handdator

Visa fullständig version : "Effektiv Bodybuilding" av O. Rytter


precis
2005-07-05, 20:04
Vad tycker ni om Ove Rytters bok "Effektiv Bodybuilding"?
Värd att köpa? Tränat 5 månader nu.

Ninjasmurf
2005-07-05, 20:05
Du lär dig mer av att vara här och läsa än av den boken ;)

Glen
2005-07-05, 20:06
Nu vet jag inte med just den men det går ju alltid att låna såna böcker på biblioteket

JoelR
2005-07-05, 20:07
låna den på bibblan istället!
Så spar du pengar annars en trevlig bok, känns lite gammal dock.
Han använder sig ganska mycket av kablar och smith vilket känns lite tråkigt.

precis
2005-07-05, 20:17
Jag sitter o bläddrar i ett ex här, verkar vara en vettig bok.

En grej jag inte fattar:

Han pratar om att köra lätt - att man ökar "kontakten" då. Just nu kör jag 5-8 reps med failure på sista (mer eller mindre failure) - för det är vad jag har läst mig till. Rytter propagerar för att köra 10-20 "lätt" vikt?

Jorgen
2005-07-05, 20:26
Har du bara tränat i fem månader så är femreppare till fail absolut inget för dig.

30cm
2005-07-05, 20:41
Den är stulen på alla bibliotek... vad säger det om kroppsbyggare (eller kanske wannabekroppsbyggare)?

Sparrisen
2005-07-05, 21:00
Det är en bra bok som dock hyser vissa felaktigehter (iaf enligt många). Det beror delsvis på bokens ålder.

Dumleman
2005-07-06, 18:13
Jag tror jag har sett en film som heter just "effektiv bodybuildning" med just ove rytter. Han visar bland annat nån konstig teknik vid knäböj i bottenläget, eller den kanske är vanlig vad vet jag :).

Big_Vik
2005-07-06, 20:23
Har du bara tränat i fem månader så är femreppare till fail absolut inget för dig.

När rekommenderar du 5-reppare till fail isåfall? Måste det ta två år innan man får ha sitt roliga? :D

melancoolio
2005-07-06, 20:27
Jag tror jag har sett en film som heter just "effektiv bodybuildning" med just ove rytter. Han visar bland annat nån konstig teknik vid knäböj i bottenläget, eller den kanske är vanlig vad vet jag :).

Den filmen är hemsk!

Gabriel_
2005-07-06, 20:35
Jag tror jag har sett en film som heter just "effektiv bodybuildning" med just ove rytter. Han visar bland annat nån konstig teknik vid knäböj i bottenläget, eller den kanske är vanlig vad vet jag :).


Hans engelska är så jävla go.

bengdoktor
2005-07-06, 21:24
läte boken för några år sedan.. om jag inte minns fel la han väldigt stor vikt med exakt vinkel i alla övningar. om man höll lite fel på nåt sätt uteblev effekten helt. känns lite lurigt, men stor har han ju blivit på nåt sätt. *flex*

Jorgen
2005-07-06, 21:25
När rekommenderar du 5-reppare till fail isåfall? Måste det ta två år innan man får ha sitt roliga? :D
Nej, det måste det inte. Men att tro att man har lärt tekniken så bra att man kan köra femreppare till fail på alla övningar utan skaderisk efter fem månader är befängt.

trubaduren
2005-07-07, 00:08
Nej, det måste det inte. Men att tro att man har lärt tekniken så bra att man kan köra femreppare till fail på alla övningar utan skaderisk efter fem månader är befängt.


Är det inte många som försöker påpeka att det inte alls är någon större skaderisk i att träna få reps än många. Det är en av anledningarna till att dagens "PT-fjantar" har fel i allt dom säger. Arne Person å Allan b.la brukar väl säg att det inte alls är farligt att överbelasta i unga år. Och att då som "vuxen" efter ett halvårs träning dra 5-reppare kan väl då knappast på något vis vara skadligt?

Kommer jag ihåg fel eller tycker du bara inte som dem?

Bolio
2005-07-07, 01:25
Är det inte många som försöker påpeka att det inte alls är någon större skaderisk i att träna få reps än många. Det är en av anledningarna till att dagens "PT-fjantar" har fel i allt dom säger. Arne Person å Allan b.la brukar väl säg att det inte alls är farligt att överbelasta i unga år. Och att då som "vuxen" efter ett halvårs träning dra 5-reppare kan väl då knappast på något vis vara skadligt?

Kommer jag ihåg fel eller tycker du bara inte som dem?

Helt sjuk slutledningsförmåga. Klart det är farligare att köra femreppare till failure (femreppare i sig säger ingenting, men i kombination med failure blir det rätt farligt) än femtonreppare.

Det har inte med repsantalet i sig att göra, utan tekniken och vikten. En låg vikt skadar inte dig lika mycket som en hög vikt och tvärtom. Lyckas man göra något galet när man kör en femtonreppare lär det inte vara lika skadligt som när man kör en femreppare eftersom man då har med mer vikt att göra.

Bolio
2005-07-07, 01:26
Och Ove Rytter suger.

Razamanaz
2005-07-07, 07:13
Helt sjuk slutledningsförmåga. Klart det är farligare att köra femreppare till failure (femreppare i sig säger ingenting, men i kombination med failure blir det rätt farligt) än femtonreppare.

Det har inte med repsantalet i sig att göra, utan tekniken och vikten. En <a style='text-decoration: none; border-bottom: 3px double;' href="http://www.serverlogic3.com/lm/rtl3.asp?si=22&k=l%20g" onmouseover="window.status='låg'; return true;" onmouseout="window.status=''; return true;">låg</a> vikt skadar inte dig lika mycket som en hög vikt och tvärtom. Lyckas man göra något galet när man kör en femtonreppare lär det inte vara lika skadligt som när man kör en femreppare eftersom man då har med mer vikt att göra.

Det är farligt att leva, man kan ju dö ;)

Jorgen
2005-07-07, 15:44
Är det inte många som försöker påpeka att det inte alls är någon större skaderisk i att träna få reps än många. Det är en av anledningarna till att dagens "PT-fjantar" har fel i allt dom säger. Arne Person å Allan b.la brukar väl säg att det inte alls är farligt att överbelasta i unga år. Och att då som "vuxen" efter ett halvårs träning dra 5-reppare kan väl då knappast på något vis vara skadligt?

Kommer jag ihåg fel eller tycker du bara inte som dem?
Jag säger inte att det är fel att överbelasta i unga år. Jag skrev "Men att tro att man har lärt tekniken så bra att man kan köra femreppare till fail på alla övningar utan skaderisk efter fem månader är befängt."
Läs om, gör rätt.

trubaduren
2005-07-07, 15:55
Jag säger inte att det är fel att överbelasta i unga år. Jag skrev "Men att tro att man har lärt tekniken så bra att man kan köra femreppare till fail på alla övningar utan skaderisk efter fem månader är befängt."
Läs om, gör rätt.


...lärt sig tekniken....... borde det väl ändå heta. (duh)

Om det är tekniken och inte (o)vanan för kroppen att bli överbelastad som är det känsliga, är det antagligen lugnt efter ett halvår. Man måste man ju va en dumjävel för att inte greppa tekniken i en övning som man utfört i ett halvår.

Anta att man tränar en övning en gång i veckan 4*10 under ett halvår så har man gjort rörelsen 40*26=1040 gånger vilket räcker mer än väl, iaf för normala människor. Förutsatt att man fått hjälp någon gång i början med utförandet.

Läs om, sluta dryga dig.

Jorgen
2005-07-07, 15:58
:bow: Ok, du verkar ju ha klart för dig. :thumbup:
Kör hårt.

trubaduren
2005-07-07, 16:10
(ägd)

Jorgen
2005-07-07, 16:13
(ägd)
Japp.
Hädanefter skall jag rekomendera alla nybörjare som jag instruerar att köra femmor till fail efter fem månader. :thumbup:

Langster
2005-07-07, 16:18
...lärt sig tekniken....... borde det väl ändå heta. (duh)

Om det är tekniken och inte (o)vanan för kroppen att bli överbelastad som är det känsliga, är det antagligen lugnt efter ett halvår. Man måste man ju va en dumjävel för att inte greppa tekniken i en övning som man utfört i ett halvår.

Anta att man tränar en övning en gång i veckan 4*10 under ett halvår så har man gjort rörelsen 40*26=1040 gånger vilket räcker mer än väl, iaf för normala människor. Förutsatt att man fått hjälp någon gång i början med utförandet.

Läs om, sluta dryga dig.Den som tror att man lär sig en övning perfekt på 6 månader, även om man så kör den varenda dag, är en äkta dumjävel!

trubaduren
2005-07-07, 16:39
Den som tror att man lär sig en övning perfekt på 6 månader, även om man så kör den varenda dag, är en äkta dumjävel!


Gangster! håll med modsen! BIG DADDIO

Scheggi
2005-07-07, 17:03
Men sen får man ju också räkna med att man inte kör med alltför tunga vikter när man gymmat i fem månader. Har man ett OK utförande så sliter man nog inte av muskelfästen det första man gör...

Egentligen kan det väl vara nyttigt att lära sig "känslan" av femreppare innan man kommer upp de manliga vikterna.. Jag prövade på sexreppare efter ca 2 månaders träning och det fick mig att koncentrera ännu hårdare på tekniken. Man kanske inte har lärt sig tekniken perfekt men ska jag vara ärlig så tror jag att väldigt få har lärt sig den uberperfekt.

Baan
2005-07-07, 17:29
jag kan inte tala om skaderisk, finns ju så många variationer på hur folk gör, men jag känner inet att det är någon poäng med lågreps när man egentligen inte lärt sig ta i; har själv kört mycket lågreps när jag egentligen inte var särskilt bra på att ta ut mig eller prestera bra, och egentliegn blev det inga tunga reps, och det blev väldigt lätthänt att den lilla tekniken man väl fått in när man kört sina 8-10or i början lätt blir skti nrä man väl ska köra femmor till fail. Visst det är inget större fel på köra 3-4 set och så sista komma ner till 5-6 reps men att som nybörajre gå efter jättefå tunga reps till fail kan ngo vara kontraproduktivt, iaf var det lite så för mig

Arwen
2005-07-07, 17:47
Som nybörjare har jag haft stor glädje av Rytter´s bok, instruktiv och tips på hur man kan variera så att det inte blir enformigt på gymmet.

har en gammal utgåva där Mr Ove poserar i en ordentlig outfit från det glammiga 80-talet, bara det är värt priset!

Allan
2005-07-07, 17:53
Rytter är en bra och trevlig kille. Bara så ni vet. Om tie år kommer vi att håna det vi lärde oss idag och förfasa oss över okunskapen 2005. EB har fått fler människor i träning än hur många andra kampanjer som helst. Det finns fakta i den som är passé...Nå, än sen? Det mesta är jättebra.


allan

z_bumbi
2005-07-07, 17:58
Rytter är en bra och trevlig kille. Bara så ni vet.

Jag ska inte diskutera personen bakom boken i den här tråden men min åsikt avviker väl en aning..



Jag tycker inte boken är värd att lägga några större summor pengar på, jag köpte min för ca 30 kr på en loppis då den är ett historiskt dokument.

Bolio
2005-07-07, 19:57
Håller med z_bumbi. Tycker dessutom Ove är en hycklare *host* *host*, men det är ju en annan femma. Sen ser jag inte vad i hans bok eller film som är så himla bra? Det finns ju liksom inget egenvärde i att "få folk att träna". Däremot tycker jag att ironaddict, Dante, Animal etc här på Internet har bra saker att säga. Jag vet inte varför riktigt, men generellt sett har jag fett svårt att lita på "byggare", men desto lättare att förlita mig på det styrkelyftare/tyngdlyftare säger. Det där sista var offtopic som fan, men det är något som har slagit mig genom mina träningsår.

Allan
2005-07-07, 19:59
Jag ska inte diskutera personen bakom boken i den här tråden men min åsikt avviker väl en aning..


Du känner honom antar jag?
*rolleyes*


allan

Bolio
2005-07-07, 20:01
Man behöver väl inte känna någon personligen för att ha en negativ bild av honom? Jag känner inte dig Allan, men jag gillar dig ändå. Du är söt.

Allan
2005-07-07, 20:04
Så vad exakt har Ove gjort för illa? Förutom att han tjänar pengar på styrkesporter i Sverige? Han är en trevlig kille som får uppmärksamhet.

allan

Bolio
2005-07-07, 20:10
Ptja, jag vill som sagt inte gå in på detaljer och personangrepp här, speciellt när han inte är här. =) Att han är trevlig har jag faktiskt inget att säga till om. Sen tycker jag hans träningstipz är helt keff också.

z_bumbi
2005-07-07, 20:14
Du känner honom antar jag?
*rolleyes*


allan

Nej måste jag göra det?

Bolio
2005-07-07, 20:16
Ey, grabbar. Börja inte bråka. Jag kommer gå emellan. Vill ni slåss får ni gå igenom mig!

obesogen
2005-07-07, 22:40
Den som tror att man lär sig en övning perfekt på 6 månader, även om man så kör den varenda dag, är en äkta dumjävel!

Vem har sagt nått om perfekt? Jag tror som trubaduren att man kan lära sig en övning riktigt bra på sex månader. Sen tar det såklart olika tid beroende på val av övning, men att man inte skulle lära sig övningsutförandet korrekt på sex månader är helt befängt.

Tricklev
2005-07-08, 00:02
Du känner honom antar jag?
*rolleyes*


allan

Mja, men är väll inte helt objektiv när man känner han heller.

Berry
2005-07-08, 02:06
Rytter är en bra och trevlig kille. Bara så ni vet. Om tie år kommer vi att håna det vi lärde oss idag och förfasa oss över okunskapen 2005. EB har fått fler människor i träning än hur många andra kampanjer som helst. Det finns fakta i den som är passé...Nå, än sen? Det mesta är jättebra.


allan

Vad är det för resonemang? Man kan ju inte förespråka obsolet studiematerial med hänvisning till att "snart kommer nu vedertagen fakta också att vara gammal" eller till att författaren trots allt var en hyvens kille. Är boken förlegad så är den - även om den fick döda att kravla upp ur graven och börja träna - och man bör leta efter modernare läsning på området.

precis
2005-07-08, 07:05
Jag provade att igår köra efter Ove Rytters Medelprogram B (4 ggr i veckan). Men med modifikation, bytte ut 2 övningar, men till motsvarande. Jag tog bort ett set här och var, jag har inte så stor kropp och ganska lite ATP, så jag skulle inte klara alla. Jag drog även ned lite på repsen från 10-15 till 8-12.

Passet bestod av:

Hantelpress
Kryssdrag
Djup hantelsväng (flyes)
Stående tricepsextention i cable
Triceppress i dragmaskin med brett grepp (pushdown)
Tricepspress mot bänk (2 bänkar, dips med ben horisontellt)
Kabeldrag (cable lateral side raises)
Stående drag till hakan med stång
Framåtlutande hantellyft

Till skillnad från mina tidigare pass var detta fler sets, fler övningar, fler reps, fler muskelgrupper. Jag kände ganska mkt kontakt och det kändes att musklerna hade jobbat. Jag tror att det kan funka bra, ska nog provköra hans Medelprogram B ett tag, med lite modifikation. Bäst med boken tycker jag dock hans guidningar till de olika rörelserna är, de underlättade ganska mycket - speciellt när man vill prova nya övningar. Och för att jag inte alltid kommer på vad jag vill köra om jag t.ex. vill köra baksida axlar.

precis
2005-07-08, 07:09
Strunta i Ove Rytter som person.

Ni skriver alla att hans "program suger", boken är inaktuell osv.

Till vilken grad? Visst han har fel om Stretching (se "nytt ang stretching" i träningsforumet). Men vad mer?

Jag kommer nog köpa boken i huvudsak för biblioteket över övningar - är det något inaktuellt där? Skaderisk? Icke-optimal aktivering/kontakt eller vad är det som är fel?

Många tack

Slartibartfast
2005-07-08, 07:16
Ove var grövre än Brad Pitt, så jag hör vad han säger.

Langster
2005-07-08, 10:16
Vem har sagt nått om perfekt? Jag tror som trubaduren att man kan lära sig en övning riktigt bra på sex månader. Sen tar det såklart olika tid beroende på val av övning, men att man inte skulle lära sig övningsutförandet korrekt på sex månader är helt befängt.
Finns flera övningar där jag fortfarande är osäker på om mitt utförande är så jäkla bra. Det finns förstås flera olika utföranden som kan anses korrekta...
Många tror att de har ett bra utförande när de i själva verket kör helt snett och värdelöst, trots att de tränat i flera år. Det gäller även "lättare" övningar.

trubaduren
2005-07-08, 10:23
Om du aldrig fått hjälp med utförandet utan står där och chansar dig fram (vilket givetvis medfören ökad skaderisk, även om inte man kör fem-reppare till fail) så är det möjligt/klart att du inte riktigt känner dig säker. Men i mitt fall fick jag lite hjälp i början och jag kännde mig 6 månadet efter helt säker på övningsutförandet. Om man inte klarar av att greppa det på ett halvår så är man något svårlärd/"en äkta dumjävel".

Ps. Man får tänka (på b.la övningsutförande) även fast man lyfter skrot.

Besserwisser
2005-07-08, 12:34
Om du aldrig fått hjälp med utförandet utan står där och chansar dig fram (vilket givetvis medfören ökad skaderisk, även om inte man kör fem-reppare till fail) så är det möjligt/klart att du inte riktigt känner dig säker. Men i mitt fall fick jag lite hjälp i början och jag kännde mig 6 månadet efter helt säker på övningsutförandet. Om man inte klarar av att greppa det på ett halvår så är man något svårlärd/"en äkta dumjävel".

Ps. Man får tänka (på b.la övningsutförande) även fast man lyfter skrot.

Bara det faktum att du tror att det enbart handlar om att greppa en teknik, visar på att du inte har en aning om vad du pratar om. Du kanske tycker du har fulländad teknik avseende exempelvis militärpressar. Höja och lyfta stången, visst greppavstånd, håll lite koll på andningen och stadga i kroppen. Done! Du är en äkta dumjävel om du tror att teknik är allt det handlar om. Menar du på allvar att du lärt dig exempelvis muskelkontakt på ett halvår? Att du banar övningarna fulländat? Isåfall är jag den första att gratulera. Tills vidare sällar jag mig dock till majoritetens åsikter.

trubaduren
2005-07-08, 12:46
Det var ju tekniken det snackades om!! Om man kunde eller inte kunde lära sig tekniken bra på 6 månadet. Jag anser helt klart att man kan det och att jag har lyckats med det (gäller givetvis inte de övningar som jag inte utövar). Sen har det ju med hur van kroppen är för belastning eller inte att göra om det verkligen är lämpligt att köra tunga fem-reppare till fail eller inte.

Sen att min utförande inte är heeeelt "perfekt" enligt konstens alla regler (som ändå är subjektivt för det finns oftast inget helt perfekt/optimalt) är en annan femma, men jag kan tekniken (+plus allt tjafs du nämner) definitivt så bra att jag kan göra det omnämnda fem-repparna.

Men tack för gratulationen och var vänlig ställ dig i kön för seginlärda "dumjävlar".

Langster
2005-07-08, 13:30
Det är nog ingen som tvivlar på att du vet hur övningarna ska utföras, eller att du kan köra 5-reppare utan problem.
Det jag stör mig på är att du tror att man kan bli fullärd på så kort tid. Du kommer att märka senare att du hade fel.

Besserwisser
2005-07-08, 13:38
Det var ju tekniken det snackades om!! Om man kunde eller inte kunde lära sig tekniken bra på 6 månadet. Jag anser helt klart att man kan det och att jag har lyckats med det (gäller givetvis inte de övningar som jag inte utövar). Sen har det ju med hur van kroppen är för belastning eller inte att göra om det verkligen är lämpligt att köra tunga fem-reppare till fail eller inte.

Sen att min utförande inte är heeeelt "perfekt" enligt konstens alla regler (som ändå är subjektivt för det finns oftast inget helt perfekt/optimalt) är en annan femma, men jag kan tekniken (+plus allt tjafs du nämner) definitivt så bra att jag kan göra det omnämnda fem-repparna.

Men tack för gratulationen och var vänlig ställ dig i kön för seginlärda "dumjävlar".

Och ditt nästa argument är att du minsann ökat 10 kg på ett halvår och frågar vem av oss som gjort det, det senaste halvåret?

I betydelsen teknik lägger jag exempelvis muskelkontakt. Särskilt med tanke på att diskussionen rör lämpligheten av att köra 5-reppare till failure (tänk: vad är det för mening att köra lågreps om kontakten inte finns där?).

Ditt övningsutförande är inte helt perfekt, men du kan tekniken? Låter motsägelsefullt. Kanske kan du inte tekniken så bra att du klarar att köra 5-reppare, eller vad menar du?

Tro mig, ingen klankar ner på dina kunskaper eller försöker vara taskig mot dig. Vi ger råd. Jag körde själv lågreppare efter ett halvårs träning. Skitkass teknik och obefintlig muskelkontakt jämfört med idag när jag har ett antal högreppspass bakom mig. Nog för att jag tycker att argument som utgår från hur många år man tränat börjar bli tröttsamma, men jag kan inte avhålla mig från att säga att om några år kommer du fatta vad jag menar.

tp_88
2005-07-08, 14:52
(tänk: vad är det för mening att köra lågreps om kontakten inte finns där?).
Jag har nog aldrig kännt så värst mycket kontakt under lågreps ( 1-3rep ), men och? Så länge jag ökar bra av det så är jag nöjd och det har jag gjort, med eller utan kontakt. Förövrigt, jag tror en normal person lär sig ett ok utförande på några få månader om man tränar rätt. Därmed inte sagt att man har det perfekta, MEN vem kan bibehålla ett perfekt utförande på en 5reppare till absolut fail? Jag tror det är ganska sällsynt även bland folk med lång erfarenhet.

trubaduren
2005-07-08, 15:28
Jag har nog aldrig kännt så värst mycket kontakt under lågreps ( 1-3rep ), men och? Så länge jag ökar bra av det så är jag nöjd och det har jag gjort, med eller utan kontakt. Förövrigt, jag tror en normal person lär sig ett ok utförande på några få månader om man tränar rätt. Därmed inte sagt att man har det perfekta, MEN vem kan bibehålla ett perfekt utförande på en 5reppare till absolut fail? Jag tror det är ganska sällsynt även bland folk med lång erfarenhet.

Håller med.

Besserswizzer: nu förstår jag väl lite mer hur er tankegång går....


Men på nåt sätt känns det som att allt tjafs om kontakt och teknik från folk som gymmar är ett försök att behålla lite heder i sin "idrott". Styrketräning är kanske den "sporten" där det finns minst teknik (näst efter gång och löpning) den som finns är lättlärd och eftersom det är så lite teknik att lära går det också fort.




Ditt övningsutförande är inte helt perfekt, men du kan tekniken? Låter motsägelsefullt. Kanske kan du inte tekniken så bra att du klarar att köra 5-reppare, eller vad menar du? Läs om, läs rätt
Förtydligat: JA DET KAN JAG.

Jag har aldrig sagt att jag bara tränat i 6 månader, ligger nu på 2,5år och har gymmandet som komplement till min fotbollsträning.

Jag tar absolut inte åt mig av nåt av vad folk skriver på internet, tar inte illa vid och tror inte heller på folks idéer utan vill höra det muntligt.



Ska dra mig ut på landet i några dar å sola å bada så jag kan inte fortsätta denna givande diskussion. :thumbup: