handdator

Visa fullständig version : Skippa kolhydrater


Chandler
2005-07-06, 10:17
Nej, det är inte ännu en "blir jag fet av gainer"-tråd. :D

Läste just följande på ett finskt forum:

-Heti treenin jälkeen BCAA tai Heraisolaattia, ja lisäksi glutamiiniä
(Jyväskylän yliopistossa urheilulääketieteessä tehtiin tutkimus, jonka mukaan hiilarit ei heti treenin jälkeen välttämättömiä + ne hidastavat protskun imeytymistä.)

Försvenskat:

-Genast efter träningen BCAA eller vassleisolat, och dessutom glutamin (vid Jyväskyläs universitets idrottsmedicinska fakultet gjordes en undersökning, enligt vilken kolisar inte är nödvändiga genast efter träningen + de saktar ner prottets upptag.)


Obs! Det här är alltså inte min åsikt och jag har ingen som helst uppbackning till det hela, utan hittade bara ett mysigt diskussionsämne.

Olsson
2005-07-06, 10:25
Utan att ifrågasätta om det stämmer eller ej. Men proteinets upptagstid är väl inte det ända man är intresserad av heller? Att fylla på glykogendepåerna är väl lika viktigt efter träning?

King Grub
2005-07-06, 11:10
Kolhydraternas syfte är som sagt att fylla på glykogendepåerna. Det går att enbart använda EAA efter träning för proteinsyntesen, även om effekten där också blir större tillsammans med kolhydrat (1). Kolhydrat behövs inte för att stimulera proteinsyntes, det stämmer utmärkt. Utan kolhydrat uteblir dock glykogeninlagring och återhämtningen försämras dramatiskt, plus att utsöndringen av anabola hormoner som insulin och GH minskas den närmaste tiden efter passet (2). Även kolhydrat förbättrar proteinbalansen efter styrketräning, och tillsammans med aminosyror (EAA) blir effekten större än någon av dom för sig (1,3). Men aminosyrorna är klart överlägset viktigast för proteinsyntesen.

1. Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.

2. Med Sci Sports Exerc. 2004 Apr;36(4):689-96. Influence of nutrition on responses to resistance training.

3. Nutr Rev. 2003 May;61(5 Pt 2):S88-94. Glycemic carbohydrates consumed with amino acids or protein right after exercise enhance muscle formation.