handdator

Visa fullständig version : Hyffsad skilnad på straff...


palme
2005-07-04, 20:13
En 16 åring våldtar sin lärare i England, får livstid (kan dock prövas efter 4½ år).


En Svensk lärare våldtar sin elev, får 1 år och mister sitt jobb...


Är det bara jag eller är vårat system fucked up?

Pudzianovski
2005-07-04, 20:15
Svårt att säga då man inte har fullständig fakta i fallen. (inte jag iaf)

Dock tycker jag straffen överlag är för låga i Sverige.

Pingu
2005-07-04, 20:28
Beror på, vissa straff är för långa i Sverige

Fatalist
2005-07-04, 20:40
Som om det skulle göra någon skillnad (om vi bortser från att det öht är helt vrickat att frihetsberöva en människa) med längre straff, du lär dig samma läxa på ett år som på fem.

Avskräckande syfte fungerar inte, kolla bara på USA.

Rockhard
2005-07-04, 20:56
Avskräckande syfte fungerar inte, kolla bara på USA.

Det skulle nog vara ännu värre i USA med kortare straff.

vrålapa
2005-07-04, 21:01
En 16 åring våldtar sin lärare i England, får livstid (kan dock prövas efter 4½ år).


En Svensk lärare våldtar sin elev, får 1 år och mister sitt jobb...


Är det bara jag eller är vårat system fucked up?


Nog tycker jag att det är lite fuckat..

Fatalist
2005-07-04, 21:04
Det skulle nog vara ännu värre i USA med kortare straff.

Sant, många fångar (t ex gängmedlemmar) är ju garanterade återfallsförbrytare så att hålle de borta från gatorna är en god idé. Men nog begås det fler grova brott där i förhållande till folkmängden än vad det görs i Sverige.

lauria
2005-07-04, 21:05
En 16 åring våldtar sin lärare i England, får livstid (kan dock prövas efter 4½ år).


En Svensk lärare våldtar sin elev, får 1 år och mister sitt jobb...


Är det bara jag eller är vårat system fucked up?

Jo det är sjukt.....man borde införa livstid i sverige oxå. Här är väl ett så kallade livstidsstraff på 12-13år va?

Fatalist
2005-07-04, 21:07
Jo det är sjukt.....man borde införa livstid i sverige oxå. Här är väl ett så kallade livstidsstraff på 12-13år va?

Upp till 25.. Jag anser att så långa straff är både inhumant och onödigt kostsamt för oss skattebetalare! Det var tider när man bara kunde skeppa iväg alla förbrytare till Australien ;)

Sonny
2005-07-04, 21:11
Det är ganska fuckat, ja..

Kebab-Arne
2005-07-04, 21:18
Vad löser det att hålla en massa människor inspärrade hela livet?

Kwon
2005-07-04, 21:53
En 16 åring våldtar sin lärare i England, får livstid (kan dock prövas efter 4½ år).


En Svensk lärare våldtar sin elev, får 1 år och mister sitt jobb...


Är det bara jag eller är vårat system fucked up?

Vi första anblicken ser det enormt säreget ut, men vi vet ju ej allt om båda fallen.

De kan se lika ut och ändå skilja en hel del.

Sedan hoppas jag att man kan manipulera hjärnans tankegångar, påverka drifter i framtiden som straff istället för långa fängelsestraff (som i mina ögon) inte gör så mycket för att förbättra för någon. Det kostar pengar och personen blir ej en bättre människa efter straffet.

Det optimala vore ju om brottslingen slutade tänka i brottsliga banor efter straffet/kuren, för många blir ju fängelsevistelse värre då de kommer i kontakt med flera olika element.

Jag hoppas mer på mer forskning inom hjärnan, drifterna, vad som kan motivera vissa människor att göra olika (brottsliga/galna) saker och hur man kan dämpa/ta bort detta.

tp_88
2005-07-04, 22:02
Är det bara jag eller är vårat system fucked up?
Hmmm...Är Volvo ett bilmärke?

Visst fan är det "fucked up". Ett exempel som jag "gillar" att ta upp är Discoteks branden i Gbg för ett antal år sen nu, ( tiden går fort ) då dödades 60+ ungdomar och hundratals skadades. Det var 4-5 gärningsmän som dömdes. Det längsta straffet blev ~8års fängelse, vilket i praktiken innebär ett "x" antal år mindre än 8. Det är ju fan helt sjukt. Som referens hörde jag t.ex. idag att Fabian Bengtssons kidnappare riskerade "livstid". Var ligger logiken i det?:confused:

Ps. Reserverar mig för vissa smärre fakta fel då det som sagt var ett tag sedan nu... :)

tp_88
2005-07-04, 22:04
Vad löser det att hålla en massa människor inspärrade hela livet?
Kan väl till viss del hålla med, men vad ska vi annars göra?

Kwon
2005-07-04, 22:05
Kidnappar man en känd person verkar det generera värre straff än om man skulle kidnappa en vanlig person på gatan!

Hade det också varit en kändis i diskoteksbranden kanske straffet blivit värre?

Jag bara spekulerar.

tp_88
2005-07-04, 22:07
Kidnappar man en känd person verkar det generera värre straff än om man skulle kidnappa en vanlig person på gatan!
Hade det också varit en kändis i diskoteksbranden kanske straffet blivit värre?
Jag bara spekulerar.
Det spelar säkert in, men det är ju ÄNNU MER bevis på att systemet är "fucked up". Eftersom de som skapat systemet och styr detta land ( S med stödpartier ) hävdar att de anser att alla människor har lika värde.

Kwon
2005-07-04, 22:12
Det spelar säkert in, men det är ju ÄNNU MER bevis på att systemet är "fucked up". Eftersom de som skapat systemet och styr detta land ( S med stödpartier ) hävdar att de anser att alla människor har lika värde.

Jo jag ville bara förklara varför jag tror straffen blev så olika om man jämför diskoteksbranden och kidnappningen av Fabian.

Finns väl många saker man kan säga om systemet, men själv hoppas jag man kan påverka en person medicinskt (med hjälp av forskning) för att hämma vissa brottsliga tankegångar än en lång vistelse i ett fängelse.

tp_88
2005-07-04, 22:26
Jo jag ville bara förklara varför jag tror straffen blev så olika om man jämför diskoteksbranden och kidnappningen av Fabian.
Men asså, så mycket ska det inte göra, även om JAG kan tycka att olika människor har olika värde och bidrar till världen olika mycket o.s.v...Det hör inte hit dock.

Fabian bortfördes och mådde säkert skit i ett par veckor, men här dog 60+ ungdomar och flera skadades.

Säg att Fabians förövare lever...50år till. Då fick han som anlade branden 16% av det straff det innebar att röva bort EN(!!) "kändis" i ett par veckor... UTAN att använda fysiskt våld ens.

Jet
2005-07-04, 23:02
Vad löser det att hålla en massa människor inspärrade hela livet?

Tänk på det när du tröstar någon som står dig nära som har blivit tvingad till sex mot sin vilja........

Tricklev
2005-07-04, 23:06
Tänk på det när du tröstar någon som står dig nära som har blivit tvingad till sex mot sin vilja........

Men inte ska vi ha ett rättsystem som är baserat på ilska, varför inte bara gå tillbaks till blodshämnd direkt då?

dantheman
2005-07-04, 23:10
Kidnappar man en känd person verkar det generera värre straff än om man skulle kidnappa en vanlig person på gatan!

Hade det också varit en kändis i diskoteksbranden kanske straffet blivit värre?

Jag bara spekulerar.

Ja, det låter som om du spekulerar. Kan du nämna ett exempel på fall med kidnappning där straffen blev olika och det enda som skiljde var hur känd gärningsmannen var?

Jet
2005-07-04, 23:12
Men inte ska vi ha ett rättsystem som är baserat på ilska, varför inte bara gå tillbaks till blodshämnd direkt då?

Jag kommenterade inte rättssystemet, Kebaben sa sin åsikt (som jag uppfattade det) att man inte bör hålla människor inspärrade för länge, jag gjorde enbart en koppling till om man ser det hela ur ett subjektivt perspektiv

High1ander
2005-07-05, 00:26
Men inte ska vi ha ett rättsystem som är baserat på ilska, varför inte bara gå tillbaks till blodshämnd direkt då?
Att tro att vårt rättsystem INTE är baserat på stor del på hämnd är bara patetiskt.

Tror du att man ger långa straff till mördare och andra grova brottslingar bara för de har extra lång tid på att lära sig att mord är fel.

Dråp och mord tar vadå, 5-15 år att lära sig är fel?
Snatteri tar 6-24 månader att lära sig är fel?

Jag tänker såhär, och det är att det är mer "inhumant" att släppa lös pedofiler, våldtäktsmän, mördare och de begår samma brott igen. Jag skulle bli helt galen om någon av mina nära anhöriga drabbades av något grovt brott, men skulle bli helt djävla übergalen om jag visste att personen egentligen borde suttit inne.

Dessutom, om staten är religionsfri så tycker jag det borde vara ännu strängrare straff. Då om man mördar någon så är det ultimat, personen kommer inte komma till någon himmel eller liknande. Om staten byggde på kristendom så får de gärna ha "låga" straff.

Ett liv är mer värt än sitta i fängelse för i 2-10 år.

hangatyr
2005-07-05, 07:22
Jo det är sjukt.....man borde införa livstid i sverige oxå. Här är väl ett så kallade livstidsstraff på 12-13år va?


livstid är livstid. dock kan man bli benådad.

Jet
2005-07-05, 08:29
Att våldta ett barn/vuxen är i min värld belagt med stympning av vitala delar som skall tryckas in i diverse öppningar på aset som gjorde det. Jag hoppas vid Allah att det inte händer min sambo, min guddotter, eller annan närstående......

palme
2005-07-05, 09:19
Att våldta ett barn/vuxen är i min värld belagt med stympning av vitala delar som skall tryckas in i diverse öppningar på aset som gjorde det. Jag hoppas vid Allah att det inte händer min sambo, min guddotter, eller annan närstående......

Kan bara hålla med.

Spinkot
2005-07-05, 11:04
Å andra sidan dömdes ju faktist läraren efter Estnisk lag så ni ska inte vara så jävla snabba att dömma det svenska systemet

bosse_brutal
2005-07-05, 13:36
Att våldta ett barn/vuxen är i min värld belagt med stympning av vitala delar som skall tryckas in i diverse öppningar på aset som gjorde det. Jag hoppas vid Allah att det inte händer min sambo, min guddotter, eller annan närstående......

håller med till 100%

den typen av brott har aldeles för låg straffskala.

Besserwisser
2005-07-05, 14:30
Att våldta ett barn/vuxen är i min värld belagt med stympning av vitala delar som skall tryckas in i diverse öppningar på aset som gjorde det. Jag hoppas vid Allah att det inte händer min sambo, min guddotter, eller annan närstående......

Vad ska man göra när Hannes Råstam senare visar att personen är oskyldig? Räcker det då med att plocka ut de vitala kroppsdelarna ur de diverse öppningar du pratar om och låta läkarvetenskapen återföra dessa till sitt ursprung? Är vi läkarvetenskapligt rustade för det straff du föreslår?

Jet
2005-07-05, 14:34
Vad ska man göra när Hannes Råstam senare visar att personen är oskyldig? Räcker det då med att plocka ut de vitala kroppsdelarna ur de diverse öppningar du pratar om och låta läkarvetenskapen återföra dessa till sitt ursprung? Är vi läkarvetenskapligt rustade för det straff du föreslår?

Bra liknelse, att ta ett fall där ingen skötte det de skulle, inte ens dina framtida kollegor, eller nuvarande.

Besserwisser
2005-07-05, 14:36
Bra liknelse, att ta ett fall där ingen skötte det de skulle, inte ens dina framtida kollegor, eller nuvarande.

Fallen förekommer, varför bortse från dem? Så länge människor är inblandade kommer misstag att ske. Inte ens om vi sätter ordningsvakter i domstolarna kommer vi få 100% korrekta domar.

pocoloco
2005-07-05, 14:47
Vad löser det att hålla en massa människor inspärrade hela livet?
Håller med, saker blir knappast lättare för det. Däremot tycker jag det är sjukt att en del kan bli dömda för samma straff med ungefär samma bevis och ändå få sånna enormt olika straff. Visst man kanske vart straffad förut, eller kommer från ett annat land eller kanske gick till SOC nån gång när man var yngre för att man slogs i skolan, men ska det kosta en 3 år extra?

Jet
2005-07-05, 15:03
Fallen förekommer, varför bortse från dem? Så länge människor är inblandade kommer misstag att ske. Inte ens om vi sätter ordningsvakter i domstolarna kommer vi få 100% korrekta domar.

Det är en viss skillnad på en "enkel" våldtäkt, men känd förövare, och en flummhistoria från en tjej, med inslag av satanism, bordeller, lesbiska våldtäkter etc... Hade åklagaren gjort sitt jobb, och naturligtvis advokat samt utredare gjort sitt jobb så hade det lagts ner redan i sitt inledningsskede.

bengdoktor
2005-07-05, 15:14
varför inte skippa spärren på max antal år så att det i de solklara fallen kan bli en väldans massa år. inte 1500 år som i en del länder men iaf 30-40 år.
blir ju följaktligen mer kostnader, men minska standarden i fängelsen då! sämre mat, ingen tv, mer arbete osv.. känns som att standarden jämfört med andra länder är skyhög.

dantheman
2005-07-05, 15:34
varför inte skippa spärren på max antal år så att det i de solklara fallen kan bli en väldans massa år. inte 1500 år som i en del länder men iaf 30-40 år.
blir ju följaktligen mer kostnader, men minska standarden i fängelsen då! sämre mat, ingen tv, mer arbete osv.. känns som att standarden jämfört med andra länder är skyhög.

Tror det sagts tusen gånger: det finns ingen sådan formell spärr som du pratar om. Att sen livstidsstraff omvandlas till tidsbestämda straff efter benådning må vara hänt, men du uttrycker det så att det inte ens skulle finnas någon möjlighet till långa fängelsestraff i Sverige.

Besserwisser
2005-07-05, 16:07
Det är en viss skillnad på en "enkel" våldtäkt, men känd förövare, och en flummhistoria från en tjej, med inslag av satanism, bordeller, lesbiska våldtäkter etc... Hade åklagaren gjort sitt jobb, och naturligtvis advokat samt utredare gjort sitt jobb så hade det lagts ner redan i sitt inledningsskede.

Tror du att det fall jag refererade till (enbart för att det sannolikt är det mest kända) är det enda där en oskyldigt dömd sexförbrytare fått upprättelse? Bevisvärderingen i sexualbrottmål är i de allra flesta fall rent ut sagt skitsvår. Ord står mot ord (ibland osammanhängande berättelser till följd av berusning) och om stödbevisning förekommer är den inte sällan svag eller tvetydig. "Enkla" våldtäkter - i den betydelsen att Gm är känd och offret otvetydigt utsatts för ett uppsåtligt övergrepp - förekommer tyvärr alltför sällan.

Jag är helt klart med på att höja straffskalan för sexualbrott, men att använda kroppsstraff är bara dumheter.

Besserwisser
2005-07-05, 16:09
varför inte skippa spärren på max antal år så att det i de solklara fallen kan bli en väldans massa år. inte 1500 år som i en del länder men iaf 30-40 år.
blir ju följaktligen mer kostnader, men minska standarden i fängelsen då! sämre mat, ingen tv, mer arbete osv.. känns som att standarden jämfört med andra länder är skyhög.

Så bara för att bevisläget är klarare i det ena fallet, skall den personen få ett högre straff än i ett fall där bevisläget är oklarare. Två personer begår exakt samma brott, men får helt olika straff enbart för att bevisläget skiljer sig. Lämpligt?

Besserwisser
2005-07-05, 16:18
Håller med, saker blir knappast lättare för det. Däremot tycker jag det är sjukt att en del kan bli dömda för samma straff med ungefär samma bevis och ändå få sånna enormt olika straff. Visst man kanske vart straffad förut, eller kommer från ett annat land eller kanske gick till SOC nån gång när man var yngre för att man slogs i skolan, men ska det kosta en 3 år extra?

Det där har du inga belägg för. Föreligger det inga omständigheter som leder till strafflindring, skiljer sig de utdömda straffen inte märkbart åt. Viss skillnad förekommer (exempelvis sägs straffen generellt sett vara hårdare i Göteborgsområdet än i Stockholmsområdet och "invandrare" sägs straffas hårdare än "svenskar"), dock är den i lejonparten av mål marginell. Återigen, så länge människor är inblandade kommer vi aldrig att få ett 100%-igt rättsväsende. Straffmätning är ingen tabellvetenskap, det krävs skönsmässiga bedömningar eftersom alla fall skiljer sig åt.