handdator

Visa fullständig version : Målarfärg till huset


hasse36
2005-07-08, 12:07
Jag måste måla om ett hus och behöver lite tips. Tillbyggnaden som gjordes 1968 målade jag om 1997 och färgen sitter som - ja, fastlimmad.

På resten av huset sitter panel från 1990 och den har jag målat 1998-1999. På denna panel har färgen på sina ställen flagat av ordentligt.

I båda fallen handlar det om hyvlat virke.

Mitt stora problem är att jag har gjort på samma sätt hela tiden. Borstat bort gammal färg med stålborste och sedan målat med linoljefärg av samma fabrikat. Lik förbannat blir det så olika.

Fukt säger någon, men problemet är att jag mycket väl minns den del som jag inte höll på att hinna med eftersom det regnade, där sitter färgen kvar.

Jag funderar nu på att grundmåla med en färg som biter på allt och sedan målar jag med den riktiga färgen.

Vad tror ni om grundfärg gjord på rå linolja? Det spelar ingen roll om det tar 2 månader för den att torka bara den sitter.

Lillgrabben
2005-07-08, 12:31
Jag måste måla om ett hus och behöver lite tips. Tillbyggnaden som gjordes 1968 målade jag om 1997 och färgen sitter som - ja, fastlimmad.

På resten av huset sitter panel från 1990 och den har jag målat 1998-1999. På denna panel har färgen på sina ställen flagat av ordentligt.

I båda fallen handlar det om hyvlat virke.

Mitt stora problem är att jag har gjort på samma sätt hela tiden. Borstat bort gammal färg med stålborste och sedan målat med linoljefärg av samma fabrikat. Lik förbannat blir det så olika.

Fukt säger någon, men problemet är att jag mycket väl minns den del som jag inte höll på att hinna med eftersom det regnade, där sitter färgen kvar.

Jag funderar nu på att grundmåla med en färg som biter på allt och sedan målar jag med den riktiga färgen.

Vad tror ni om grundfärg gjord på rå linolja? Det spelar ingen roll om det tar 2 månader för den att torka bara den sitter.


Nu är ju jag ingen expert vad gäller husmålning så ta vad jag skriver med en nypa salt!

Men, en kompis har ett hus från 1830. Hela detta gigantiska jättehus är iallafall K-märkt & målat med linoljefärg. Han är ganska insatt i det hela med linoljemålning & hävdar att man ska endast förtunna linoljefärgen för grundmålning. Därefter ska man måla flera tunna varv med oförtunnad linoljeförg!

Han har fått tips om fabrikatet Engvall & Claesson vad gäller linoljefärg. Den sorten ska tydligen vara ngt extra vad gäller kvalitet!

hasse36
2005-07-08, 12:47
Därefter ska man måla flera tunna varv med oförtunnad linoljeförg!Kokt eller rå linolja?

Lizard
2005-07-08, 14:10
http://www.radron.se/templates/news____4588.asp (http://)

Lizard