handdator

Visa fullständig version : Solarium före naturlig sol?


Allan
2005-07-03, 16:06
Under ett par år har jag sett folk som vägrat smörja in sig inför den första sommarsolen med motiveringen att de solat solarium hela vintern och därför inte skulle kunna bränna sig. Men i veckan hörde jag en professor som hävdade att det där var bara rent strunt, och att man var precis lika känslig för UV-strålningen som de som inte fusksolat alls.
Nån som vet? Nån som tror nåt?


allan

Trance
2005-07-03, 16:08
"Ingen garanti mot solbrännskador
Färgen du får i ett solarium är inte densamma som naturlig solbrunhet och ger
dig inte ett tillräckligt säkert skydd inför sommar och semester. Överhuden får
inte den förtjockning som riktig sol ger och som behövs för att skydda mot
brännskador. Dessutom syns det sämre när huden är på väg att bli bränd. Det är
osäkert att ”grunda” i solarium inför en solsemester."

från ssi.se

Allan
2005-07-03, 16:09
Tackar!


Ska skriva ut och trycka under näsan på lite folk.....


allan

MacLeod
2005-07-03, 16:11
Det har inget att göra med färgen. Det handlar ju om olika sorters strålning. UVA samt UVB. Som att tro att buskrämer skyddar mot solen bara för att du blir brun.

Tolkia
2005-07-03, 16:19
Som vanligt ligger sanningen någostans mitt emellan ... inte "precis lika känslig som om man aldrig sett solen (testa att sola naken får du se var du bränner dig mest ...)", men å andra sidan inte, som vissa verkar tro, "totalvaccinerad mot alla former av brännskada" (jag hänvisar som ovan till SSI). Solen ger helt enkelt fler typer av UV-strålning än solariet (UV-A, UV-B, UV-C), och solariesolning ger ju av förklarliga skäl bara ett skydd mot den typ av strålning det exponerar en för. Ungefär som att en förkylning ger immunitet mot bara just den sortens förkylningsvirus.