handdator

Visa fullständig version : Stretching


bonydrop
2005-07-05, 16:44
Vet att liknande frågor varit uppe men eftersom sökmotorn inte fungerar och jag inte hittat något så frågar jag.

Det är så att jag är väldigt ovig, egentligen hela kroppen, men aningen mer i benen. Detta skulle jag vilja göra något åt, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Att stretcha efter jag styrketränat känner jag inte att det ger någonting, jag kör alltid alla övningar i hela rörelsebanan och när jag är färdig med mina styrkepass är mina muskler i princip alltid fullstretchade.

Så när och hur ska man stretcha för att bli vigare? Kan man stretcha när musklerna är kalla? Och hur ofta kan man göra det isf?

Skulle vara tacksam för svar, för detta är faktiskt ett problem. I vardagen såväl som på gymmet.

Fatcan
2005-07-05, 16:57
Stretcha efter passet även fast du känner dig stretchad. Jag brukade kallstretcha varannan dag förut, hjälpte mycket mot stela ben osv.

Doctor Snuggles
2005-07-05, 21:28
Finns olika former av stretching. Den som är allmänt mest använd (passiv/statisk stretching) är faktiskt inte speciellt effektiv för att öka rörligheten.
http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/stretching_4.html
Pnf eller isometrisk stretching fungerar däremot riktigt bra, och ger effekt väldigt snabbt.

bonydrop
2005-07-06, 13:26
Tack för länken. Ska läsas

RobbeliRobban
2005-07-06, 13:42
Varför inte ha en egen dag för stretching?

Jay-Z
2005-07-06, 13:49
Bra artikel om streching på T-mag (http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=CCC497B9DCF2C33CCA4C4EEA14 5B00CA.hydra?id=459410)

Spungebob
2005-07-06, 16:05
Vet att liknande frågor varit uppe men eftersom sökmotorn inte fungerar och jag inte hittat något så frågar jag.

Det är så att jag är väldigt ovig, egentligen hela kroppen, men aningen mer i benen. Detta skulle jag vilja göra något åt, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Att stretcha efter jag styrketränat känner jag inte att det ger någonting, jag kör alltid alla övningar i hela rörelsebanan och när jag är färdig med mina styrkepass är mina muskler i princip alltid fullstretchade.

Så när och hur ska man stretcha för att bli vigare? Kan man stretcha när musklerna är kalla? Och hur ofta kan man göra det isf?

Skulle vara tacksam för svar, för detta är faktiskt ett problem. I vardagen såväl som på gymmet.

Hade väldiga problem med stelhet i kroppen förrut. Det jag gjorde var att jag tog kontakt med en tjej som dansar ballet (låter lite dumt) som visade mej några kanonbra och ganska svåra stretch övningar som gjorde så att jag förbättrade mej i böj och frivändning avsevärt. Låter kanske lite extremt men men