handdator

Visa fullständig version : Hantelpress ENKLARE än Bänkpress?


Fyrkantig_njure
2005-07-05, 19:25
Hejsan, när jag tränar bröst så kör jag vanligtvis:


rakliggande Hantelpress 4 set med 8 reps
Flyes maskin (pressar ihop bröstet med hjälp av armarna) 4 set med 8 reps
Kör översida bröst i smith maskin också där 4 set med 8 reps
sist kör jag en liten variant i cable maskinen, där jag sitter på knä och drar kablarna från marken rakt ut i 90 graders vinkel (mitt emot bröstet) 4 set med 8 reps....Är detta ett bra träningsprogram för bröst? eller har ni några andra tips? jag vill få riktigt brutala bröstmuskler och än så länge ser det väl inte brutalt ut om man säger så :em:

Jag slutade köra bänkpress eftersom jag orkar mer vikter i hantelpress än i bänken, beror det på att det är lättare att köra hantelpress?

Vilket är bäst om man vill bygga ordentligt, bänk eller hantel??

Tack på förhand!

carlsm
2005-07-05, 19:47
Variation skadar väl inte, kör kanske 6 veckor bänk och 6 veckor hantel? Men jag är inte expert, själv vill jag också få stora bröstmuskler och har kört väldigt mycket hantelpress men började med bänkpress i smithmaskin för ett par veckor sedan för omväxlings skull. Mycket protein är ju också viktigt för att musklerna ska växa, något jag slarvat med tills nyligen. Nu kör jag högprotein ~2g./kroppskilo och <100g kolhydrater/kroppskilo plus variaton eller periodisering och hoppas det ska hjälpa mig på traven.

Spiffy
2005-07-05, 19:50
Mitt tips är att skippa flyesmaskinen för den är totalt jäkla urusel.

Fettecke
2005-07-05, 19:51
Mitt tips är att skippa flyesmaskinen för den är totalt jäkla urusel.

sant, kör riktiga hantelflyes istället, det är grymt tycker jag.

z_bumbi
2005-07-05, 20:23
rakliggande Hantelpress 4 set med 8 reps
Flyes maskin (pressar ihop bröstet med hjälp av armarna) 4 set med 8 reps
Kör översida bröst i smith maskin också där 4 set med 8 reps
sist kör jag en liten variant i cable maskinen, där jag sitter på knä och drar kablarna från marken rakt ut i 90 graders vinkel (mitt emot bröstet) 4 set med 8 reps....Är detta ett bra träningsprogram för bröst?

Jag skulle lägga mer energi på pressövningarna.
Kanske köra lite bänk med lägre reps för att öka styrkan lite snabbare?

Jag slutade köra bänkpress eftersom jag orkar mer vikter i hantelpress än i bänken, beror det på att det är lättare att köra hantelpress?

Det brukar bli mer vikt i vanliga bänken iom att man får en längre rörelse i hantelpressarna och att man även ska balansera hantlarna.

Vilket är bäst om man vill bygga ordentligt, bänk eller hantel??

De kompleterar varandra.

Nizze_
2005-07-05, 20:53
jag tycker du borde köra lite bänk .. själv kör jag en vecka bänkpress och sneda hantelpressar +någon press maskin. andra veckan hantelpress på palnbänk och sned bänkpress +någon pressmaskin .. funkar bra för mig allafall .. bara att testa du har ju hela livet på dig =)

Allan
2005-07-05, 21:08
Jag har inte tränat bänk på tre år. Jag får ont i axlarna direkt även om jag bara kommer upp på 120-130. Numer gör det ont redan under övningen. Hantelpressarna regerar!


allan

the_PL_man
2005-07-05, 21:13
Du kanske får träna med tröja på ? :)
Eller vika in armbågarna och toucha vikten lågt, t.o.m kanske mer av en "magpress" ? ;)

/the_PL_man

Jag har inte tränat bänk på tre år. Jag får ont i axlarna direkt även om jag bara kommer upp på 120-130. Numer gör det ont redan under övningen. Hantelpressarna regerar!


allan

Allan
2005-07-05, 21:15
Du kanske får träna med tröja på ? :)
Eller vika in armbågarna och toucha vikten lågt, t.o.m kanske mer av en "magpress" ? ;)

/the_PL_man

Tack för rådet. Men mina bänkardagar är över. Jag kommer inte att sätta fler pers i SL-grenarna. Det får räcka med hantlarna.


allan

Lillgrabben
2005-07-05, 21:18
Jag har inte tränat bänk på tre år. Jag får ont i axlarna direkt även om jag bara kommer upp på 120-130. Numer gör det ont redan under övningen. Hantelpressarna regerar!


allan


Vadan detta?

Jag vet att en del personer fått problem tackvare nedanstående punkter.

Är du en bröstbänkare som trycker ut armarna 90 grader från kroppen för att maximera bröstets inverkan på lyftet?

Eller kör du den där stilen som var vanlig på 80-talet? Dvs Maxbrett grepp, armbågarna limmade vid kroppen samt stången mkt långt ner på bröstet utan ngn slags "brygga"? Trycker därefter stången snett bakåt, så att den kommer över huvudet i utlåsningen.

T-800
2005-07-05, 21:20
Jag har inte tränat bänk på tre år. Jag får ont i axlarna direkt även om jag bara kommer upp på 120-130. Numer gör det ont redan under övningen. Hantelpressarna regerar!


allan
Jag körde också hantelpressar när jag hade ont i axlarna. Nu kör jag både och, men jag håller med om att hantelpressar är riktigt sköna.

Varför har du ont i axlarna? En gammal skada som uppstått när du kört bänk, eller?

Fyrkantig_njure
2005-07-05, 22:05
okejj, *hmm* jag har ändå inte fått svar på min fråga om vilket som är bäst för total muskelväxt, bänk eller hantel, klarar man sig och får schyssta pecs om man skippar bänken?? :confused:

aliquis
2005-07-05, 22:47
okejj, *hmm* jag har ändå inte fått svar på min fråga om vilket som är bäst för total muskelväxt, bänk eller hantel, klarar man sig och får schyssta pecs om man skippar bänken?? :confused:
Ja, iaf har jag aldrig hört motsatsen.
Och när du ändå håller på skippa precis allt av det förutom hantelpressarna/bänkpressarna.

Lillgrabben
2005-07-05, 22:57
Hejsan, när jag tränar bröst så kör jag vanligtvis:


rakliggande Hantelpress 4 set med 8 reps
Flyes maskin (pressar ihop bröstet med hjälp av armarna) 4 set med 8 reps
Kör översida bröst i smith maskin också där 4 set med 8 reps
sist kör jag en liten variant i cable maskinen, där jag sitter på knä och drar kablarna från marken rakt ut i 90 graders vinkel (mitt emot bröstet) 4 set med 8 reps....Är detta ett bra träningsprogram för bröst? eller har ni några andra tips? jag vill få riktigt brutala bröstmuskler och än så länge ser det väl inte brutalt ut om man säger så :em:

Jag slutade köra bänkpress eftersom jag orkar mer vikter i hantelpress än i bänken, beror det på att det är lättare att köra hantelpress?

Vilket är bäst om man vill bygga ordentligt, bänk eller hantel??

Tack på förhand!


För att återgå till grundfrågan;

Att du presterar större vikter med hantlar låter ganska otroligt! Det är inte speciellt vanligt tror jag mig veta. En tänkbar orsak till detta kan vara att du omedvetet inte sänker hantlarna lika djupt ner mot bröstet ( som du skulle ha gjort med en bänkpresstång).

Spungebob
2005-07-08, 14:35
Hejsan, när jag tränar bröst så kör jag vanligtvis:


rakliggande Hantelpress 4 set med 8 reps
Flyes maskin (pressar ihop bröstet med hjälp av armarna) 4 set med 8 reps
Kör översida bröst i smith maskin också där 4 set med 8 reps
sist kör jag en liten variant i cable maskinen, där jag sitter på knä och drar kablarna från marken rakt ut i 90 graders vinkel (mitt emot bröstet) 4 set med 8 reps....Är detta ett bra träningsprogram för bröst? eller har ni några andra tips? jag vill få riktigt brutala bröstmuskler och än så länge ser det väl inte brutalt ut om man säger så :em:

Jag slutade köra bänkpress eftersom jag orkar mer vikter i hantelpress än i bänken, beror det på att det är lättare att köra hantelpress?

Vilket är bäst om man vill bygga ordentligt, bänk eller hantel??

Tack på förhand!
Det är bara att mata på med bänken tycker jag det kommer att släppa förr eller senare. Sen är det naturligtvis att du inte tittar på det hur mkt du lyfter just nu utan vilka mål du har. Når du inte målet i första tageet är det bara att sätta nya mål och vara noga med kost och sömn. Att köra en övning bara för att du orkar mer är helt meningslöst och inget roligt. Det blir mkt roligare sen när du har satt upp ett mål och tar det. Det tycker jag i allfall.

Timme
2005-07-08, 14:43
Jag har inte tränat bänk på tre år. Jag får ont i axlarna direkt även om jag bara kommer upp på 120-130. Numer gör det ont redan under övningen. Hantelpressarna regerar!


allan

Jag är också en hantelpress älskare. Jag tar nästan lika mycket vikt i hantelpressen och får bra mycket bättre kontakt med brösten i den övningen än vad jag får i bänken. Rörelse längden blir bra mycket bättre och djupare med hantlarna. Därför funderar jag på att strunta i bänkpressen och bara köra hantelpressar och dips för bröst.

/Timme

StoneHill
2005-07-08, 15:12
Kör både och, om du enbart tycker det är "tungt" att köra bänk och inte
har några skador som sätter P för det så är det ingen ursäkt att inte köra den
Träning ska vara tungt det är då musklerna växer !

Survivor
2005-07-09, 07:46
Hejsan, när jag tränar bröst så kör jag vanligtvis:
Jag slutade köra bänkpress eftersom jag orkar mer vikter i hantelpress än i bänken, beror det på att det är lättare att köra hantelpress?

Vilket är bäst om man vill bygga ordentligt, bänk eller hantel??

Tack på förhand!
ja, antingen så går du inte särskilt djupt med hantlarna eller så vågar du helt enkelt inte lyfta några tyngre vikter i bänkpressen, jag behöver väl kanske inte påpeka det men för att orka med en vikt så måste man först besegra den mentalt. kör med passning om du nu inte inte gör det redan.

leopoldi
2005-07-09, 11:49
Vilket är bäst om man vill bygga ordentligt, bänk eller hantel??

Tack på förhand!


Det man tycker är roligast bygger bäst

pellepedal
2005-07-09, 13:21
Jag kör mindre och mindre plan bänk. Det är en riktig skadeflörtare i längden.
Däremot kör jag mycket lutande bänk i smithen och hantelpress.

Kebab-Arne
2005-07-09, 13:37
Att en del får skador i bänken borde även kunna ha att göra med att man maxar allt för mycket (kör för få rep)? Själv har jag börjat få känningar i armbågen efter bänkande, ligger på 4-6 rep i bänken så ska prova öka reptalet. Men då får man ju sänka vikterna. *cry* Eller helt enkelt bli starkare.

pellepedal
2005-07-09, 14:20
Att en del får skador i bänken borde även kunna ha att göra med att man maxar allt för mycket (kör för få rep)? Själv har jag börjat få känningar i armbågen efter bänkande, ligger på 4-6 rep i bänken så ska prova öka reptalet. Men då får man ju sänka vikterna. *cry* Eller helt enkelt bli starkare.

Handlar nog snarare om att när det blir tyngre vikter blir det lite farliga belastningar...
När du kör sned bänkpress på samma vikter får du oftast inte alls samma känningar...

divin3
2005-07-09, 16:33
jag har haft problem med bänken. tycker inte jag får kontakt med brösten i rakliggande bänk, dock lutande känns det mer.
jag tycker jag gör övningen rätt, händerna i axelbrädd ungefär och stången förs ner mot bröstet och upp (obs! kör i smith)

kan det bero på att jag kör övningen i smith eller spelar andra saker in? :S

Highlander
2005-07-09, 16:39
Nu kör jag högprotein ~2g./kroppskilo och <100g kolhydrater/kroppskilo plus variaton eller periodisering och hoppas det ska hjälpa mig på traven.


det var mig en redig bulk, hur många kcal/dag måste du inte ligga på för att få i dig dom mängderna? :laugh:

über
2005-07-09, 17:10
Passar på att fråga i den här tråden..

När jag kör hantelpress på snedbänk så sänker jag ner hantlarna riktigt djupt, men jag tar dem väldigt nära intill kroppen, så de nästan vilar på utsidan av bröstet. Är det något jag bör undvika?
Är det bättre att försöka hålla underarmarna i 90 grader så man kommer längre ut med hantlarna?


En annan fråga.
Finns det någom "optimal" lutning på bänken som man bör sträva att ta efter?

Matkrig
2005-07-09, 17:28
Klart det finns en optimal lutning!!!!