handdator

Visa fullständig version : krom och B-vitaminer


mangemani
2005-07-06, 21:26
har lagt studerandet av kosttillskotten åt sidan för ett tag nu och har istället börjat intressera mej av vitaminer/mineraler.

har 2 frågor ang krom och B-vitaminerna:

1.vad händer om man får i sej för lite krom och för lite utav B-vitaminerna per dag?(syftar på under en diet).

2.vad händer om man ligger på ett högt intag av krom och B-vitaminer?

King Grub
2005-07-07, 06:07
Jag kan rekommendera http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/index.html

Lizzie
2005-07-07, 15:41
Det finns många sorter B-vitaminer men de flesta är till för metabolismen.
B2 behövs för att förbränna kolhydrater och fett och brist är ganska ovanliga, men det finns, och är oftast en smärtande tunga som ofta blir lila! B2 finns i mjölkprodukter och i kött.
B1 behövs för att förbränna kolhydrater, fett, protein och alkohol. Brister på B1 är mycket sällsynt förutom hos alkoholister som ofta får brist pga att alkohol hindrar upptagningen av B1.

Krom behövs för insulinmetabolismen och brist är mycket sällsynt. OM du nu får krombrist så får man diabetasliknande symtom pga av att insulinet inte fungerar som det ska. De som ev. skulle behöva ett tillskott där är väl idrottande, diabets typ 2 eller de som har ett högt kolhydratsintag. Att man skulle minska sötsuget med hjälp av kromtillskott är väl att ta i, tror jag ialla fall.

mangemani
2005-07-07, 17:24
tack för länken grub,suger på att läsa och förstå vissa sådana ord på engelska,men jag tror jag fick ut en del av det.

lizzie: tack,fick ut mycket av din text med.


:thumbup: