :P )

fattar inte riktigt det med att man ska multiplicera BEE med 1.2 till 2.0

hur får man ut den siffran egentligen ???
Ger ett antal ex se om non kan få ut den siffran hyfsat bra på demma "påståendena".

T ex

1.om man hela dagen har varit ganska slö inte rört på sig mycke men gjort ett intensivt styrke pass på 1 h. va skulle den siffran då hamna på ???

2. eller om man e slö hela dagen men kört både ett hårt konditions pass på 20 min och ett antal timmar senare ett hårt styrke pass på 1 h

3. styrke pass + varit hyfsat aktiv under dagen spelat basket me polare/ badat mm

4. intensivt kondis pass + aktiv

5. både konditions pass och styrke pass plus varit hyfsat aktiv i övrigt.


Om non kan svara hyfsat pådenna frågan skulle ja vara evigt tacksam !!!!

plz vill ha många svar speciellt från king grub men alla andra också !

MyungChul
2005-07-09, 03:26
1.om man hela dagen har varit ganska slö inte rört på sig mycke men gjort ett intensivt styrke pass på 1 h. va skulle den siffran då hamna på ???

2. eller om man e slö hela dagen men kört både ett hårt konditions pass på 20 min och ett antal timmar senare ett hårt styrke pass på 1 h

3. styrke pass + varit hyfsat aktiv under dagen spelat basket me polare/ badat mm

4. intensivt kondis pass + aktiv

5. både konditions pass och styrke pass plus varit hyfsat aktiv i övrigt.

om du sitter vid datorn en hel dag, och går ner och tränar på kvällen i typ 1h så hamnar väl siffran iaf inte högre än 1.4-1.5

om du lägger på ett 20 minuter långt konditionspass stiger nog siffran inte mer än 0.05-0.1

om du är "aktiv" under dagen(5-6h) så kan du nog lägga på 0.2-0.3 skulle jag tro, beroende på om du är han som står längst bak eller han som jagar bollen

tror över huvudtaget inte att du kommer upp i högre än 1.8 om du frågar efter de här :)

det här är mina uppskattningar, hoppas dom stämmer någorlunda.. någon som är mer insatt kanske styrker eller stryker det jag skrivit :thumbup:

yeyoya
2005-07-09, 14:29
tack

men kom igen nu alla som håller i ordning på kalorier måste vell uppskatta denna siffran...

vill ha mera svar !

WHITEFOLKS
2005-07-09, 15:03
prova uppladdningen.nu ifall du har problem att uppskatta din aktivitetsgrad själv. Vi kan ju inte veta hur mycket du rör på dig osv.

yeyoya
2005-07-09, 15:07
ok de me aktiv e ju väldigt otydligt håller ja me om

men om ni vet att ja inte rör på mig ett skit asså 1.2 och sen kör 1 h gym pass va skulle den siffran höjas till då ???? likaså samma grej fast 20 min konditions pass sen både kondis pass + gym pass va skulle de blivit då ska kolla sidan nu hoppas den e bra

WHITEFOLKS
2005-07-09, 15:11
beror ju helt på intensitet och övningsval. du kan ju stå och köra 3 set biceps eller du kan köra 30set knäböj och frivändningar.

yeyoya
2005-07-09, 15:18
jojo ifs men 1 h hård gym träning vill inte ha på 1000 delen rätt bara ett ungefär uppskattning kollat sidan nu den e bra men gymmning finns inte me som aktivitet kan de stämma att siffran för 20 min hård konditions pass resten av dagen lung kan bli 1.6 ???

WHITEFOLKS
2005-07-09, 17:23
annars kan du ju bara lägga dig på en kcalnivå. Du märker rätt fort om det är "lagom" för dina syften, dvs om du får i dig tillräckligt för att återhämta dig till nästa pass och om du går upp/ner i vikt enligt önskemål. Annars får du justera i respektive riktning.

yeyoya
2005-07-09, 17:52
iofs kan ja ju göra men är de inte bättre att äta mer dom dagar ja har hård träning och mindre på dom me mindre träning o ännu mindre om de inte e någon träning alls än att ha ett kcal intag man har varje dag... ?



åhh kom igen nu alla andra vill ha funderingar o gissningar va ni tror ni behöver inte ha non speciell kunskap vill bara ha uppskattningar. va räknar ni på för siffra???

WHITEFOLKS
2005-07-09, 18:23
Givetvis "bör" du inte äta lika mycket alla dagar, men är ju samma sak där du får börja med en uppskattning och justera så mycket som behövs sen.