handdator

Visa fullständig version : hemgjord müsli?


kalle_banan
2005-07-04, 20:41
jag sökte på "müsli" och fick två svar, inget recept på hemlagat.

så har ni ngt tips? jag brukar inte handla så min fråga är: finns alla sädesslagen som flingor (som havreflingor tex?)
russin hade jag tänkt ha i, och kan man torka banan o ha i? isf, hur?

men förutom det så vettefan vad man kan ha? för det blir ju lätt himmla torrt om man bara har sädeslag och russin (mamma köpte en baserad på det jag skrev ovan (utan banan) och lite torkade bär i också, aningen torr var den)

EDIT: stavfel

kalle_banan
2005-07-04, 21:22
torka äpplen o ha? funkar eller? hur gör man?

sunkan
2005-07-04, 21:53
Johans musli (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42736)

heljis
2005-07-06, 22:15
Min musli ser ut så här:
Fiberhavregryn
Rågflingor
All Bran PLUS
Grahamsgryn

Inte torrt faktiskt, jättegott. Vi sidan om har jag dessutom, och tillsätter efter smak/tycke/lust/behov:
Hackade hasselnötter
Torkad ananas
Solrosfrön
Psylliumfrön
Russin

Iom att jag inte blandar i de sistnämnda ingredienserna direkt kan jag dessutom styra GI lite granna, beroende på om jag käkar på morgonen, em, efter träning osv. Lycka till!

db
2005-07-07, 06:58
torkade fikon eller torkade dadlar är ju så j-vla gott i med (köpes med fördel på någon mystisk asiataffär..). Sött å bra :eating:

z_bumbi
2005-07-07, 10:34
torka äpplen o ha? funkar eller? hur gör man?

Låna en bok om att torka frukt på bibloteket alt leta upp en sida på nätet för mer info, tid det brukar ta och även andra metoder.

Kortfattat så plocka bort kärnhuset med ett håljärn och skär i skivor som du sen trär upp på en smal pinne (Med mellanrum mellan skivorna.) och sen får det hänga tills det är torrt. Det går att hänga på en tråd också. Om man vill kan man skala äpplena innan men det är inget krav.
Det lönar sig inte att köpa frukt för detta men har man egen frukt så är tar det inte så lång tid och blir oftast godare än den torkade frukt man köper.

Jag och emmzan bygge en provisorisk torkställning som inkluderade en cupévärmare förra sommaren men då hade vi också rejält med saker att torka. :)

Det finns en rad med trådar om musli men som vanligt är sökfunktionen inte någon höjdare.

Cilia
2005-07-07, 13:11
toppform hade en musli på sin hemsida.
vet inte om den finns kvar men den var god.
jag har nog den hemma på datorn

kalle_banan
2005-07-07, 19:32
toppform hade en musli på sin hemsida.
vet inte om den finns kvar men den var god.
jag har nog den hemma på datorn
jag förvarar min müsli i skafferiet
:D

YTS
2005-07-07, 22:45
jag sökte på "müsli" och fick två svar, inget recept på hemlagat.

så har ni ngt tips? jag brukar inte handla så min fråga är: finns alla sädesslagen som flingor (som havreflingor tex?)




Saltå kvarn har alla sädesslag som flingor, dessutom biodynamiskt odlat. Finns kanske hos din hälsokostaffär, annars kan iaf LIFE kedjan ta hem styckvis av påsarna. Torkade aprikoser är mycket bra att ha i müsslin, då de är rika på Beta-karoteen och E-vitamin.

YNGVE