handdator

Visa fullständig version : coca cola light


yeyoya
2005-07-06, 15:45
finns de några negativa effekter av coca coola light ????? eller e de bara som att dricka vatten ?

King Grub
2005-07-06, 15:49
Det är dåligt för tänderna.

Vill man inte ha i sig sötningsmedlen aspartam och acesulfam-k är det också dåligt. Det finns inget som tyder på att dessa är skadliga i normala doser, men många vill undvika dom ändå.

Ett Acceptabelt Dagligt Intag av ovanstående är fastslaget. Du kan läsa mer på Livsmedelsverkets hemsida:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3583

Lizzie
2005-07-06, 16:03
Dåligt för tänderna och för skelettet. Många undviker sötningsmedel för de blir dåliga i magen eller för att de helt vill undvika den söta smaken eller bara för att man inte vill få i sig massa syntesiska/kemiska ämnen.
Att det skulle vara som vatten? Om du menar att cola light inte heller ger några kalorier så är det väl rätt, men om man är törstig slår inget vanligt vatten. Vill man ha den söta smaken, så är ett glas cola light okey och ett bra alternativ till kaffe varma dagar - tycker jag.

tinkerbell
2005-07-06, 16:09
Dåligt för tänderna och för skelettet. Många undviker sötningsmedel för de blir dåliga i magen eller för att de helt vill undvika den söta smaken eller bara för att man inte vill få i sig massa syntesiska/kemiska ämnen.
Att det skulle vara som vatten? Om du menar att cola light inte heller ger några kalorier så är det väl rätt, men om man är törstig slår inget vanligt vatten. Vill man ha den söta smaken, så är ett glas cola light okey och ett bra alternativ till kaffe varma dagar - tycker jag.


Jag dricker jätte mkt cola light å funlight .... De är gott :D:D:D aja, händer de nåt får man vell sluta : )

Lizzie
2005-07-06, 16:20
Mmmm....när dina njurar lagt av pga cancern av all aspartam?? ;)

King Grub
2005-07-06, 18:31
Aspartam är inte cancerframkallande, inte i några doser.

tinkerbell
2005-07-06, 19:21
Mmmm....när dina njurar lagt av pga cancern av all aspartam?? ;)


Lizzie, säg inte så :cryout: :em:

Berry
2005-07-06, 19:31
Mmmm....när dina njurar lagt av pga cancern av all aspartam?? ;)

Lyssna inte på Grub han läser inte Aftonbladet ofta nog.

LexSinner
2005-07-06, 21:21
Lyssna inte på Grub han läser inte Aftonbladet ofta nog.

Klockrent :laugh:

Lizzie
2005-07-06, 21:49
Aspartam är inte cancerframkallande, inte i några doser.

Än så länge nä´...men jag blir inte förvånad om det dyker upp en forskarrapport nästa vecka!! Man får väl cancer av allt?? ;)

hultman
2005-07-06, 22:27
Det var väl snarare så att man förmodade att det gav cancer, ända fram till för ett tag sedan?

Razamanaz
2005-07-06, 22:37
Det var väl snarare så att man förmodade att det gav cancer, ända fram till för ett tag sedan?

Förmodade ja, men det finns ingen forskning som påvisar att man skulle få cancer av aspartam förutom att en liten risk fanns, men då i oerhörda mängder per dag har jag för mig.

King Grub
2005-07-07, 05:53
Än så länge nä´...men jag blir inte förvånad om det dyker upp en forskarrapport nästa vecka!! Man får väl cancer av allt?? ;)

Nej, långtidsstudier finns, både på människa och djur.

King Grub
2005-07-07, 05:54
Det var väl snarare så att man förmodade att det gav cancer, ända fram till för ett tag sedan?

Nej, det har inte förmodats. Däremot har det skrivits på hundra(tusen?)tals Internetsidor med skräckpropagande där man får allt från Alzheimers till cancer till håravfall av aspartam. Det betyder inte att det är sant eller att vetenskapen har "förmodat" det. Jag kan skriva att månen är en ost på en Internetsida, bara för att jag har fått för mig det, men det gör det inte mer sant för det.

Lizzie
2005-07-07, 11:37
Nej, långtidsstudier finns, både på människa och djur.


...jag hade inte varit så säker på allt om jag varit du - det kan ju faktiskt komma upp något nytt i foskarvärlden utan att de meddelar dig i förväg! ;)

Tolkia
2005-07-07, 11:57
Det är givet att det finns människor som utvecklat cancer som ätit stora mängder aspartam (t.ex.druckit gigantiska mängder cola light). Men det är ju inte samma sak som att de finns människor som fått cancer av att de ätit aspartam.

adde
2005-07-07, 12:21
För inte så länge sen trodde man att det helt okej att stoppa tänderna fulla med kvicksilver. Nobelpris har delats ut både för DDT och lobotomi.

Naturligtvis kommer man upptäcka att saker och ting som vi tror är säkra är farliga. MEN få saker har undersökts så mkt som aspartam och forskningen är entydig - det finns inget som tyder på att det är cencerogent! Faktum är att man undrar var alla dessa fåniga rykten kommer ifrån - de har ingen som helst förankring i den etablerade forskningen!

Nu skall jag fortsätta på dagens 2 liters ranson!

/adde

Kimball
2005-07-08, 00:09
Det är dåligt för tänderna.



Hur pass dåligt? Knappast sämre än socker hoppas jag? :/

King Grub
2005-07-08, 05:55
Inte sämre, men rejält dåligt i o m syraattackerna som angriper emaljen.

Sparrisen
2005-07-08, 10:02
Light är ju bättre än vanlig kola, då sockret är borta. Aspartamet påverkar ej tänderna. Dock är alltså syrahalten densamma (troligtvis) i både light och vanlig. Dvs 2 dåliga saker för tänderna i vanlig, och 1 dålig sak i light... ;)

hultman
2005-07-09, 17:34
Vilket således leder till att man köper light :)

Weird
2005-07-09, 18:41
coca cola light smakar ju jävla nehma bröd

Lizzie
2005-07-09, 20:03
...jävla nehma bröd
?? vad menas med det då??

Weird
2005-07-09, 21:10
?? vad menas med det då??
robinson för några år sen så bakade en person som heter/hette (vet inte om hon lever) nehma bröd. några personer som svält i 1 månade välde att inte äta det så det smakade jävla nehma bröd .....

hultman
2005-07-10, 01:33
Ajaj. Det var dock en grov överdrift. Jag tycker att cola light smakar precis lika halvgott som vanlig cola.

Jag sitter för övrigt med en flaska a 1.5 liter just nu. fniss.

King Grub
2005-07-17, 21:18
Bara för det talade jag nyss med en professor i hematologi som sade, att det inom kort kommer att publiceras en studie som pekar på ett samband mellan aspartamintag och blodcancer hos råttor; ett studieresultat som det talas rätt flitigt om just nu inom onkologikretsar. ;) Jag vet inte mängder, eller hur studien utfördes.

Litmanen
2005-07-17, 21:34
Ja, det var på nyheterna för någon dag sedan ja. Förmodligen är det så att man måste dricka 300 liter läsk om dagen för att komma upp i samma nivåer som var skadligt för råttorna. :)

Snorkfröken
2005-07-18, 10:44
Expressen gives us the latest news ;)

http://www.expressen.se/index.jsp?a=405589

Light-läsk kan orsaka dödliga blodsjukdomar

Rubriken är som skräddarsydd för att skapa light-hysteri. Läser man hela artikeln kommer man i slutet till

"...påpekar att det inte alls är säkert att resultatet skulle bli detsamma på människor som på gnagarna."

Hur många läser så långt? Och hur många reagerar längre på den meningen efter att ha sett den slående rubriken? Light-industrin kan nog få sig en smäll av det här...

Lizzie
2005-07-18, 12:20
Bara för det talade jag nyss med en professor i hematologi som sade, att det inom kort kommer att publiceras en studie som pekar på ett samband mellan aspartamintag och blodcancer hos råttor; ett studieresultat som det talas rätt flitigt om just nu inom onkologikretsar. ;) Jag vet inte mängder, eller hur studien utfördes.

Jag sa ju att man aldrig kan veta!! ;)

Slartibartfast
2005-07-18, 12:48
Jag sa ju att man aldrig kan veta!! ;)

Det går inte att äga Grub. Jag har försökt. ;)

King Grub
2005-07-18, 12:59
Man kan inte uttala sig om den här studien över huvud taget förrän man läst den , men man kan ju ha i minne den förra larmrapporten, som sade att aspartam gav hjärnskador, men där det visade sig vara den radioaktiva lösning som hjärncellerna behandlades med som var den verkliga skurken.

Honn
2005-07-18, 13:13
http://www.wnho.net/aspartame_study_14july2005.pdf

Edit: Glömde skriva att det där nog är studien som avses.

mmartin
2005-07-18, 13:33
mer info om det än grub?

Rataxes
2005-07-18, 13:41
Läste jag det där rätt så innebar ett intag av 40% av ADI att risken att få blodcancer ökade med 20%, hos råttorna i varje fall.

40% av ADI är inte direkt svårt att få i sig, drick en lightläsk på 2l så är du redan uppe i 50% :(

King Grub
2005-07-18, 13:44
Det var inte måttligt ökad risk heller; ökad risk för leukemi hos kvinnor och ökad risk för hjärntumörer både hos män och kvinnor (råttor, dvs). Rejält ökad risk.

Slartibartfast
2005-07-18, 13:51
Så ingen mer Pepsi Max?

King Grub
2005-07-18, 13:53
Jag slutade med aspartam för länge sedan.

mmartin
2005-07-18, 13:55
ok, light är alltså inte OK???

dricker du inte light drycker alls grub? fan jag blir skitorolig nu, lever ju på pepsi max :MrT:

Slartibartfast
2005-07-18, 13:55
Jag slutade med aspartam för länge sedan.

Var det inte svårt att gå från 1,5 liter Pepsi MAX till noll på en gång?

Tror fan jag ska ta mig en på krogen ikväll. ;)

Slartibartfast
2005-07-18, 13:58
Vad lär vi oss av detta? Jo, att man ska leva som man vill. Ibland är det ofarligt/optimalt, medan det under andra tider är farligt. Forkning visar än det ena än det andra, det är ju inget man kan rätta sig efter.

Rataxes
2005-07-18, 14:02
Ska nog i varje fall dra ned rejält på lightcolan. Är inte blodcancer dessutom en av de värsta formerna av cancer? Hermesetas borde visserligen fortfarande vara ganska säkert att använda, om man kan lita på deras dokumentation. Bara 2 gram aspartam per 100 g strö, så för att få i sig 40% av ADI måste man äta över 50 gram strö per dag, 10 gram brukar räcka bra för mig ;)

Honn
2005-07-18, 14:10
Tolkar jag statistiken rätt när jag läser att det är säkrare att inta 10X ADI aspartam för män än vad det är att utesluta det helt? Har inte tänkt att testa, tyckte det bara var intressant.

Jag är faktikt lite förvånad över den stora skillnaden mellan hur honor och hanar reagerade.

Slartibartfast
2005-07-18, 14:22
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3583

Så det här stämmer inte längre?

edit: alltså 2,6 liter per dag för någon som väger 60 kg.

King Grub
2005-07-18, 14:27
Det kommer att ta månader innan studien utvärderats och eventuella nya rekommendationer kommer.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=11766

Dom rekommendationer som varit behöver inte gälla för alltid, om ny forskning visar annat. Det var inte så länge sedan ett annat sötningsmedel, cyklamat, fick sitt ADI sänkt från 11 mg/kg till 7. Cyklamat och sackarin är något jag undviker helt. För övrigt var det inte aspartam som fick mig att sluta med lightdricka, utan acesulfam-k som alltid ingår tillsammans med aspartamet. Det har visat sig vara kromosomförändrande.

alltså 2,6 liter per dag för någon som väger 60 kg.

Om den här nya studien visar sig överförbar på människor kommer ADI givetvis att bli 0 mg.

aliquis
2005-07-18, 14:34
Läste jag det där rätt så innebar ett intag av 40% av ADI att risken att få blodcancer ökade med 20%, hos råttorna i varje fall.

40% av ADI är inte direkt svårt att få i sig, drick en lightläsk på 2l så är du redan uppe i 50% :(Det dumma är ju att back in the days när jag var typ 13 eller så läste jag vetenskapens värld i bokform, om det nu var den? Nåja, där stod det lite om aspartam så jag åt det inte. Men här fick jag för mig att det var ok och jag struntade ju i socker så det fick bli läkerol och fun light för att få fason på proteinet. Fast sedan blev det ju fun light i vattnet med.

Jag KAN dricka vanligt vatten, så det kan jag ju lätt sluta med, och behöver inte köpa läkerol, men proteinet smakar ju apa utan något som döljer smaken. Förslag?

Trist att man har hällt i sig en del dynga ;)
Men det finns nog farligare saker :)

aliquis
2005-07-18, 14:35
Jag slutade med aspartam för länge sedan.Varför? Samtidigt som du bestämde dig för att funlight var "sötslisk"? :D

Yankeee
2005-07-18, 14:36
men proteinet smakar ju apa utan något som döljer smaken. Förslag?


Frysta bär och kör allt i mixer?

aliquis
2005-07-18, 14:38
För övrigt var det inte aspartam som fick mig att sluta med lightdricka, utan acesulfam-k som alltid ingår tillsammans med aspartamet. Det har visat sig vara kromosomförändrande.

alltså 2,6 liter per dag för någon som väger 60 kg.

Om den här nya studien visar sig överförbar på människor kommer ADI givetvis att bli 0 mg.Amen, vem stämmer man?
Typiskt, visste att det var dumt, har ju funderat på att att sluta hälla skiten i vattnet men så gör man det ändå ><.
Funderar fortfarande på hur det är med jättedoser kreatin ;)

King Grub
2005-07-18, 14:38
Varför? Samtidigt som du bestämde dig för att funlight var "sötslisk"? :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=956914&postcount=45

aliquis
2005-07-18, 14:39
Frysta bär och kör allt i mixer?Låter ok, dyrt men ok :D (menade proteinet jag har till bröd alltså, inte det jag har när jag tränar)

aliquis
2005-07-18, 14:41
Är sådant där som kan komma smygande eller kan man typ blåsa faran över om man inte får något problem efter säg 3 år? :D

aliquis
2005-07-18, 14:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=956914&postcount=45Svarar ju inte på varför du slutade med aspartam o grejer för ett tag sedan? Eller menar du just för att du antog att det kanske inte gäller för alltid? Tar du kreatin? Hur mycket? ;)

King Grub
2005-07-18, 14:55
Svarar ju inte på varför du slutade med aspartam o grejer för ett tag sedan?

Jo. I klartext.

zanzi
2005-07-18, 15:05
Inget problem att sluta dricka lightläskt, vatten räcker.
Som jag ser det kommer man få problem att hitta ett aspartam-fritt protein.
I värsta fall får man väl sluta med proteinet efter passet... får vänta tills hela studien kommer. =(

King Grub
2005-07-18, 15:06
får vänta tills hela studien kommer. =(

Finns ju här.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=956824&postcount=33

zanzi
2005-07-18, 15:12
Finns ju här.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=956824&postcount=33

Tack, missa den.

aliquis
2005-07-18, 15:21
Jo. I klartext.Kom på det när jag hade gått ut. Hur farligt var acesulfam-k då? Trist att det inte blev något jätteliv här då =P

aliquis
2005-07-18, 15:22
Inget problem att sluta dricka lightläskt, vatten räcker.
Som jag ser det kommer man få problem att hitta ett aspartam-fritt protein.
I värsta fall får man väl sluta med proteinet efter passet... får vänta tills hela studien kommer. =(De kommer ju byta sötningsmedel isf, twinlab kör inte med aspartam.

King Grub
2005-07-18, 15:23
Kom på det när jag hade gått ut. Hur farligt var acesulfam-k då? Trist att det inte blev något jätteliv här då =P

Också gnagarstudier, t ex:

"Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity (trend test alpha < 0.05). These doses were within the no-toxic-effect levels (1.5-3 g/kg body weight in rats) reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.

aliquis
2005-07-18, 15:28
Också gnagarstudier, t ex:

"Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity (trend test alpha < 0.05). These doses were within the no-toxic-effect levels (1.5-3 g/kg body weight in rats) reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food Chem Toxicol. 1997 Dec;35(12):1177-9.urk, den var ju inte ens ny.
Humm... gissar på att jag har druckit säg 30st pepsi max, 200 askar läkerol och 40-50 flaskor fun light, kommer jag med all sannolikhet dö?! :D

Undra hur mycket acesulfam-k det är. Det är väl typ 500ggr sötare än socker? blir ju inga jättemängder iaf, men 15mg/kg är inte så mycket heller.

zanzi
2005-07-18, 15:31
De kommer ju byta sötningsmedel isf

Jag tror jag kommer skippa all sötningsmedel nu när det visa sig att aspartam var så "säkert". *rolleyes*

Slartibartfast
2005-07-18, 17:39
ÅT HELVETE MED ALLTING!! JAG VILL DÖ!! :cryout: :D

King Grub
2005-07-18, 17:43
ÅT HELVETE MED ALLTING!! JAG VILL DÖ!! :cryout: :D

Låt en kall Pepsi Max porla nedför strupen så dröjer det inte länge.

Nismo
2005-07-18, 17:50
Ähh, man mår bara sämre när man VET vad all skit innehåller. Jag orkar inte bry mig längre.

Slartibartfast
2005-07-18, 17:54
Låt en kall Pepsi Max porla nedför strupen så dröjer det inte länge.

HAHAHAHA! :laugh: :laugh: :thumbup:

Edit: Grub, när du säger att MAX är av ondo så låter det nästan som om du snackade skit om en kvinna du en gång älskade över allt annat. Mitt hjärta brister!

King Grub
2005-07-18, 18:00
Edit: Grub, när du säger att MAX är av ondo

Det var väl inte helt allvarligt menat. *slap* Jag vet inte, och jag tror ingen vet, om den här råttstudien är översättbar på människor. Effekten på råttor och cancer brukar vara lätt att tillämpa på människor, men innan hela studien har presenterats (september), kan man nog inte säga något säkert, om ens då.

Baha
2005-07-18, 18:01
lite sjukt egentligen, först att studie efter studie har visat att det var säkert.

vad är skillnaden med denna studie?

skall denna enda studie värderas högre än alla(?) dom andra?


skumt tycker jag, enda man vet är ungefär ingenting.

King Grub
2005-07-18, 18:12
vad är skillnaden med denna studie?

skall denna enda studie värderas högre än alla(?) dom andra?

Om en vetenskapligt korrekt utförd studie visar, att en substans orsakar cancer, oavsett om det är hos råttor eller människor, måste den utvärderas på största allvar.

"Three long-term feeding carcinogenicity bioassays on
APM were performed on rats, and one on mice, during
the 1970s. Overall, the carcinogenicity studies were considered
negative, but it must be noted that these studies
did not comply with the basic requirements which must
nowadays be met when testing the carcinogenicity potential
of a chemical or physical agent."

Eur. J. Oncol., vol. 10, n. 2, pp. 00-00, 2005

Baha
2005-07-18, 18:13
OKi, nog bäst att skära ned lite iaf eftersom man är en rejäl storkonsument.

King Grub
2005-07-18, 18:25
Pepsiälskare får väl hoppas, att Pepsi introducerar Pepsi One även här (sötad med sukralos):

http://www.pepsi.com/pepsi_brands/product_info/images/spot_pepsione.jpg

Slartibartfast
2005-07-18, 18:35
Pepsiälskare får väl hoppas, att Pepsi introducerar Pepsi One även här (sötad med sukralos):

http://www.pepsi.com/pepsi_brands/product_info/images/spot_pepsione.jpg

Och alla skulle älska den tills en studie visar att sukralos på sikt gör att testiklarna faller av. ;)

King Grub
2005-07-18, 18:37
Mycket möjligt, men än så länge pekar allt på att sukralos är helsäkert. Inga bieffekter alls. Aspartam har alltid haft problem med mindre bieffekter hos känsliga personer, som huvudvärk t ex. Sukralos har studerats i 20 år i över 100 studier.

Calleman
2005-07-19, 07:58
Mycket möjligt, men än så länge pekar allt på att sukralos är helsäkert. Inga bieffekter alls. Aspartam har alltid haft problem med mindre bieffekter hos känsliga personer, som huvudvärk t ex. Sukralos har studerats i 20 år i över 100 studier.

Vill ha :)

aliquis
2005-07-19, 17:40
Nåja, återstår att se om alla går över till sukralos då, fungerar det i godis o skit med?

kharon
2005-07-20, 09:42
Nåja, återstår att se om alla går över till sukralos då, fungerar det i godis o skit med?


Yes, oh yes, det funkar!

"For these confectioners, sucralose has proven to be a valuable sugar replacer, sources tell CandyBUSINESS. Ann McGlinchy, general manager at Ricci Raymond Chocolate Co. in Australia, says her company has used the sweetener in its lollipops, cough drops and fruit chews for more than five years."
http://www.retailmerchandising.net/cbus/archives/0799/699unv.asp

Cilia
2005-07-20, 09:48
Pepsiälskare får väl hoppas, att Pepsi introducerar Pepsi One även här (sötad med sukralos):

http://www.pepsi.com/pepsi_brands/product_info/images/spot_pepsione.jpg
den drack jag i USA, den smakade helt ok
men visst är sukalos baserat på vanligt socker, eller?

kharon
2005-07-20, 09:50
Pepsiälskare får väl hoppas, att Pepsi introducerar Pepsi One även här (sötad med sukralos):

http://www.pepsi.com/pepsi_brands/product_info/images/spot_pepsione.jpg


Pepsi One, innehåller förutom sukralos, tyvärr ocskå och asesulfam-k (Acesulfame Potassium).
http://www.oneify.com/

Metal_boy_
2005-07-30, 03:28
Alltså vem fan orkar hatta hit och det så fort det kommer en jävla studie. Varför skulle den här stämma när de andra 10000000000 studier på aspartam uppenbarligen inte har varit korrekta?

Metal_boy_
2005-07-30, 03:31
drick vanlig jäval läsk med socker för i helvete och inte en massa konstgjort skit om det är farligt ena dagen och andra dagen inte.

WHITEFOLKS
2005-07-30, 04:22
finns ju vatten annars :thumbup:

King Grub
2005-07-30, 05:07
Alltså vem fan orkar hatta hit och det så fort det kommer en jävla studie. Varför skulle den här stämma när de andra 10000000000 studier på aspartam uppenbarligen inte har varit korrekta?

Det verkar, ärligt talat, inte särskilt genomtänkt, att komma med ett sådant uttalande om något som kan misstänkas ge cancer, hos råttor eller människor. Sådana upptäckter måste tas på största allvar.

"Three long-term feeding carcinogenicity bioassays on
APM were performed on rats, and one on mice, during
the 1970s. Overall, the carcinogenicity studies were considered
negative, but it must be noted that these studies
did not comply with the basic requirements which must
nowadays be met when testing the carcinogenicity potential
of a chemical or physical agent."

Eur. J. Oncol., vol. 10, n. 2, pp. 00-00, 2005

Metal_boy_
2005-07-30, 05:52
Det verkar, ärligt talat, inte särskilt genomtänkt, att komma med ett sådant uttalande om något som kan misstänkas ge cancer, hos råttor eller människor. Sådana upptäckter måste tas på största allvar.

"Three long-term feeding carcinogenicity bioassays on
APM were performed on rats, and one on mice, during
the 1970s. Overall, the carcinogenicity studies were considered
negative, but it must be noted that these studies
did not comply with the basic requirements which must
nowadays be met when testing the carcinogenicity potential
of a chemical or physical agent."

Eur. J. Oncol., vol. 10, n. 2, pp. 00-00, 2005

Dom har väl vetat länge att det har blivit så på möss?

King Grub
2005-07-30, 07:01
Nej. Aspartam har inte visats cancerframkallande tidigare.

Som dom säger, "these studies
did not comply with the basic requirements which must
nowadays be met".

Sverker
2005-07-30, 07:03
men visst är sukalos baserat på vanligt socker, eller?

Visst är det socker. Det är vanligt socker som är klorerat. Kemiskt har man bundit till klor som helt plötsligt gjort sockret många ggr sötare.
Genom att det sitter klor bundet till sockret så känner tarmarnas enzymer inte igen sockret och det passerar till stor del genom kroppen.



Jag har själv inga synpunkter på ifall sukralos är giftigt för mig, men det känns lite tveksamt att konsumera mer klorerade produkter...för miljöns skull.

Yankeee
2005-07-30, 07:46
Vad ska man dricka nu då? :|

King Grub
2005-07-30, 07:56
Vatten är otänkbart?

Yankeee
2005-07-30, 08:05
Vatten är otänkbart?

Ja ;)

Nä, men vatten + citron/lime i en bägare i kylen duger vilken dag som helst.

Cilia
2005-07-30, 09:34
Ja ;)

Nä, men vatten + citron/lime i en bägare i kylen duger vilken dag som helst.
fast låt inte citron/lime-skivorna ligga kvar i bägaren för då ger dom en bäsk bismak istället. Bäst är att låta dom dra i vattnet och ge smak och sedan ta upp dom. Sen kan man lägga i en fräsch skiva när man väl ska dricka.

Slartibartfast
2005-07-30, 13:22
Man kan nog dricka MAX och light i några år till innan man kommit upp i de mängder som Grub hällt i sig. ;)

King Grub
2005-07-30, 13:25
Jag har inte fått i mig speciellt mycket; jag har aldrig använt några andra aspartamsötade produkter. Antalet Fun Light-flaskor jag druckit ur kan räknas fingrarna.

aliquis
2005-07-30, 14:08
drick vanlig jäval läsk med socker för i helvete och inte en massa konstgjort skit om det är farligt ena dagen och andra dagen inte.Jag vill inte dricka sockerlösning, om nu light gav smaken men var kalorifritt och ofarligt så visst, om inte får jag väl dricka vatten eller eventuellt prova på det där med att smaksätta vatten lite grann med någon frukt/grönsak.

Men svårt att smaksätta proteinet med :D.

aliquis
2005-07-30, 14:09
Jag har inte fått i mig speciellt mycket; jag har aldrig använt några andra aspartamsötade produkter. Antalet Fun Light-flaskor jag druckit ur kan räknas fingrarna.Jag fick en helt annan uppfattning då, ett antal pepsi max iaf? :D

King Grub
2005-07-30, 14:15
Några andra, skrev jag, och jag har alltid hållit mig lååångt under hälften, nej en fjärdedel, av ADI. Jag kanske har skrivit "varje dag", men jag har naturligtvis inte menat dag ut och dag in, varje varje varje dag, året om. Som allt annat handlar det om perioder, mer på varma sommardagar, osv. Ibland inget. Vadå less? Ha, ha, ingen chans. Jag har rätt bra koll på vad jag stoppar i mig, och mängder av sötningsmedel (eller fosforsyra i colafallet!) hör inte dit. Vissa kan ju dricka Fun Light som om det vore vatten, eller blanda outspädd saft i kesella och allt möjligt snusk. *screwy*

Visst har jag druckit en del Pepsi, men inte aspartamsötad sådan under så lång tid; innan Max var det standardvarianten som gällde, men då i väldigt måttliga mängder. Coca Cola eller Pepsi Light är jag inte förtjust i. Diskvatten.

aliquis
2005-07-30, 15:11
Jag har druckit funlight till maten iaf :D, vet inte hur många flaskor det kan röra sig om totalt dock, 40? :D

King Grub
2005-07-30, 15:12
Saft till maten? *spy* Helt bortsett från sötningsmedel... hur kan det smaka? Kan det passa till många rätter?

MasterChief
2005-07-30, 15:18
Mycket intressant tråd med mycket ny information. Pepsi Max är min enda last och jag har druckit ca 1,5-2 liter per dag i 10 års tid utan avbrott (Gratis läsk på jobbet...)

Ska nog börja lägga av...det är ju löjligt när man tänker på hur mycket man hinkar i sig...

Metal_boy_
2005-07-30, 19:29
Jag vill inte dricka sockerlösning, om nu light gav smaken men var kalorifritt och ofarligt så visst, om inte får jag väl dricka vatten eller eventuellt prova på det där med att smaksätta vatten lite grann med någon frukt/grönsak.

Men svårt att smaksätta proteinet med :D.


Får väl köpa smakextrakt :)

Jag själv funderar på att köpa en läskmaskin och greja egen läsk.

Metal_boy_
2005-07-30, 19:31
Man kan nog dricka MAX och light i några år till innan man kommit upp i de mängder som Grub hällt i sig. ;)


Eller så kan du fortsätta dricka tills nästa studie kommer som kanske är positiv istället.

King Grub
2005-07-30, 19:32
Någon sådan har aldrig kommit och kommer garanterat aldrig att komma. ;) Jag tror ingen, inte ens tillverkarna, någonsin påstått att det gör någon nytta med artificiella sötningsmedel, annat än kalorimässigt i jämförelse med socker.

WHITEFOLKS
2005-07-30, 19:34
Bättre att överkomma sitt behov av saker som smakar sött istället så får man ett rikare liv i längden ;)

Metal_boy_
2005-07-30, 19:38
Någon sådan har aldrig kommit och kommer garanterat aldrig att komma. ;) Jag tror ingen, inte ens tillverkarna, någonsin påstått att det gör någon nytta med artificiella sötningsmedel, annat än kalorimässigt i jämförelse med socker.

Det där suckralos eller vad det hette, finns det nu i läsk? Stora flaskor med i såna fall?

jean-wim
2005-07-30, 19:46
Saft till maten? *spy* Helt bortsett från sötningsmedel... hur kan det smaka? Kan det passa till många rätter?Är det så mycket konstigare än olika former av läsk eller för den delen smaksatta bubbelvatten? För att inte tala om mjölk!? Jag dricker helst vin till maten, men jag kan tänka mig att Funlight Citron-Lime i låg koncentration i iskallt vatten skulle vara en helt ok måltidsdryck till husmanskost.

Vaför denna misstro mot Funlight? Jag brukade missbruka cola-lightläsk ganska rejält förr, och Funlight tycker jag har varit ett utmärkt sätt komma ifrån det. Man slipper ju fosforsyran, och kan dosera själv. Till skillnad från vanlig sockersaft som smakar 'jolmig' och fadd när man tar för lite av den, så tycker jag Funlight smakar bra även i mycket låga doser. Citron-Lime är som sagt favoriten, och snart kommer det en turkos hood-jacka med posten. ;)

King Grub
2005-07-30, 19:56
Det där suckralos eller vad det hette, finns det nu i läsk? Stora flaskor med i såna fall?

Icke i Sverige. I USA däremot.

Pellefant
2005-07-30, 20:17
Icke i Sverige. I USA däremot.

Då är den nog här snart också. :)

Tolkia
2005-07-31, 02:17
Jag har själv inga synpunkter på ifall sukralos är giftigt för mig, men det känns lite tveksamt att konsumera mer klorerade produkter...för miljöns skull.
Lyss till en vis man!

Lizzie
2005-07-31, 08:48
Jag brukade missbruka cola-lightläsk ganska rejält förr, och Funlight tycker jag har varit ett utmärkt sätt komma ifrån det.

Du har ju bara bytt ut ditt missbruk till funlight nu istället för colan. Vill man bryta ett missbruk - varför byta ut det man missbrukar bara? Då är missbruket kvar.

jean-wim
2005-07-31, 10:40
Du har ju bara bytt ut ditt missbruk till funlight nu istället för colan. Vill man bryta ett missbruk - varför byta ut det man missbrukar bara? Då är missbruket kvar.Whoa, ja! Vi snackar ju tunga missbruk här: något glas kraftigt utspädd funlight inklämt i det dagliga intaget av grönt te, c-vitmainbrus, morotsjuice och rödvin. :naughty:

Nu tror jag ju inte aspartam är skadligt, så det jag framförallt ville komma ifrån var fosforsyran (mest för tänderna) och kostnaden för dyr läsk. Sedan fick jag nog i mig mer aspartam också då det alltid stod en stor flaska lightcola i kylen och pockade.

Sverker
2005-07-31, 10:50
Det finns cola med citronsyra istället. Lika illa för tänderna men inte försurande i blodet.

Metal_boy_
2005-08-01, 01:34
Berättade för farsan idag om det här med aspartam. Det hade tydligen stått om det i tidningarna med. Håller med farsan lite när han sa " Man kan inte leva efter att följa alla studier som kommer angående att en del livsmedel är farligt på ett eller annat sätt, då skulle man inte kunna äta nånting".

WHITEFOLKS
2005-08-01, 02:38
Det är sant, man får prioritera. Cola light fyller ju dock inget egentligt syfte så det är ju ganksa lätt att plocka bort. Är ju jobbigare med mjölk och sånt som man ändå kan argumentera positivt för.

King Grub
2005-08-01, 05:56
"Man kan inte leva efter att följa alla studier som kommer angående att en del livsmedel är farligt på ett eller annat sätt, då skulle man inte kunna äta nånting".

Men att säga så om något som bevisat ger cancer är enbart dumt. Nu är inte det fallet här, men att säga "Äh, man får cancer av allt" eller "Äh, man dör ändå förr eller senare" om något som bevisat ger tumörer... det är bara dumt och en ursäkt för att man inte orkar bry sig tillräckligt för att göra något åt sina vanor.

chevychase
2005-08-01, 17:08
Jag har nog snittat 1L Pepsi Max/dag i år. Dags att minska dosen kanske..

Trance
2005-08-01, 18:41
Men att säga så om något som bevisat ger cancer är enbart dumt. Nu är inte det fallet här, men att säga "Äh, man får cancer av allt" eller "Äh, man dör ändå förr eller senare" om något som bevisat ger tumörer... det är bara dumt och en ursäkt för att man inte orkar bry sig tillräckligt för att göra något åt sina vanor.

Men och andra sidan så är aspartam vanligt idag och inga andra forskningsresultat har pekat på åt samma håll. Så att inte få panik och fortsätta dricka sin fun light till maten ändå är inte ett tecken på slöhet. Man gör riskbedömningar konstant och så länge det inte finns bättre rapporter så ser jag inte denna som direkt speciell.

Det är på samma sätt som jag pratar i mobiltelefon.

King Grub
2005-08-01, 19:22
Jag tyckte jag skrev "nu är inte det fallet här". :confused:

Innan studien har presenterats är det inte värt att dra några dramatiska slutsatser.

Trance
2005-08-01, 19:42
Hmm, sant det skrev du visst. Men jag gick mer på andemeningen i tråden antar jag(assumptions are the mother of all fuckups).

Folk drog ju faktiskt rätt dramatiska slutsatser, speciellt när du skriver att du inte fått i dig så mycket aspartam. Då får ju folk panik ;)

Som sagt, innan studien i dess helhet har presenterats och livsmedelsverket har tittat på den så ser jag ingen anledning att ändra vanorna.

Metal_boy_
2005-08-01, 20:29
Men att säga så om något som bevisat ger cancer är enbart dumt. Nu är inte det fallet här, men att säga "Äh, man får cancer av allt" eller "Äh, man dör ändå förr eller senare" om något som bevisat ger tumörer... det är bara dumt och en ursäkt för att man inte orkar bry sig tillräckligt för att göra något åt sina vanor.

Jo men är det inte sant egentligen? Det forskas så jävla mycket kring mat och allt är dåligt på ett eller annat sätt. Ska man då gå efter allt sådär så blir man ju tokig i roten. Det finns ju negativa saker i allt vi äter, så snart vet man ju fan inte om nått är bra att stoppa i sig. Tycker det är så övedrivet med hur folk här följer studier slaviskt och sen ändrar så fort det kommer en ny som visar nått annat. Ägna er åt en sak, för det är lika stor risk att de nya rönen är tjurskit. Har man studerat aspartam ett flertal ggr utan att hitta nått negativt, men plötsligt hittar man nått. Då är det ju bevis på att man inte kan lita på studier.

King Grub
2005-08-01, 20:30
Då är det ju bevis på att man inte kan lita på studier.

Inte alls. Det vore väl synnerligen dåligt om cancerforskningen inte har avancerat sedan 70- och 80-talet så att nya saker kan upptäckas. Studier som dessutom inte har följt dom kriterier som nu gäller inom cancerforskningen.

WHITEFOLKS
2005-08-01, 20:31
Samma sak gäller dock, vad är POSITIVT med aspartam förrutom att stilla sötbehov? Är ju lite som nikotintuggummi, bättre att göra sig av med behovet istället.

Metal_boy_
2005-08-01, 20:34
Då är det ju bevis på att man inte kan lita på studier.

Inte alls. Det vore väl synnerligen dåligt om cancerforskningen inte har avancerat sedan 70- och 80-talet så att nya saker kan upptäckas. Studier som dessutom inte har följt dom kriterier som nu gäller inom cancerforskningen.


Precis som dom antagligen sa på 80-talet om 50- och 60-talet ;)
och kommer att säga om 90- och början av 2000-talet, på 20-talet.

Trance
2005-08-01, 20:38
Samma sak gäller dock, vad är POSITIVT med aspartam förrutom att stilla sötbehov? Är ju lite som nikotintuggummi, bättre att göra sig av med behovet istället.

Alla är inte lika asketiska som du. ;) För många är ju faktiskt mat ett rätt stort njutningsämne i livet.

King Grub
2005-08-01, 20:40
Samma sak gäller dock, vad är POSITIVT med aspartam förrutom att stilla sötbehov?

Inget för friska människor. Antiinflammatoriska och smärtdämpande egenskaper, möjligen. Hungernedsättande.

King Grub
2005-08-01, 20:41
Precis som dom antagligen sa på 80-talet om 50- och 60-talet ;)
och kommer att säga om 90- och början av 2000-talet, på 20-talet.

Ja? Du lever inte i framtiden. Och cancerforskningen i dag är mycket mer avancerad än när dom cancerrelaterade aspartamstudierna gjordes.

Det återstår som sagt att se utvärderingen av den här studien, men att förkasta något bara för att man uppenbarligen inte vill att det skall vara så och inte tro att forskningen kan avancera så nya upptäckter kan göras på 20 år, det är nog mer att lura sig själv, oavsett om det gäller den här saken eller något helt annat. Kvicksilver i tänder troddes också vara oskadligt en gång i tiden, som tidigare nämndes i tråden.

Trance
2005-08-01, 20:54
Grub har såklart rätt, att det kan bevisas fel i framtiden kan ju aldrig ges som en anledning att ignonera en studie. Då skulle ju all vetenskap vara meningslös.

Men just denna studien säger ju ingenting än. Den ger indikationer och därför behövs det mer forskning. Sedan kommer riskbedömningen in igen, även om det visar sig kunna ge blodcancer så kommer det knappast vara i formet "Alla får blodcancer" utan mer en liten höjning i chansen. Så om det går från: 0.001 till 0.002 chans så är det en enorm ökning men som normal risktagande person så är det helt helt normalt beslut att strunta i det.

[EDIT]: Det sista är ju rätt värdelöst från min sida och bara spekulationer. Som jag nu såg i grubs editerade post. Kvicksilver trodde man ju också var harmlöst. Så även om jag _tror_ att det är så, så är det ju inte mer än en gissning.

King Grub
2005-08-01, 21:00
Så om det går från: 0.001 till 0.002 chans

Åtminstone hos råttor: "Moreover, it can hardly be overlooked that at the lowest exposure of 80 ppm, there was a 62% increase in lymphomas and leukaemias compared to controls."

Det tycker jag är en rätt oroväckande siffra, även om det är råttor och en icke utvärderad studie. :(

Smail
2005-08-01, 22:19
en 62% ökning innebär ju faktiskt att insjukningssiffran kan ligga på 1/100000 och med en 62%ig ökning så blir det 1,62/100000. Visst, det är en riskökning men man måste se till den totala incidensen också och inte stirra sig blind på ökningen?

jean-wim
2005-08-03, 17:52
Åtminstone hos råttor: "Moreover, it can hardly be overlooked that at the lowest exposure of 80 ppm, there was a 62% increase in lymphomas and leukaemias compared to controls." Det tycker jag är en rätt oroväckande siffra, även om det är råttor och en icke utvärderad studie. :(Nu lusläste jag inte hela rapporten, men gällde de oroväckande resultaten inte bara råttor av honkön? Killar borde alltså lugnt kunna fortsätta med aspartam. ;) Någon dramatisk ökning av leukemi verkar inte heller uppkommit i västvärlden efter 80-talet. Tvärtom verkar det minska (ok, svagt argument, men ändå).

Att den här studien kommer från Bologna känns lite som italienarna vill slå på stora trumman nu när de efter en bitter kamp mot Helsingfors fick European Food Safety Authority till Parma. Det vore ju ett grymt scoop att plötsligt bevisa att aspartam är livsfarligt. Och dessutom en skön knäpp på näsan för amerikanska forskare som ihärdigt försökt bevisa just detta i 30-40 år, med resurser från socker och majslobbyerna i ryggen.

Det luktar lite SLV och akrylamid över det hela, men vi får se.

King Grub
2005-08-03, 18:35
Nu lusläste jag inte hela rapporten, men gällde de oroväckande resultaten inte bara råttor av honkön?

Japp! Men båda fick hjärntumörer. :thumbup:

Zealot
2005-08-15, 22:41
och snart kommer det en turkos hood-jacka med posten. ;)

En sån har jag med... :D Har druckit min fun light i tron om att jag varit nyttig...nu vet jag inte vad jag ska tro eller dricka.... :confused:

antonio
2005-08-15, 22:48
och jag väntar på att min ska komma med posten här om ngn vecka...men alltså, ett av mina första inlägg här på forumet var om aspartam och hur dåligt jag trodde det var..sedan blev jag överbevisad men nu kanske jag får rätt ändå :) ...eller vänta nu :(

jean-wim
2005-08-15, 22:57
och jag väntar på att min ska komma med posten här om ngn vecka...men alltså, ett av mina första inlägg här på forumet var om aspartam och hur dåligt jag trodde det var..sedan blev jag överbevisad men nu kanske jag får rätt ändå :) ...eller vänta nu :(Är du kille så är det inte mycket i den här nya aspartam-studien som bör oroa dig. Faktiskt sjönk andelen cancerdrabbade han-råttor i några av grupperna som fick ohyggliga mängder aspartam. Hjärntumörfrekvensen var så låg i alla kontrollgrupper att det resultatet inte är statistiskt signifikant. Så kör på tills Splenda (sukralos) introduceras på den svenska marknaden, vilket borde vara snart.

christian
2005-08-15, 23:06
Åtminstone hos råttor: "Moreover, it can hardly be overlooked that at the lowest exposure of 80 ppm, there was a 62% increase in lymphomas and leukaemias compared to controls."

Det tycker jag är en rätt oroväckande siffra, även om det är råttor och en icke utvärderad studie. :(

Du glömde "..controls, even though this was not statistically significant."

Alldeles för litet urval, mao.

En sån grej som att kontrollgruppen inom honorna levde kortare än de som utsattes för aspartam är lustigt.

Jaja, en pekpinne iaf. Får se om någon kan repoducera detta.

antonio
2005-08-15, 23:07
ja jag är kille..oki, gör så.

_Magnus_
2005-09-12, 18:08
Nu är det ju september, skulle inte resultatet av studien komma nu?

King Grub
2005-09-12, 18:16
Jo, den presenteras den 18-21 september.

_Magnus_
2005-09-13, 11:23
Jo, den presenteras den 18-21 september.


Okej då får man vänta och se.

Lizzie
2005-09-13, 13:00
En sån har jag med... :D Har druckit min fun light i tron om att jag varit nyttig...nu vet jag inte vad jag ska tro eller dricka.... :confused:

Men att FunLight var nyttigt trodde du väl inte? Vanligt vatten passar väl utmärkt att dricka? Citron/lime vatten? Mineralvatten om man är ute efter bubbel.

heljis
2005-09-29, 12:19
Har rapporten kommit? Vad kom de fram till?

För övrigt så är min egen uppfattning att allt är skadligt i för stora mängder.. men jag får i mig i snitt en kapsyl fun light om dagen, till kvargen.. Jag är övertygad om att jag kan leva ett gott, långt liv, detta till trots ;)

King Grub
2005-09-29, 12:40
Den har varit ute länge. Här är den:

http://www.ramazzini.it/fondazione/docs/AspartameGEO2005.pdf

Den presenterades på ett symposium för en vecka sedan. Det dröjer säkert ett tag innan detaljer framkommer. Utvärderingen dröjer ytterligare; i Sverige skall toxikologerna på Livsmedelsverket granska den, och ett yttrande kommer säkert inte förrän nästa år.

keffat_liv
2005-09-29, 13:15
finns den inte på svenska någonstans?

King Grub
2005-09-29, 13:16
Engelska är språket som gäller inom alla forskningsområden. T o m om det är svenska studier.

keffat_liv
2005-09-29, 13:18
:( du kan inte sammanfatta lite kort då, vad som var nytt i denna studie?

King Grub
2005-09-29, 13:19
Att aspartam ger råttor hjärn- och blodcancer.

Trance
2005-09-29, 13:34
Att aspartam ger råttor hjärn- och blodcancer.

Eller om vi skall vara mer exakta:

Ingen statistisk säker ökning i hjärncancer men en ökning av blodcancer hos möss av honkön.

Dessutom om jag läste det rätt så levde råtter med den tredje största dosen 10.000 ppm längre än kontrollgruppen?

Sverker
2005-09-29, 16:58
Engelska är språket som gäller inom alla forskningsområden. T o m om det är svenska studier.

Det tycker Leif Pagrotsky
Utbildnings- och kulturminister, Utbildnings- och kulturdepartementet också.
Svensk forskning skall presenteras på engelska men sammanfattas på svenska.

Dagens eko.

Pontus
2005-09-29, 22:06
Förstår inte rapporterna på engelska, så jag har en fråga...

Denna minimala ökning av chansen att drabbas av dessa sjukdomar, på vilket sätt fördubblades dem? Om man har druckit Pepsi max det senaste året eller tio åren, har det då någon betydelse om man slutar med det nu eller kommer man dö om ett par år iaf?
Vad jag menar är, är siffrorna relaterade till ett speciellt intag, att om jag dricker 100 liter så dubblas chansen, och när jag sedan dricker 100 liter till så har den åter igen dubblas...? nå.

keffat_liv
2005-09-30, 19:13
intressant fråga, nå give us the answer:)

King Grub
2005-09-30, 19:45
Det kan nog ingen toxikolog i världen.