handdator

Visa fullständig version : växer inte pga vad???


Fyrkantig_njure
2005-07-05, 22:16
Hej jag har ett problem, jag växer nästan inget i volym och jag tror jag vet varför...rätta mig om jag har fel:


Jag läste i och har läst en hel del trådar på forumet om hur viktigt det är med kroppsfett för att kunna växa och jag undrar om det är det som är "mitt fall"

När jag äter ex middag så skippar jag alla såser och allt med gädde och mycket fett i, skippar dessert, inget smör eller ost på mina mackor, äter inte chips å sånn skit, godis ibland men i stort sett inget fett i min mat, kan det vara därför jag inte växer i muskelmassa??

Jag käkar gainer från maximize och äter mycket mat när jag väl äter, alltså typ onormala portioner ris å sånt, sak jag försöka med lite fett istället?? kanske börjar bli lite paranoid?? *screwy*

förövrigt tränar jag varje dag, är 190cm och väger 75 kg...
nån som har någon kommentar??

tinkerbell
2005-07-05, 22:28
Hej jag har ett problem, jag växer nästan inget i volym och jag tror jag vet varför...rätta mig om jag har fel:


Jag läste i och har läst en hel del trådar på forumet om hur viktigt det är med kroppsfett för att kunna växa och jag undrar om det är det som är "mitt fall"

När jag äter ex middag så skippar jag alla såser och allt med gädde och mycket fett i, skippar dessert, inget smör eller ost på mina mackor, äter inte chips å sånn skit, godis ibland men i stort sett inget fett i min mat, kan det vara därför jag inte växer i muskelmassa??

Jag käkar gainer från maximize och äter mycket mat när jag väl äter, alltså typ onormala portioner ris å sånt, sak jag försöka med lite fett istället?? kanske börjar bli lite paranoid?? *screwy*

förövrigt tränar jag varje dag, är 190cm och väger 75 kg...
nån som har någon kommentar??

Tränar varje dag? musklerna måste vila ... :) Du bygger muskler av kaloriöverskott .... satsa på bra mat ... långsamma kolisar..... protein .... och ät ditt fett (nyttigt fett) jag tror inte att de har något med fettet att göra.

Du kanske tränar för mkt ? samma muskelgrupper i rad?

-xR-
2005-07-05, 22:30
Att du får i dig fett genom maten är ju ett krav för välbefinnande och för att du skall fungera ordentligt. Fett är dessutom viktigt för hormontillverkningen så visst kan det bero på det.

Har du svårt att få i dig tillräckligt med fett så testa att käka en näve nötter varje dag och kanske hälla lite extra rapsolja i matlagningen?


Mvh

Ulf A Big
2005-07-05, 22:42
Börja med att läsa de här kloka träningstipsen från allas vår Nalle från Bumbibjörnarna...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

PS Börja att äta mat i rätt mängder och spara gainern till träningspassen.

*yourock*

aliquis
2005-07-05, 22:44
du skall inte äta skit, ökar du inte i vikt skall du dock äta mer.

Herkulez
2005-07-05, 22:58
när du väl äter?




ät mer och oftare, går du inte upp i vikt så äter du mindre än du förbrukar svårare än så är det inte.

Lillgrabben
2005-07-05, 23:50
Är du 190 & väger 75 kg så behöver du inte vara speciellt rädd för fettet.


En liten mängd nyttigt fett är ett ganska lätt sätt att få upp energimängden i maten. Ät det du äter nu + lägg till minst ett mellanmål förmiddag, eftermiddag samt kväll! Du måste helt enkelt få i dig mera energi för att öka i vikt!!

Fyrkantig_njure
2005-07-06, 05:28
ok, tack för alla bra tips, ska äta mer, lägger till ca 2-3 mål om dagen, käkar då musli eller gröt, lite mackor med skinka och ost kanske. Men kan jag fortsätta skippa smör och sånt?

aliquis
2005-07-06, 05:48
Kan du väl, men varför? Du behövde ju ändå energin?
Tycker isf du skall byta det mot något annat, inte bara skippa det. Mackor utan något på är ingen höjdare, been there done that :D

Ulf A Big
2005-07-06, 08:39
ok, tack för alla bra tips, ska äta mer, lägger till ca 2-3 mål om dagen, käkar då musli eller gröt, lite mackor med skinka och ost kanske. Men kan jag fortsätta skippa smör och sånt?

Du bör äta fyra ordentliga mål mat om dagen och kanske 2-3 mellanmål.
Du kan lära dig en hel om hur mathållningen kan se ut för en idrottsman/kvinna i länken:

http://www.rf.se/arkiv/sok_kost.pdf

Skillnaden är att du höjer proteinintaget kanske 5-10% i relation till rekommendationerna. Kom ihåg att det är inte är deffråd du behöver utan tillväxtrådgivning.

Men ta dig tid och gå genom den länk som jag gav dig tidigare den är minst lika viktig om inte viktigare än kostråden under början av karriären.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Lycka till

Spungebob
2005-07-06, 08:46
Hej jag har ett problem, jag växer nästan inget i volym och jag tror jag vet varför...rätta mig om jag har fel:


Jag läste i och har läst en hel del trådar på forumet om hur viktigt det är med kroppsfett för att kunna växa och jag undrar om det är det som är "mitt fall"

När jag äter ex middag så skippar jag alla såser och allt med gädde och mycket fett i, skippar dessert, inget smör eller ost på mina mackor, äter inte chips å sånn skit, godis ibland men i stort sett inget fett i min mat, kan det vara därför jag inte växer i muskelmassa??

Jag käkar gainer från maximize och äter mycket mat när jag väl äter, alltså typ onormala portioner ris å sånt, sak jag försöka med lite fett istället?? kanske börjar bli lite paranoid?? *screwy*

förövrigt tränar jag varje dag, är 190cm och väger 75 kg...
nån som har någon kommentar??

Prova med att vila lite mellan :) ät sedan lite mindre av kolhydrater och mkt protein, t.e.x blodpudding,ägg,fisk,tonfisk, och prova med att äta var 3:e timme ca alltså en stadig frukost sen vanligt mellanmål sen ordentlig lunch normalt 3 fika o sen lite fattigare middag dock proteinrik. Ha sen vilodagar på ditt schema o tänk på att sova ordentligt vilket är livsviktigt om du ska få nått resultat. Men hur tränar du vilka övningar ???? Kör sen mkt basövningar om du inte redan gör det
Alltså äta mkt protein och sova ordentligt.

Fyrkantig_njure
2005-07-06, 17:45
okej, just nu kör jag inte efter något speciellt program, utan tränar varje muskelgrupp 1 gång i veckan, förutom mage som jag kör 2-3 g/vecka och bröst 2 g/vecka...

hultman
2005-07-06, 19:40
Tränar varje dag? musklerna måste vila ... :) Du bygger muskler av kaloriöverskott .... satsa på bra mat ... långsamma kolisar..... protein .... och ät ditt fett (nyttigt fett) jag tror inte att de har något med fettet att göra.

Du kanske tränar för mkt ? samma muskelgrupper i rad?

Bygga muskler av kaloriöverskott? Är du full?

tinkerbell
2005-07-06, 19:54
Bygga muskler av kaloriöverskott? Är du full?

Njo, jag skrev lite fel : ) menade att han ska äta bra mat (mkt)

King Grub
2005-07-06, 20:51
Bygga muskler av kaloriöverskott? Är du full?

Det gör man faktiskt. Även utan träning (Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)).

tinkerbell
2005-07-06, 20:54
Det gör man faktiskt. Även utan träning (Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)).

Tänkte också på de, har bl.a hört av dig att man bygger muskler av kaloriunderskott, har också hört att man bygger muskler av kaloriunderskott (av andra) men jag vet inte riktigt, de bör ta lång tid.

MVH tinker

King Grub
2005-07-06, 21:05
har också hört att man bygger muskler av kaloriunderskott (av andra)

Det gör man inte, inte av energiunderskottet. Skall man lyckas bygga muskler över huvud taget vid ett energiunderskott måste man verkligen sköta träning, näringstiming och hormonpåverkan bra.

Sonny
2005-07-06, 21:17
Bygga muskler av kaloriöverskott? Är du full?
För att bygga muskler måste du ligga på ett kaloriöverskott, herregud..

King Grub
2005-07-07, 05:55
För att bygga muskler måste du ligga på ett kaloriöverskott, herregud..

Nej, faktiskt inte. Men det underlättar med faktor 10.

tinkerbell
2005-07-07, 13:02
Det gör man inte, inte av energiunderskottet. Skall man lyckas bygga muskler över huvud taget vid ett energiunderskott måste man verkligen sköta träning, näringstiming och hormonpåverkan bra.

Näringstiming kan inte vem som helst sköta va? ;) de vore ju skönt å bygga på underskott ....

Sonny
2005-07-07, 13:17
Nej, faktiskt inte. Men det underlättar med faktor 10.Självklart går det, jag menade mer för oss som inte är så insatta i näringstiming och hormonpåverkan, vilket jag tror är en del, måste man ligga på ett överskott.

Metal_boy_
2005-07-19, 12:32
Du måsste äta ofta och bra. Jag håller på att gå ner i vikt och då äter jag 7ggr om dagen. Så minst 5-6 mål bör du få i dig för att hålla dig anabol hela dagen.