handdator

Visa fullständig version : Frukt, bekämpningsmedel


Yankeee
2005-07-03, 19:54
Har läst någonstans att äpplen är i princip söndersprutade av diverse medel, är det samma sak med alla frukter? Används t.ex lika mycket bekämpningsmedel till päron och bananer eller är det äpplen som är värst?

Tolkia
2005-07-03, 20:00
JAg har svårt att tro att äpplen skulle vara värst. Gissar också att det beror lite på vilket länd de kommer från; det varierar ju både när det gäller vilka regler länder har och vilket behov det finns av att spruta (gissar att behovet är större i varmare länder än här, t.ex.). Bananer och ananas skall det visst sprutas mycket på, har jag hört.

Edit: Vad menar du förresten med "söndersprutade"?

Frazze
2005-07-03, 20:00
Bananer är definitivt värst av alla frukter du äter i vanliga fall

Yankeee
2005-07-03, 20:02
Edit: Vad menar du förresten med "söndersprutade"?

Vet inte riktigt. Att det används en hel del medel på dem?

Yankeee
2005-07-03, 20:04
Bananer är definitivt värst av alla frukter du äter i vanliga fall

Ah, det var trist. Med risk för att få hela kolo att undvika frukt (detta i kombination med fruktosen). Har du någon aning om några mängder? Alltså, hur mycket man får i sig? Det beror ju då självklart på hur mycket som används. Men ja, iaf :)

andeN.
2005-07-03, 20:46
Vill man slippa bekämpningsmedlet kan man köpa KRAV bananer(gälelr annan frukt också) :thumbup:

Edde_1
2005-07-03, 21:35
Så länge man skalar frukten e det lungt. Samma sak med potatis.

hultman
2005-07-03, 22:33
Kommer alltså en stor del av bekämpningsmedlet in i bananen?

aliquis
2005-07-03, 23:00
Köp en ekologisk banan så slipper du fundera.
Vad gäller bananerna växer de ju i en påse med gift och badas i bad med gift, med sjuka/förgiftade arbetare som följd. Tyvärr har ju inte alla butiker kravbananer så det blir en hel del vanliga också :(

Vet inte hur det är med resten, antagligen är det väl för illa med allt, men utbudet på ekologiskt är för litet och min budget för dålig.

hultman
2005-07-03, 23:08
Konserveringsmedel är väl det enda som behövs?

johnnytex
2005-07-04, 12:22
Har läst någonstans att äpplen är i princip söndersprutade av diverse medel, är det samma sak med alla frukter? Används t.ex lika mycket bekämpningsmedel till päron och bananer eller är det äpplen som är värst?

Man bör skala äpplen innan man äter dem för att slippa få i sig alla 100miljoner medel de är besprutade med? Men sedan sitter väl mkt av vitaminerna i just skalet? Eller?

AFanatic
2005-07-04, 12:38
Fan, Yankeee, var du tvungen? Mitt liv är förstört.

z_bumbi
2005-07-04, 15:29
Här finns det mer att läsa i ämnet.

http://www.elintarvikevirasto.fi/svenska/index.html?page=2530

http://www.slv.se/templates/SLV_ReportList____2403.aspx

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_5892002.asp

Yankeee
2005-07-04, 16:26
Fan, Yankeee, var du tvungen? Mitt liv är förstört.

Ja, var ju det :D


Hm, men det verkar inte vara någon större fara då? "Tjänar" man något på att t.ex skala äpplet innan man äter det? Kravodlat kostar ju sjukt mycket, och det finns knappt något att välja på. Men man kanske får gå efter vilket land frukten kommer ifrån istället då?

z_bumbi
2005-07-04, 16:32
Men man kanske får gå efter vilket land frukten kommer ifrån istället då?

Det skulle jag göra om jag åt stora mängder äpplen, päron mm, jag är huvudsakligen en apelsinätare och då skalar man ju alltid frukten. :eating:

Yankeee
2005-07-04, 17:00
Och då kommer frågan. Vilka länder är bäst och vilka ska man undvika? Kollade igenom slvs grejer men hittade inget direkt bra. Någon som sitter på några siffror?

Max
2005-07-04, 19:06
Och då kommer frågan. Vilka länder är bäst och vilka ska man undvika? Kollade igenom slvs grejer men hittade inget direkt bra. Någon som sitter på några siffror?Kravmärkt från Europa är helt klart skonsamt för både dig och miljön. Undvik storföretag som Dole, Del Monte etc.