handdator

Visa fullständig version : Ost med låg fetthalt = Bra Protein källa?


Timme
2005-07-06, 16:30
Jag har läst att ost är bra och att det till största delen består
av kasein protein. Men jag började sedan att undra lite eftersom alla andra här snackar om keso och kesella. Keso innehåller endast12% protein och kesella endast 13% medans en ost på 17%fett innehåller hela 30% protein.

Ost är inte mycket dyrare än keso + att det innehåller mycket mera protein + att ost smakar mycket bättre än vad keso gör (enligt mig). Så varför denna keso och kesella frossa? Vad är det för fel på ost?

Inehåller inte ost bra och nyttigt protein i muskelbyggande syfte?

Jag skulle bli väldigt tacksam om ni skulle kunna re ut det här för mig.

/Timme

mentzer
2005-07-06, 16:47
Osten innehåller mer fett.

Prankie
2005-07-06, 16:50
Keso ligger vid 1,5% och kesella 1% fett.

Wooch
2005-07-06, 16:56
Personligen har jag det lättare att lägga in en kessella i mitt kostupplägg, än någon typ av hårdost. Det beror antagligen på hur man kan få det att gå ihop med det andra antar jag.

Timme
2005-07-06, 17:13
Det finns ost numera på 5% fett och keson ligger på 4% fett. Inte mycket skillnad.

Man and Machine
2005-07-06, 17:24
Priset är väl för mig den avgörande faktorn. Keso kostar ~30 kilot medans ost väl är mycket dyrare? (Har för mig att lågfettsostarna ligger på väldigt mycket högre kilopris)
Sen är kesella och keso, som Woooch säger lättare att passa in i mitt matschema. Blanda ihop i pastan eller köttfärssåsen eller slänga på mackan. Men hårdost är svårt att få i sig "naturligt" iaf om man som jag inte gillar den i mängder.

WHITEFOLKS
2005-07-06, 17:28
Ni kan ju inte räkna på fetthalt eller kilopris rakt av. Osten innehåller högre protein% vilket innebär att fett/protein blir annorlunda och även protein/kg.

tp_88
2005-07-06, 17:28
Även om Keso/Kesella/Kvarg o.s.v är billigare och magrare så är Ost fortfarande bra, speciellt en mager variant. Jag käkar Arlas 5% fett, 34% protein.

tp_88
2005-07-06, 17:31
Ni kan ju inte räkna på fetthalt eller kilopris rakt av. Osten innehåller högre protein% vilket innebär att fett/protein blir annorlunda och även protein/kg.
Fast även om man jämför min magra ost med min kvarg t.ex.:

Ost: 5% fett, 34% protte
Kvarg: 0,2%fett, 12% protte

Alltså, 25ggr så mycket fett, men knappt 3ggr så mycket protein. Min kvarg kostar dessutom 14kr/kg, Osten....80-90kr/kg.

Men jag vidhåller, Ost är fortfarande bra.

Timme
2005-07-06, 17:41
Jag blir lite nyfiken på det där med kvarg. Var kan man köpa det och hur smakar det? Är konsistensen den samma som kese eller?


/Timme

A.K.O.A
2005-07-06, 17:47
Det finns ost numera på 5% fett och keson ligger på 4% fett. Inte mycket skillnad.


Lättkeso ligger på 1.5% fett, kesella smakar som yoghurt ung. lite stelare, köp för en tia och se vad du tycker!

Nismo
2005-07-06, 17:52
Jag blir lite nyfiken på det där med kvarg. Var kan man köpa det och hur smakar det? Är konsistensen den samma som kese eller?


/Timme
Lidl
samma som kesella
ja

Timme
2005-07-06, 17:58
Lidl
samma som kesella
ja
¨
Perfekt! Lidl öppnade precis för några månader sedan i vårt lilla Oskarshman :D

Då blir det till att köpa kvarg :eating:

/Timme

Nismo
2005-07-06, 18:02
¨
Perfekt! Lidl öppnade precis för några månader sedan i vårt lilla Oskarshman :D

Då blir det till att köpa kvarg :eating:

/Timme
250gr kesella ca 11kr
500gr kvarg 7kr
Så det är en hel del biligare också

Timme
2005-07-06, 18:21
Man tackar man tackar :bow:


/Timme

Hoppas nu bara att kvarg är ät bart :D

tp_88
2005-07-06, 19:35
Kvarg är dessutom lite nyttigare än Arlas "Kesella". :) Eftersom det är lite grädde i den ( Kesellan alltså... ). Kvargen smakar helt ok, godast blir det om du blandar med konc. saft! :thumbup:

Timme
2005-07-06, 19:40
light saft isåfall som funlight :D

/Timme

Jashguim
2005-07-06, 22:46
Känns inte heller så lockande att sätta i sig 150 gram ost som mellanmål..

Lepras
2012-05-27, 14:20
Hur smakade kvargen Timme?

komigen
2012-05-27, 14:28
Hur smakade kvargen Timme?

HAHA 7 år senare, ''har inte testat än''

Sheogorath
2012-05-27, 14:35
Om det ändå ska bumpas kan jag tipsa om "ICA Gott Liv", hårdost 9%. Riktigt god och såklart hög proteinhalt. Den blir det många skivor av under uppbyggnadsperioderna. :thumbup:

älskarcola
2012-05-27, 14:37
jag tänkte nästan säga noob som inte prövat kvarg xD men sen såg jag datumet

J.V
2012-05-27, 14:41
Lol ja för kvarg är ett måste xD lol blir inga mukkler annars ffs xD

komigen
2012-05-27, 14:42
Hahaha, här kommer folket o förstör den fina 2005-kvarg osttråden, tonfisk är ju också bra :D

Lepras
2012-05-27, 17:19
Om det ändå ska bumpas kan jag tipsa om "ICA Gott Liv", hårdost 9%. Riktigt god och såklart hög proteinhalt. Den blir det många skivor av under uppbyggnadsperioderna. :thumbup:

Västan 5% alt 10% fett /32g protein finns också :)

Pepz
2012-05-27, 18:14
kvarg är totalt överskattat

Akada
2012-05-27, 18:48
kvarg är totalt överskattat
Överskattad för att vara en billig, lätthanterad och god (efter pyttelite trix) proteinkälla?

Gober
2012-05-27, 18:52
Överskattad för att vara en billig, lätthanterad och god (efter pyttelite trix) proteinkälla?

Kvarg är inte gott, tycker man det har man förmodligen frätt sönder smaklökarna av all funlight.

Pepz
2012-05-27, 18:55
Överskattad för att vara en billig, lätthanterad och god (efter pyttelite trix) proteinkälla?

billigt är det inte, gott är det inte. (proteinpulver samma pengar och sjukt mycket godare)
mina personliga åsikter givetvis

kör tzatziki på kesella/kvarg, men annars skippar jag den

Akada
2012-05-27, 18:57
Kvarg är inte gott, tycker man det har man förmodligen frätt sönder smaklökarna av all funlight.
Det smakar ju ganska nära någon sorts fruktyogurt med lite fun light i, kanske lite mindre fett bara. Ren kvarg har jag aldrig sagt smakar gott. Sen är det väl också få som äter t.ex. kött eller kyckling utan någon krydda, sås e.dyl. till?

billigt är det inte, gott är det inte. (proteinpulver samma pengar och sjukt mycket godare)
mina personliga åsikter givetvis

kör tzatziki på kesella/kvarg, men annars skippar jag den
Kvarg verkar ju vara mest populärt för folk som deffar, och och det mättar ordentligt (mycket mer än proteinpulver). Billigt jämfört med pulver är det väl inte, men jämför man med mat är det jävligt bra.

Eddie Vedder
2012-05-27, 19:05
Kvarg verkar ju vara mest populärt för folk som deffar, och och det mättar ordentligt (mycket mer än proteinpulver). Billigt jämfört med pulver är det väl inte, men jämför man med mat är det jävligt bra.

Det ÄR mat. Och angående det första så tror jag verkligen inte att det stämmer. Det är allmänt väldigt populärt och det är nog många "Jag-kan-inte-gå-upp-i-vikt!"-personer som har de problemen just på grund att kosten består av stora mängder av mat som kvarg.

Man får skilja på överskattat och dåligt. Det finns absolut inget dåligt med kvarg. Kvarg är bra. :) Men kanske har det lite väl hög status. På samma sätt som müsliblandningar med 800 ingredienser är överdrivet bland tjejer.

Morty
2012-05-27, 19:39
Det ÄR mat. Och angående det första så tror jag verkligen inte att det stämmer. Det är allmänt väldigt populärt och det är nog många "Jag-kan-inte-gå-upp-i-vikt!"-personer som har de problemen just på grund att kosten består av stora mängder av mat som kvarg.

Man får skilja på överskattat och dåligt. Det finns absolut inget dåligt med kvarg. Kvarg är bra. :) Men kanske har det lite väl hög status. På samma sätt som müsliblandningar med 800 ingredienser är överdrivet bland tjejer.

Lol, kvarg är inte mat. Kvarg är en ingrediens till bakning. Man äter det inte som mat generellt. Då menar jag mat som pasta med köttfärssås, inte någotsommankanstoppaimunnenförmmakros.

Ristretto
2012-05-27, 19:43
Lol, kvarg är inte mat. Kvarg är en ingrediens till bakning. Man äter det inte som mat generellt. Då menar jag mat som pasta med köttfärssås, inte någotsommankanstoppaimunnenförmmakros.

Lol, pasta med köttfärssås är inte mat, det är ingredienser man har i matlagning. Då menar jag i mat som lasagne, inte någotsommankanstoppaimunnenförmmakros.

Med din logik är ju varken kött, ägg, mjölk eller något annat mat, eftersom det enda som verkar räknas till mat är kompletta traditionella maträtter.

Eddie Vedder
2012-05-27, 19:48
Lol, kvarg är inte mat. Kvarg är en ingrediens till bakning. Man äter det inte som mat generellt. Då menar jag mat som pasta med köttfärssås, inte någotsommankanstoppaimunnenförmmakros.

Klart det är mat. Driver du med mig?

Akada
2012-05-27, 20:00
Det ÄR mat. Och angående det första så tror jag verkligen inte att det stämmer. Det är allmänt väldigt populärt och det är nog många "Jag-kan-inte-gå-upp-i-vikt!"-personer som har de problemen just på grund att kosten består av stora mängder av mat som kvarg.

Man får skilja på överskattat och dåligt. Det finns absolut inget dåligt med kvarg. Kvarg är bra. :) Men kanske har det lite väl hög status. På samma sätt som müsliblandningar med 800 ingredienser är överdrivet bland tjejer.

Överskattat av vissa kan jag väl med på, men generellt sett så njae. Bulkar man på kvarg, grillad kycklingfile och råris och sen kommer och gnäller på att det är svårt att få i sig tillräckligt med mat ligger ju felet hos personen som valt att äta så, de använder helt enkelt matvarorna "fel". Men just kvarg har jag faktiskt inte sett så mycket bland folk som inte deffar. Det är ju ändå inte det godaste utan snarare en ganska bra kompromiss mellan smak, innehåll, funktion & pris för en som deffar.

Eddie Vedder
2012-05-27, 20:04
Bulkar man på kvarg, grillad kycklingfile och råris och sen kommer och gnäller på att det är svårt att få i sig tillräckligt med mat ligger ju felet hos personen som valt att äta så, de använder helt enkelt matvarorna "fel".

Ingen har ju som sagt påstått att det är fel. Det handlar fortfarande om överskattat. De personerna har ju någonstans lärt sig att äta kvarg eller hur? Och eftersom så många äter kvarg, bulk som deff som balans är det ju uppenbart att det har en status som något som är väldigt bra att äta för att bygga. Vilket inte är fel i sig men fortfarande överskattat eftersom det i sig inte är väsentligt bättre än protein från kött, fågel, fisk och ägg.

Silencer
2012-05-27, 20:45
Jag köpte en ost idag, brännvin, som har 39g protte per 100g och 17% fett. typ inga kolhydrater. kanon på diet.

OneManArmy
2012-05-28, 05:59
http://www.milko.se/templates/Product.aspx?id=2414
Västan 5%
Helt okej smak också, men då är man dietskadad

Eddie Vedder
2012-05-28, 10:00
Jag köpte en ost idag, brännvin, som har 39g protte per 100g och 17% fett. typ inga kolhydrater. kanon på diet.

Den är riktigt god. Brännvinsost är nog den godaste hårdosten jag vet som man kan hitta i random ICA-butik. Och förra året när jag var hos mina föräldrar å jag den 17 %-iga utan att veta att den var mager. Den var redan öppnad och de brukar alltid ha fullfet ost så jag utgick ju från att den var det. Men sen när den var slut och jag kastade plasten såg jag till min förvåning att just det var den 17 %-iga.

Pretorian
2012-05-28, 10:10
Någon sån brännvinare har jag aldrig hittat, med så låg fettprocent. Ska kolla nästa gång. Har varit tomt med ost i kylen sen mars för min del. De andra lågprocentiga jag smakat är inte så roliga.

Eddie Vedder
2012-05-28, 10:11
Någon sån brännvinare har jag aldrig hittat, med så låg fettprocent. Ska kolla nästa gång. Har varit tomt med ost i kylen sen mars för min del. De andra lågprocentiga jag smakat är inte så roliga.

Brännvinsosten ligger inte alltid i samma hylla som Hushåll, Grevé etc. Den kan ibland placeras i delikatessen har jag sett. Så kolla båda. :)

z_bumbi
2012-05-28, 10:49
Någon sån brännvinare har jag aldrig hittat, med så låg fettprocent. Ska kolla nästa gång. Har varit tomt med ost i kylen sen mars för min del. De andra lågprocentiga jag smakat är inte så roliga.

Kolla efter lokala mejerier så hittar du antagligen en hel rad med ostar med bra smak. Där jag köper lokal* ost så har det funnits en hel rad med långlagrade ostar med låg fetthalt i bra många år. Iofs så levererar ett av de mejerierna till Nobelfesten så det kanske är jag som har tur vad gäller smaken.

*filosofifråga, är det lokalt om man inte bor i närheten av orten man handlar på? :D

Eddie Vedder
2012-05-28, 10:59
*filosofifråga, är det lokalt om man inte bor i närheten av orten man handlar på? :D

Det får mig att tänka på Hassan och det hemlagade potatismoset. :D

Gober
2012-05-28, 14:18
Morfars brännvinsost, finns både i fetare och 17% variant. Den feta är sjukt god, 17% är säkert också fin. Västerbottenost och brännvinsost är de godaste ostarna från den "vanliga" ostdisken i butik imo.

vicarious
2012-05-28, 14:32
Västan 5%
men då är man dietskadad

Hehe ja. Den är ju som en skosula. :D

davvvan
2012-05-28, 14:40
ICA Gott Liv 9% är helt okej imho.

krille93
2012-05-28, 16:42
Vad är det för ost som e 5 %ig?? Letade idag men hittade bara med 9% ?:(

Fartman
2012-05-28, 16:57
Om det ändå ska bumpas kan jag tipsa om "ICA Gott Liv", hårdost 9%. Riktigt god och såklart hög proteinhalt. Den blir det många skivor av under uppbyggnadsperioderna. :thumbup:

Hur är konsistensen på den?
Jag brukar köra 10%ig Klosterost (finns två olika) och dom är grymt goda men konsistensen gör att hela osten går sönder när man kommit en liten bit in (smulas sönder typ). Även billinge 10% är god men liknande problem uppstår.
Helst skulle jag se att dessa sorter fanns färdigskivade :D

Västan 5% smakar röv, har för mig att det dessutom bara skiljer ynka 20kcal/100g jmf mot de 10%iga sorterna också (typ 200kcal mot 220kcal) så den kan jag inte rekommendera till någon.

TREX
2012-05-28, 17:00
Vad är det för ost som e 5 %ig?? Letade idag men hittade bara med 9% ?:(

http://arla.se/Default____17806.aspx?SelectedMenuItem=23401168000 01&product=V%c3%a4stan+5%25

http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.se/v121/Image.aspx?opvno=4m6wehcnwdhbsiirra4n3cwskm000000&itype=Jpg300p

vicarious
2012-05-28, 17:17
har för mig att det dessutom bara skiljer ynka 20kcal/100g jmf mot de 10%iga sorterna också (typ 200kcal mot 220kcal) så den kan jag inte rekommendera till någon.

Stämmer inte. Skillnaden mellan 5% och 10% är ju 5g. Varje gram fett ger 9kcal. 9x5=45 kcal.

Akada
2012-05-28, 17:39
Stämmer inte. Skillnaden mellan 5% och 10% är ju 5g. Varje gram fett ger 9kcal. 9x5=45 kcal.
Stämmer visst. Annars skulle ju ena väga 100g och andra 105g. ;)

http://www.milko.se/templates/Product.aspx?id=2414
vs
http://www.milko.se/templates/Product.aspx?id=2415

King Grub
2012-05-28, 17:42
Stämmer visst. Annars skulle ju ena väga 100g och andra 105g. ;)

http://www.milko.se/templates/Product.aspx?id=2414
vs
http://www.milko.se/templates/Product.aspx?id=2415

Räknar du på siffrorna i angivelserna manuellt ser du att summan dom anger är felaktig (eller avrundad lite väl kraftigt).

Akada
2012-05-28, 17:47
Räknar du på siffrorna i angivelserna manuellt ser du att summan dom anger är felaktig (eller avrundad lite väl kraftigt).
Se på fan, det var det visst. Räknar du på 4 eller 4,2kcal för protein/kolhydrater?

Iaf så får jag skillnaden till 34-35kcal mellan de två sorterna.