handdator

Visa fullständig version : Rehab vid benbrott?


LisaOoo
2005-07-07, 07:56
Min pojkvän tar av sitt gips nu på måndag, som han har haft i drygt 6 veckor. Han bröt vadbenet och lyckades även skada leden. Men nu ska iaf gipset bort och jag undrar lite hur man på bästa sätt tränar upp all den tappade muskelmassan? Han får ju inte direkt belasta benet.

Han kommer att träffa en sjukgymnast och få hjälp med träningen, men jag är ändå lite nyfiken på vad ni här på kollo tycker.

Börje H
2005-07-07, 08:05
Han kommer att träffa en sjukgymnast och få hjälp med träningen, men jag är ändå lite nyfiken på vad ni här på kollo tycker.

Oj, nu var jag visst bådeoch... Hoppas jag kan svara iallafall!
Viktigast i början är att han återfår rörligheten i fotleden. Detta genom att göra de rrl-övningar han får av sjukgymnasten. Beroende på hur det ser ut med leden nu efter gipset så varierar belastningsgraden i rehabiliteringsträningen. Vanligtvis så kan man relativt snabbt påbörja träning på balansplatta, vilket är enormt bra träning för nästan alla skador i knä/underben/fot. Rehabiliteringen kommer sedan styras av vilken belastningssmärta han har/får. Vad gäller styrketräning så kommer den att bli mkt lätt till att börja med. Förvisso kan frakturen belastas något redan efter 6 veckors gips, men det tar ganska länge innan den kan belastas fullt. Han har dock en grym fördel om han varit vältränad innan benbrottet...

Mvh Börje