handdator

Visa fullständig version : Skum bilaffär?


mangs
2005-07-05, 07:34
Tjenare,

jag är på jakt efter en ny bil och har hittat en fin bil som jag är/var intresserad av. Det är en 2001 med 3000 mil på mätaren så det rör sig om en relativt ny bil. Endast en ägare (en chefstyp i 45-års ålderns som inte verkar direkt kunnig när det gäller bilar). Bilen är köpt utomlands då han bodde där tidigare men nu har han bott i Sverige i 2 år. Bilen är svenskregistrerad och alla papper verkar ok. Alla servicar verkar gjorda och den har gått igenom de två besiktningarna utan problem. En bil av denna karaktären skulle normalt gå loss på en del pengar men han säljer den för ca 30-40' billigare än vad den borde kosta? Jag har provkört den och den känns helt ok förutom två saker:
1. Rökt i bilen
2. Gult kladd på oljestickan.

1. Det stinker inte men luktar, går det att få bort med Ozon eller ättika?

2. Kan bero på kondens i oljan eftersom han kört så pass lite, bilen har mest stått då han reser mycket (därav de få milen). Detta skall dock kunna fixas genom ett oljebyte samt att man kör mer vilket jag kommer att göra.


Jag skall på semester på torsdag och han verkar vilja sälja bilen snabbt (han skall flytta utomlands efter sommaren), Jag sade att jag ville göra ett test hos motormännen och då blev han lite spak, han undrade varför och sade att bilen var i nyskick och at tdet inte behövdes. Han gick dock med på det och jag skulle tänka lite på affären (Han sade då att han hade flera andra intressenter). Jag tackade på kvällen igår nej eftersom jag känner av tidspressen och har en massa andra saker som snurrar runt mig just nu (dessutom finns det ju alltid fler bilar). Jag fick svar på detta att han tyckte jag verkade vara en bra kille och att han gärna ville sälja till mig och sade att han kunde tänka sig att vänta till efter min semester ( 2 veckor). Hmmm tänkte jag, är det något lurt? Om han har andra intressenter kan han ju bli av med den ganska snabbt då priset känns helt klart bra...

vad tror ni, är det något skumt?

Kan ju dock nämna att killen är så långt ifrån en bilmeckare man kan komma och är välbärgad och behöver nog inte bry sig om pengar om man säger så...

Skall jag slå till eller avvakta?


Edit:
En M-test kostar ca 2000:-

Mental
2005-07-05, 07:39
Kör på din ide om motormännen kontroll, visst den kostar en del, men om du får bilen "misstänkt billigt" så kommer du ångra dig bittert om du blir blåst.

mangs
2005-07-05, 08:51
Misstänkt billigt: Han skall ju som sagt flytta utomlands och vill få sålt bilen snabbt. Därför undrar jag varför han helt plötsligt kan tänka sig att vänta 2-3 veckor eftersom han tycket hafg verkade vara en bra människa. Iofs kan jag ju inte argumentera mot det :D men jag blir alltid misstänksam när folk är för vänliga mot en, det brukar vara något lurt då, eller har jag fel?

vad tror ni om röklukten och kladdet i oljan då?

Lizard
2005-07-05, 08:54
Vad är det som luktar med din bil?

Om han backar ur affären pga Motormänstestet så luktar det skumt. Hela upplägget luktar skumt för att vara ärlig. Vill han, så kan han faktiskt få köpa testprotokollet av dig efter testet om du inte vill ha bilen i alla fall. Om bilen är i det skick som den uppges vara så har han svart på vitt att så är fallet och näste kund klipper garanterat till.

Backa ur och leta en annan bil som luktar mindre.

Lizard

Arne Persson
2005-07-05, 09:06
JAg skullle aldrig köpt en bil som någon rökt i! Fy fan! Risken är att det satt sig i AC:n!

mangs
2005-07-05, 09:20
Ok, tack för era svar.

Jo, det luktar som sagt rök och det är ju *spy* . Har dock hört att det finns ganska många bra sätt att få bort denna lukten, Frågan är bara om man kan få bort det helt?

Som sagt, han gick med på testet men först var han lite frågande varför detta behövdes. Kan ju bero på att han jobbar mycket och har svårt att avsätta tid för detta eller något annat, svårt att veta.

hum
2005-07-05, 10:32
Ok, tack för era svar.

Jo, det luktar som sagt rök och det är ju *spy* . Har dock hört att det finns ganska många bra sätt att få bort denna lukten, Frågan är bara om man kan få bort det helt?


Klart man kan! Hade en inrökt och jävlig 245a förut, testade att ställa in en skål med ättika men då luktade det bara ättika + rök istället :laugh:

Något som däremot tog bort lukten totalt var när jag skulle rostlaga golvet och hade inredningen urplockad en månad. Något opraktisk metod dock :)

f.ö skulle jag hellre köra in bilen till en märkesverkstad och låta dom gå igenom bilen ordentligt, än att göra ett m-test.

jwzrd
2005-07-05, 10:35
Det gula kladded är antagligen sprillans ny olja han klämt i för att han bytt olja för sällan? Kolla om oljan verkar lite grådassig också, du vill inte få en trasig topplockspackning på händerna. Vad är det för bilmärke?

Biceps
2005-07-05, 10:50
Det kanske mest är "sista priset kompis"-snubbar som har ringt på bilen och om du då verkar vettig och han inser att du ÄR intresserad men inte kommer köpa bilen på studs, byter han hellre taktik och låter dig göra M-testet, kan vänta 2 veckor osv för att få en seriös affär.

Röklukt går fetbort. Du kan aldrig lita på att det går att ta bort.

Se om det gula klegget går bort om du tar bilen på en längre runda där du varvar motorn ordentligt. Om det är så att han bara kört småsträckor så ska klegget försvinna... Kolla även locket till oljepåfyllningshålet

s_himself
2005-07-05, 10:57
du måste själv försöka byta lukt i bilen och det är jävligt svårt. En luktsannering sitter ju fint på plats.

mangs
2005-07-05, 10:57
Tackar för era svar som gör mig klokare angående hur jag skall göra, det lutar åt att jag lämnar detta projektet.

Det rör sig om en BMW, oljan var svart på oljestickan men längst ut på spetsen blev det gult kladd, jag torkade av detta och körde ner den igen, Åter igen gult kladd. Vet ju inte hur allvarligt detta är men bilen har bara gått 3000 mil så frågan är hur mycket det påverkat? Kan man inte få bort röklukten så är det ingen hit, vill ju inte lukta rökt aborre varje gång man skall ta sig någostans.

bengdoktor
2005-07-05, 11:04
Om du ställer frågan på ett motorforum kommer svaren att ösa ner.. ang lukten kan du som nämnt luktsanera bilen. Mr. Cap kan göra den helt luktfri, på samma sätt som sanering av hundhår och sånt för allergiker.

s_himself
2005-07-05, 11:20
Om du ställer frågan på ett motorforum kommer svaren att ösa ner.. ang lukten kan du som nämnt luktsanera bilen. Mr. Cap kan göra den helt luktfri, på samma sätt som sanering av hundhår och sånt för allergiker.


absolut :cool:

Markus H
2005-07-05, 11:51
Vätska och kondens i oljan visar sig som att oljan är "mjölkig", inte gult kladd.

Om du ozon behandlar bilen så försvinner lukten helt.

Ville bara säga det.

Moonbeam
2005-07-05, 11:54
hmm en -01 med 3000 mil på mätaren samt att den ligger lågt i pris, låter nästan som mätarfiffel men det skall väl gå att kolla upp? mer misstänkt blir det om det gula kladdet inte skulle försvinna, det skall ju inte finnas om servicen skötts tycker jag. Jag skulle inte köpt utan att göra en rejäl test hos motormännen eller liknande.

Markus H
2005-07-05, 11:57
Tackar för era svar som gör mig klokare angående hur jag skall göra, det lutar åt att jag lämnar detta projektet.

Det rör sig om en BMW, oljan var svart på oljestickan men längst ut på spetsen blev det gult kladd, jag torkade av detta och körde ner den igen, Åter igen gult kladd. Vet ju inte hur allvarligt detta är men bilen har bara gått 3000 mil så frågan är hur mycket det påverkat? Kan man inte få bort röklukten så är det ingen hit, vill ju inte lukta rökt aborre varje gång man skall ta sig någostans.


Är det en diesel? det låter nästan så, Friska bensinmotorer får inte svarta motoroljor när de bara gått 3000 mil. om det nu är så att han inte bytt olja på 3000mil så kan man jhu undra hur bra han skött resten av bilen.

Mitt tips är att backa ur!

Markus H
2005-07-05, 12:00
Jag har kört cheva motorer (V8) ca 1500-2000 mil utan att oljan ändrat färg det minsta.(detta var ett undantag, vanligvis byter jag olja minst en gång/år eller var tusende mil)

zam
2005-07-05, 12:10
Om du ställer frågan här (http://www.autopower.nu) får du nog några svar.Det finns en del kunskap där.

Beast
2005-07-05, 12:29
JAg skullle aldrig köpt en bil som någon rökt i! Fy fan! Risken är att det satt sig i AC:n!

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

mangs
2005-07-05, 13:13
Bilen har varit inne på ett antal servicar och nu senast på förenade bil i November vid 2600 mil. Eftersom han bara använder bilen 3 dagar i veckan då han flyger mycket mellan kontoren så verkar milen stämma bra i alla fall sedan han kom till Sverige. Inte mycket tyder på att det skulle vara fiffel med mätaren men man vet ju såklart aldrig. Det är bensin som gäller men oljan var svart och gult kladd i. Kommer nog backa ur men det känns ju surt om man nu kunde göra ett klipp.

Arne Persson
2005-07-05, 13:29
Bilen har varit inne på ett antal servicar och nu senast på förenade bil i November vid 2600 mil. Eftersom han bara använder bilen 3 dagar i veckan då han flyger mycket mellan kontoren så verkar milen stämma bra i alla fall sedan han kom till Sverige. Inte mycket tyder på att det skulle vara fiffel med mätaren men man vet ju såklart aldrig. Det är bensin som gäller men oljan var svart och gult kladd i. Kommer nog backa ur men det känns ju surt om man nu kunde göra ett klipp.


3000 mil är normalt 2 servar! Hur många ytterligare och varför? Är Gas, broms och kopplingspedaler sllitna?

Pellefant
2005-07-05, 13:30
Vet du med säkerhet att han är så välbeställd som han ger sken av? Vet du med säkert att han bara brukat bilen några dagar vecka, dvs att han "flyger mellan kontoren", killen kanske jobbar på ICA i kassan?

Kolla även att bilen är fullbetald.

Låter som en perfekt bilaffär eller den perfekta bluffen.

Tror du kan kontakta bilprovningen för att verifiera mätarställningen.

mangs
2005-07-05, 13:36
Hej, Det var tre servicar gjorda. En varje år. Eftersom han kört så lite gjorde han service pga 12 månader hade gått.


Visst kan det vara så att han försöker hitta på en bakgrudsstory men jag ser inte anledningen till det, jag tror nog att han är den han utger sig för att vara men man kan ju inte lita på någon. Jag såg pappaer från bilprobningen och även från Förenade bil och mätarställningen verkade då stämma, kör han som han sagt till mig blir det 25-30 mil i veckan och räknar man det bakåt så stämmer 2600 i November. Bilen var ej sliten inuti förutom röklukten.

moue
2005-07-05, 14:33
har för mig att oljan kan bli missfärgad om den trycker in kylarvätska genom toppen el liknande, men jag är inte sure.

Jarod
2005-07-05, 15:50
har för mig att oljan kan bli missfärgad om den trycker in kylarvätska genom toppen el liknande, men jag är inte sure.

Precis! Man ska absolut inte ha gult kladd i motoroljan!! Det blir så när vatten och olja blandas = inte bra i en bilmotor. Visst, du kan ha snor-tur att det bara är kondens men då måste du ändå sanera motorn. Eller är det topplocket som har en liten spricka och det sipprar in kylarvätska precis som moue skrev. Och då är motorn fucked! (såvida du inte har lust att byta topp)

Lycka till med nästa bil istället! :)

Pingu
2005-07-05, 17:14
Nar en motor är "vattesjuk" så blir det inte gult kladd. Det är mer ljusgrått och ganska snorliknande. Kolla i kylvätskepåfyllningen om det rörs där inne då motorn är igång, gör det det så är topppackningen eller toppen trasig. Det kan bli blåsor eller en liten vatten virvel. Kolla det när motorn är kall för om den är nog varmm så öppnar termostaten och det kommer in kylvätska på det sättet, precis som det ska.

Låter priset för bra för att vara sant så är det oftast det men är du fortfarande sugen så gör som sagt tidigare ett m test på kärran

s_himself
2005-07-05, 18:16
Vätska och kondens i oljan visar sig som att oljan är "mjölkig", inte gult kladd.

Om du ozon behandlar bilen så försvinner lukten helt.

Ville bara säga det.


nåja ozonbehandlingen räcker inte.. En rejält tvätt av interiören är att rekommendera. Annars får du nog inte bort lukten, det sätter sig i plasten, gummit, skinnet/läder, mocken, plychen.

Det gäller att rengöra bilen mycket noggrant innan man luktsannerar. ozonet tar inte död på alla bakterier och partiklar sålänge det är skitigt.

Perry_G
2005-07-06, 07:04
Är priset så lågt som du säger kan det ju vara värt att köpa även om det eventuellt skulle vara något fel... Får man fråga vad det är för modell? Är det någon av de större/dyrare kan det bli vääääldigt dyrt om det skulle visa sig vara något stort fel på motorn. Är det en något billigare modell och du får köpa den 30-40kkr under "listpris" gör du nog en bra affär även om du skulle behöva reparera.

Edde_1
2005-07-06, 07:53
Låter som en spruken topp.
Ganska vanligt på BMW. Har varit iallafall, vet inte hur det är med dom nya modellerna.