handdator

Visa fullständig version : Mat för tio kr./dagen


Prowler
2005-07-05, 10:06
Hörde något i bakgrunden om att någonstans i Afrika så hade de typ bara motsvarende tio kronor om dagen att leva på så då kom jag på följande frågeställning:

Om du skulle försöka hålla dig vid liv så länge som möjligt och bara fick handla mat för tio kronor om dagen på t ex ICA, vad skulle du handla då? Vad får man tag på för tio kronor som är så energi-/näringsrikt som möjligt? Hur länge skulle du kunna leva på det innan du blev tvungen att ge upp?

Bobo
2005-07-05, 10:09
Hörde något i bakgrunden om att någonstans i Afrika så hade de typ bara motsvarende tio kronor om dagen att leva på så då kom jag på följande frågeställning:

Om du skulle försöka hålla dig vid liv så länge som möjligt och bara fick handla mat för tio kronor om dagen på t ex ICA, vad skulle du handla då? Vad får man tag på för tio kronor som är så energi-/näringsrikt som möjligt? Hur länge skulle du kunna leva på det innan du blev tvungen att ge upp?

Nötter skulle jag köpt. Skulle nog kunna leva så ett bra tag, är duktig på att stänga av hungerkänslor tyvärr :)

King Grub
2005-07-05, 10:16
1. Fetmjölk, potatis och grönsaksblandning.

2. Inte länge. Pga uttråkning.

sunkan
2005-07-05, 10:33
1. Fetmjölk, potatis och grönsaksblandning.

2. Inte länge. Pga uttråkning.

allt det där för 10kr?

King Grub
2005-07-05, 10:35
Ja. 1 L mjölk, 0.98 kr kilot för potatis och sedan grönsaker för resten. Jag köper givetvis ett grönsakspaket en dag och portionerar ut det över veckans dagar.

jwzrd
2005-07-05, 10:36
Är det ICA så blir det nästan omöjligt. Får jag köpa bönor där jag vill så blir det istället: bönor, pasta, små mängder fet firre och frukt för resten. Det funkar att leva länge så. I know.

z_bumbi
2005-07-05, 10:37
Bönor

Rotfrukter

Ris

Matolja

Grönsaker och frukt väljer man efter årstid.

Kryddor

Det är grunden, skulle jag tåla mängder med bönor och fett skulle jag kunna leva på det ganska länge om jag var tvungen.

Sen köper man billig ost, kött, mjölk mm när man stöter på det.

300 kr/månad låter dock väldigt lite för en längre period utan att man har möjlighet att få tag på gratismat på något sätt.

jwzrd
2005-07-05, 10:39
Bönor

Rotfrukter

Ris

Matolja

Grönsaker och frukt väljer man efter årstid.

Kryddor

Det är grunden, skulle jag tåla mängder med bönor och fett skulle jag kunna leva på det ganska länge om jag var tvungen.

Sen köper man billig ost, kött, mjölk mm när man stöter på det.

300 kr/månad låter dock väldigt lite för en längre period utan att man har möjlighet att få tag på gratismat på något sätt.

Ahh, glömde matoljan. Bönorna är ändå tricket. Man får flera kg för ett par kronor om man knallar in i rätt turkaffär. Man är mätt en halv dag på ett rejält lass bönor också, smakar oförskämt gott. Blir faktiskt lite sugen nu när jag tänker på det :)

sunkan
2005-07-05, 10:40
Ja. 1 L mjölk, 0.98 kr kilot för potatis och sedan grönsaker för resten. Jag köper givetvis ett grönsakspaket en dag och portionerar ut det över veckans dagar.
ahh, inte visste jag att potatis va så billigt :em:

King Grub
2005-07-05, 10:41
På ICA Flygfyren i Norrtälje, där jag handlar, är det det. Just nu i alla fall.

precis
2005-07-05, 10:42
Jag skulle snatta för 100kr och döva mitt samvete med att spela banjo på nästa Live8 konsert.

precis
2005-07-05, 10:42
På ICA Flygfyren i Norrtälje, där jag handlar, är det det. Just nu i alla fall.

pluggar inte du på KI?

Jag har varit på Flygfyren, woha jag något gemensamt med King Grub *flex*

aliquis
2005-07-05, 10:49
Hörde något i bakgrunden om att någonstans i Afrika så hade de typ bara motsvarende tio kronor om dagen att leva på så då kom jag på följande frågeställning:

Om du skulle försöka hålla dig vid liv så länge som möjligt och bara fick handla mat för tio kronor om dagen på t ex ICA, vad skulle du handla då? Vad får man tag på för tio kronor som är så energi-/näringsrikt som möjligt? Hur länge skulle du kunna leva på det innan du blev tvungen att ge upp?
Tvivlar på att många har ens så mycket. Sedan är det kanske lite olika priser där o här.
Havregryn och linser får man ju en hel del för 10kr. Säg 500g havregryn o 450g linser ;), typ 3500kcal och 180g protein.

jwzrd
2005-07-05, 10:49
Jag skulle snatta för 100kr och döva mitt samvete med att spela banjo på nästa Live8 konsert.

Hehe jag gillar det där inlägget på många plan! :)

King Grub
2005-07-05, 11:02
pluggar inte du på KI?

Nej. Jag studerar inte. Det var många år sedan. Men då var det på KI.

datorjaevel
2005-07-05, 11:16
jag har levt på mat för ca 10kr/dagen i ett par månader alldeles nyligen, då åt ja ca 0.5kg pasta och runt 10 köttbullar om dagen. Kunde bli en lyxmjölk o sånt i vecka oxå.

Kimo
2005-07-05, 12:31
[QUOTE=Prowler]Hörde något i bakgrunden om att någonstans i Afrika så hade de typ bara motsvarende tio kronor om dagen att leva på [QUOTE]

Det är visserligen en sanning med modifikation. Det officiella sättet att definiera fattigdom är att någon lever på mindre än två dollar om dagen. Lever man på under en dollar om dagen kallas det för "absolut fattigdom". Jag har för mig att ungefär halva Afrikas befolkning klassas som fattiga i definitionen att de lever på mindre än två dollar om dagen per person. Sen gäller detta inte bara mat utan även boende etc. Även om jag förstår att detta bara är en tankelek så ska det också sägas att livsmedelspriserna är helt olika och därför blir en jämförelse av det här slaget haltande.

Mvh
Besserwisser