handdator

Visa fullständig version : Sockertyp!


Snöberg
2005-07-05, 08:18
Tänkte höra vilken slags sockertyp man ska använda för minsta onyttiga resultat i ett bakverk? Jag vet att det finns olika sötningsmedel, ger dessa samma konsistens till bakverket?

Är fruktos/fruktsocker ett bra alternativ till vanligt socker/sackaros?

Lizzie
2005-07-05, 08:32
Jag försökte mig på att byta ut sockret mot fruktos i muffins för ett tag sen - de blev totalt misslyckade, men jag vågar inte svära på att det var fruktosens fel...

aliquis
2005-07-05, 09:04
Tror du har svårt att fixa ett nyttigt bakverk sålänge du har med raffinerat socker, raffinerat fett och raffinerat mjöl. Finns säkert en hel del väldigt annorlunda recept som fungerar skapligt.
Fruktos är väl inget vidare alternativ.

z_bumbi
2005-07-05, 09:18
Sötningsmedel gör inte att man får någon jäsning om det handlar om en jästdeg då jästen är beroende av socker för att fungera, i bakpulverbröd kanske det funkar men jag skulle inte testa.

Fruktos är inte en direkt ersättare till vanligt socker men det går att få fram resultat om man provar sig fram.

Det går att blanda i grövre mjöl i bullar och det smakar inte allt för illa men då har man i alla fall sockret kvar.

Fett i bakverk är inte lika svårt att ersätta då det i många av fallen funkar med olja (Utom i småkakor. :D ) eller ett bra margarin.