handdator

Visa fullständig version : Nektarin


Bjorne
2005-07-04, 19:57
Konsumerat ~3 kg nektarin de senaste dagarna. Det är antagligen inte så rekommderat, dock undrar jag vad det dåliga egentligen är? Bör väl få i sig en del antioxidanter vara fall :)

King Grub
2005-07-04, 19:59
Mycket socker är väl det "negativa".

Mikronutrienterna är finfina.

Bjorne
2005-07-04, 20:01
Mycket socker är väl det "negativa".

Mikronutrienterna är finfina.GI på? under 100 hoppas jag :p

Mikronutrienterna, finare benämning på antioxidanter? :)

King Grub
2005-07-04, 20:09
GI:t är lågt, men kolhydraterna blir inte bättre för det. Kolhydraterna i frukt är bara sockerarterna druvsocker, strösocker och fruktsocker, i olika fördelning. Frukt äter man för mikronutrienterna (och för smaken, förstås), och det är just vitaminerna, mineralerna och spårämnena, och därmed också antioxidanterna. Sockret från naturell frukt är sällan ett problem, i och med att frukt är vattenrikt och inte är energitätt (även om 3 kilo inte är lite ;) ).

Max
2005-07-05, 21:16
Varför inte lite variation i växtriket? Jordgubbar, körsbär, säsongsfrukter av typen persika, nektarin osv. Flera olika antioxidanter och inte trött på smaken.

Bjorne
2005-07-05, 21:24
Varför inte lite variation i växtriket? Jordgubbar, körsbär, säsongsfrukter av typen persika, nektarin osv. Flera olika antioxidanter och inte trött på smaken.Konsumerar även rikligt med jordgubbar (skivade jordgubbar (inget snåleri) och kvarg = mye gåd!)

Kivi och apelsin kommer där efter :)

tinkerbell
2005-07-05, 23:55
Jag tycker man bör äta sitt frukt med gott samvete... ganska svårt att lägga på sig med frukt, eller ? ;)

King Grub --> Om man trycker i sig mycket, då menar jag MYCKET frukt på en dag, ungefär 13-14 st, allt ifrån äpplen, nektariner, persikor... Hur påverkas man då? Jag menar där är vell inte jätte mkt socker i frukt (fruktos), det är vell inte som om man har krängt en massa godis? Man bör ju inte få dåligt samvete av att äta frukt? (detta då man ligger på minus)

aliquis
2005-07-06, 05:56
Varför skulle det inte vara rekommenderat?
Minst fem frukter om dagen är väl rekommenderat..

King Grub
2005-07-06, 05:58
Jag menar där är vell inte jätte mkt socker i frukt (fruktos), det är vell inte som om man har krängt en massa godis? Man bör ju inte få dåligt samvete av att äta frukt?

En gång? Nej, inte alls.

Låter man regelbundet eller alltid en majoritet av kolhydraterna komma från frukt bör man kanske tänka om. Fruktos är en av dom stora bovarna bakom metabola syndrom och insulinresistens.

Sockret metaboliseras på samma sätt oavsett om du får det från morötter, bananer, eller äter strösocker direkt ut påsen. Vid normalt intag är mängderna från naturell frukt inte signifikanta.

aliquis
2005-07-06, 06:00
Jag tycker man bör äta sitt frukt med gott samvete... ganska svårt att lägga på sig med frukt, eller ? ;)
Jag tänker ju visserligen att nu skall jag äta och så blir det att jag tar och försöker få i mig ungefär det jag brukar få i mig, men egentligen är det väl så att har man ätit massa frukt så äter man väl mindre av något annat, och det kan ju bara vara positivt, blev ju om inte annat mer variationsrik kost.
Ätit någon liter gubbar/dag 5-6 dagar av den senaste veckan men när jag har ätit dem har jag ju tagit 2-3 istället för 3-4 mackor till dem.

tinkerbell
2005-07-06, 12:17
När jag väl frossar frukt ... äter jag en jätte liten mängd ris/potatis/pasta till maten... kanske underlättar? Så att de somsagt inte blir ett överskott?

aliquis
2005-07-06, 13:07
är frukten, du blir inte tjock av den.
http://www.andreascahling.com/images/Andreas_Towel.jpg
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/3/bilder/andreas_cahling_03.jpg
"11. Att du häller en vegetarisk diet, är Inte någon nyhet för de flesta. Berätta lite om hur du äter en vanlig dag.

- Det blir massor av ris, potatis, bönor, grönsaker, frukt, juicer, mycket vatten, groddar, "vegetariska burgare", mjölfritt bröd, pasta, soya-mjölk och hälsoflingor. Jag försöker att äta 6-10 små måltider per dag, för att hålla ett jämnt energiflöde i kroppen."


"Mat som bör ingå i en vegetarisk kost är den som utgör de olika baskategorierna frukt, grönsaker och gryn. Dessutom ingår potatis, sötpotatis, pasta, bönor, ärtor, havregrynsgröt, fullkornsbröd, vegetariska burgare, tofu, alger, havstång, linser, sädesslag och nötter."



"Dagsprogrammet varierade men kunde se ut så här: Vi steg upp omkring klockan sex på morgonen. Efter en joggingrunda på några kvarter åt vi frukost. Denna växlade i sammansättning men bestod oftast av frukt och ägg. I väntan på att maten skulle smälta skötte jag rutinsysslor och telefonsamtal innan det bar iväg till gymmet för cirka 1,5 timmes intensiv träning som delades upp så att varje kroppsdel kördes två gånger per vecka.

* Dag 1: bröst och axlar.
* Dag 2: ben och triceps.
* Dag 3: rygg, biceps och underarmar, mage.

Efter träningen gick jag igenom dagens post innan det var dags för nästa måltid som kunde bestå av frukt, fullkornsbröd eller bakad potatis beroende på vad som stod närmast på programmet. Storleken på denna måltid berodde på föregående dags kaloriintag.
Jag tog en dag i taget och åt "på känna. Det kunde sedan stå cykelåkning på programmet och det innebar en tur längs kusten på sex svenska mil, nog så jobbigt när kaloriintaget låg på minussidan. Efter cykelåkningen väntade cirka 1 timmes poseringsträning. Därefter skyndade jag till ett solarium för att bättra på solbrännan. Solariet besöktes flera gånger i veckan.

En och annan frukt konsumerades under dagens lopp för att hålla ångan uppe."


"I stort menar jag med "bra kost' att välja sin föda så rå som möjligt. Undvik konserver och mat som genomgått krångliga tillagningsprocedurer. Ät mycket frukt, bönor, ris, grönsaker och annat som ligger "nära naturen"."


Källa: B&K

tinkerbell
2005-07-06, 14:44
är frukten, du blir inte tjock av den.
http://www.andreascahling.com/images/Andreas_Towel.jpg
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/3/bilder/andreas_cahling_03.jpg
"11. Att du häller en vegetarisk diet, är Inte någon nyhet för de flesta. Berätta lite om hur du äter en vanlig dag.

- Det blir massor av ris, potatis, bönor, grönsaker, frukt, juicer, mycket vatten, groddar, "vegetariska burgare", mjölfritt bröd, pasta, soya-mjölk och hälsoflingor. Jag försöker att äta 6-10 små måltider per dag, för att hålla ett jämnt energiflöde i kroppen."


"Mat som bör ingå i en vegetarisk kost är den som utgör de olika baskategorierna frukt, grönsaker och gryn. Dessutom ingår potatis, sötpotatis, pasta, bönor, ärtor, havregrynsgröt, fullkornsbröd, vegetariska burgare, tofu, alger, havstång, linser, sädesslag och nötter."



"Dagsprogrammet varierade men kunde se ut så här: Vi steg upp omkring klockan sex på morgonen. Efter en joggingrunda på några kvarter åt vi frukost. Denna växlade i sammansättning men bestod oftast av frukt och ägg. I väntan på att maten skulle smälta skötte jag rutinsysslor och telefonsamtal innan det bar iväg till gymmet för cirka 1,5 timmes intensiv träning som delades upp så att varje kroppsdel kördes två gånger per vecka.

* Dag 1: bröst och axlar.
* Dag 2: ben och triceps.
* Dag 3: rygg, biceps och underarmar, mage.

Efter träningen gick jag igenom dagens post innan det var dags för nästa måltid som kunde bestå av frukt, fullkornsbröd eller bakad potatis beroende på vad som stod närmast på programmet. Storleken på denna måltid berodde på föregående dags kaloriintag.
Jag tog en dag i taget och åt "på känna. Det kunde sedan stå cykelåkning på programmet och det innebar en tur längs kusten på sex svenska mil, nog så jobbigt när kaloriintaget låg på minussidan. Efter cykelåkningen väntade cirka 1 timmes poseringsträning. Därefter skyndade jag till ett solarium för att bättra på solbrännan. Solariet besöktes flera gånger i veckan.

En och annan frukt konsumerades under dagens lopp för att hålla ångan uppe."


"I stort menar jag med "bra kost' att välja sin föda så rå som möjligt. Undvik konserver och mat som genomgått krångliga tillagningsprocedurer. Ät mycket frukt, bönor, ris, grönsaker och annat som ligger "nära naturen"."


Källa: B&K

Jag tackar så mycket för den artikeln aliquis, jag tänker alldrig sluta äta "lite" frukt :eating: Tycker nämligen om mycket frukt... jag äter inget annat heller än de, frukt, bröd... ja mår inte bra när jag äter pasta/potatis/ris ... försäker dock med de ibland, blir ganska lite då, men brödet finns ju.

MVH tinker


*yourock*