handdator

Visa fullständig version : berocca


Arwen
2005-07-07, 19:35
Har varit stressad,sliten, trött etc de senaste 6-8 veckorna, köpte en låda Berocca för att testa.....faktum är att efter en vecka mår jag betydligt bättre, har gnista på jobb & gym, sover bra, däckar inte en timme på soffan direkt efter jobbet utan har energi att sköta vardagliga ting.

Berocca innehåller massor av B-vitaminer, C-vitamin, kalcium, magnesium och zink. Har haft koll på kosten och tror inte att jag haft brist på ngt speciellt, möjligtvis magnesium.

Någon som vet vad symptomen på magnesiumbrist är?

Annars får jag väl tillskriva de positiva effekteran på allas vår vän Placebo, vilket givetvis inte ska underskattas.

Några spontana kommentarer?

jonte85
2007-08-31, 01:05
Skulle också vilja veta :)

He-man
2007-08-31, 01:33
Det enda jag vet är att de flesta multivitaminpreparat innehåller på tog för höga nivåer av vissa vitaminer. De gick ut och varnade för detta på nyheterna för några månader sedan då det visat sig att för höga doser av vissa vitaminer ökar dödligheten hos de som tar dem.

Satsa hellre på någon som håller sig till RDI eller åtminstone i närheten (ex Vitamineral på apoteket, eller enomdan som dock bara innehåller vitaminer och inte mineraler).

Musselbank
2007-08-31, 04:56
Berocca har dock inte de fettlösliga vitaminerna, det är i första hand dessa som man ska se upp med.

flesh
2007-09-14, 19:08
Berocca har dock inte de fettlösliga vitaminerna, det är i första hand dessa som man ska se upp med.

Vilka är de fettlösliga vitaminerna?

Varför ska man se upp med dem?

/Mycket intresserad, då jag själv intar liknande tillskott.

Eddie Vedder
2007-09-14, 19:16
Vilka är de fettlösliga vitaminerna?

A, D, E och K

Varför ska man se upp med dem?

Överdrivet intag av både A-vitamin och E-vitamin kan vara direkt giftigt. Vi pratar förstås väldigt stora mängder här men förgiftning kan orsaka död i slutändan.

Återigen, absolut inget att oroa sig för vid normal kost och inte ens normal kost +100% av RDI från ett vitaminpiller vågar jag påstå, men det finns ju tillskott med ganska sjuka doser samt personer som resonerar som så att ju mer desto bättre och då kan det vara farligt.
Även översupplementering av järn kan vara bra att se upp med.

diablogtr
2007-09-14, 19:26
Intressant! Tackar för tipset.

flesh
2007-09-14, 19:49
Tack för svaret.

Kan ju ta och berätta att jag intar Mivitotal, vars dagsdosering innehåller 1330% av RDI för E-vitamin.

I värsta fall:
Vilka symptom ger överdosering av de olika vitaminerna upphov till innan man dör?
Vad är det som händer med kroppen när man överdoserar främst A och E-vitamin?

Handcuff
2007-09-14, 19:54
Tack för svaret.

Kan ju ta och berätta att jag intar Mivitotal, vars dagsdosering innehåller 1330% av RDI för E-vitamin.

I värsta fall:
Vilka symptom ger överdosering av de olika vitaminerna upphov till innan man dör?
Vad är det som händer med kroppen när man överdoserar främst A och E-vitamin?

Tycker du ska ställa dig frågan varför du tar det vitamintillskottet. Gör förmodligen mer skada än nytta :(

flesh
2007-09-14, 20:04
Tycker du ska ställa dig frågan varför du tar det vitamintillskottet. Gör förmodligen mer skada än nytta :(

För att jag, som många andra, har kännt mig hängig och risig ett längre tag och dessutom är jag jäkligt dålig på att äta frukt och grönsaker.

Är det samma "skada" som eddi vedder refererar till (dödsfall) ?
Var kommer dessa åsikter ifrån?

Eddie Vedder
2007-09-14, 20:04
Den här tråden nämner lite om översupplementering av E-vitamin iaf:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97221

Om du nu använder ett tillskott med den SOM I BÄSTA FALL extremt onödiga dosen (i värsta fall hälsovådlig) så kan du ju t.ex. nöja dig med varannan eller var tredje dag kanske? Vitamintillskott i sig är ju inte fel att ta men när doserna börjar bli extrema kan man ju iaf ta det lite varligt.

För att jag, som många andra, har kännt mig hängig och risig ett längre tag och dessutom är jag jäkligt dålig på att äta frukt och grönsaker.

Undviker man helt frukt, grönsaker och potatis lär man få brist på C-vitamin. That's it. För i stort sett allt annat kan frukt och grönsaker aldrig mäta sig med animalier i vitamin-och mineralväg. Även oraffinerat spannmål och baljväxter är näringsrikt. Pratar vi vitaminer och mineraler är det som sagt bara vitamin-C du går miste om, då ska som sagt frukt och grönt dessutom vara i det närmaste obefintligt i kosten.

flesh
2007-09-14, 20:22
Den här tråden nämner lite om översupplementering av E-vitamin iaf:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97221

Tackar.


Undviker man helt frukt, grönsaker och potatis lär man få brist på C-vitamin. That's it.


Det var nått man inte hör varje dag.

Du verkar kunna en hel del om detta, så jag kanske kan ta och fråga dig om en sak jag undrat över - vilka är det som har fastställt officiellt RDI? Har hört att RDI idag är baserat på en undersökning som gjordes av amerikanska militären för omkring 40 år sedan för att se hur pass "lite" soldaterna behövde för att överleva.

Låter ju som en skröna så du kanske vet?

Eddie Vedder
2007-09-14, 20:25
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17414024&ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15080368&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Du har ju inte nämnt hur mycket A-vitamin det innehåller flesh och förhoppningsvis är det lugnt. Ska som sagt väldigt mycket till.
Men i vilket fall kanske det kan vara av intresse för någon att läsa lite om saken.:) Länkarna ovan är lite info om eventuella risker med för mycket vitamin-A.

Koloftw
2007-09-14, 20:36
Undviker man helt frukt, grönsaker och potatis lär man få brist på C-vitamin. That's it. För i stort sett allt annat kan frukt och grönsaker aldrig mäta sig med animalier i vitamin-och mineralväg. Även oraffinerat spannmål och baljväxter är näringsrikt. Pratar vi vitaminer och mineraler är det som sagt bara vitamin-C du går miste om, då ska som sagt frukt och grönt dessutom vara i det närmaste obefintligt i kosten.

Woho, interessant, ska användas i argumentation irl.

Kan passa på att fråga dig en sak - är bär och frukt/grönsaker mer antioxidantrikt än ägg, mjölk och kött?

Eddie Vedder
2007-09-14, 20:48
Kan passa på att fråga dig en sak - är bär och frukt/grönsaker mer antioxidantrikt än ägg, mjölk och kött?

Ja.

Men vad menar du med att "argumentet ska användas irl"? Låter som om det på något sätt skulle finnas anledning att inte äta frukt och grönsaker. Det är alldeles suveränt nyttigtoch bör ingå rikligt i en välsammansatt kost.

Saikyou
2007-09-14, 21:00
Kör på nån budgetvariant från nån matvarubutik, lidl kanske, 100 tabletter för 30 spänn typ ;) . EuRho Vitalcomplett kosttillskott. Innehåller 65% A, 66%E, 100% av de flesta andra vitaminer med undantag för B1, pantotensyra, b6 som ligger på 80-92%RDI så känns helt okej :D På k-vitamin står det dock ett sträck (-) istället för %RDI som övriga vitaminer. Vad ligger dom farliga mängderna på?

Eddie Vedder
2007-09-14, 21:09
På k-vitamin står det dock ett sträck (-) istället för %RDI som övriga vitaminer.

Då finns det troligtvis inte något angivet RDI för K-vitamin i dagsläget. Det gäller fler mikronutrienter. I övrigt kan jag nämna ett just K-vitamin är ett till vitamin som jag kom på där en grönsal "vinner". Mig veterligt finns iaf ingen bättre K-vitaminkälla i kosten än broccoli.

Det finns i andra livsmedel och dessutom syntetiseras vitaminet i kolon (tjocktarmen) av sig självt. men likväl är superlivsmedlet broccoli den bästa källan såvitt jag vet.

Vad ligger dom farliga mängderna på?

Läs länkarna