handdator

Visa fullständig version : Nätverksproblem á la MSN Messenger


Johan_P
2005-07-05, 16:46
Har ett nätverk med tre datorer och en router samt modem här hemma.

MSN Messenger (v7.0, bygge 7.0.0816) har funkat jättebra på min dator senaste tiden, men idag så dog det plötsligt. Progammet fungerar finfint på de andra två datorerna, men jag kan inte logga in här (för okänd orsak, så klart). Eftersom tidigare strul med har varit orsakade av spyware, så har jag tagit bort det också, dock utan framgång. Har även ominstallerat programmet.

Felmeddelandet lyder:

Tyvärr kunde vi inte logga in dig till MSN Messenger just nu. Försök igen senare. 80072f78

Något som vet vad jag ska ta mig till? Väldigt störande grej *grr*

Timmi
2005-07-05, 16:51
Har liknande fel på mitt nätverk med msn, pappa ringde supporten och fick tipset att rycka sladden till modemet(d-link router för telia adsl) Väntar nån minut, sen nada problem.

Tim

Johan_P
2005-07-05, 16:56
Har liknande fel på mitt nätverk med msn, pappa ringde supporten och fick tipset att rycka sladden till modemet(d-link router för telia adsl) Väntar nån minut, sen nada problem.

Tim

Har också Telia ADSL. Testade att starta om modemet samt D-linken innan, vilket brukar hjälpa. Dock så fungerade det inte, och i desperat behov av hjälp gjorde jag denna tråden :S

Johan_P
2005-07-07, 19:57
Okej, nu har jag tagit till riktigt många åtgärder utan framgång. Detta är vad jag gjort:

* Startat om nätverket
* Tagit bort spyware
* Rensat all internetcache
* Optimerat hårddisken med Norton SystemWorks 2005
* Ominstallerat MSN Messenger 7 ett flertal gånger
* Loggat in på routern för att titta på om programmets internetåtkomst var blockerad
* Ställt in Symantec- brandväggen korrekt (vilket den borde varit innan när det funkade)
* Ställt in Windows- brandväggen korrekt (vilket den borde varit innan när det funkade)

...utan framgång.


Hjälp någon?

Tomas W
2005-07-07, 20:14
Funkar det om du ansluter datron direkt till modemet? Altså att du skippar routern?

mvh tomas

Johan_P
2005-07-07, 21:39
Funkar det om du ansluter datron direkt till modemet? Altså att du skippar routern?

mvh tomas

Nej, händer samma sak :(

reinholdsson
2005-07-07, 21:50
Får man fråga varför du har två brandväggar? De lär ju ska sabba för varandra.

Johan_P
2005-07-07, 21:55
Får man fråga varför du har två brandväggar? De lär ju ska sabba för varandra.

Egentligen tre. Windows inbyggda, routern, och sedan Symantec.

För säkerhet helt enkelt. Windows inbyggda kan man ju inte förlita sig på, så jag installerade Symantec för ett bra tag sedan. Finns sedan en inbyggd brandvägg i routern.

reinholdsson
2005-07-07, 21:58
Egentligen tre. Windows inbyggda, routern, och sedan Symantec.

För säkerhet helt enkelt. Windows inbyggda kan man ju inte förlita sig på, så jag installerade Symantec för ett bra tag sedan. Finns sedan en inbyggd brandvägg i routern.

Slå av windows egna då.

Johan_P
2005-07-07, 22:06
Slå av windows egna då.

Okej. Gjorde det nyss. Går fortfarande inte att logga *cry*

Johan_P
2005-07-25, 17:00
bump

Ingen som har samma problem, eller tips på vad jag kan göra åt saken?

Tacksam för hjälp

internethjälten
2005-07-25, 17:06
Hade ett liknadne problem när jag körde med 2 brandvägger i datorn. Kör bara med WinXP's nu och allt funkar bra.

Du kan testa att ta ner och installera en äldre version av MSN-Mennsenger och se om den funkar alt köra en webbaserad messenger..

http://e-messenger.net

eller den som finns på http://msn.se

Johan_P
2005-07-25, 17:27
Hade ett liknadne problem när jag körde med 2 brandvägger i datorn. Kör bara med WinXP's nu och allt funkar bra.

Du kan testa att ta ner och installera en äldre version av MSN-Mennsenger och se om den funkar alt köra en webbaserad messenger..

http://e-messenger.net

eller den som finns på http://msn.se

Tack :)

Testade den webbaserade messengern, och det fungerade. Fungerar även att logga på andra dator i nätverket, på samma konto.

Testade att avinstallera Symantec-programmet, utan framgång. Därefter testade jag att stänga av Windows-brandväggen också.

Så även när jag körde ett system utan någon brandvägg (förutom routern) så fungerade det inte att logga in på MSN Messenger.

Då måste alltså felet ligga i routern, eller? Har aldrig rört routern angående Messenger innan, och känns inte som om det skulle behövas nu heller.

Kan det vara något i windows-registert som blockerar programmet från att logga, eller något?

Känns ju lätt detta... :(