handdator

Visa fullständig version : Vill ej förbränna muskler


fffffffff
2005-07-05, 13:08
Jag vill ha en riktigt grym kondition samtidigt som jag vill ha lite muskler (inte särskilt stora, de räcker om jag får som Ronnie Coleman ; )..nej jag skoja men jag vill bara ha lite synliga muskler men inte särskilt stora)
Hur många ggr/vecka kan man som högst jogga för att inte bränna för mycket muskler?

HenrY
2005-07-05, 13:10
Jag vill ha en riktigt grym kondition samtidigt som jag vill ha lite muskler (inte särskilt stora, de räcker om jag får som Ronnie Coleman ; )..nej jag skoja men jag vill bara ha lite synliga muskler men inte särskilt stora)
Hur många ggr/vecka kan man som högst jogga för att inte bränna för mycket muskler?

Sköt kosten så kan du jogga flera gånger i veckan samtidigt som du tränar på gymmet o bygger muskler.

fffffffff
2005-07-05, 13:16
Okej det är bara de att jag inte tränar på gym utan kör mest övningar där jag använder egna kroppsvikten (känner att jag får lite pump ändå =D) och är endast 15 år...kan man t.e.x jogga 4 ggr/veckan och köra styrka 2ggr/veckan och ändå behålla sina muskler?

HenrY
2005-07-05, 13:55
Okej det är bara de att jag inte tränar på gym utan kör mest övningar där jag använder egna kroppsvikten (känner att jag får lite pump ändå =D) och är endast 15 år...kan man t.e.x jogga 4 ggr/veckan och köra styrka 2ggr/veckan och ändå behålla sina muskler?

Kör du på det sättet så kanske du iaf kan bli som biffen Peter Siepen! :thumbup:

King Grub
2005-07-05, 14:02
Du har redan frågat i princip samma sak. Och fått svar.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46326

aliquis
2005-07-05, 14:10
Okej det är bara de att jag inte tränar på gym utan kör mest övningar där jag använder egna kroppsvikten (känner att jag får lite pump ändå =D) och är endast 15 år...kan man t.e.x jogga 4 ggr/veckan och köra styrka 2ggr/veckan och ändå behålla sina muskler?
Lär du kunna, sålänge du äter.

fffffffff
2005-07-05, 14:12
Nope det var en annan fråga.
Så man kan alltså jogga 4 ggr/vecka och ändå behålla sina gamla muskler?

King Grub
2005-07-05, 14:17
Nope det var en annan fråga.
Så man kan alltså jogga 4 ggr/vecka och ändå behålla sina gamla muskler?

Du fick svar i den andra tråden.

Du bryter ned muskelprotein. Du skall bryta ned muskelprotein. Det pågår både proteinnedbrytning och proteinsyntes. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen är du i proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex konditionsträning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Nu är inte proteinbalansen under en timme viktig, utan det är tjugofyratimmarsbalansen som är av intresse. Och den är positiv förutsatt att man äter någorlunda vettigt sammansatt kost och tillräckligt med protein. Särskilt som proteinnedbrytningen i vila minskar efter konditionsträning, dvs proteinnedbrytning efter passet är lägre än om man inte hade kört något kondispass. Där är det en skillnad i jämförelse med styrketräning: efter belastningsträning är muskelnedbrytningen fortsatt förhöjd, men det är även proteinsyntesen, så pass att proteinbalansen blir positiv, om essentiella aminosyror och kolhydrat tillförs.

Allt detta stod i den andra tråden.

Du bryter ned muskelprotein, men det betyder inte, att du hamnar i negativ proteinbalans vid dygnets slut.

Precis som med allt annat kommer det en gräns, där du inte kan återhämta och överkompensera. Där du går bakåt i stället för framåt. Att springa en halvmara varje dag är bortom den gränsen. Exakt var den gränsen går, att sätta en minutgräns, är omöjligt; det är individuellt och för många faktorer spelar in.

fffffffff
2005-07-05, 15:21
hmm okej då förstår jag..Man ska alltså äta bra och mycket och sedan får jag individuellt kolla hur mycket de går att löpa innan jag bränner för mycket muskler...Men det kan bli svårt att kolla och jag vill helst inte uppleva någon muskelnedbrytning och därför undrar jag ungefär hur mycket som är rimligt att springa? Hur mycket brukar NI springa utan att förlora muskelmassa?

King Grub
2005-07-05, 15:30
Men det kan bli svårt att kolla och jag vill helst inte uppleva någon muskelnedbrytning och därför undrar jag ungefär hur mycket som är rimligt att springa?

Som sagt, det beror på för många faktorer för att man skall kunna sätta en siffra. Äter du två gånger om dagen varav den ena gången på McDonalds och den andra mackor och O'boy och sitter uppe till 03:30 och spelar datorspel... då är det upplägg du tänkt dig för mycket. Får du tillräckligt med högkvalitativ näring och sömn borde det däremot inte vara några problem.

Fredrik_
2005-07-05, 17:18
hmm okej då förstår jag..Man ska alltså äta bra och mycket och sedan får jag individuellt kolla hur mycket de går att löpa innan jag bränner för mycket muskler...Men det kan bli svårt att kolla och jag vill helst inte uppleva någon muskelnedbrytning och därför undrar jag ungefär hur mycket som är rimligt att springa? Hur mycket brukar NI springa utan att förlora muskelmassa?

Jag springer 35-40 km i veckan just nu, promenerar 20-25, och kör tre styrkepass i veckan. Tappar inga muskler utan lyckas faktiskt bygga på mig lite samtidigt som jag går framåt på löparfronten men så äter jag 3500 kcal/dag i snitt på mina 69 grymma kilon också ;)

Är du orolig är det ju inte allt för svårt att kolla.. skaffa en kaliper och för statistik på hur mycket "fettfri vikt" du har. Finns säkert ännu enklare metoder också men det funkar fint för mig.

fffffffff
2005-07-05, 17:54
Okej nej självklart är inte mitt upplägg så som du skrev king_grub utan jag lägger mig vid 23.00-00.00 och går upp vid 9 eller 10.00 och äter bra och nyttig mat varenda dag.
Hoppas de nu funkar med jogging 4ggr/vecka och styrka 2ggr/vecka för att sedan varannan vecka eller var tredje ta 2-3 vilodagar..