handdator

Visa fullständig version : Borst tänderna före/efter frukost?


skaparn
2005-07-07, 06:47
Saken är den att jag i några veckor borstat tänderna, tagit mig till jobbet och SEN ätit frukost. Annars brukar jag alltid göra tvärt om.

Har ingen koll på vilket som är bäst för tänderna, har hört både och, men kanske statistiken kan ge mig ett svar. Hur gör ni? Före eller efter frukost?

Kwon
2005-07-07, 06:50
Om du har tid, borsta tänderna när du vaknar, ät frukost, borsta tänderna, borsta efter lunch och efter varje gång du äter något sött.

Borsta efter middag och innan du går och lägger dig.

Calleman
2005-07-07, 06:51
Efter såklart, känns bra mkt fräschare än att käka tandkkrämskryddad havregrynsgröt 5 min senare....

Slartibartfast
2005-07-07, 06:56
Det är optimalt att borsta före. Själv skulle jag aldrig göra så.

King Grub
2005-07-07, 06:57
Jag tar en runda med borsten efter. Jag vet att man bör borsta före, men då skulle jag nästan bli tvungen att låta bli efter, därför att det blir kanske lite väl mycket slipa och gnugga på emaljen. Och att inte borsta efter skulle kännas äckligt.

Brisk Snu Garvo
2005-07-07, 07:02
Följ inte Kwons råd han är galen.... Överdrivet borstande kan leda till slitskador på tänderna och jag tror att en tandläkare sa till mej ungefär så här..
Borsta dina äckliga tänder morgon och kväll men VIKTIGAST är morgonborsten för då har man massa beläggning efter natten, före eller efter spelar nog ingen roll.

Razamanaz
2005-07-07, 07:06
Borstar en stund efter trots eventuellt slitage ;)

bengdoktor
2005-07-07, 07:44
äh slitage.. tänderna kommer väl ändå slås ut nån mörk lördagsnatt *slap*

Baha
2005-07-07, 07:54
skall man helst borsta före frukost?

alltid trott man skulle borsta typ efter man ätit, inte konstigt mina tänder fallr ur.

Kwon
2005-07-07, 08:00
Ok, skall jag vara seriös så är detta det tandvårds-råd jag haft med mig sen ung ålder.

Borsta när du går upp (innan frukost).

Borsta efter du ätit något sött (Godis, druckit Cola etc)

Borsta precis innan du går och lägger dig.

Nismo
2005-07-07, 08:10
Det är optimalt att borsta före. Själv skulle jag aldrig göra så.
Före????

mangs
2005-07-07, 08:12
vad är anledningen till att borsta före? maten smakar ju crap och dessutom luktar man ju inte fräscht sedan?

Ponera att man vaknar, äter frukost direkt på tio minuter och sedan borstar tänderna. På vilket sätt är det sämre än att gå upp, borsta tänderna och sedan äta frukost utan att borsta tänderna efter?

jag tycker det låter *screwy*

Slartibartfast
2005-07-07, 08:29
Före????

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=608197&postcount=21

Cinna
2005-07-07, 08:39
Före, men mest av anledningen att jag inte står ut med mig själv under morgonprommisen annars :D

Cilia
2005-07-07, 09:09
borsta tänderna är det första jag gör när jag gått upp
ja efter #1 då.

MacLeod
2005-07-07, 10:31
Ok, skall jag vara seriös så är detta det tandvårds-råd jag haft med mig sen ung ålder.

Borsta när du går upp (innan frukost).

Borsta efter du ätit något sött (Godis, druckit Cola etc)

Borsta precis innan du går och lägger dig.

Om du skulle följa alla dumma råd du fått sen du var liten så skulle du ju fan stå o stampa på samma plats livet ut.
Äter du 8 skivor vitt bröd om dagen oxå som dina föräldrar fick lära sig?
Vad händer om du väntar lite med att gå o nanna efter du borstat gaddarna? Tandtroll?

Kwon
2005-07-07, 10:36
Om du skulle följa alla dumma råd du fått sen du var liten så skulle du ju fan stå o stampa på samma plats livet ut.
Äter du 8 skivor vitt bröd om dagen oxå som dina föräldrar fick lära sig?
Vad händer om du väntar lite med att gå o nanna efter du borstat gaddarna? Tandtroll?

Detta var ett råd (av många) jag fått sedan unga år.

Att jag följer råden har jag aldrig sagt! :laugh:

Pecca
2005-07-07, 11:30
Eftersom det startar en syra attack mot tänderna efter att näring har tillförts så ser jag det som ganska naturligt att borsta tänderna efter frukost/lunch/middag....

datorjaevel
2005-07-07, 11:34
jag förstår inte vad det är som är så svårt att fatta att man ska borsta efter man ätit??

syra angreppen på tänderna pågår runt en timme efter man stoppat i sig nått.

Borsta tänderna innan frukost är ju helt sjukt, hur kan man få för sig en sån idé?

skaparn
2005-07-07, 11:39
jag förstår inte vad det är som är så svårt att fatta att man ska borsta efter man ätit??

syra angreppen på tänderna pågår runt en timme efter man stoppat i sig nått.

Borsta tänderna innan frukost är ju helt sjukt, hur kan man få för sig en sån idé?

Du kollade ite slartibatfast's länk va? Det var ett inlägg av King Grub som denne hittat här kan man gissa:
http://www.dentalhealth.org.uk/ (http://www.dentalhealth.org.uk/faqs/leafletdetail.php?LeafletID=14#faq235)

Kolla frågan Should I brush my teeth after every meal?

FredsAmiralen
2005-07-07, 11:41
Före, men mest av anledningen att jag inte står ut med mig själv under morgonprommisen annars :D

Samma här... kaffeeftersmaken är inte det trevligaste *spy*

Tricklev
2005-07-07, 12:27
Eftersom det är forskning emot argsinta tonåringar så väljer jag att tro på forskningen :D

Själv borstar jag efter, då jag inte vill ha mintlasagne till frukost.

Langster
2005-07-07, 12:48
Borstar tänderna en gång om dagen och det är före frukost. Borstar före eftersom det oftast tar över en timme från uppgång till frukost.

Antal hål: noll

:D

datorjaevel
2005-07-07, 15:40
Du kollade ite slartibatfast's länk va? Det var ett inlägg av King Grub som denne hittat här kan man gissa:
http://www.dentalhealth.org.uk/ (http://www.dentalhealth.org.uk/faqs/leafletdetail.php?LeafletID=14#faq235)

Kolla frågan Should I brush my teeth after every meal?
nej jag missade länken