handdator

Visa fullständig version : Becel Pro.activ mjölkdryck

Stenberg
2005-07-08, 08:02
Letar ett alternativ till minimjölk som håller sig längre, hinner aldrig dricka upp mjölken innan den surnar (konsumerar inte så stora mängder). Har därför testat Becel Pro.activ mjölkdryck. Dyr, men smakar helt okej (fantastiskt jämfört med tex sojamjölk) och har lång hållbarhet. Nu läste jag dock på förpackningen att den endast skulel drickas av de som ville sänka kolesterolhalten. Det är ju inte jag dirket ute efter, utan borde ha normala nivåer. Kan det påverka mig negativt på något sätt att dricka Becel?

Ingredienser:
Skummjölk (99%), växtsterolestrar (0,5 %*), emulgeringsmedel (E471 av vegetabiliskt fett), stabiliseringsmedel (E407). * motsvarar 0.3% växtsteroler

Från Becel:
"År 2004 lanserades Becel pro.activ mjölkdryck. Precis som Becel pro.activ matfett innehåller mjölkdrycken växtsteroler som aktivt sänker kolesterolvärdet. Om du äter/dricker 3 portioner Becel pro.activ per dag tillsammans med en hälsosam kost rik på frukt och grönsaker kan du effektivt sänka ditt kolesterolvärde. En portion motsvarar 2.5 dl mjölkdryck och ger 0.75g växtsteroler. Mjölkdrycken har en fetthalt på 0.3% vilket är något lägre än lättmjölk. Den kan användas på precis samma sätt som vanlig mjölk: som dryck, i kaffe och te, till flingor och gröt, till varm choklad och i all matlagning, kall som varm. Växtsterolernas effekt påverkas inte av upphettning. Bäst kolesterolsänkande effekt får man om mjölkdrycken intas i samband med måltid/mellanmål."

Frazze
2005-07-08, 08:12
Det är nog ingenting du behöver oroa dig för. Eftersom du inte hinner dricka upp en helt liter innan den surnar i vanliga fall, tvivlar jag på att du får i dig "tre portioner"(7,5 dl) per dag, vilket är den mängd de rekommenderar för att eventuellt ge en kolesterolsänkande effekt.

z_bumbi
2005-07-08, 08:31
vilket är den mängd de rekommenderar för att eventuellt ge en kolesterolsänkande effekt.

Tillsammans med frukt, grönsaker och även att man byter fettkällor. (Hela den studien borde man läsa vid något tillfälle.) :D

Frazze
2005-07-08, 09:08
Tillsammans med frukt, grönsaker och även att man byter fettkällor. (Hela den studien borde man läsa vid något tillfälle.) :D
Det låter ju alldeles ypperligt.

Tolkia
2005-07-08, 09:18
Becels reklam överhuvudtaget är ju aningen skrattretande. Åtminstone har jag svårt att inte dra på smilbanden när den ena trådsmala fotomodellen efter den andra i reklamen för deras smörgås margarin förklarar hur PÅTAGLIGT deras kolesterolvärden sänktes när de började med Becel ... :D

Stenberg
2005-07-08, 09:25
Hehe, jo håller med. Men den håller länge och smakar bra. Förslag på andra alternativ? Har tittat lite på risdryck å så, emn oftast innehåller de typ bara 1g protein per 100g dryck, och minimjölk har väl iaf typ 3,5? Får kanske höja konsumtionen helt enkelt...

Ulf A Big
2005-07-08, 09:32
Pro Becel produkterna skall man undvika på grund av de risker som växtsterolerna kan ha på den mänskliga organismen.

Frazze
2005-07-08, 09:35
Lidl har lång´hållbarhetsmjölk, Netto har det också emellanåt.

z_bumbi
2005-07-08, 09:51
Lidl har lång´hållbarhetsmjölk, Netto har det också emellanåt.

Laktosfri mjölk från Valio eller Arla är "långdtidsbehandlad", mjölken jag öppnade idag hade bäst före 5 augusti.
Om det betyder att en öppnad förpackning står sig så mycket bättre vet jag dock inte.

Frazze
2005-07-08, 10:42
Laktosfri mjölk från Valio eller Arla är "långdtidsbehandlad", mjölken jag öppnade idag hade bäst före 5 augusti.
Om det betyder att en öppnad förpackning står sig så mycket bättre vet jag dock inte.
Hm... Sant, tänkte inte ens på att han kanske vill öppna den... Kanske torrmjölk kan vara ett alternativ?

Stenberg
2005-07-08, 10:50
spelar det någon roll om förpackningen är återförslutningsbar? Ta ett vanlit tetra-pak med mjölk, det står ju öppet hela tiden. Men om man tex häller upp mjölken i en stängningsbar behållare typ som den Becel Pro.activ har, håller den bättre då?

Berry
2005-07-08, 14:22
Ett mjölkpaket är ju 2-3 glas? ;)

Callister
2005-07-08, 14:27
Med tanke på hur billigt mjölk är så får du väl dricka upp det som finns kvar vid behov alternativt slänga (återigen: priset) ;)
Annars finns det ju 3dl förpackningar att köpa; dyrt.

Lizard
2005-07-08, 14:30
Lite kuriosa.

En tidigare kollega till mig var dr i kemi och redogjorde för hur han tvingats sitta för oljebolaget Elf (googla om du inte vet vad det är - en order!) och hitta på hur man kunde öka nedbrytningshastigheten på asfalt i solljus. Afrikanska stater köpte nämligen subventionerad asfalt av bl a Elf och företaget ville helt enkelt att de skulle tvingas byta belggning oftare (it's a sick world).
Han berättade att det var ingen som helst konst att göra en helt stabil mjölk och att nedbrytningshastigheten helt berodde på de av mjölkproducenten föregivna parametrarna. Till ämnet hör kanske att mjölk i hela Europa håller sig i flera månader i oöppnad förpackning. Ingen idé att leta i kyldisken efter den mao.

Lizard

kharon
2005-07-11, 13:08
...

Han berättade att det var ingen som helst konst att göra en helt stabil mjölk och att nedbrytningshastigheten helt berodde på de av mjölkproducenten föregivna parametrarna. Till ämnet hör kanske att mjölk i hela Europa håller sig i flera månader i oöppnad förpackning. Ingen idé att leta i kyldisken efter den mao.
Lizard

Mjölken är UHT-behandlad, ultrapastöriserad, d.v.s. upphettad till minst 135 grader C i två sekunder. Den står sig flera månader i oöppnade förpackningar, också i rumstemperatur. Öppnad förpackning står sig ca 5 dagar i kylskåp.