handdator

Visa fullständig version : bönor, fullvärdigt protein?


påven
2005-07-05, 16:42
Kidneybönor och liknande, hur mycket av proteinet tar kroppen upp?

King Grub
2005-07-05, 17:03
Inga bönor förutom sojabönan innehåller fullvärdigt protein, utan du får komplettera upp deras aminosyreprofil med protein från andra livsmedel. Använder du bönor som del i en komplett måltid är det inga problem, och måltiden behöver inte innehålla något animaliskt.

z_bumbi
2005-07-05, 19:48
Kidneybönor och liknande, hur mycket av proteinet tar kroppen upp?

Ca 70-80% har jag för mig gäller för bönor men det var ett bra tag sen jag läste om det.

Man and Machine
2005-07-05, 20:06
Varför inte allt?

King Grub
2005-07-05, 20:10
Därför att vegatabiliskt protein inte är fullvärdigt, dvs saknar tillräckligt av en eller flera av dom essentiella aminosyrorna och kan inte på egen hand upprätthålla proteinsyntes.

z_bumbi
2005-07-05, 20:25
Därför att vegatabiliskt protein inte är fullvärdigt, dvs saknar tillräckligt av en eller flera av dom essentiella aminosyrorna och kan inte på egen hand upprätthålla proteinsyntes.

Nej för att man inte tar upp allt protein någon källa, jag läser frågan och du läser rubriken. :D

Max
2005-07-05, 20:48
Innebär det att 20-30% av energin går förlorad eller att aminosyrorna bara inte kan användas som del i ett protein utan endast används som energi?

Man and Machine
2005-07-05, 23:28
Jag förtydligar min fråga. Varför tar inte kroppen upp allt protein? Att allt inte går till musklerna är uppfattat men allt tas väl ändå upp? Som alltid? (förutom råa ägg, det enda jag vet som inte tas upp fullt ut)

aliquis
2005-07-06, 06:06
Jag trodde allt togs upp men att sammansättningen inte är optimal så du kan inte använda det till precis alla processer i kroppen, iaf inte till 100%, däremot är det rätt orelevant om det är fullvärdigt eller inte, du äter ju många fler ggr på dagen och du lär knappast vare sig svälta eller lida brist på protein, så varför bry sig? Värre om man får i sig säg 0.3 gram protein/kg o dag och alltsammans skulle vara från pasta o ketchup.

Det bumbi säger tyder ju dock på att bönorna är för svåra att bryta ner/eller att de innehåller någon form av ämnen som försämrar upptaget, och isf skulle inte dessa 20-30% av proteinet tas upp överhuvudtaget, således ger de inte energi heller. Men jag är tveksam.

Man and Machine
2005-07-06, 13:49
Finns det någon möjlighet att fibererna binder protein och det således inte kan tas upp?