handdator

Visa fullständig version : Knäskada

30cm
2005-07-03, 13:14
Jag landade under hopp och lek lite fel på vänsterbenet. Knät böjdes ihop för mycket (hyperflexion heter det va?). Efteråt gjorde det ont i knät dels när jag sträckte benet mycket och dels när jag böjde det mycket, dock inget i mellanläget. Ingen svullnad. Har kvar lite känningar och är nyfiken på vad det kan vara för fel. Något med främre korsbandet? Det är väl bara att vila antar jag.

daja
2005-07-04, 09:30
Jag landade under hopp och lek lite fel på vänsterbenet. Knät böjdes ihop för mycket (hyperflexion heter det va?). Efteråt gjorde det ont i knät dels när jag sträckte benet mycket och dels när jag böjde det mycket, dock inget i mellanläget. Ingen svullnad. Har kvar lite känningar och är nyfiken på vad det kan vara för fel. Något med främre korsbandet? Det är väl bara att vila antar jag.

om du bara har lite känningar och ingen svullnad är det knappast korsbandet som är trasigt iaf.
kan vara nåt ledband som tänjts ut en aning med det är nog ingen fara.

30cm
2005-07-20, 15:40
Jag börjar med att långt i efterhand tacka daja. Tack daja!

Jag har förtfarande lite nedsatt rörlighet, men det är på bättringsväg. Jag har haft lite problem med knät under benträningarna. Igår kom jag på att jag hade kvar en grej (se bild (http://www.ringer-gmbh.de/shop/images/7051.jpg)(min är med ett hål vid knäskålen)) kvar från baskettiden som jag då använde mot knäont. Jag testade den under passet och knäproblemen kändes inte. Jag körde böj, finnen (negativa såklart :em: ), benspark och failade t.o.m. en gång i benpressen. Jag har inte fått några smärtor i efterhand heller.

Vad kallas denna 'grej'?

Varför/Hur fungerar den?

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att använda den?

astuffe
2005-07-30, 15:42
Om det är grejen på bilden du menar så är jag ganska säker på att det är liknande Vulkanskydd.
Vulkanskydd värmer iaf knät som gör ledbandet varmt har jag för mig. Finns liknande skydd till rygg och handleder osv.
Finns att köpa i sportaffärer som Stadium osv.

Har en liknande skada när jag smörjer in knät med zon och använder vulkan skyddet så försvinner smärtan under träning. Men sen när det blir kallt/avkylt så kommer smärtan tillbaks

30cm
2005-07-30, 17:14
Ger det negativa konsekvenser i längden? Jag menar, den bedövar smärtan så att man kan träna fastän man kanske inte borde det.

astuffe
2005-07-31, 00:02
jag är ingen expert på sådant men min instinkt säger mig att det borde bli negativ effekt. Jag kan ju säga från eget testande att på mig så blev det negativ effekt att träna med vulkan eftersom när knät blev nerkylt så fick jag smärta.
Tror vulkanet är där för att lindra smärtan så att du skall kunna röra på dig utan tung belastning.
Tycker det borde bli samma som att äta en ipren och senare gå ut och springa bara för att febern gått ner tack vare tabletten.

Men med tanke på att många handbollsspelare har vulkanskydd på matcherna så borde det ju inte ge negativ effekt.

Men som sagt jag är ingen expert
Här hemsidan till vulkanskydden. Hittade även en "getting better guide" men eftersom jag inte vet vart du har ont så får du kolla själv.:D
http://www.vulkan.se/better/kneediv.htm
http://www.vulkan.se/

Från hemsidan
"For mild knee pain try a Vulkan Elasticated Support which will provide support and compression or the Vulkan Neoprene Support which will provide support, compression and heat.
If the kneecap is also sore there is the Vulkan Knee Free which has a stitched in buttress providing additional support for the knee cap. Arthritis suffers should try the Arthropad which provides light support with warmth.
For more severe injuries to outer & inner ligaments there are the hinged knee supports: the Vulkan Hinged Support is made from Aerotherm neoprene with carbon fibre hinges, or alternatively the Ligaflex made from a strong elasticated material, with a silicone pad around the knee cap and a cut out at the back of the knee to reducing creasing.
Growing pains ("osgood schlatters" condition) is a common injury that occurs in young children and can be relieved using the Push Knee Strap, an ideal non-elastic strap which elevates the kneecap slightly thus relieving pressure.
Some knee injuries can be supported by using taping techniques and the Combi Pack is a taping kit used for the treatment of Patellofemoral pain."

Du kanske hittar något intressant :)

30cm
2005-07-31, 15:58
Tackar!