handdator

Visa fullständig version : Hjärtfel....


Ollli_88
2005-07-06, 00:45
Hej. En nära kvinlig kompis till mig har något mysko fel på hjärtat, jag har frågat henne om det och hon säger att hennes far bara ger det råd av att hon ska träna mer för att få bort det. Tror att dom har kollat vid doktor men hon har inte berättat något närmare om det och jag vill inte vara så framfusig.
Det som händer är att när hon anstränger sig väldigt så bara ramlar hon ihop...
Hon svimmar alltså. Detta gör mig väldigt orolig för att en kompis till mig dog förut för att han hade ramlat och slagit sönder huvudet... Är det någon som har liknande eller vet vad det är? Vore skönt att veta.

Olsson
2005-07-06, 09:50
Detta är inget forumproblem, det ska kollas upp seriöst hos doktorn.

christian
2005-07-06, 09:52
^^ What he said. ^^

sunkan
2005-07-06, 10:35
Detta är inget forumproblem, det ska kollas upp seriöst hos doktorn.

Hon vet ju vad det är hon lider av, det är ju bara det att han vill veta vad det är, ska han söka läkare för att få veta vad hans kompis lider av *slap*

Olsson
2005-07-06, 11:31
Hon vet ju vad det är hon lider av, det är ju bara det att han vill veta vad det är, ska han söka läkare för att få veta vad hans kompis lider av *slap*

Eftersom han verkar ifrågasätta den ordination hon har fått, så är det inte inte så smart att istället komma med en diagnos någon har gjort från ett internetforum med bristande underlag. Om han är orolig för henne och bryr sig om henne så får han säga det till henne och verkligen se till så att hon har varit hos en doktor, annars får hon gå dit. Vad är det som är så farligt med att fråga henne själv vad felet är? Det visar ju bara att han bryr sig.

Jag svara som jag gjorde för att det verkade som om hon fick råden från sin far istället för en doktor. Och killen undra inte bara, han ifrågasatte. Punkt slut!

sunkan
2005-07-06, 11:35
Eftersom han verkar ifrågasätta den ordination hon har fått, så är det inte inte så smart att istället komma med en diagnos någon har gjort från ett internetforum med bristande underlag. Om han är orolig för henne och bryr sig om henne så får han säga det till henne och verkligen se till så att hon har varit hos en doktor, annars får hon gå dit. Vad är det som är så farligt med att fråga henne själv vad felet är? Det visar ju bara att han bryr sig.

Jag svara som jag gjorde för att det verkade som om hon fick råden från sin far istället för en doktor. Och killen undra inte bara, han ifrågasatte. Punkt slut!

jag missuppfattade dig, I'm out

Tolkia
2005-07-06, 12:27
Åter till ämnet.

Steg 1 är väl att du frågar din kompis vad hon har för hjärtproblem; det är ju inte något fel där man automatiskt behöver oroa sig att det skall vara pinsamt eller jobbigt att prata om/låta andra få veta något om: Vill hon inte prata om det säger hon att hon inte vill prata om det; svårare är det inte. "Framfusig" kan ju lika gärna beskrivas som intresserad och orolig i det här fallet, för jag antar att det är intresse och viss oro som ligger bakom att du vill fråga? De flesta som har någon ej "socialt stigmatiserande" sjukdom brukar tycka att det är OK att man frågar och inte ha något emot att förklara, det är i alla fall min erfarenhet. (alla hjärtproblem är inte av den arten att de är akut dödliga heller, om det kan kännas bättre att veta)

Steg 2 kanske kan vara att ta reda på mer om sjukdomen/hjärtfelet: Fråga en läkare, googla (men var lite selektiv!) etc.

Vad som blir steg 3 beror ju på resultatet av steg 1 och 2. Kanske (förhoppningsvis!) blir det bara att andas ut och träna vidare ...?