handdator

Visa fullständig version : Antagonister


Matte_Maiden
2005-07-06, 09:43
Jag har alltid trott att bakre delta och bröst är antagonister. Samma med latsen och främre delta. Anledningen till detta är att de utför motstående rörelser (som biceps och triceps) och det är det jag har trott är "antagonistpar".

Är det rätt eller har jag fått allt om bakfoten?

JAM
2005-07-06, 11:42
Jag har alltid trott att bakre delta och bröst är antagonister. Samma med latsen och främre delta. Anledningen till detta är att de utför motstående rörelser (som biceps och triceps) och det är det jag har trott är "antagonistpar".

Är det rätt eller har jag fått allt om bakfoten?
Hmm, alla rörelser som sker i axlarna är ju rätt komplexa... Vet inte om man kan prata om antagonister här. Det är lättare med biceps/triceps, quads/hams, etc. Men dina tankar är ju riktiga tycker jag...

*väntar på att någon klokare ska ta över*

Fatcan
2005-07-06, 11:57
jag ser pecs och lats som antagonister, eftersom dom utför motsatt rörelse i samma led.

Timme
2005-07-06, 12:53
O jag anser att Deltoid Anterior och Deltoid Posterior är antagonister pga samma anledninga som brösten och latsen. De utför motsatt rörelse.

men jag kanske har helt fel.

/Timme

Matte_Maiden
2005-07-06, 13:10
Utför de en motsatt rörelse?

Omvänd bänkpress tar väl ändå på bakre delta främst, inte latsen? En axelpress är ju dessutom ett omvänt latsdrag, eller hur?

tp_88
2005-07-06, 22:12
En fråga bara Matte; Varför bry sig? :D

Matte_Maiden
2005-07-06, 23:24
En fråga bara Matte; Varför bry sig? :D
Läs den andra tråden om axelträning. =)

Jonny_88
2005-07-07, 07:59
jag ser pecs och lats som antagonister, eftersom dom utför motsatt rörelse i samma led.
Jag ser trapezius och pecs som mera antagonister, eftersom jag tycker inte lats involveras i skivstångsrodd lika mkt som trapezius ( Tror latsens används som mest i start läget då axlarna är längre framåt från bröstkorgen ).

poho
2005-07-07, 08:04
Jag har alltid trott att bakre delta och bröst är antagonister. Samma med latsen och främre delta. Anledningen till detta är att de utför motstående rörelser (som biceps och triceps) och det är det jag har trott är "antagonistpar".

Är det rätt eller har jag fått allt om bakfoten?


Första posten här, önska mig lycka till :)

Stämmer bra att både bakre deltan/bröstet och främre/lats är antagonister, även om de är inte är lika klockrena som biceps/triceps

jag ser pecs och lats som antagonister, eftersom dom utför motsatt rörelse i samma led.


Jag förstår hur du tänker och det stämmer till en viss del, men de blir lite konstigt iom att latissimus fäster bara mm ifrån pectoralis fäste, dvs på främre delen av överarmsbenet.
Latissimus är riktigt bra på att ext i axelleden, medan det bara är övredelen av bröstet som gör flex i axelleden och de som bifunktion. Där kan jag hålla med till en viss del om antagonistparet. Men om man tittar på övriga rörelser så är de synergister, tex inåtrot och adduktion

Om något av ovanstående är helt galet skyller jag på sinnesförvirring ty de var ett tag sen jag läste anatomi ;)

Matte_Maiden
2005-07-07, 10:08
Jag ser trapezius och pecs som mera antagonister, eftersom jag tycker inte lats involveras i skivstångsrodd lika mkt som trapezius ( Tror latsens används som mest i start läget då axlarna är längre framåt från bröstkorgen ).
Trapsen drar väl bak skulderbladen medan brösten påverkar armarna? De kan väl således inte vara antagonister?

Matte_Maiden
2005-07-07, 10:10
Första posten här, önska mig lycka till :)

Stämmer bra att både bakre deltan/bröstet och främre/lats är antagonister, även om de är inte är lika klockrena som biceps/triceps




Jag förstår hur du tänker och det stämmer till en viss del, men de blir lite konstigt iom att latissimus fäster bara mm ifrån pectoralis fäste, dvs på främre delen av överarmsbenet.
Latissimus är riktigt bra på att ext i axelleden, medan det bara är övredelen av bröstet som gör flex i axelleden och de som bifunktion. Där kan jag hålla med till en viss del om antagonistparet. Men om man tittar på övriga rörelser så är de synergister, tex inåtrot och adduktion

Om något av ovanstående är helt galet skyller jag på sinnesförvirring ty de var ett tag sen jag läste anatomi ;)
Lycka till och dessutom ett varm välkomnande hit. =)

Jag ser det såhär: latsen utför en rörelse som är motsatt en axelpress (främre delta). Jämför chins och en militärpress. Även rodd och smalbänk med armarna klistrade längs kroppen (ingen bröstaktivering) kan jämföras på samma sätt.

På samma sätt är en omvänd bänkpress en bakre delta-övning och omvända flies det också. Bakre delta och bröstet blir således antagonister.

jwzrd
2005-07-07, 10:36
Tricket med din fina jämförelse är att bakre deltat är med och drar aktivt i flera ryggövningar. Bröstets "huvuddel" (sternblahblah) gör ingenting särskillt aktivt i någon axelpressövning (förutsatt att du inte är viktbög och lutar axelpressbänken till 45 grader för att orka mer vikt).

Fortfarande så är en mer korrekt jämförelse en som handlar om hur mycket man tränar främre deltat specifikt när man redan tränar bröst och axlar hårt. Främre deltat assiterar i alla bröst och axelövningar. Många tycker därför att man knappt ens behöver träna axelpressar särskillt mycket eftersom dom aktiverar just främre deltat så mycket. Själv tycker jag man ska träna både främre och bakre deltat hårt och bra, men det betyder inte att man inte kan göra en sak av att inte göra så baserat på just det jag räknat upp. En poäng kan finnas utan att man applicerar den.

aliquis
2005-07-07, 13:08
Jag skulle köra på som rodd+bänk och chins+axelpress.