handdator

Visa fullständig version : Mitt benpass


Cilia
2005-07-07, 09:19
Har läst här och i olika journaler men håller fortfarande på och letar mig fram.
Lägger upp ett förslag på övningar för ett benpass. Ser det ok ut?

Benpass
Knäböj i smith (har inget alternativ så klaga inte på smithen)
Stela marklyft
Benspark
Bencurl (men vår maskin är sittandes och inte liggande, undra om det påverkar ngt)
Benpress

Kör inga utfall nu eftersom det inte känns ok i knäna. Kommer kanske tillbaka senare.

Jag kör övningarna i den ordning jag skriver här.

Slartibartfast
2005-07-07, 09:27
Hade lagt benpressen efter böjen, men det funkar nog ändå.

Cilia
2005-07-07, 09:29
Hade lagt benpressen efter böjen, men det funkar nog ändå.
förklara varför, är du snäll.
jag vill höra hur ni tänker.

Herkulez
2005-07-07, 09:33
du behöver inte göra det nej. skriv lite hur många reps du tänkt ligga på och set.

tinus
2005-07-07, 09:38
Jag brukar variera mina benpass rätt mycket..använder oftast samma övningar.. ibland kör jag klart fram sidan innan jag börjar med baksidan.Eller så kör jag varannan övning fram/baksida..vissa gånger händer det även att jag supersettar.

Har ni någon hacklift på ditt gym?annars kan du köra sissysquats(förslagsvis sist i programmet).Om det funkar med dina knän vill säga.Är det bara utfall som gör ont?
Prioriterar du någon del av benen?

Cilia
2005-07-07, 10:19
du behöver inte göra det nej. skriv lite hur många reps du tänkt ligga på och set.
jag har ju för vana att alltid köra 10 reps av alla övningar och jag brukar köra minst 3-4 sets där jag varierar vikten uppåt och sista settet nedåt.


Har ni någon hacklift på ditt gym?annars kan du köra sissysquats(förslagsvis sist i programmet).Om det funkar med dina knän vill säga.Är det bara utfall som gör ont?
Prioriterar du någon del av benen?
nej vi har ingen hacklift det är därför som jag är utlämnad åt smithen och jag har ingen aning om vad sissysquats är *s*. Utfallen känns mest i knäna iofs känner jag bara av det medan jag kör och inte efter men tycker det är lite dumt att köra då. Får se längre fram om jag ändrar mig.

Nej, jag är ju nybörjare så för mig är det hela benen. Däremot tränar jag aldrig vader. Jag tycker dom får sin träning när jag springer och så. Dessutom är dom redan gigantiska.

tinus
2005-07-07, 10:54
jag har ju för vana att alltid köra 10 reps av alla övningar och jag brukar köra minst 3-4 sets där jag varierar vikten uppåt och sista settet nedåt.



nej vi har ingen hacklift det är därför som jag är utlämnad åt smithen och jag har ingen aning om vad sissysquats är *s*. Utfallen känns mest i knäna iofs känner jag bara av det medan jag kör och inte efter men tycker det är lite dumt att köra då. Får se längre fram om jag ändrar mig.

Nej, jag är ju nybörjare så för mig är det hela benen. Däremot tränar jag aldrig vader. Jag tycker dom får sin träning när jag springer och så. Dessutom är dom redan gigantiska.

Oki..ska se om jag hittar någon fin bild som visar övningsutförandet..kanonbra övning för framsidan!

Om du kör utfall med hantlar i händerna då?gör det också ont?

Slartibartfast
2005-07-07, 11:07
förklara varför, är du snäll.
jag vill höra hur ni tänker.

De övningar som aktiverar flest muskler först i passet.

z_bumbi
2005-07-07, 11:08
Lägger upp ett förslag på övningar för ett benpass. Ser det ok ut?

Japp.

Benpass
Knäböj i smith (har inget alternativ så klaga inte på smithen)
Stela marklyft
Benspark
Bencurl (men vår maskin är sittandes och inte liggande, undra om det påverkar ngt)
Benpress


Jag skulle skulle kanske plocka bort några övningar och köra lite mer set på de som är kvar för det är kanske bättre att koncentrera sig på ett mindre antal, i alla fall i början innan man lärt sig övningarna.
Det viktigaste är att man trivs med det man gör, en del gillar många övningar (Jag själv t ex.) medan andra kan köra massor av set på en övning utan att tröttna.

I bencurl så är det oftast lättare att få till en bra teknik i de sittande varianterna.

Slartibartfast
2005-07-07, 11:11
Cilia, you have a nice ass. Your hooters (http://www.ckfoto.com/IMAGES/Birds/Burrowing%20owls%20-%20Cape%20Coral.jpg) were nice too.

Edit: Så dålig. Jag vet.

tinus
2005-07-07, 11:14
Ledsen om jag kapar din tråd lite tjejen..Men det händer någonting konstigt varje gång jag försöker mig på att köra liggande lårcurl och jag vet inte varför..Får en helt sjuk bultande huvudvärk som tar någon timme innan den går över :confused: och det oavsett om jag kör lätt eller tungt..andas eller inte..Någon som har samma "problem"?Eller vet varför??Bumbi?

Cilia
2005-07-07, 12:49
Japp.



Jag skulle skulle kanske plocka bort några övningar och köra lite mer set på de som är kvar för det är kanske bättre att koncentrera sig på ett mindre antal, i alla fall i början innan man lärt sig övningarna.
Det viktigaste är att man trivs med det man gör, en del gillar många övningar (Jag själv t ex.) medan andra kan köra massor av set på en övning utan att tröttna.

I bencurl så är det oftast lättare att få till en bra teknik i de sittande varianterna.
tack bumbi, ska tänka på det där.
jag är nog en flerövningsmänniska. Vet inte om det är för det känns lite lamt att bara köra typ 3 övningar och sedan är man klar. Ett drag av duktig flicka-syndrom är det nog.


Tinus - det är själva böjandet i utfallen som belastar knäna. Men jag har kvar dom i bakfickan så får jag se.

apropå din huvudvärk så tror jag (utan ngn kunskap om ngt) att det beror på själva liggandet och anstängning. Blodet kanske forsar ner och sen reser du dig. Jag får t ex nästan alltid ont i huvudet när jag solar ryggen och ligger på mage (oerhört ansträngande övning *g*).


Slarti - Tack, dom var söta *w*

palme
2005-07-07, 12:52
Hmmmm...ni lär ju ha en stång imo att du kör rakamark och då borde det finnas en ställning oxå?

Chandler
2005-07-07, 12:57
nej vi har ingen hacklift det är därför som jag är utlämnad åt smithen och jag har ingen aning om vad sissysquats är *s*.


Sissies:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquat.html

Chandler
2005-07-07, 12:59
Har ni någon hacklift på ditt gym?annars kan du köra sissysquats(förslagsvis sist i programmet).

Ger hackliften något som inte fås från knäböj (+benpress +benspark) ?

edit: annat än variation naturligtvis. ;)

Chandler
2005-07-07, 13:01
Tinus - det är själva böjandet i utfallen som belastar knäna. Men jag har kvar dom i bakfickan så får jag se.


Pröva ta ut knäna ur fickan så blir det bättre?

Förlåt; kunde inte låta bli. :em:

Cilia
2005-07-07, 13:03
Hmmmm...ni lär ju ha en stång imo att du kör rakamark och då borde det finnas en ställning oxå?
jag kör raka mark i smithen.


Chandler - tack *s'
men det ser farligt ut det där ...

det är ok! jag är van att bli påhoppad *sparkar dig hårt på smalbenet*

Cilia
2005-07-07, 21:28
så här blev benpasset iaf

knäböj
1x10 20 kg
1x10 30 kg
2x10 50 kg
1x10 30 kg

Raka mark
1x10 30 kg
2x10 40 kg
1x5 50 kg
1x10 50 kg (bytte grepp så jag tog en framifrån och en hand bakifrån då kunde jag köra fler reps

Benspark
3x10 63 kg
1x10 54 kg

Bencurl
1x10 35 kg
2x10 40 kg
1x10 35 kg

Benpress
1x15 105 kg
3x10 114 kg
1x15 105 kg

lauria
2005-07-07, 21:42
Benpass
Knäböj i smith (har inget alternativ så klaga inte på smithen)
Stela marklyft
Benspark
Bencurl (men vår maskin är sittandes och inte liggande, undra om det påverkar ngt)
Benpress

Bra övningar!! men jag kör helst klart framsidan innan jag börjar med baksidan. Så med de övningarna du har valt så skulle ja ha kört:
Knäböj
Benpress
Benspark
Stela marklyft
Liggande lårcurl

Som du ser så valde jag de "tunga" övningarna före de lätta...Dvs Böj, benpress före benspark och raka mark före liggande lårcurl. Jag tycker att det kännsbäst att göra så, för att ja tycker att man kan överbelasta musklerna bättre med tyngre övningar så därför ligger dom före de lätta. Efter som att ja vill ha mer energi till dom (de tunga).

melancoolio
2005-07-07, 21:53
Tycker ditt pass såg bra ut. Jag hade kört bensparken sist om jag kört den. Den passar bäst när man är lite svagare i benen, det sparar på knäna.

Ordningen på om man kör baksidan eller framsidan först borde ju styras lite av vilken del av låret som ligger efter. Jag körde baksida först ett tag för att ge den en liten chans att bli någorlunda lik framsidan.

Sen som sagt...man behöver inte göra 10 reps i varje set :whipped:

Cilia
2005-07-08, 07:03
Lauria - tack för synpunkterna. Igår hade jag kunnat gjort det annars vill jag köra klart i smithen när jag väl har occuperat den för annars är risken att man inte får tag på den om ngn annan börjar köra där. Det är när det är mycket folk vilket det inte var igår.

Annars låter det vettigt utifrån hur det kändes igår. Lårcurlen känns "enklast".


melancoolio - vad menar du att köra bensparken sist sparar på knäna?

melancoolio
2005-07-08, 14:46
melancoolio - vad menar du att köra bensparken sist sparar på knäna?

Det är ett personligt val jag gör i alla fall. När jag körde benspark tidigt i passet så fick jag lite obehagskänsla/ont i mina knän. Antagligen för att jag var starkare i början av passet och använde en högre vikt. När jag kör den sist så har jag mindre kraft kvar och kör med mindre vikt och belastar knäna mindre. Det är som sagt ett personligt val och den är ganska skön att pumpa ut det sista krutet ur benen med... :whipped:

Jag kör alltid basövningar först och isolationsövningar sist! Tycker personligen att det känns bäst då basövningar verkligen behöver full kontroll!

Cilia
2005-07-08, 16:41
Det är ett personligt val jag gör i alla fall. När jag körde benspark tidigt i passet så fick jag lite obehagskänsla/ont i mina knän. Antagligen för att jag var starkare i början av passet och använde en högre vikt. När jag kör den sist så har jag mindre kraft kvar och kör med mindre vikt och belastar knäna mindre. Det är som sagt ett personligt val och den är ganska skön att pumpa ut det sista krutet ur benen med... :whipped:

Jag kör alltid basövningar först och isolationsövningar sist! Tycker personligen att det känns bäst då basövningar verkligen behöver full kontroll!
då förstår jag för jag känner av mitt högra knä när jag kör benspark.
jag kanske ska göra som du föreslår och lägga det sist och inte ha så mycket vikt på för att vara snäll mot knät.