handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar för stora axlar?


larre
2005-07-05, 02:10
Hur bygger man riktigt stora axlar och hur gör man för att få axlarna att vara större än armarna?
Skall man då sluta träna armar ett tag då så att axlarna hamnar före i växten?
Med att axlarna skall vara större än armarna menar jag som tex mr.brad ser ut i fightclub.
http://www.bradpittfan.com/pics/mfi028e.jpg
http://www.bradpittfan.com/pics/mfi028a.jpg

randig
2005-07-05, 05:29
axlarna kommer ju att växa om armarna tillslut du behöver inte sluta köra armar.

stora starka axlar får man av pressövniningar tex ståendepress eller sitandepress med stång eller hantlar.

Matte_Maiden
2005-07-05, 10:25
Axlarna består av tre huvuden som alla behöver växa till sig och vara hyfsat symmetriska för att du ska få den där looken.

Främre huvudet kan du slakta med pressövningar, till exempel hantelpress uppåt samt press bakom nacken i smith. Vill du mosa lite extra han du köra några set hantellyft framåt med tummarna uppåt.

Mittersta huvudet är lättast att träna via hantellyft åt sidan samt med drag till hakan med axelbrett grepp. Inga konstigheter helt enkelt.

Det bakre huvudet slarvar många med och är minst lika viktigt som de två andra. Hantellyft åt sidan där du är parallell med marken tar riktigt bra. Har du problem med att stå bra kan du prova att lägga dig på en bänk som är uppåtlutande och sedan försöka få till ett parallell-läge "på toppen". Även roddar med armarna utåt (ungefär som omvänd bänkpress) tar bra på denna region.

Kör 6-9 set via dessa så ska du se att de växer. =)

pabb
2005-07-05, 10:39
Vafan bilderna funkar inte *grr* och jag som ville se brad *cry*

rubber_duck
2005-07-05, 10:52
Kör 6-9 set via dessa så ska du se att de växer. =)

Bör man köra fler set i någon av övningarna för att få en "jämn växt"? Brukar nu köra 6set press bakom nacke, 4-5 sidlyft och 3-4baksida axlar.Är detta ett dåligt upplägg?

jwzrd
2005-07-05, 10:52
Det här är bara för mycket? Övningar för att få stora axlar, helst större än armarna - som Brad Pitt. Men.. Brad är en tångräka, bär ICA-kassar varje så har du större axlar och armar än Picken.

Timme
2005-07-05, 10:56
Det mellersta huvudet får duktigt med stryk i alla pressövningar över huvudet. Det är inte bara det främre huvudet som tar stryk då! Militär press är en fruktansvärt bra axel övning och det är även stående eller sittande hantel press över huvudet utan ryggstöd.

Jag tycker att hantellyft åt sidan inte ger så mycket då det är väldigt svårt att överbelasta axlarna. Hantellyft åt sidan tycker jag att man kan avsluta med för att krama ut det där sista.

Det bakre huvudet på axlarna får nog tillräckligt med stryk från rodd övningarna, så om du kör mycket rodd (stång rodd, hantel rodd, T-bar etc)
så behöver du nog inte oroa dig.

Jag kör inga isolations övningar för baksida axlar men de är mycket bra endå.

Min mening
Hantellyft åt sidan = Disco :D

/Timme

Remote
2005-07-05, 11:17
Vafan bilderna funkar inte *grr* och jag som ville se brad *cry*

kopiera länken och klistra in dem i adressfältet så funkar de ;-)

jwzrd
2005-07-05, 11:27
Om jag ska kamma mig och vara lite seriös så skulle jag reka ett program i stil med:

1) fri pressövning som tex stående press bakom eller framför huvudet, gärna med lite kick (push-press) i dom tyngre setten. Tanken här är att man kör hårt och tungt med betoning på hårt och tungt. 2-6 reps tycker jag funkar.

2) en ren pressövning med lång pressväg, tex sittande hantelpress utan ryggstöd, nån maskin eller så. Här kör man naturligtvis också hårt och tungt, men med betoning på kontraktionen och ett perfekt utförande. 5-10 reps.

3) isolationsövning för främre eller yttre deltat tex front laterals eller side laterals med hantlar eller kablar. Perfekt utförande, pump och man fortsätter med partials tills skiten inte rör sig längre. 5-25 reps.

4) rear laterals med hantlar eller kablar, lång rörelse, rätt vikt. Perfekt utförande, pump. Hård träning i ett smalare ROM får bakre deltat redan av ryggträningen, en specifik övning här är för att bakre deltat ska tränas "i hela sin längd" vad nu det egentligen innebär för en del av en muskel på det här sättet. Syftet är att grejerna ska hålla.

När man är klar med axelpasset så ska man ha sån pump att man har svårt att inte gaya sig milt framför spegeln, axlarna ska stå rakt ut och kännas som om dom vill hoppa dän från överkroppen och fortsätta sitt liv som meloner. Får man inte REJÄL pump i axlarna så är det Gör Om Gör Rätt som gäller. Byt övningar, sänk vikten och framförallt, fixa utförandet.

Fatcan
2005-07-05, 11:27
Arnold press, militärpress och axelpress är det enda som behövs. En riktigt bra övning för baksidan av axlarna är att köra hantelrodd med överarmen rätt ut från kroppen, som när man kör bänkpress.


Hantellyft åt sidan tycker jag är onödigt...vill man ha en lite tyngre övning som tar mest på mellersta deltamuskeln så kan man köra upprätt rodd.

Sonny
2005-07-05, 11:33
Hantelpressar!

Matte_Maiden
2005-07-05, 12:08
Jag tycker inte att pressarna tar på utsidan, men det kanske är jag som är skum eller har taskigt omdöme.

Snacket om att hantellyft åt sidan inte ger överbelastning, vad fan snackar ni om? Jag antar att ni enbart kör mastodontövningar som frivändningar, marklyft och shit. Hantellyft åt sidan är ju knappast i närheten av lika isolerande som många bicepsövningar är till exempel, och inte fan brukar folk som snackar om "överbelastning till max" utlämna dessa.

jwzrd
2005-07-05, 12:14
Jag får nypande/krampande kontakt med yttre delta av side laterals. Ett par drop-set så har jag djup träningsvärk i hela delta sen. Gänget som tycker side laterals inte tar något tränar som vanligt på för hög vikt och helt fel. Men det är ok, det tar ett tag att kamma sig på gymmet.

Tryck hantarla rakt ut åt sidan och sen upp, håll en sekund och släpp inte hantarna första halvan av vägen ner så ska ni se att det händer grejer. Den som säger att det inte ger något för axlarna att köra med det utförandet upp förbi 16-17kg per hantel är välkommen till Olympia-gymmet i helsingborg och jämföra axlar/riva ner skrattsalvor.

Matte_Maiden
2005-07-05, 12:17
Jag får nypande/krampande kontakt med yttre delta av side laterals. Ett par drop-set så har jag djup träningsvärk i hela delta sen. Gänget som tycker side laterals inte tar något tränar som vanligt på för hög vikt och helt fel. Men det är ok, det tar ett tag att kamma sig på gymmet.

Tryck hantarla rakt ut åt sidan och sen upp, håll en sekund och släpp inte hantarna första halvan av vägen ner så ska ni se att det händer grejer. Den som säger att det inte ger något för axlarna att köra med det utförandet upp förbi 16-17kg per hantel är välkommen till Olympia-gymmet i helsingborg och jämföra axlar/riva ner skrattsalvor.
:thumbup:

Det roliga är att många av dessa lassar på för mycket vikt och sedan avfärdar övningen med att den är disco och inte basövning nog. Är ju som att skjuta sig själv i foten. =)

Fatcan
2005-07-05, 12:23
Jag körde den rätt länge men märkte inte att mina axlar växte bättre än vanligt eller fick snyggare form. Så jag lag in en annan pressövning istället för den.

Och nej, jag står in med armarna böjda som ett L och kastar upp vikten med nån hopprörelse. Jag utför dom som det står att man ska göra i "Axelträning ur anatomisk synvinkel" i Best of kolozzeum delen.

jwzrd
2005-07-05, 12:32
:thumbup:

Det roliga är att många av dessa lassar på för mycket vikt och sedan avfärdar övningen med att den är disco och inte basövning nog. Är ju som att skjuta sig själv i foten. =)

Tricket är att den för sig själv nog inte gör ett piss, men som komplement till ett bra presschema för axlarna gör den underverk/värk. Front laterals är grym den också, tar svinigt bra på yttre deltat också.

Yankeee
2005-07-05, 12:35
Stående press och drag till hakan räcker fint.

jwzrd
2005-07-05, 12:36
Stående press och drag till hakan räcker fint.

Jag kan inte köra drag till hakan :/ (Jag tänkte fortsätta inlägget med: jag får inte stången förbi magen och något om att det inte hade med magens storlek att göra, men jag insåg trovärdigheten i det).

Akilles
2005-07-05, 12:40
"Utan ryggstöd", står det lite varstans i den här tråden. Jag kör sittande militärpress MED ryggstöd. Vad blir skillnaden och varför är det dåligt?

Big_Vik
2005-07-05, 12:46
Det bakre huvudet slarvar många med och är minst lika viktigt som de två andra.

Vad fan babblar du om? :D Varför är det så himla viktigt att träna baksidan specifikt? Kanske för dig som baserar din ryggträning helt på chins, men tror inte det gäller vi andra, som kör mycket enarmsrodd. Jag tränar ungefär aldrig baksidan med primära övningar och jag har inte framåtroterade axlar, motsatsen faktiskt. Baksidan är rätt bra utvecklad volymmässigt.

HenrY
2005-07-05, 13:08
Vad fan babblar du om? :D Varför är det så himla viktigt att träna baksidan specifikt? Kanske för dig som baserar din ryggträning helt på chins, men tror inte det gäller vi andra, som kör mycket enarmsrodd. Jag tränar ungefär aldrig baksidan med primära övningar och jag har inte framåtroterade axlar, motsatsen faktiskt. Baksidan är rätt bra utvecklad volymmässigt.

Joo, kör man mycket rodd så kanske inte så mycket baksida axel träning behövs.

De som säger att hantellyft inte är någon bra övning, borde nog titta lite på utförandet. Då den enligt mig är en av dom absolut bästa axelövningarna faktiskt
Den tar faktiskt även mer på axlarna än pressövningarna, iaf enligt studier.
Jag rankar den lika högt som militärpressarna och hantelpressarna.
:thumbup:

jwzrd
2005-07-05, 13:23
Joo, kör man mycket rodd så kanske inte så mycket baksida axel träning behövs.

De som säger att hantellyft inte är någon bra övning, borde nog titta lite på utförandet. Då den enligt mig är en av dom absolut bästa axelövningarna faktiskt
Den tar faktiskt även mer på axlarna än pressövningarna, iaf enligt studier.
Jag rankar den lika högt som militärpressarna och hantelpressarna.
:thumbup:

Tricket är att det finns fler dimensioner än bara "tar mer". Ställ dig under ett lågt tak och pressa statiskt så hårt du kan mot taket så får du nog en förbaskat hög "tar mer"-grad. Det gör inte den övningen till något att ha vilket fall. Vilka övningar som är effektiva handlar mer om ROM, var i ROM:et övningen är tung (och hur tung), hur lätt det är att hantera maximala vikter för den muskeln det handlar om i vinklarna/positionerna det handlar om.

I bänkpress har man rätt stora möjligheter att bara tokpressa. Övningen tillåter att man går mycket nära muskelns max utan att någon lem fladdrar iväg och kräver kraft att kontrollera. Jämför du med sittande hantelpress utan ryggstöd så blir allting genast mycket svårare. Hur mycket det tar på respektive muskel är nog typ samma i båda övningarna (jag vet att det inte är samma muskler pucko) men hur musklerna som aktiveras påverkas är inte samma.

Yankeee
2005-07-05, 13:26
Jag kan inte köra drag till hakan :/ (Jag tänkte fortsätta inlägget med: jag får inte stången förbi magen och något om att det inte hade med magens storlek att göra, men jag insåg trovärdigheten i det).

Äh, du får fälla lite päls och börja frysa du med ;)


Btw, pump tycker jag iaf är rätt värdelöst att eftersträva här, precis som annars. Ser ingen anledning till det :confused:

jwzrd
2005-07-05, 13:53
Äh, du får fälla lite päls och börja frysa du med ;)

Btw, pump lol?

Det är coolt!

Matte_Maiden
2005-07-05, 15:35
Vad fan babblar du om? :D Varför är det så himla viktigt att träna baksidan specifikt? Kanske för dig som baserar din ryggträning helt på chins, men tror inte det gäller vi andra, som kör mycket enarmsrodd. Jag tränar ungefär aldrig baksidan med primära övningar och jag har inte framåtroterade axlar, motsatsen faktiskt. Baksidan är rätt bra utvecklad volymmässigt.
Nu har väl inte framåtroterade axlar speciellt mycket med utvecklingen mellan främre och bakre delta att göra, snarare mellan trapzen och dess antagonist.

Utifrån vad jag sett så tycker jag att de flesta av dessa "roddkillar" oftast har släpande baksida, oberoende av hur mycket de säger emot. Att basera baksidans träning på roddar är ungefär lika smart som att basera bröstens träning på axelpressar, eftersom bröst och bakre delta är antagonister och samma sak gäller främre delta och latsen. Och inte fan baserar ni bröstträningen kring axelpressar?

mentzer
2005-07-05, 16:18
Utifrån vad jag sett så tycker jag att de flesta av dessa "roddkillar" oftast har släpande baksida, oberoende av hur mycket de säger emot. Att basera baksidans träning på roddar är ungefär lika smart som att basera bröstens träning på axelpressar, eftersom bröst och bakre delta är antagonister och samma sak gäller främre delta och latsen. Och inte fan baserar ni bröstträningen kring axelpressar?

Eeh, va?
:confused:

jwzrd
2005-07-05, 16:27
Nu har väl inte framåtroterade axlar speciellt mycket med utvecklingen mellan främre och bakre delta att göra, snarare mellan trapzen och dess antagonist.

Utifrån vad jag sett så tycker jag att de flesta av dessa "roddkillar" oftast har släpande baksida, oberoende av hur mycket de säger emot. Att basera baksidans träning på roddar är ungefär lika smart som att basera bröstens träning på axelpressar, eftersom bröst och bakre delta är antagonister och samma sak gäller främre delta och latsen. Och inte fan baserar ni bröstträningen kring axelpressar?

Jag tror du glömde vad du argumenterade mot mitt i och började argumentera för det istället.

Matte_Maiden
2005-07-05, 17:47
Jag tror du glömde vad du argumenterade mot mitt i och började argumentera för det istället.
I första stycket påstår jag att axelrotationen inte har så mycket med symmetrin mellan axelhuvuden.

Sedan fortsätter jag med att säga att jag tycker att det är fel att basera baksidan av deltats träning kring roddar. Som jämförelse tar jag en axelpress rakt fram (ungefär som smalbänk med armarna klistrade kring kroppen) som därmed blev antagonist mot rodden. Om rodden då tar så pass mycket på baksida delta att man inte behöver träna den separat tycker jag att det vore logiskt att detsamma gäller bakre deltats antagonist, bröst. Och inte fan är det någon som gör så?

Matte_Maiden
2005-07-05, 17:48
Eeh, va?
:confused:
Tänk dig en rodd fast tvärtom. Det är en axelpress som liknar smalbänk med armarna klistrade kring kroppen. Tar den på bröst? Om inte bör inte heller baksida delta få speciellt mycket stryk av en rodd längs kroppen (hantelrodd till exempel).

mentzer
2005-07-05, 17:55
I första stycket påstår jag att axelrotationen inte har så mycket med symmetrin mellan axelhuvuden.

Sedan fortsätter jag med att säga att jag tycker att det är fel att basera baksidan av deltats träning kring roddar. Som jämförelse tar jag en axelpress rakt fram (ungefär som smalbänk med armarna klistrade kring kroppen) som därmed blev antagonist mot rodden. Om rodden då tar så pass mycket på baksida delta att man inte behöver träna den separat tycker jag att det vore logiskt att detsamma gäller bakre deltats antagonist, bröst. Och inte fan är det någon som gör så?

Bröstträningen räcker dock som träning för axlarnas framsida.
Hur kör du en axelpress rakt fram?

mentzer
2005-07-05, 17:56
Tänk dig en rodd fast tvärtom. Det är en axelpress som liknar smalbänk med armarna klistrade kring kroppen. Tar den på bröst? Om inte bör inte heller baksida delta få speciellt mycket stryk av en rodd längs kroppen (hantelrodd till exempel).

Vem har sagt att man måste köra en rodd längst kroppen?

Spungebob
2005-07-05, 17:57
Hur bygger man riktigt stora axlar och hur gör man för att få axlarna att vara större än armarna?
Skall man då sluta träna armar ett tag då så att axlarna hamnar före i växten?
Med att axlarna skall vara större än armarna menar jag som tex mr.brad ser ut i fightclub.
http://www.bradpittfan.com/pics/mfi028e.jpg
http://www.bradpittfan.com/pics/mfi028a.jpg

Vad är det här för larv ? Kör bara Arnold pressar,army pressar och push presses men en släng av frivändning så blir det nog fin fint.

Matte_Maiden
2005-07-05, 18:03
Vem har sagt att man måste köra en rodd längst kroppen?
Eftersom Big_Vik tog hantelrodd som exempel och jag antar att man kör den längs kroppen. Jag har aldrig sagt att man ska köra roddar längs kroppen, dock syftade jag på smala roddar som Big_Vik gjorde.

Kör man breda roddar förändras självklart detta. Detta gäller samma princip som en smalbänk med armarna längs kroppen tar mer och mer på bröst ju bredare du håller. En rodd tar mer och mer på baksidan ju bredare du håller.

Matte_Maiden
2005-07-05, 18:04
Bröstträningen räcker dock som träning för axlarnas framsida.
Hur kör du en axelpress rakt fram?
Smalbänk med armarna längs kroppen. Du kan även följa rörelsen uppåt och köra en smal variant av axelpress. Huvudsaken är att armarna är längs kroppen.

Akilles
2005-07-05, 19:09
"Utan ryggstöd", står det lite varstans i den här tråden. Jag kör sittande militärpress MED ryggstöd. Vad blir skillnaden och varför är det dåligt?

Det blr ingen direkt skillnad, men du isolerar axlarna något, i och med att ryggstödet inte tillåter dig att hjälpa till med ryggen.

Akilles
2005-07-05, 19:11
Det blr ingen direkt skillnad, men du isolerar axlarna något, i och med att ryggstödet inte tillåter dig att hjälpa till med ryggen.

Där har du fel! Ryggstödet gör att ryggen får hjälp, och på så vis kan ge en extra skjuts åt vikten. Även armarna kan arbeta mer, i och med att du inte behöver stabilisera själv utan kan använda hela din kropps kraft till att pressa upp stången. Det är alltså lite cheat, och därför dåligt.

christian
2005-07-05, 19:20
Nog för att jag kan prata med mig själv ibland, men att skriva till sig själv och dessutom motargumentera skulle jag inte ens komma på tanken att göra.. *screwy*

jwzrd
2005-07-05, 19:30
I första stycket påstår jag att axelrotationen inte har så mycket med symmetrin mellan axelhuvuden.

Sedan fortsätter jag med att säga att jag tycker att det är fel att basera baksidan av deltats träning kring roddar. Som jämförelse tar jag en axelpress rakt fram (ungefär som smalbänk med armarna klistrade kring kroppen) som därmed blev antagonist mot rodden. Om rodden då tar så pass mycket på baksida delta att man inte behöver träna den separat tycker jag att det vore logiskt att detsamma gäller bakre deltats antagonist, bröst. Och inte fan är det någon som gör så?

Men.. din liknelse är fortfarande helt uppåtväggarna trasig. Du får gärna berätta hur antagonistegenskapen hos bröstmusklerna mot bakre deltat är relaterat till huruvida roddövningar för ryggen är effektiva för bakre deltat också. En korrekt liknelse (som även den motsäger det du påstår) vore:

Jag tränar inte främre deltat specifikt eftersom jag tränar smalbänk (som ju dagen till ära faktiskt innebär motsatsen till rodd) för bröst och triceps. Lustigt det där.

Allan
2005-07-05, 19:33
Press bakom nacken. Press framför halsen. Hantelpressar. Och sen när du kommit en bit på väg där kommer du att hitta det som passar dig. Tunga pressövningar.

allan

mentzer
2005-07-05, 19:33
Nog för att jag kan prata med mig själv ibland, men att skriva till sig själv och dessutom motargumentera skulle jag inte ens komma på tanken att göra.. *screwy*

Jag är inte schizofren men jag har ganska kul ihop ändå!

jwzrd
2005-07-05, 19:33
Tänk dig en rodd fast tvärtom. Det är en axelpress som liknar smalbänk med armarna klistrade kring kroppen. Tar den på bröst? Om inte bör inte heller baksida delta få speciellt mycket stryk av en rodd längs kroppen (hantelrodd till exempel).

Alltså va i helvete är det du snackar om?! Smalbänk är en ypperlig bröstövning, kontraktionen du kan sätta i toppläget är inte att leka med. Din fina smalbänk uppåt aktiverar det berömda klavikulära huvudet av bröstmuskeln. Båda övningarna aktiverar främre deltat. Byt övning till rodd/drag med smalt grepp uppifrån så får du diametralt motsatt aktivering. Pecs byts ut mot lats, triceps byts mot biceps, främre delta byts mot bakre (sen tillkommer att gäng andra också).

larre
2005-07-05, 19:39
Oj jävlar så folk har svarat, måste vara brad pitt bilderna.. :P

Randig: Är det verkligen så? Blir axlarna per automatik blir större än resten, är det något samband? Kan man bara kan öka visst mycket innan axlarna blir en bromskloss och på så sätt kör dom om armen? Det kan juh aldrig stämma då iaf jag ser väldigt mkt folk som har större arm än axel.


Frågan angående att axlarna skall vara större än armarna kvarstår, kan jag under en månad eller två slänga in ett extra axelpass bara för att dom skall köra ifrån lite eller skall jag låta armarna vila?

Ruggigt tack för all respons!

Allan
2005-07-05, 19:42
Det kan juh aldrig stämma då iaf jag ser väldigt mkt folk som har större arm än axel.



DET har jag aldrig sett. Inte ens Stellander har "större" arm än axel. Hur menar du? Axeln är en större muskelgrupp. Vet du vad som betecknar axeln?


allan

larre
2005-07-05, 19:52
Markerat är väl axel?
http://hem.passagen.se/bubbarna.cs/axel.jpg
http://hem.passagen.se/bubbarna.cs/axel2.jpg

Det jag menar är att axeln skall vara bredare än vad armen är, som syns bra på tex http://hem.passagen.se/bubbarna.cs/axel2.jpg

Allan
2005-07-05, 19:57
Markerat är väl axel?
http://hem.passagen.se/bubbarna.cs/axel.jpg
http://hem.passagen.se/bubbarna.cs/axel2.jpg

Det jag menar är att axeln skall vara bredare än vad armen är, som syns bra på tex http://hem.passagen.se/bubbarna.cs/axel2.jpg

Det är en större axel än arm, ja? Vad är frågan?


allan

Allan
2005-07-05, 20:02
Jag ska förtydliga mig också. Det du tycker är armen är i själva verket axeln. Kolla här så ser du frontdeltan

http://www.exrx.net/Graphics/DeltoidAnteriorFront.gif


allan

Allan
2005-07-05, 20:03
Mittdeltanhttp://www.exrx.net/Graphics/DeltoidLateralBack.gif



allan

Allan
2005-07-05, 20:04
Och slutligen bakdeltan
http://www.exrx.net/Graphics/DeltoidPosteriorBack.gif


Kort sagt så fäster axelns muskler nere på överarmsbenet, vilket gör att du blandar ihop arm med axel. Klarnade det något?


allan

Matte_Maiden
2005-07-05, 23:40
Men.. din liknelse är fortfarande helt uppåtväggarna trasig. Du får gärna berätta hur antagonistegenskapen hos bröstmusklerna mot bakre deltat är relaterat till huruvida roddövningar för ryggen är effektiva för bakre deltat också. En korrekt liknelse (som även den motsäger det du påstår) vore:

Jag tränar inte främre deltat specifikt eftersom jag tränar smalbänk (som ju dagen till ära faktiskt innebär motsatsen till rodd) för bröst och triceps. Lustigt det där.

Tänk dig en smalbänk där man drar armarna EXAKT längs kroppen. Tänk dig tvärtom, en rodd. Tar den förstnämnda på bröstet? Om den gör det bör den andra ta på baksida axlar. I min mening kopplas bröstet bort väldigt mycket OM man har armarna precis längs sidorna, därför bör även baksida axlar göras det. Detta skrev jag som svar på Big_Vik som snackade om att hans baksida axlar får nog träning av hans hantelroddar (som dras längs kroppen). Jag tyckte att detta verkade skumt då han nog aldrig skulle kunna tänka sig att "träna" bröstet genom den motsatta övningen, vilket i sådana fall borde vara lika effektivt. Liknelsen är inte bra därför att ingen gör så, ville mest visa att hantelroddar antagligen inte tar tillräckligt mycket på baksida axlar.

Matte_Maiden
2005-07-05, 23:43
Alltså va i helvete är det du snackar om?! Smalbänk är en ypperlig bröstövning, kontraktionen du kan sätta i toppläget är inte att leka med. Din fina smalbänk uppåt aktiverar det berömda klavikulära huvudet av bröstmuskeln. Båda övningarna aktiverar främre deltat. Byt övning till rodd/drag med smalt grepp uppifrån så får du diametralt motsatt aktivering. Pecs byts ut mot lats, triceps byts mot biceps, främre delta byts mot bakre (sen tillkommer att gäng andra också).
Jag syftar på en smalbänk där armarna rör sig utefter kroppen. Det bör väl minimera bröstets inverkan? Jag trodde att jag poängterade att detta bara är teoretiskt eftersom ingen kör så, ville som sagt bara hugga mot Vik som tyckte att hantelroddar var tillräckligt för baksida axlar.

Borde inte dessutom pecs bytas mot bakre delta och främre delta mot lats? Förutsatt att armarna går i samma bana.

Jag kanske är ute och snurar men jag tyckte att allt lät så himla logiskt. :D

Allan
2005-07-06, 03:42
Smalbänk i en axeltråd? Jo, kanske. Men hellre i en egen tråd

allan

RobbeliRobban
2005-07-06, 06:27
Jag kan inte köra drag till hakan :/ .

Testa då "drag mot hakan", axelbrett grepp, stanna när armbågarna är i höjd med axlarna. Riktigt ghey den med, men den är inte lika obehaglig som drag till hakan.

jwzrd
2005-07-06, 07:24
Tänk dig en smalbänk där man drar armarna EXAKT längs kroppen. Tänk dig tvärtom, en rodd. Tar den förstnämnda på bröstet? Om den gör det bör den andra ta på baksida axlar. [...]

Men hur fasen gör du den kopplingen? Jag fattar inte varför du jämför bakre deltat med bröstet heller, rätt jämförelse vore främre deltat. Främre deltat kopplas in i ALLA bröstövningar på samma sätt som bakre kopplas in i ALLA latsövningar.

mentzer
2005-07-06, 07:59
Mette Maiden: Du kanske inte ska jämföra musklerna på fram- och baksidan av kroppen rakt av, då musklerna inte ser likadana ut, fäster på samma ställen etc.

Matte_Maiden
2005-07-06, 09:37
Men hur fasen gör du den kopplingen? Jag fattar inte varför du jämför bakre deltat med bröstet heller, rätt jämförelse vore främre deltat. Främre deltat kopplas in i ALLA bröstövningar på samma sätt som bakre kopplas in i ALLA latsövningar.
Jag gör den kopplingen eftersom jag i alla fall alltid trott att bakre delta samt bröst är motstående rörelsen. Flies och framåtlutande hantellyft åt sidan till exempel. De är "motstående rörelser" och tar på bröst samt bakre delta. Varför skulle man då sätta bakre delta och främre delta som antagonister, deras rörelser är ju inte motsatta?

Allt det jag skriver bygger på att bröst och bakre delta är antagonister, detsamma gäller frontdelta och latsen. Det är kanske här det brister.

Allan: Det var mest som en del i ett argument. Verkar dock som att jag har fel uppåt vägarna, men det är sådant man får ta.

Mentzer: Kanske det, mycket möjligt att allt är skit. Men det är kul att skriva. :D

Matte_Maiden
2005-07-06, 09:42
Kan göra en ny tråd för att inte jiddra för mycket här.

jwzrd
2005-07-06, 09:55
Jag gör den kopplingen eftersom jag i alla fall alltid trott att bakre delta samt bröst är motstående rörelsen. Flies och framåtlutande hantellyft åt sidan till exempel. De är "motstående rörelser" och tar på bröst samt bakre delta. Varför skulle man då sätta bakre delta och främre delta som antagonister, deras rörelser är ju inte motsatta?

Allt det jag skriver bygger på att bröst och bakre delta är antagonister, detsamma gäller frontdelta och latsen. Det är kanske här det brister.

Allan: Det var mest som en del i ett argument. Verkar dock som att jag har fel uppåt vägarna, men det är sådant man får ta.

Mentzer: Kanske det, mycket möjligt att allt är skit. Men det är kul att skriva. :D

Quadriceps och biceps femoris är också antagonister. Vad har du visat? Här, följ med tillbaka till ämnet nu. Roddövningar aktiverar bakre deltat. Kör man många/hårt/tungt på sina roddövnignar så tycker många att man inte behöver träna bakre deltat specifikt. Att fram- och baksidan av vaden är antagonister eller att män oftast föds med två testiklar är inte särskillt relevant i sammanhanget. För att få något som liknar just ryggträning-och-bakre-deltat-dilemmat så kan du jämföra med att man sällan tränar främre deltat specifikt om man redan tränar axlar och bröst hårt.

Själv tycker jag man bör träna bakre deltat i skadeförebyggande syfte oberoende av hur mycket smörj den får av ryggträningen.

Matte_Maiden
2005-07-06, 10:01
Quadriceps och biceps femoris är också antagonister. Vad har du visat? Här, följ med tillbaka till ämnet nu. Roddövningar aktiverar bakre deltat. Kör man många/hårt/tungt på sina roddövnignar så tycker många att man inte behöver träna bakre deltat specifikt. Att fram- och baksidan av vaden är antagonister eller att män oftast föds med två testiklar är inte särskillt relevant i sammanhanget. För att få något som liknar just ryggträning-och-bakre-deltat-dilemmat så kan du jämföra med att man sällan tränar främre deltat specifikt om man redan tränar axlar och bröst hårt.

Själv tycker jag man bör träna bakre deltat i skadeförebyggande syfte oberoende av hur mycket smörj den får av ryggträningen.
När du säger roddar här, utgår du från hantelroddar enbart eller även bredare roddar? Det var det jag menade nämligen, att jag inte trodde att smala roddar (hantelroddar) tog tillräckligt mycket på bakre delta. Jämförelsen med den "klistrade smalbänken" kom som antagonist rörelse som skulle jämföras med bröstets inverkan OM armarna var precis intill kroppen (som i hantelrodd).

jwzrd
2005-07-06, 10:04
När du säger roddar här, utgår du från hantelroddar enbart eller även bredare roddar? Det var det jag menade nämligen, att jag inte trodde att smala roddar (hantelroddar) tog tillräckligt mycket på bakre delta. Jämförelsen med den "klistrade smalbänken" kom som antagonist rörelse som skulle jämföras med bröstets inverkan OM armarna var precis intill kroppen (som i hantelrodd).

Just hantelrodd tar svinhårt på bakre deltat, iallafall för mig. Stångrodd med supinerat grepp tar inte alls lika mycket. Och med "tar" menar jag hur mycket det nyper under passet och hur mycket värk jag får efter. Hur bra eller effektivt den i själva verket aktiveras har jag ingen aning om.

En annan grej om pecs vs. bakre deltat. En pull-over-rörelse tränar både bakre deltat och pecsen.

Matte_Maiden
2005-07-06, 10:20
Just hantelrodd tar svinhårt på bakre deltat, iallafall för mig. Stångrodd med supinerat grepp tar inte alls lika mycket. Och med "tar" menar jag hur mycket det nyper under passet och hur mycket värk jag får efter. Hur bra eller effektivt den i själva verket aktiveras har jag ingen aning om.

En annan grej om pecs vs. bakre deltat. En pull-over-rörelse tränar både bakre deltat och pecsen.
Okey, för mig är det tvärtom. Men kan ju inte direkt säga emot, beror väl helt enkelt på så många faktorer. =)

Allan
2005-07-06, 17:50
Kan Matte och Jwzrd vara vänliga och ge fan i att föra sin diskussion i den här tråden. Det kommer att bli ett helvete att flytta den så det ser vettigt ut - folk som är intresserade kanske inte läser den för de tror att det handlar om axlar.

allan

Johan86
2005-07-06, 18:14
sitttande rodd räcker den till för att träna baksida axlar? smalt latsdrag tar väl oxå bak baksida axlarna?

Matte_Maiden
2005-07-06, 18:17
sitttande rodd räcker den till för att träna baksida axlar? smalt latsdrag tar väl oxå bak baksida axlarna?
Vi har diskuterat detta lite i tråden och _jag_ tycker inte det. I min mening är det lika logiskt som att basera brösträningen på axelpressar. En del kanske kan göra detta på ett bra sätt, men jag skulle inte chansa. Kör ett par set framåtlutande hantellyft åt sidan för säkerhetsskull. =)

EDIT: Hoppas jag inte störde tråden mer, var i sådana fall inte meningen.

Johan86
2005-07-06, 18:20
jag försöker undvika framåtlutande axellyft pga jag pajade axeln med denna övning sist.

vilka roddövningar anser ni räcker till bakisda axlar?

Matte_Maiden
2005-07-06, 18:22
jag försöker undvika framåtlutande axellyft pga jag pajade axeln med denna övning sist.

vilka roddövningar anser ni räcker till bakisda axlar?
Ju bredare desto mer involvering av bakre delta. Omvänd bänkpress är en bra övning som kan köras i kabelmaskinen.

larre
2005-07-06, 20:55
Lite OT men hur ofta kan man träna axlar utan att man riskerar skador/överträning, är det typ minst 48h innan man "får" träna samma muskelgrupp igen?
Jag har så rackarns veka armar att jag funderar på att lägga max-ot schemat på hyllan i ett tag för att dedikera mig till att piska axlarna.

Sheogorath
2005-07-06, 20:57
Enligt Exrx.net tar inte chins eller latsdrag nämnvärt på baksida axlar (står inte listade som assisterande muskler eller något sådant). Har aldrig fått känningar i baksida axlar av chins (eller latsdrag), men däremot av hantelrodd.

Sen vet jag inte hur tillförlitligt Exrx är, men diverse moderatorer brukar ju hänvisa dit, så helt uppåt väggarna kan det inte vara.

Rättelse: enligt ExRx verkar det vara så, att om man genomför en imperfekt adduktion i axeln (t.ex går ut med kroppen under en chin), eller gör latsdragen roddlika (lutar sig bakåt) så tar det på bakre delta. Om man gör en perfekt adduktion (drar kroppen rakt uppåt och inte uppåt/utåt i chins och motsv. för latsdrag) så kopplas inte bakre deltat in.

Jense
2005-07-07, 05:23
sluta träna och svält ner dig lite så ser du ut som brad pitt

Akilles
2005-07-07, 06:32
Nog för att jag kan prata med mig själv ibland, men att skriva till sig själv och dessutom motargumentera skulle jag inte ens komma på tanken att göra.. *screwy*

Eftersom min fråga ignorerades totalt, så tänkte jag att jag skulle trigga någon att ge mig lite vägledning genom att själv framföra de argument för och emot som jag har funderat lite på. Nu fungerade inte det, tyvärr.

Tigerkotten
2005-07-07, 10:27
Någon som gjort en forskning eller så ang utan ryggstöd eller med för sittande hantelpress?

Själv tycker jag utan ryggstöd känns så ostabilt, och rädd att jag ska pajja ryggen förr eller senare.

larre
2005-07-07, 21:16
Idag kom jag fram till att för mig så passar nog pressövningar bäst då dom är så jävla lätta att utföra, släng på vikt - ta i så att du tror armarna skall trilla av. ;)

Jag körde press i smith med lite lutning idag, med ryggstöd, samt press bakom huvudet i smith och det kändes som om jag kunde press mer än vad jag brukar samt att det kändes som om att framsida/mitten axlel fick smaka rätt bra.
Vilken övning kan jag få pressliknande utförande för baksida axlar?
När jag tränar baksida axlar tycker jag alltid känns som om det tar mer i triceps(gör jag åt helvete fel då?).

Kan någon tipsa om någon bra simpel övning för baksida så vore jag tacksam.

Sheogorath
2005-07-07, 21:30
Idag kom jag fram till att för mig så passar nog pressövningar bäst då dom är så jävla lätta att utföra, släng på vikt - ta i så att du tror armarna skall trilla av. ;)

Jag körde press i smith med lite lutning idag, med ryggstöd, samt press bakom huvudet i smith och det kändes som om jag kunde press mer än vad jag brukar samt att det kändes som om att framsida/mitten axlel fick smaka rätt bra.
Vilken övning kan jag få pressliknande utförande för baksida axlar?
När jag tränar baksida axlar tycker jag alltid känns som om det tar mer i triceps(gör jag åt helvete fel då?).

Kan någon tipsa om någon bra simpel övning för baksida så vore jag tacksam.

Du kan inte träna baksida axlar genom press. Baksida axlar tränas genom drag. Eller, tja, första gången jag körde högreps i dips (failureset till totalt 60 st) så fick jag ont i baksida axlar, men eftersom jag hade ont i hela jävla överkroppen efter det, så ska det nog inte läggas för stor vikt vid det. Smärtan är numera centrerar kring bröst och rhomber, och det verkar vara lite lämpligare ställen att få ont i, iaf om vi får tro ExRx :cool:.

Det finns en helt färsk tråd där det behandlas baksida axlar. Kontentan var: roddövningar av olika typer (kanske fr.a. när du börjar dra ut från kroppen), is the shit.

RobbeliRobban
2005-07-07, 21:52
Kan någon tipsa om någon bra simpel övning för baksida så vore jag tacksam.

Testa att "låsa" bak skulderbladen vid framåtlutade sidolyft med hantlar, eller "omvänd bänkpress", med "baklåsta" skulderblad. Om skulderbladen hålls bak, blir det lite tyngre -man är alltså lite svagare, men lättare att känna baksida axlar istället för rhomboideus.

Johan86
2005-07-10, 20:07
hur gör man onvänd bänkpress? denna finns inte i övningsbanken?

Allan
2005-07-10, 20:44
hur gör man onvänd bänkpress? denna finns inte i övningsbanken?

Kapa inte tråden. Starta en ny.

Edit// Och alla övningar finns inte i övningsbanken. Det finns månmga tusen...


allan

Metal_boy_
2005-07-14, 13:29
axlarna är dom enda musklerna jag aldrig fått träningsvärk i och som heller ej växt ett skit. Så jag slutade med pressövningar som va tunga och körde mer disco och strikt. Nu har jag värk i dom så det heter Leffe och jag känner ett helt annat tryck i dom nu.

Jense
2005-07-14, 14:28
axlarna är dom enda musklerna jag aldrig fått träningsvärk i och som heller ej växt ett skit. Så jag slutade med pressövningar som va tunga och körde mer disco och strikt. Nu har jag värk i dom så det heter Leffe och jag känner ett helt annat tryck i dom nu.


bara för att det kanske är lättare att koppla in andra muskelgrupper vid pressövningarna KNASKE? KNSK? KNEUNDN?

ja men kör du disco-vis då, jävla.

myggan
2005-08-06, 17:18
Om jag ska kamma mig och vara lite seriös så skulle jag reka ett program i stil med:

1) fri pressövning som tex stående press bakom eller framför huvudet, gärna med lite kick (push-press) i dom tyngre setten. Tanken här är att man kör hårt och tungt med betoning på hårt och tungt. 2-6 reps tycker jag funkar.

2) en ren pressövning med lång pressväg, tex sittande hantelpress utan ryggstöd, nån maskin eller så. Här kör man naturligtvis också hårt och tungt, men med betoning på kontraktionen och ett perfekt utförande. 5-10 reps.

3) isolationsövning för främre eller yttre deltat tex front laterals eller side laterals med hantlar eller kablar. Perfekt utförande, pump och man fortsätter med partials tills skiten inte rör sig längre. 5-25 reps.

4) rear laterals med hantlar eller kablar, lång rörelse, rätt vikt. Perfekt utförande, pump. Hård träning i ett smalare ROM får bakre deltat redan av ryggträningen, en specifik övning här är för att bakre deltat ska tränas "i hela sin längd" vad nu det egentligen innebär för en del av en muskel på det här sättet. Syftet är att grejerna ska hålla.

När man är klar med axelpasset så ska man ha sån pump att man har svårt att inte gaya sig milt framför spegeln, axlarna ska stå rakt ut och kännas som om dom vill hoppa dän från överkroppen och fortsätta sitt liv som meloner. Får man inte REJÄL pump i axlarna så är det Gör Om Gör Rätt som gäller. Byt övningar, sänk vikten och framförallt, fixa utförandet.


tycker det verkar som ett bra upplägg, skall testa det ett tag :thumbup:

Fatalist
2005-08-06, 17:58
Jag hade absolut inga baksidor innan, de har riktigt exploderat efter många, pumpande och svidande liggande kryssdrag i smith! Brukar köra 10-25 reps på låg vikt (10-15kg)!

rQx
2005-08-06, 18:02
Jag kör i nuläget axelpress med hantlar och någonssrots maskinpress. Har sedan handbollstiden problem med axlar så hantellyft åt sidan är inge bra. Drag till hakan är inte heller så lyckat. Jag får alltså ont i axlarna av dessa övningar. Vad ska jag då göra? Bara köra press övningar tills jag är helt svimfärdig? Eller finns det någon annan guda övning ;)

Bjorne
2005-08-06, 19:54
Tycker rodd till hakan tar riktigt bra på lateral...

Dumleman
2005-08-06, 20:49
Hej jag undrar över några saker. De bästa övningarna för axlar med enbart hantlar? Jag kör hantellyft framåt, hantellyft åt sidan och arnold press. Räcker de eller glöms några muskler bort då? Undrar även en sak vid hantellyft framåt, hur ska man hålla hanteln? Ska handryggen peka uppåt, eller tummen eller handflatan eller spelar det ingen roll för axlarna?

Knäböj
2005-08-06, 21:12
Om jag ska kamma mig och vara lite seriös så skulle jag reka ett program i stil med:

1) fri pressövning som tex stående press bakom eller framför huvudet, gärna med lite kick (push-press) i dom tyngre setten. Tanken här är att man kör hårt och tungt med betoning på hårt och tungt. 2-6 reps tycker jag funkar.

2) en ren pressövning med lång pressväg, tex sittande hantelpress utan ryggstöd, nån maskin eller så. Här kör man naturligtvis också hårt och tungt, men med betoning på kontraktionen och ett perfekt utförande. 5-10 reps.

3) isolationsövning för främre eller yttre deltat tex front laterals eller side laterals med hantlar eller kablar. Perfekt utförande, pump och man fortsätter med partials tills skiten inte rör sig längre. 5-25 reps.

4) rear laterals med hantlar eller kablar, lång rörelse, rätt vikt. Perfekt utförande, pump. Hård träning i ett smalare ROM får bakre deltat redan av ryggträningen, en specifik övning här är för att bakre deltat ska tränas "i hela sin längd" vad nu det egentligen innebär för en del av en muskel på det här sättet. Syftet är att grejerna ska hålla.

När man är klar med axelpasset så ska man ha sån pump att man har svårt att inte gaya sig milt framför spegeln, axlarna ska stå rakt ut och kännas som om dom vill hoppa dän från överkroppen och fortsätta sitt liv som meloner. Får man inte REJÄL pump i axlarna så är det Gör Om Gör Rätt som gäller. Byt övningar, sänk vikten och framförallt, fixa utförandet.
Ok...Jag får ingen märkvärdig pump (Visst,litegrann) när jag tränar mina axlar,ändå växer de samt jag blir hela tiden sakteligen starkare och starkare. Vad har en "REJÄL pump" för syfte egentligen? Är det något man ska eftersträva?

Tilläggas bör att jag ofta tränar tungt,sällan mer än 6-reps. Mycket strikt dock.

jwzrd
2005-08-07, 14:02
Ok...Jag får ingen märkvärdig pump (Visst,litegrann) när jag tränar mina axlar,ändå växer de samt jag blir hela tiden sakteligen starkare och starkare. Vad har en "REJÄL pump" för syfte egentligen? Är det något man ska eftersträva?

Tilläggas bör att jag ofta tränar tungt,sällan mer än 6-reps. Mycket strikt dock.

Det var nånting jag "fick höra" från början men inte brydde mig så mycket om just då (förutom att jag tyckte jag fick bra pump). Det var dock först när jag började få riktigt djup pump (och även träningsvärk) i delta som det började hända grejer. Jag kan inte förklara kopplingen (om det nu finns någon), däremot finns det ju en del teoretiska generella samband som att musklernas kolhydratsinlagringskapacitet (det ordet du!) förbättras. Muskelns volym fulladdad blir större. Kolhydratinladdningen i sig är anabol osv. Men som sagt: det är bara så jag upplevt min utveckling. När jag började få riktigt bra pump i axlarna så började dom samtidigt växa. Antagligen inte av pumpen i sig utan av effektiviteten hos övningarna (som bekant ger pump).

Metal_boy_
2005-08-18, 01:30
Tricket är att den för sig själv nog inte gör ett piss, men som komplement till ett bra presschema för axlarna gör den underverk/värk. Front laterals är grym den också, tar svinigt bra på yttre deltat också.


Men till skillnad från andra muskelgrupper så aktiverar väl inte axelpressövningar hela axlarna? Tar väl mest på framsidan?

Metal_boy_
2005-08-18, 01:34
bara för att det kanske är lättare att koppla in andra muskelgrupper vid pressövningarna KNASKE? KNSK? KNEUNDN?

ja men kör du disco-vis då, jävla.


iof så ska man ju inte sträcka ut armarna helt i axelpressövningar(om man inte är tyngdlyftare), då muskeln tappar spänningen i det läget. Då kanske inte triceps involveras så jävligt iaf.

Bjorne
2005-08-18, 02:07
Men till skillnad från andra muskelgrupper så aktiverar väl inte axelpressövningar hela axlarna? Tar väl mest på framsidan?Tar en hel del på lateral också. Sedan att exrx kanske inte säger det så klart får du försöka att inte tänka på :p

H.Emanuel
2005-08-18, 05:40
1.Vad är Arnoldpress???
2.Jag har problem med särskilt vänster axel. När jag plågar mig med axelpressar ska jag då köra tungt med få reps eller lättare med flertalet reps? Alltså, vilket är smartast, får för mig att man får bättre kontakt med tyngre belstning och få reps och att man bara förlänger plågan med flertalet reps

Metal_boy_
2005-08-18, 11:57
Tar en hel del på lateral också. Sedan att exrx kanske inte säger det så klart får du försöka att inte tänka på :p


hehe ne jag menar det. Kollar man sen på andra sidor så aktiverar övningen mittersta delarna på axlarna. :)

jwzrd
2005-08-18, 12:02
Men till skillnad från andra muskelgrupper så aktiverar väl inte axelpressövningar hela axlarna? Tar väl mest på framsidan?

Andra muskelgrupper aktiverar hela axlarna? Hur menar du egentligen?

Axelpressar aktiverar hela axlarna (exklusive baksidan) för mig iallafall. Men visst, yttre huvudet syns framifrån så logiskt sett är det väl också en del av "framsidan". *rolleyes*

Fatcan
2005-08-18, 12:05
1.Vad är Arnoldpress???

Den här, skitbra övning enligt mig:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.gif

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

tenchi
2005-08-18, 13:32
Den här, skitbra övning enligt mig:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.gif

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

förstår inte meningen med att rotera underarmarna. Rotationen i sig påverkar ju inte axeln. :confused:

jwzrd
2005-08-18, 13:48
förstår inte meningen med att rotera underarmarna. Rotationen i sig påverkar ju inte axeln. :confused:

Titta igen. Titta gärna på en bild på övningen du jämför med så ser du att överarmen inte rör sig i samma bana.

tenchi
2005-08-18, 13:50
Titta igen. Titta gärna på en bild på övningen du jämför med så ser du att överarmen inte rör sig i samma bana.

ja överarmen går lite framåt... hmm. får testa igen nästa axelpass!

Metal_boy_
2005-08-18, 14:51
Andra muskelgrupper aktiverar hela axlarna? Hur menar du egentligen?

Axelpressar aktiverar hela axlarna (exklusive baksidan) för mig iallafall. Men visst, yttre huvudet syns framifrån så logiskt sett är det väl också en del av "framsidan". *rolleyes*


Skrev kanske lite dumt. Jag menar om man gämför en basövning till tex Biceps. Skivstångscurl aktiverar ju hela biceps.

jwzrd
2005-08-18, 15:15
Skrev kanske lite dumt. Jag menar om man gämför en basövning till tex Biceps. Skivstångscurl aktiverar ju hela biceps.

Ah du menar så. Det är väl som bröstträningen då antar jag.

Fatcan
2005-08-18, 15:18
ja överarmen går lite framåt... hmm. får testa igen nästa axelpass!

Mer än lite framåt, man har den ju i ett helt annat läge än vid vanlig axelpress.