handdator

Visa fullständig version : durumpasta vs. fullkornspasta


Alexandra
2005-07-05, 17:48
Är fullkornspasta _mycket_ bättre än durumpasta, går det exempelvis att jämföra som skillnaden mellan vitt bröd / fullkornsbröd? Eller är det nyttigare men mest hypat?

King Grub
2005-07-05, 18:04
Fullkornspasta är också gjord på durumvete. Med fullkorn menas att alla sädeskornets komponenter är med i den färdiga produkten. Du får alltså alla mikronutrienter som fanns med i hela vetekornet i stället för bara kärnans.

Akilles
2005-07-05, 19:14
Fullkornspasta är också gjord på durumvete. Med fullkorn menas att alla sädeskornets komponenter är med i den färdiga produkten. Du får alltså alla mikronutrienter som fanns med i hela vetekornet i stället för bara kärnans.

På senare år har det ju kommit en massa pseudo-fullkornspasta, som de lite mer etablerade fabrikaten saluför (tex Kungsörnen). De trodde nog att folk är för kräsna för riktig fullkornspasta, så deras produkter består av 24% vanligt raffinerat kärndurumvetemjöl. Undrans om GI-värdet som brukar anges på fullkornspasta (53 ref. vitt bröd) är baserat på mätningar av den riktiga fullkornspastan, eller på läckergomsvarianten.

Rock'nRoll
2005-07-05, 20:39
Vart kan man få tag på "riktig" fulkornspasta då?

HenrY
2005-07-05, 22:00
På senare år har det ju kommit en massa pseudo-fullkornspasta, som de lite mer etablerade fabrikaten saluför (tex Kungsörnen). De trodde nog att folk är för kräsna för riktig fullkornspasta, så deras produkter består av 24% vanligt raffinerat kärndurumvetemjöl. Undrans om GI-värdet som brukar anges på fullkornspasta (53 ref. vitt bröd) är baserat på mätningar av den riktiga fullkornspastan, eller på läckergomsvarianten.

Jaha så kungsörnen är alltså pseudo?
Morsan köpte hem fullkorns pasta förut, 100 % fullkornspasta stod det på paketet.

bedlam
2005-07-06, 06:37
Ja jag äter då kungsörnens fullkornspasta, det får duga åt mig :)
förresten, Axas sportpasta då? är den bättre?

Pellefant
2005-07-06, 08:06
Ja jag äter då kungsörnens fullkornspasta, det får duga åt mig :)
förresten, Axas sportpasta då? är den bättre?

Nä! :(

"Ingredienser: Mjöl av durumvete, fullkornsmjöl av råg 25%, vetekli. "

Källa: http://www.axasportsclub.com/axasportsclub/content.nsf/vDOCID/5FC03A5FB5CB850EC125700B002FA155?OpenDocument&1

King Grub
2005-07-06, 08:13
Råg är nyttigare än vete. Om veteandelen är stor och inte utgörs av fullkornsmjöl spelar det förstås mindre roll.

Lizzie
2005-07-06, 08:32
Vart kan man få tag på "riktig" fulkornspasta då?

Jag köper min i Hälokostaffären.

Pellefant
2005-07-06, 09:12
Vart kan man få tag på "riktig" fulkornspasta då?

Zeta har nyligen lanserat en 100% fullkornspasta som smakar bra, börjar komma i många "vanliga" mataffärer.

Läs mer här: http://zeta.ballou.se/templates/product.aspx?page_id=374

http://zeta.ballou.se/uploads/images/1321.jpg

Zozza
2005-07-06, 11:33
Läs mer här: http://zeta.ballou.se/uploads/images/1321.jpg



http://zeta.ballou.se/templates/product.aspx?page_id=374

Pellefant
2005-07-06, 11:58
http://zeta.ballou.se/templates/product.aspx?page_id=374

Tack, editerade länken nu så det blev rätt.

Akilles
2005-07-06, 20:00
Jag brukade alltid köpa IRIS fullkornspasta. Ekologisk, kravodlad, bakad i Italien, 100% fullkornsdurumvete. Numera finns SALTÅ KVARN också, även den med 100% fullkornsdurumvete och samma näringsvärden. Båda finns på Coop. Jag har också sett att Viktväktarna börjat sälja en fullkornspasta som är 100% fullkorn, men de galningarna har fettreducerat den. Från 1,5% till 0,8%. Är det så man blir smal?

Alexandra
2005-07-07, 21:38
Ingen har ju egentligen svarat på frågan, så jag tar väl och quotar mig sälv för att se om någon ser frågan denna gång... ;) Är fullkornspasta _mycket_ bättre än durumpasta, går det exempelvis att jämföra som skillnaden mellan vitt bröd / fullkornsbröd? Eller är det nyttigare men mest hypat?

Wooch
2005-07-07, 22:58
Ingen har ju egentligen svarat på frågan, så jag tar väl och quotar mig sälv för att se om någon ser frågan denna gång... ;)

Tycker att du får ett ganska bra svar med King Grubs inlägg.

Alexandra
2005-07-08, 09:39
Det tycker inte jag, för jag vet inte vad mikronutrienter är eller hur pass stor skillnad det gör att dessa finns i fullkornspasta.

Jag kan förstå att det är [viss ironi]optimalt[/viss ironi] med fullkornspasta näringsmässigt, men jag tycker mig se att det s.k optimala ofta har ganska liten impact på oss vanliga dödliga människor, förutom på plånboken då.

(Vanlig) Pasta är ju till skillnad från vitt bröd klassad som en bra kolhydratskälla redan, blir det verkligen så mycket bättre med fullkornspasta eller leker man mest med bra-lite bättre-skalan?

Frazze
2005-07-08, 09:55
Det tycker inte jag, för jag vet inte vad mikronutrienter är eller hur pass stor skillnad det gör att dessa finns i fullkornspasta.

Jag kan förstå att det är [viss ironi]optimalt[/viss ironi] med fullkornspasta näringsmässigt, men jag tycker mig se att det s.k optimala ofta har ganska liten impact på oss vanliga dödliga människor, förutom på plånboken då.

(Vanlig) Pasta är ju till skillnad från vitt bröd klassad som en bra kolhydratskälla redan, blir det verkligen så mycket bättre med fullkornspasta eller leker man mest med bra-lite bättre-skalan?

Fullkornspasta är inte optimalt om vi ska prata om sånt. Det är mer näring i fullkornspasta, i stort sett samma energi, lite fiber och något mer protein. That's it. Lägre GI också som redan nämnts. Att gradera hur mycket bättre någonting är ser jag som en omöjlighet, oavsett vad det rör sig om.

z_bumbi
2005-07-08, 10:08
Alexandra: Micronutrient = mineraler, vitaminer etc.

Vanlig pasta vs fullkornspasta från livsmedelsverkets databas.

Kcal: 353,5 vs 326,9
Protein: 12,5 vs 11
Kolhydrater: 71,9 vs 66,2
Fett: 1,5 vs 1,2
Kalcium: 27 vs 30
Järn: 1,3 vs 6,5
Natrium: 2 vs 2
Fibrer: 3,2 vs 8,9

Om jag sen jämför vanligt vetemjöl med grovt vetemjöl så är det mer av de flesta minerallerna i det grova vetemjölet och då gissar jag att man kan säga att det gäller även i jämförelsen mellan vanlig pasta och fullkornsvarianten vilket även de värden som finns hos livsmedelsverket säger (Utom natrium som nog är tillsatt via salt.).

Sen får man avgöra själv vad som är bra och dåligt med det hela.

Alexandra
2005-07-08, 10:23
Tack, nu känner jag att jag begriper lite mer!