handdator

Visa fullständig version : Tappar vikt utan protein?


Blackrose
2005-07-07, 09:28
Jag har ju rätt taskig ekonomi och har inte köpt något protenpulver de sista tre veckorna. Vanligen tar jag två till tre drinkar om dagen pga.dålig matlust men nu har jag bara tomma burkar och långt till lön. Vad som nu händer är att varje gång jag väger mig före träningspasset så väger jag mindre och mindre. Har inte vägt så här lite på tio år. Kläderna hänger på kroppen. Visst är det bra att det sista fettet försvinner men jag vill snart att det vändet och jag blir större.

Kan denna snabba viktminskning ha med proteinbrist att göra?

King Grub
2005-07-07, 09:34
Vad menar du med dålig matlust? Får du inte i dig mat är det klart att du kan få brist på det mesta. Om du får i dig X antal gram protein mindre per dag får du också i dig X kcal mindre per dag. Varje gram protein ger 4.1 kcal. Även om du inte äter protein i pulverform måste du se till att få i dig den mängd energi och protein du skall ha i form av mat, och då är det ingen risk för proteinbrist.

Blackrose
2005-07-07, 09:39
Jag har ett konstant dåligt matintag. Mina portioner är stora nog för en femåring. Jag tycker mätthetskänslan är obehaglig. Däremot försöker jag att äta bra mat när jag äter och försöker få i mig nått var tredje timme. Men utan proteinpulvret blir det ju ungefär 60 g. mindre protein om dagen. Och jag undrar om det är orsaken till viktnedgången?

iNCREDiBLE
2005-07-07, 09:41
Om du får i dig X antal gram protein mindre per dag får du också i dig X kcal mindre per dag. 4.1X kcal mindre per dag för att vara matematiskt korrekt :whipped:

King Grub
2005-07-07, 09:42
Som sagt, varje gram protein ger 4.1 kcal. Får du i dig mindre energi och hamnar på större energiunderskott går du ner mer i vikt.

Hur mycket protein och energi får du i dig i dag? Uppskattningsvis, åtminstone. Ange gärna kroppsvikt också.

Blackrose
2005-07-07, 11:19
Oj
Ärligt sagt är jag nybörjare på kostkunskap.
Jag är över 180cm lång och vägde igår 70kg.
Har tränat ett år och tappat 11kg sedan jag började.
Det enda jag fattar något om än så länge är protein.
Minst en kycklingfile och en burk tonfisk per dag äter jag.
sen blir det lite fibermackor, nötter och mjölkproduker.

Var precis på apoteket och kollade in deras sortiment. Det var inte stort men kanske kan min doktor skriva ut Meritene. Då får jag ju det gratis som komplement. Känner du till detta medel?

mangemani
2005-07-07, 11:32
satsa på att få i dej 3 gr protein * din kroppsvikt,dvs 3*70=210.

210 gr proteiner bör du ha i dej per dag.

Blackrose
2005-07-07, 11:33
Kollade just upp Meritenen och högkostnadskortet gäller ej för den.
Börjar undra vad dom ger anorektiker och handikappade och åldringar som har svårt att tillgodogöra sig vanlig kost...