handdator

Visa fullständig version : Kalmar


zXz
2005-07-07, 19:15
Kommer att flytta till Kalmar i höst och behöver tips på bra ställen att bo på. Hur är Norrliden som område?

Andra tips och info om Kalmar uppskattas.

Tack.

Myten
2005-07-07, 19:17
Flytta till Nybro.....mysigt där!

bengdoktor
2005-07-07, 20:00
jag bor i kalmar... jag skulle inte rekommendera norrliden alls. finns mkt trevligare och finare ställen i kalmar! ska du plugga?

zXz
2005-07-07, 20:45
jag bor i kalmar... jag skulle inte rekommendera norrliden alls. finns mkt trevligare och finare ställen i kalmar! ska du plugga?
Vilka ställen skulle du rekommendera? Jo jag skall börja plugga på Handelshögskolan.



Några tips var man kan söka lägenheter? Kollar dagligen ett par hemsidor (Kalmarhem, Studentlya).

Fatalist
2005-07-07, 20:46
Norrliden är Kalmars rosengård, senaste åren har kriminaliteten ökat helt galet där utifrån, ett tips är teleskopbatong.

Oxhagen är billigt, men kanske inte riktigt så centralt som man vill ha det. Allt beror ju på vilken budget du har! Fina områden är allt på kvarnholmen, malmen, stensö, ängö (men långt ut), varvsholmen (allt är nybyggt så där är relativt dyrt).

s_himself
2005-07-07, 21:56
Norrliden är Kalmars rosengård, senaste åren har kriminaliteten ökat helt galet där utifrån, ett tips är teleskopbatong.

Oxhagen är billigt, men kanske inte riktigt så centralt som man vill ha det. Allt beror ju på vilken budget du har! Fina områden är allt på kvarnholmen, malmen, stensö, ängö (men långt ut), varvsholmen (allt är nybyggt så där är relativt dyrt).


när vi va är och kolla runt lite på ööppet hus blev vi rekommenderade att söka en bit utanför stan. mest för att det fanns störra chans att hitta nåt och så vad det oftast lite billigare av naturliga skäl. linjetrafiken skulle det väl inte va nåt fel på heller.

adeleine
2005-07-07, 23:23
hmm, även mina tankar har börjat närma sig Kalmar...hur är staden i sig? Funderar på lärarhögskolan där, ngn som känner till ngt intressant?

Arne Persson
2005-07-07, 23:25
Varför Kalmar när det finns Löddeköpinge? :)

Razamanaz
2005-07-07, 23:32
Varför Kalmar när det finns Löddeköpinge? :)


Han är rädd för dig och din omtalade greppstyrka skulle jag tro. :D

Arne Persson
2005-07-07, 23:36
Han är rädd för dig och din omtalade greppstyrka skulle jag tro. :D


Men glöm inte, 3 stora gym på 5000 invånare därav ett, X-Act gym, är megabrutalt!

Frazze
2005-07-07, 23:38
Samma här, lite sugen på kalmars nutrition och livsmedelkunskap. Ös på nu, detär ju en massa folk från kalmar här

s_himself
2005-07-07, 23:55
Varför Kalmar när det finns Löddeköpinge? :)


fel sida av landet? :D

adeleine: kalmar är väl en fin stad..kuststäder äger! om du inte trivs där så är det nära till öland vilket är strålande på sommaren! :)


fast någon som bor i kalmar kan ju få ge ett bättre svar en mitt..

mmartin
2005-07-08, 07:08
nära till öland ja, men är ju bara meningsfullt under juni-juli-augusti... övriga månader suger öland och dessvärre kalmar som stad också, GRYMT liten och folklivet är en sann håla... Inget illa menat men eftersom jag bor i grannstaden o givetvis varit runt o festat/shoppat/hälsat på polare känner man till det hyffsat, flera polare som pluggar där...

Kuststäder är riktigt nice ja, men allt har för o nackdelar o nackdelen är att en vindfri dag är lika troligt som en isbit i helvetet...

Men pluggandet ska tydligen hålla mkt bra standard!! jag pratar mer om det sociala annars ;)

bengdoktor
2005-07-08, 08:38
Kalmar är en fin stad, dock ganska liten..
en polare går nutrition o. livsmedel och han trivs ganska bra. fast han kuggade på senaste tentan :D

jag ska börja plugga på handelshögskolan, bbs te hösten. hur ska man då kunna följa kolozeum på heltid :confused:

Kimo
2005-07-08, 15:51
Har bott i Kalmar i 20 år och har väl inte allt för mycket positivt att säga om den staden, inskränkt landsbygdsmentalitet men det gäller kanske alla städer i den storleken. Fast andelen nazister och hippa killar i hockeyfrilla, JL-kläder och V-urringade t-shirts måste vara störst i landet (och vilket är egentligen värst?)!

Som nån sa innan är Norrliden (även kallat "Stafa") ett rätt trist betongområde. Vet att det finns rätt fräscha studentkorridorer vid stadsbiblioteket, antar att det är Kalmarhem som äger dom. När det gäller träning finns det en hel del att välja på, själv började på Kalmar AK 1994 och började träna styrketräning och tyngdlyftning, sen finns Malkars, Kraftverket, Fitness Center, Friskis & Svettis (som ska bygga ut gymet ytterligare snart, det är snålt utbud just nu) och säkert fler ställen än så.

Lallle
2005-07-08, 17:15
Norrliden är inget kul ställe att bo på. Annars är Kalmar trevligt, fina parker, mycket grönt och hyfsat med gym.

JoelR
2005-07-08, 17:39
Bodde inte rymdråttan i kalmar?

zXz
2005-07-09, 13:15
Tack för all info. Ganska blandade åsikter om Kalmar som stad. Största problemet för mig är att det är så långt bort men det kan ju vara skönt också. Ingen som har tips om var man kan söka lägenhet?

bengdoktor
2005-07-09, 13:42
... Fast andelen nazister och hippa killar i hockeyfrilla, JL-kläder och V-urringade t-shirts måste vara störst i landet (och vilket är egentligen värst?)!


Killar i 15-årsåldern med JL-tröjor finns det tyvärr gott om, men att det ska finnas många nazister var utan tvekan årets överdrift :furious: