handdator

Visa fullständig version : upplägg för ben träning inför fjälltur


goatass
2005-07-04, 18:27
Ska upp och vandra här i Augusti, blir en 2 veckor ungefär, undrar vad som är optimalt för att få så bra kondition i benen. är det hög reppare som gäller? Min ben träning annars brukar vara tunga låg reppare. men vill inte att benen ska ta slut efter 1 timmes vandring, dom måste hålla en hel dag...

Arne Persson
2005-07-04, 18:34
Du köra många tunga set med låga reps djup knäböj 1-2 ggr i veckan. Sedan kör du minst tre pass på löpband gång i 45 min-1 timme 6-8 km och högsta lutning. Sedan lär den värsta alptoppen vara bagateller.

z_bumbi
2005-07-04, 18:40
Styrketräningen har inte lika stor inverkan som om du tränar att gå med ryggsäck vilket du väl redan gör?

Arne Persson
2005-07-04, 18:43
Styrketräningen har inte lika stor inverkan som om du tränar att gå med ryggsäck vilket du väl redan gör?

Det har det faktiskt, det har jag märkt på de långdistansare, som jag tvingade att köra djupa knäböj med, att de hade betydligt bättre ork i ben och rygg speciellt när det gällde uppförsbackar.

z_bumbi
2005-07-04, 18:50
Det har det faktiskt, det har jag märkt på de långdistansare, som jag tvingade att köra djupa knäböj med, att de hade betydligt bättre ork i ben och rygg speciellt när det gällde uppförsbackar.

Jo men eftersom trådskaparen redan styrketränar så var det inte lika aktuellt att förändra just den träningen till högreps eller något annat, i den situationen spelar säckträningen större roll enligt mig.

Skulle man satsa på någon typ av "elitgåifjällen" så skulle jag kanske rekommendera lite mjölksyra träning men går man i fjällen för skojs skull gör man det förhoppningsvis i ett sådant tempo att man inte sliter hund och då spelar det mindre roll.

Arne Persson
2005-07-04, 18:54
Jo men eftersom trådskaparen redan styrketränar så var det inte lika aktuellt att förändra just den träningen till högreps eller något annat, i den situationen spelar säckträningen större roll enligt mig.

Skulle man satsa på någon typ av "elitgåifjällen" så skulle jag kanske rekommendera lite mjölksyra träning men går man i fjällen för skojs skull gör man det förhoppningsvis i ett sådant tempo att man inte sliter hund och då spelar det mindre roll.

Det var därför jag rekommenderade 6-8 km gång med högsta lutning på löpband. Gärna med tung ryggsäck.

z_bumbi
2005-07-04, 19:00
Det var därför jag rekommenderade 6-8 km gång med högsta lutning på löpband. Gärna med tung ryggsäck.

Precis!
Även om jag tycker man kan släpa ut häcken från gymet och gå i skogen, iofs har ni ju bara slätter i Skåne så då förstår jag att man väljer löpbandet så man kan få någon uppförsbacke. :D

Arne Persson
2005-07-04, 20:41
Precis!
Även om jag tycker man kan släpa ut häcken från gymet och gå i skogen, iofs har ni ju bara slätter i Skåne så då förstår jag att man väljer löpbandet så man kan få någon uppförsbacke. :D


När jag bodde förr i Lund så hade vi Sankt Hans backar som är ett grönområde med enorma backar! Självfallet så består backarna av en gammal soptipp! Ha ha!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:St_Hans_backar%2C_utsikt_%C3%B6ver_Norra_F%C3 %A4laden.JPG

Bucyrus
2005-07-04, 21:26
Ska upp och vandra här i Augusti, blir en 2 veckor ungefär, undrar vad som är optimalt för att få så bra kondition i benen. är det hög reppare som gäller? Min ben träning annars brukar vara tunga låg reppare. men vill inte att benen ska ta slut efter 1 timmes vandring, dom måste hålla en hel dag...
Ut och vandra där hemma med ryggan, packa den tyngre än du brukar (bör) ha. Se till sedan när du packar för fjällturen att lämna dom där "bra att ha" grejerna hemma, många kilon finns att spara och du får en trivsammare vandring. MEN glöm inte whiskyn :thumbup: ...

goatass
2005-07-04, 21:51
Nja, har inte tänkt mej Rapadalen eller ens i närheten av Skierfe klippan, dock utgång ritsem omkring Akka, neråt genom sarek och sarvesvagge sen får jag se...

Dumleman
2005-07-05, 17:59
Är ganska viktigt att träna fötterna också om du är ovan att gå ute. "Lite" skillnad mellan att gå i skogen och på ett lutande löpband. Löpbandet tränar orken säkert lika bra, om inte bättre, men fötterna bör vänja sig vid kängor och varierande icke plant underlag för en fin vandring.

skaparn
2005-07-05, 19:49
Vill bara påminna om en lite dryg grej. Du får då inte för allt i världen snacka högt om dina förberedelser när du väl är i fjällen. "Gå på löpband med tung ryggsäck", "djupa böj" blablabla. Det finns nog inget snabbare sätt att tappa all respekt från dels lokalbefolkningen, dels andra som varit i fjällen ofta.

Ut och gå i skogen med dig. Länge.

Ha en trevlig resa förövrigt, myggen är något sena i år så de är säkert kvar i augusti. Iofs har värmeböljan vist nått ganska långt upp har jag hört. Så du får hoppas att myggsäsongen hinner ebba ut.

goatass
2005-07-05, 22:01
ja alltså, det är inte första gången jag är uppe och knallar, men hade tänkt förbereda mej lite denna gång, annars har man de två-tre tunga första dagarna, hade hoppats på att slippa dom...

Jax
2005-07-05, 23:06
Men för böveln, man tränar inte för fjällvandring på gymmet. Ut och gå med dig. Vilken liten spädis som helst klarar av att fjällvandra bara han är uthållig nog.